Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - globe86 vs Vasa vs Lars-Erik - Vilka tider?


Vasa

Recommended Posts

Nu får ni akta er globen och Lars-Erik för nu är det fart på Vasa-gubben. :D

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5386

 

Tiden får dock utvisa om jag gjort formtoppningen för tidigt. :(

 

Jag lutar lite mot att jag kan klara en tid ner mot 5:30 om föret blir bra...

Nu är du blygsam. 4' date='59 tror jag du kör på vid normalföre.[/quote']

Varför inte 4.56.21 eller bättre ?

Gissa varför jag föreslår just denna tid ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply
Nu är du blygsam. 4' date='59 tror jag du kör på vid normalföre.[/quote']

Varför inte 4.56.21 eller bättre ?

Gissa varför jag föreslår just denna tid ?

Jag tror vi får sikta på Lars-Eriks rekordtid (4.56.22) 2012.

Jag har en förhoppning om att vara där iår! :P Såg att jag fått ihop 100 skidmil nu! Men jag kör ju ungefär 50/50 fristil! Jag tycker träningen ska vara rolig :) och varierad träning är stimulerande :D

Link to comment
Share on other sites

Varför inte försöka slå min tid från 1981 ;)

4.31' date=' ja det blir tufft tror jag... :D[/quote']

Fan ryck lite mera i stakmaskinen så ska du se att du klarar 5 timmars gränsen ;) Att du ryckt under 40 på milen är ju en grym prestation! Hade du motstånd 10 då ?

Körde på 10, brukar inte röra motståndsreglaget. Men egentligen är det nog inte dumt att variera för att få upp frekvensen.

Det gäller att staka mycket med magen så man inte går trött i armarna på högt motstånd.

När jag började med min egna stakmaskin förra hösten så började jag på 1an och arbetade mig uppåt vecka för vecka längre och längre i sträck.

 

Angående tider:

Tittade på en skåning som drog milen på 38.45 och han körde Vasan på 5.20 så ser man på han så är det nog lagom att sikta på 5.30. Jämför då med Henke i Formtest-tråden som kör Vasan på 5.10 och Skierg-milen på 45 min, då skulle jag kunna sikta på 4 blankt i jämförelse så det går som synes inte att titta för mycket på dessa tider.

Verkar när man börjar luska som det kan slå ganska rejält.

Link to comment
Share on other sites

4.31' date=' ja det blir tufft tror jag... :D[/quote']

Fan ryck lite mera i stakmaskinen så ska du se att du klarar 5 timmars gränsen ;) Att du ryckt under 40 på milen är ju en grym prestation! Hade du motstånd 10 då ?

Körde på 10, brukar inte röra motståndsreglaget. Men egentligen är det nog inte dumt att variera för att få upp frekvensen.

Det gäller att staka mycket med magen så man inte går trött i armarna på högt motstånd.

När jag började med min egna stakmaskin förra hösten så började jag på 1an och arbetade mig uppåt vecka för vecka längre och längre i sträck.

 

Angående tider:

Tittade på en skåning som drog milen på 38.45 och han körde Vasan på 5.20 så ser man på han så är det nog lagom att sikta på 5.30. Jämför då med Henke i Formtest-tråden som kör Vasan på 5.10 och Skierg-milen på 45 min, då skulle jag kunna sikta på 4 blankt i jämförelse så det går som synes inte att titta för mycket på dessa tider.

Verkar när man börjar luska som det kan slå ganska rejält.

Men 5.10 ett år kan ju vara 4.30 ett annat och 5:40 ytterliggare ett annat så det känns som ett oerhört dåligt mått på kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Men 5.10 ett år kan ju vara 4.30 ett annat och 5:40 ytterliggare ett annat så det känns som ett oerhört dåligt mått på kapacitet.

Ja det var i år dessa tider på Vasan så jämförelsen de emellan stämmer.

Du har ju rätt i det, men det är inte lika roligt att prata om placering även om det är seriösare. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu får ni akta er globen och Lars-Erik för nu är det fart på Vasa-gubben. :D

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5386

 

Tiden får dock utvisa om jag gjort formtoppningen för tidigt. :(

 

Jag lutar lite mot att jag kan klara en tid ner mot 5:30 om föret blir bra...

Nu är du blygsam. 4' date='59 tror jag du kör på vid normalföre.[/quote']

Varför inte 4.56.21 eller bättre ?

Gissa varför jag föreslår just denna tid ?

Gissa varför jag föreslog 4,59?

Sen vill jag ju inte sätta så hård press på Vasa, han kan ju få prestationsångest. Annars håller jag med Ekis, tiden vid samma prestation kan ju diffa en timme. Men som synes så är det ju tiden som oftast kommer fram som mått ändå, så vi får hoppas på isföre snart innan pensionen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Starkt av er alla som har fått så fina startpositioner! Själv har man inte åkt nått seedningslopp än, men tänkte satsa på det i mattila den 6e feb :) . Får hoppas på bra form och att man håller sig frisk!

 

Svårt det här med tider, men ser ni varandra på VL så blir det nog rätt så jämt för ingen tänker väl släppa iväg den ena kan ja väl tänka mig :D .

Link to comment
Share on other sites

Starkt av er alla som har fått så fina startpositioner! Själv har man inte åkt nått seedningslopp än, men tänkte satsa på det i mattila den 6e feb :) . Får hoppas på bra form och att man håller sig frisk!

 

Svårt det här med tider, men ser ni varandra på VL så blir det nog rätt så jämt för ingen tänker väl släppa iväg den ena kan ja väl tänka mig :D .

Ser jag Vasa på Vasaloppet kommer jag ALDRIG släppa ryggen!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till seedningsresultaten grabbar. Bra jobbat. Vid normalföre (vad det nu är) åker Vasa på 5 timmar eller under och Globen under 5 och en halv timme. Lars-Erik verkar mörka formen på ett bra sätt, men där finns ju rutinen vilket inte ska underskattas.
Link to comment
Share on other sites

Vad säger du Professorn? Nu har vi avancerat oss uppåt :D LED3 på mig och LED2 på Vasa!

 

Tack Jola!

Han har nog fått en chock. :D

 

Känner faktiskt lite prestationsångest just nu, idag kom det fram ett par stycken när jag var och tränade som "räknade" med att jag skulle gå under 5 timmar.

Så risken är nog att det slutar i "katastrof"... :(

Link to comment
Share on other sites

Vad säger du Professorn? Nu har vi avancerat oss uppåt :D LED3 på mig och LED2 på Vasa!

 

Tack Jola!

Han har nog fått en chock. :D

 

Känner faktiskt lite prestationsångest just nu' date=' idag kom det fram ett par stycken när jag var och tränade som "räknade" med att jag skulle gå under 5 timmar.

Så risken är nog att det slutar i "katastrof"... :([/quote']

Vasa, din seedning låg ju närmare led 1 än 3 så någonstans runt 4,56/4,59 bör det bli.

Link to comment
Share on other sites

Att gå fråm tider på 7.30 till 5.55 kräver att man ökar sin träningsmängd betydligt från förgående år. Skulle nog vara bättre med en flerårsplan med lite delmål på vägen. Men det är ju tråkigt.

 

Ska man åka under 6 timmar bör inte starta längre bak än i 4:an. Ta det som delmål till mars. Dvs se till att stå minst i 4:an

2002 åkte jag ÖS på 7:36 och året därpå gjorde jag 6:05. Visst ökade jag träningsdosen, men det var ingen skidsatsning. Så jag tror det är möjligt!:)

Link to comment
Share on other sites

Att gå fråm tider på 7.30 till 5.55 kräver att man ökar sin träningsmängd betydligt från förgående år. Skulle nog vara bättre med en flerårsplan med lite delmål på vägen. Men det är ju tråkigt.

 

Ska man åka under 6 timmar bör inte starta längre bak än i 4:an. Ta det som delmål till mars. Dvs se till att stå minst i 4:an

2002 åkte jag ÖS på 7:36 och året därpå gjorde jag 6:05. Visst ökade jag träningsdosen' date=' men det var ingen skidsatsning. Så jag tror det är möjligt!:)[/quote']

Jag tror också att det är högsta grad möjligt om man får åka mkt på snö.

 

Vasa, alla tror numera att du lätt tar dig under 5 timmar. Feel the pressure... ;)

Link to comment
Share on other sites

Öka träningsdosen för att åka snabbare? Jag minskade träningsdosen från 50-60 mil till 9 mil och åkte 50 min snabbare. Det är nog så att föret spelar en viss roll för tiden. Om det blir dårligt före i år kommer de allra flesta vara helt chanslösa på sina tidsmål.

 

Tror förövrigt att man kan åka ganska mycket snabbare (jämfört med andra) andra året bara genom att man får mer skidvana och erfarenhet från loppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...