Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Intervallträning med rullskidor


Mora-nisse

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är tacksam om ni har några tips på intervallträning med rullskidor. Jag har både 2:or och 3:or som jag kan alternera med. Jag startar i led 7 men skulle gärna vilja ta ett kliv till i vinter.

 

Tacksam för förslag...!

Du kör uppför den längsta backen du har tillgång till och sen ner igen, lämpligt antal gånger, typ 20-30min effektiv tid är väl vettigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag körde igår en kort intervall uppför en backe. Det tar ca 1.30 i full stakning uppför. Rullar sen ner och med lite andhämtning mellan varven tar varje runda drygt 3 minuter.

Jag körde 15 min uppvärmning, 10 ggr upp för backen och sen 15 min lugn körning hem. Allt som allt 1 timma. (Hade inte mer tid). Har översatt en vanlig kort intervall från löpträningen till rullskidor med andra ord.

Varvar lite mellan att köra enbart stakning, med frånskjut eller diagonala. Diagonalandet är lite svårare för en annan som inte är så haj.

Link to comment
Share on other sites

Får jag fråga hur ni tar er ner för backarna !?

Bil' date=' som du har på släp uppför!

Då behövs inga 3or.

 

Nej, har haft med farsan som kör ned och jagar uppför.

Funderar på att sätta på en bromskonstruktion på ena skidan.[/quote']

haha Men mina stakmuskler skulle de nog kunna gå! Har ju en Renault clio så den e ju inte så stor ;) Ne men hade också min mor med en gång när ja körde men känns lite sådär! Men men nångång kan päronen väl få ställa upp! Men e man två rullskidsåkare så kan man ju köra varannan smart va =)

Link to comment
Share on other sites

Ner kommer man ju alltid:)

 

Sååå brant backe behöver man ju inte välja att man inte vågar åka ned och man behöver vilan mellan varje repa. Jag har bara tagit en kort backe (+300m) som jag vågar stå i fartställning i men ändå är tillräckligt lång för att det skall ta en liten stund att ta sig upp för att köra kort intervall. Sen tar backen slut i en raksträcka så bromsa behövs inte heller.

Har en backe på knappt en kilometer som också är fin att köra lite längre intervaller i.

Ska man köra ännu längre intervaller är det nog bättre på platten som Ekis säger.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en backe som är 2 km lång som är perfekt att köra stakning med ifrånskjut på! Men nedför skulle jag aldrig utsätta mig för! Får väl helt enkelt leta på en mindre brant backe där man kan åka ner! Har ju vissa långa smålutande partier på min vanliga rullskidssträcka! Där borde de funka bra att köra intervall! Fint när de kommer nya ide'r av trådar som detta :D

 

Föresten EKIS vad menar du med 15/15 till 15 min intervaller?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en backe som är 2 km lång som är perfekt att köra stakning med ifrånskjut på! Men nedför skulle jag aldrig utsätta mig för! Får väl helt enkelt leta på en mindre brant backe där man kan åka ner! Har ju vissa långa smålutande partier på min vanliga rullskidssträcka! Där borde de funka bra att köra intervall! Fint när de kommer nya ide'r av trådar som detta :D

 

Föresten EKIS vad menar du med 15/15 till 15 min intervaller?

Globen, då får du träna på att bromsa.

 

15/15 innebär 15sekunders arbete och 15 sekunders vila. Så kan man köra det så länge man orkar. typ 30gånger?

Vad jag menade var väl att det är de kortaste intervallerna man brukar köra men det går väl iofs att köra kortare än så om man skulle vilja, sen menade jag att man kan köra alla möjliga längder ända upp till 15minuters intervaller, då brukar jag köra 2minuters vila, går väl för all del att köra 20minuters eller längre också men då börjar det väl bli gränsfall om man verkligen ska kalla det intervall eller snabbdistans.

Link to comment
Share on other sites

Fler idéer:

Har man skidor med broms kan man ju alltid dra på dem lite extra så att går tungt.

Häng en unge på vagn bakom i en lina, de har säkert kul.

Grusvägar går trögare.

Nyp åt framhjulen så att det går trögt. (viss risk att de går sönder förstås)

 

Sen är det nog gôtt att varva med lite mer lättrullat =D

Link to comment
Share on other sites

Ekis hur tränar man på att bromsa och hur fan bromsar man i huvudtaget =) ?

 

15/15 intervaller låter skumt! I alla fall på rullisar!? lär ju knappt hinna staka och innan man har hunnit bromsa lär man väl ha hunnit vila 15 sek ?!

 

Och grusväg med vanliga rullisar ? Borde de inte förr eller senare sätta sig en sten och sen tvärstopp?! Jag åker slalom mellan stenar om de finns sådana!

Link to comment
Share on other sites

Ekis hur tränar man på att bromsa och hur fan bromsar man i huvudtaget =) ?

 

15/15 intervaller låter skumt! I alla fall på rullisar!? lär ju knappt hinna staka och innan man har hunnit bromsa lär man väl ha hunnit vila 15 sek ?!

 

Och grusväg med vanliga rullisar ? Borde de inte förr eller senare sätta sig en sten och sen tvärstopp?! Jag åker slalom mellan stenar om de finns sådana!

Ställ dig bredbent och pressa skidorna utåt lite som när du plogar på vintern. Det går att bromsa sig nedför ganska så branta backar på det sättet. Ett annat sätt att ta sig ner är att köra sicksack med snabba/korta svängar.

Kör du 15/15 behöver du inte stanna eller bromsa ner farten, kör 15 sekunder full fart och sen rullar du 15sekunder så har du nog tappat den mesta farten när det är dags för nästa, för denna typ av intervaller är det bra om man har en klocka som man kan programmera in intervallpass på. Obs du kan köra denna typen av intervall tex längs din normala distansträcka, det funkar inte att åka fram och tillbaks samma sträcka varje intervall, du hinner aldrig vända då.

Link to comment
Share on other sites

Ekis hur tränar man på att bromsa och hur fan bromsar man i huvudtaget =) ?

 

15/15 intervaller låter skumt! I alla fall på rullisar!? lär ju knappt hinna staka och innan man har hunnit bromsa lär man väl ha hunnit vila 15 sek ?!

 

Och grusväg med vanliga rullisar ? Borde de inte förr eller senare sätta sig en sten och sen tvärstopp?! Jag åker slalom mellan stenar om de finns sådana!

Ställ dig bredbent och pressa skidorna utåt lite som när du plogar på vintern. Det går att bromsa sig nedför ganska så branta backar på det sättet. Ett annat sätt att ta sig ner är att köra sicksack med snabba/korta svängar.

Kör du 15/15 behöver du inte stanna eller bromsa ner farten' date=' kör 15 sekunder full fart och sen rullar du 15sekunder så har du nog tappat den mesta farten när det är dags för nästa, för denna typ av intervaller är det bra om man har en klocka som man kan programmera in intervallpass på. Obs du kan köra denna typen av intervall tex längs din normala distansträcka, det funkar inte att åka fram och tillbaks samma sträcka varje intervall, du hinner aldrig vända då.[/quote']

OKi oki låter fint ska träna på de :D Dax att köpa sig en hjälm kanske! Bra tips på träning där 15/15 de ska ja prova! Har ju min nya Garmin 305 så de ska väl funka att ställa in!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar mer variera mina intervallpass. Ibland kör jag uppför en längre lite flackare backe där det går utmärkt att köra ner med treor (tvåor). Ibland kör jag i en väldigt brant backe där jag måste gå ner längs en genväg nedför en slalombacke och ibland längre eller kortare intervaller längs en distanssträcka. Kör ibland även utan stavar i den brantaste backe och varierar även mellan tröga- och tävlingshjul.
Link to comment
Share on other sites

Ekis hur tränar man på att bromsa och hur fan bromsar man i huvudtaget =) ?

 

15/15 intervaller låter skumt! I alla fall på rullisar!? lär ju knappt hinna staka och innan man har hunnit bromsa lär man väl ha hunnit vila 15 sek ?!

 

Och grusväg med vanliga rullisar ? Borde de inte förr eller senare sätta sig en sten och sen tvärstopp?! Jag åker slalom mellan stenar om de finns sådana!

Ställ dig bredbent och pressa skidorna utåt lite som när du plogar på vintern. Det går att bromsa sig nedför ganska så branta backar på det sättet. Ett annat sätt att ta sig ner är att köra sicksack med snabba/korta svängar.

Kör du 15/15 behöver du inte stanna eller bromsa ner farten' date=' kör 15 sekunder full fart och sen rullar du 15sekunder så har du nog tappat den mesta farten när det är dags för nästa, för denna typ av intervaller är det bra om man har en klocka som man kan programmera in intervallpass på. Obs du kan köra denna typen av intervall tex längs din normala distansträcka, det funkar inte att åka fram och tillbaks samma sträcka varje intervall, du hinner aldrig vända då.[/quote']

Testa på ett par gamla Everest så hinner du både vända, dricka vatten och ta en pisspaus :)

Link to comment
Share on other sites

Testa på ett par gamla Everest så hinner du både vända' date=' dricka vatten och ta en pisspaus :)[/quote']

HAHA det är så jäkla illa alltså! Ne ja håller mig till mina vackra FIBREGLASS! ska snart in och duscha och då ska jag ta med dom in! Hellre duscha med rullisarna än med motsatta könet ;)

Link to comment
Share on other sites

Ekis hur tränar man på att bromsa och hur fan bromsar man i huvudtaget =) ?

 

15/15 intervaller låter skumt! I alla fall på rullisar!? lär ju knappt hinna staka och innan man har hunnit bromsa lär man väl ha hunnit vila 15 sek ?!

 

Och grusväg med vanliga rullisar ? Borde de inte förr eller senare sätta sig en sten och sen tvärstopp?! Jag åker slalom mellan stenar om de finns sådana!

Ställ dig bredbent och pressa skidorna utåt lite som när du plogar på vintern. Det går att bromsa sig nedför ganska så branta backar på det sättet. Ett annat sätt att ta sig ner är att köra sicksack med snabba/korta svängar.

Kör du 15/15 behöver du inte stanna eller bromsa ner farten' date=' kör 15 sekunder full fart och sen rullar du 15sekunder så har du nog tappat den mesta farten när det är dags för nästa, för denna typ av intervaller är det bra om man har en klocka som man kan programmera in intervallpass på. Obs du kan köra denna typen av intervall tex längs din normala distansträcka, det funkar inte att åka fram och tillbaks samma sträcka varje intervall, du hinner aldrig vända då.[/quote']

Testa på ett par gamla Everest så hinner du både vända, dricka vatten och ta en pisspaus :)

haha, jag kör faktiskt sedan några veckor med ett par elpex med everesthjul på, billigare än halva priset mot "vanliga" hjul och de rullar en aning tyngre än mina proskitreor. Men det låter ändå lite tajt att få upp vätskebältet, få det tillbaka och dessutom hinna pissa på 15sek ;) Men det jag menade om man ska vända så måste du ju även hinna rulla tillbaka samma sträcka som du körde intervallen och vända en gång till på de där 15sekunderna, dvs om du vill köra i ett motlut. Fram och tillbaka kan man ju köra om man vill och gillar 180 graders vändningar. :)

Link to comment
Share on other sites

Ställ dig bredbent och pressa skidorna utåt lite som när du plogar på vintern. Det går att bromsa sig nedför ganska så branta backar på det sättet. Ett annat sätt att ta sig ner är att köra sicksack med snabba/korta svängar.

Kör du 15/15 behöver du inte stanna eller bromsa ner farten' date=' kör 15 sekunder full fart och sen rullar du 15sekunder så har du nog tappat den mesta farten när det är dags för nästa, för denna typ av intervaller är det bra om man har en klocka som man kan programmera in intervallpass på. Obs du kan köra denna typen av intervall tex längs din normala distansträcka, det funkar inte att åka fram och tillbaks samma sträcka varje intervall, du hinner aldrig vända då.[/quote']

Testa på ett par gamla Everest så hinner du både vända, dricka vatten och ta en pisspaus :)

haha, jag kör faktiskt sedan några veckor med ett par elpex med everesthjul på, billigare än halva priset mot "vanliga" hjul och de rullar en aning tyngre än mina proskitreor. Men det låter ändå lite tajt att få upp vätskebältet, få det tillbaka och dessutom hinna pissa på 15sek ;) Men det jag menade om man ska vända så måste du ju även hinna rulla tillbaka samma sträcka som du körde intervallen och vända en gång till på de där 15sekunderna, dvs om du vill köra i ett motlut. Fram och tillbaka kan man ju köra om man vill och gillar 180 graders vändningar. :)

Ja, ska man tillbaka till samma ställe kan det kanse vara lite tajt med två 180-gradare puls transport, får nog skippa pisspausen i så fall :). Kanske går om det är en väldigt brant backe med en rejäl stående madrass på botten så man kan vända mha av en hockeytackling in i madrassen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...