Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - globe86 vs Vasa vs Lars-Erik - Vilka tider?


Vasa

Recommended Posts

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply
Finns det något sätt man kan se placeringar i olika åldrar? Vore kul att se hur man stod sig mot de andra 92orna i Vasan :)

92:a? suck........ här är man 70:a talist och har nyss börjat med skidor och försöker slå sig fram i skidforumgänget :)

Men man får hoppas att livsrutin spelar roll :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det något sätt man kan se placeringar i olika åldrar? Vore kul att se hur man stod sig mot de andra 92orna i Vasan :)

Verkar ju inte som Vasaloppet offentliggör födelseår. Men det vore kul att se (tycker även jag som finns i den andra änden av åldersskalan). Lidingöloppet ger de uppgifterna. Och Vasaloppet tar ju in personnummer i anmälan men ålder/födelseår finns inte med i resultatlistorna.

På resultatjakt.se kan man följaktligen se hur man placerat sig i sin åldersklass (födelseår) i Lidingöloppet, men inte i VL/ÖS

Link to comment
Share on other sites

Visst vore det bra med handikapp inom skidåkrningen, som tog hänsyn till åldern. Det skulle bli en skidforumfight det. Tänk om vi hade en inslussningshandikapp också: ålder vid starten av en seriös skidsatsning, antal tidigare år på skidor och antal år av seriös träning inom andra sporter...
Link to comment
Share on other sites

Finns det något sätt man kan se placeringar i olika åldrar? Vore kul att se hur man stod sig mot de andra 92orna i Vasan :)

92:a? suck........ här är man 70:a talist och har nyss börjat med skidor och försöker slå sig fram i skidforumgänget :)

Men man får hoppas att livsrutin spelar roll :)

Lugn golvet, skidforumgänget är verkligen ett gäng med stor spännvidd i åldrar, kunnande och snabbhet spåret. Och trots det en visad stor förståelse och fördragsamhet även om

det kan hetta till lite ibland. Tänk t.ex på att jag är född 44 och ändå fått vara med i debatten på skidfoum och tom. i denna mycket seriösa utmaning. Så du golvet är nog inget riktigt golv eller tak, du är ju mittemellan.

 

Naturligtvis skulle det vara extra kul för mig att se hur jag ligger till i min åldersklass. På öppet spår

brukar jag vara bland de 5 första veteranerna i mål (nu sa de på upploppet att jag var först men de kan ju ha missat någon). På Vasaloppet är det betydligt fler som slår mig, en del med stor marginal men det är ju inte säkert de är födda 1944.

 

Och kul idé att ha ett eget skidforumlag och om man fick räkna de första av nicken på skidforum

skulle det nog bli ett kanonlag. Låt oss göra en snabbgallup bland de som åkte på låt säga under 5.30:

* Ange nick och tid.

BjönJonssons imponerande 173 plats är noterad. Globens fina prestation är ju också känd (speciellt för vissa av oss som han åkte skjortan (och glasögonen) av)

Vasa skall GIVETVIS vara med i laget, även om han den gång hade otur med hälsan etc.

Min blygsamhet avhåller mig från att säga vem jag tycker skall vara coach och påhejare.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något sätt man kan se placeringar i olika åldrar? Vore kul att se hur man stod sig mot de andra 92orna i Vasan :)

92:a, herregud!

 

Jag gick andra året på HHS 1992...

 

Tänk på att det inte bara är en fördel att vara ung, det måste ju gå lättare och lättare tills man kanske är någonstans mellan 30-40 för att sedan behöva träna mycket hårdare för samma effekt. Det är ju sällan en Vasaloppsvinnare under 30 år dyker upp.

Vill du byta? ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns det något sätt man kan se placeringar i olika åldrar? Vore kul att se hur man stod sig mot de andra 92orna i Vasan :)

92:a' date=' herregud!

 

Jag gick andra året på HHS 1992...

 

Tänk på att det inte bara är en fördel att vara ung, det måste ju gå lättare och lättare tills man kanske är någonstans mellan 30-40 för att sedan behöva träna mycket hårdare för samma effekt. Det är ju sällan en Vasaloppsvinnare under 30 år dyker upp.

Vill du byta? ;)

Det går bra, tack ändå ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag var bäst i VL runt 30 år och då hade jag tävlat skidor i 12 år dvs jag började träna och tävla seriöst i din ålder Jakob Minell. Vasaloppet väntade jag dock med tills 23 år, vill minnas att man måste ha fyllt 20 år för att få ställa upp på den tiden (tidigt 70-tal)

 

Så lugn, Jakob, du ha framtiden för dig. Jag citerar en idrottskamrat till mig; "Man har tio goda år inom idrotten, då man presterar på toppen av sin förmåga" Han hävdade att man har tio goda år oavsett när man börjar, så Golvet det är inte kört för dig, det bara att träna på så kommer resultaten.

 

Jag och Lars-Erik tillhör kategorin som har "Framtiden bakom oss" iaf resultatmässigt, men det är något man måste acceptera, så det är bara att fortsätta att sköta sin hälsa med träning och bra kost, så kan man hålla en för sin ålder hygglig nivå. När jag slutade på ett jobb jag haft i 17 år fick jag en tallrik med inskriptionen; "Det är alltid för tidigt att ge upp"

Det tycker jag är en bra slogan, som passar alla oavsett ålder. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var bäst i VL runt 30 år och då hade jag tävlat skidor i 12 år dvs jag började träna och tävla seriöst i din ålder Jakob Minell. Vasaloppet väntade jag dock med tills 23 år, vill minnas att man måste ha fyllt 20 år för att få ställa upp på den tiden (tidigt 70-tal)

 

Så lugn, Jakob, du ha framtiden för dig. Jag citerar en idrottskamrat till mig; "Man har tio goda år inom idrotten, då man presterar på toppen av sin förmåga" Han hävdade att man har tio goda år oavsett när man börjar, så Golvet det är inte kört för dig, det bara att träna på så kommer resultaten.

 

Jag och Lars-Erik tillhör kategorin som har "Framtiden bakom oss" iaf resultatmässigt, men det är något man måste acceptera, så det är bara att fortsätta att sköta sin hälsa med träning och bra kost, så kan man hålla en för sin ålder hygglig nivå. När jag slutade på ett jobb jag haft i 17 år fick jag en tallrik med inskriptionen; "Det är alltid för tidigt att ge upp"

Det tycker jag är en bra slogan, som passar alla oavsett ålder. :)

Vad har du för bästa placering då? :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom uppmuntrande orden :)

tror det är viktigt att man bygger sina förväntningar och mål efter sina egna föruttsättningar. jag menar 6:30 på vasan kan vara ett totalt fiasko för den ena men ett grymt resultat för nån annan!

själv är det min livs första längdskidssäsong som jag får vara nöjd med :)

36år,i princip aldrig konditionstränat(åtminstånde inte dom senaste 15 åren)

kunnat träna ungefär 2-4ggr i veckan sen i augusti,fam med tre små barn och ett eget företag och så åker jag halvvasan på 3:06.

jag hade en önskan att åka under tre timmar men va f-n det är väl kanon att kunna åka som jag gjort ändå.nu är det bara att köra på ett HELT år så ska nog den där medaljtiden på vasan ordna sig :D

Jag gläds även med er andra jakob,vasa,globen mfl för era bra resultat.

vi är alla vinnare på skidforum :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var bäst i VL runt 30 år och då hade jag tävlat skidor i 12 år dvs jag började träna och tävla seriöst i din ålder Jakob Minell. Vasaloppet väntade jag dock med tills 23 år, vill minnas att man måste ha fyllt 20 år för att få ställa upp på den tiden (tidigt 70-tal)

 

Så lugn, Jakob, du ha framtiden för dig. Jag citerar en idrottskamrat till mig; "Man har tio goda år inom idrotten, då man presterar på toppen av sin förmåga" Han hävdade att man har tio goda år oavsett när man börjar, så Golvet det är inte kört för dig, det bara att träna på så kommer resultaten.

 

Jag och Lars-Erik tillhör kategorin som har "Framtiden bakom oss" iaf resultatmässigt, men det är något man måste acceptera, så det är bara att fortsätta att sköta sin hälsa med träning och bra kost, så kan man hålla en för sin ålder hygglig nivå. När jag slutade på ett jobb jag haft i 17 år fick jag en tallrik med inskriptionen; "Det är alltid för tidigt att ge upp"

Det tycker jag är en bra slogan, som passar alla oavsett ålder. :)

Suck, det känns hårt att ha framtiden bakom sig nu när man hittat något så kul som skidor!

Jag har varit så glad över mina 8.33 men nu känner jag mig som värsta sopan...

Har nog fortfarande efter-loppet depression...

Men det är bara att bita ihop och träna på!:)

Kanske kan jag komma under 8 timmar nästa år!:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom uppmuntrande orden :)

tror det är viktigt att man bygger sina förväntningar och mål efter sina egna föruttsättningar. jag menar 6:30 på vasan kan vara ett totalt fiasko för den ena men ett grymt resultat för nån annan!

själv är det min livs första längdskidssäsong som jag får vara nöjd med :)

36år,i princip aldrig konditionstränat(åtminstånde inte dom senaste 15 åren)

kunnat träna ungefär 2-4ggr i veckan sen i augusti,fam med tre små barn och ett eget företag och så åker jag halvvasan på 3:06.

jag hade en önskan att åka under tre timmar men va f-n det är väl kanon att kunna åka som jag gjort ändå.nu är det bara att köra på ett HELT år så ska nog den där medaljtiden på vasan ordna sig :D

Jag gläds även med er andra jakob,vasa,globen mfl för era bra resultat.

vi är alla vinnare på skidforum :)

Så klokt sagt. Är i tämligen exakt situation som du Golvet. 39 år (fyllde på Vasaloppsdagen!), tre barn, hektiskt jobb. Älskar att tävla, återupptäckt längdskidor i år, och vill få en jäkla tid nästa år. Hade 7.41 i år - nästa år spränger jag 6.30!

Link to comment
Share on other sites

Bästa placering: 758

Bästa tid: 5.41

Tid i år: 8.01 (63 år)

 

Apelsin; obs ! de goda åren kommer oavsett när man börjar och vad som är "bra" är ju som golvet skriver något som man får fram utifrån sina egna förutsättningar. Jag vet personer, som börjat träna i 50-årsåldern och kört upp till 20 vasalopp med goda resultat. Själv har jag aldrig varit speciellt bra vasaloppsåkare jämfört med min kapacitet i kortare lopp. Det har hänt att jag varit långt efter åkare, som jag kört jämt med på en mil, men vasaloppet har ju lite andra ingredienser än bara tiden, som gör att man ställer upp år efter år. Bland vanligt folk är det en prestation att öht klara av en sån lång sträcka som 9 mil.

Link to comment
Share on other sites

Suck, det känns hårt att ha framtiden bakom sig nu när man hittat något så kul som skidor!

Jag har varit så glad över mina 8.33 men nu känner jag mig som värsta sopan...

Har nog fortfarande efter-loppet depression...

Men det är bara att bita ihop och träna på!:)

Kanske kan jag komma under 8 timmar nästa år!:)

Jag trodde inte du var så gammal?

 

Volevodin, är det alla dina äventyr utefter spåret som gjort att du inte gått så fort på Vasan jämförelsevis?

Link to comment
Share on other sites

Suck' date=' det känns hårt att ha framtiden bakom sig nu när man hittat något så kul som skidor!

Jag har varit så glad över mina 8.33 men nu känner jag mig som värsta sopan...

Har nog fortfarande efter-loppet depression...

Men det är bara att bita ihop och träna på!:)

Kanske kan jag komma under 8 timmar nästa år!:)[/quote']

Jag trodde inte du var så gammal?

 

Volevodin, är det alla dina äventyr utefter spåret som gjort att du inte gått så fort på Vasan jämförelsevis?

apelsinen är 40+!

Men det är inget att deppa över!:)

Många tror jag är yngre, kanske beror det på långt hår, väldans pigg och kanske inte en typisk 40+ are. Inget problem med att orka med hus, barn och en massa djur och jobb!

Äldsta sonen (jag och gubben skaffade barn tidigt, väldigt praktiskt om man får för sig att åka VL/ÖS, då klarar dom sig själva när man tränar) fick en gång frågan om jag var hans syster!:)

Link to comment
Share on other sites

Suck' date=' det känns hårt att ha framtiden bakom sig nu när man hittat något så kul som skidor!

Jag har varit så glad över mina 8.33 men nu känner jag mig som värsta sopan...

Har nog fortfarande efter-loppet depression...

Men det är bara att bita ihop och träna på!:)

Kanske kan jag komma under 8 timmar nästa år!:)[/quote']

Jag trodde inte du var så gammal?

 

Volevodin, är det alla dina äventyr utefter spåret som gjort att du inte gått så fort på Vasan jämförelsevis?

apelsinen är 40+!

Men det är inget att deppa över!:)

Många tror jag är yngre, kanske beror det på långt hår, väldans pigg och kanske inte en typisk 40+ are. Inget problem med att orka med hus, barn och en massa djur och jobb!

Äldsta sonen (jag och gubben skaffade barn tidigt, väldigt praktiskt om man får för sig att åka VL/ÖS, då klarar dom sig själva när man tränar) fick en gång frågan om jag var hans syster!:)

Så ingen "apelsinhud" på dig då! :-D

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom uppmuntrande orden :)

tror det är viktigt att man bygger sina förväntningar och mål efter sina egna föruttsättningar. jag menar 6:30 på vasan kan vara ett totalt fiasko för den ena men ett grymt resultat för nån annan!

själv är det min livs första längdskidssäsong som jag får vara nöjd med :)

36år' date='i princip aldrig konditionstränat(åtminstånde inte dom senaste 15 åren)

kunnat träna ungefär 2-4ggr i veckan sen i augusti,fam med tre små barn och ett eget företag och så åker jag halvvasan på 3:06.

jag hade en önskan att åka under tre timmar men va f-n det är väl kanon att kunna åka som jag gjort ändå.nu är det bara att köra på ett HELT år så ska nog den där medaljtiden på vasan ordna sig :D

Jag gläds även med er andra jakob,vasa,globen mfl för era bra resultat.

vi är alla vinnare på skidforum :)[/quote']

Så klokt sagt. Är i tämligen exakt situation som du Golvet. 39 år (fyllde på Vasaloppsdagen!), tre barn, hektiskt jobb. Älskar att tävla, återupptäckt längdskidor i år, och vill få en jäkla tid nästa år. Hade 7.41 i år - nästa år spränger jag 6.30!

Kanon för dig! håller tummarna för dig :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom uppmuntrande orden :)

tror det är viktigt att man bygger sina förväntningar och mål efter sina egna föruttsättningar. jag menar 6:30 på vasan kan vara ett totalt fiasko för den ena men ett grymt resultat för nån annan!

själv är det min livs första längdskidssäsong som jag får vara nöjd med :)

36år' date='i princip aldrig konditionstränat(åtminstånde inte dom senaste 15 åren)

kunnat träna ungefär 2-4ggr i veckan sen i augusti,fam med tre små barn och ett eget företag och så åker jag halvvasan på 3:06.

jag hade en önskan att åka under tre timmar men va f-n det är väl kanon att kunna åka som jag gjort ändå.nu är det bara att köra på ett HELT år så ska nog den där medaljtiden på vasan ordna sig :D

Jag gläds även med er andra jakob,vasa,globen mfl för era bra resultat.

vi är alla vinnare på skidforum :)[/quote']

Så klokt sagt. Är i tämligen exakt situation som du Golvet. 39 år (fyllde på Vasaloppsdagen!), tre barn, hektiskt jobb. Älskar att tävla, återupptäckt längdskidor i år, och vill få en jäkla tid nästa år. Hade 7.41 i år - nästa år spränger jag 6.30!

Kanon för dig! håller tummarna för dig :)

Och längdskidor är ju den ultimata sporten där man trots ålder och dess fokusering på kondition ändå kan hävda sig bra då man är uppåt 40 och lite till.

Så man får inte ge upp för tidigt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...