Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - globe86 vs Vasa vs Lars-Erik - Vilka tider?


Vasa

Recommended Posts

Öka träningsdosen för att åka snabbare? Jag minskade träningsdosen från 50-60 mil till 9 mil och åkte 50 min snabbare. Det är nog så att föret spelar en viss roll för tiden. Om det blir dårligt före i år kommer de allra flesta vara helt chanslösa på sina tidsmål.

 

Tror förövrigt att man kan åka ganska mycket snabbare (jämfört med andra) andra året bara genom att man får mer skidvana och erfarenhet från loppet.

Absolut, rutin är viktigt! Man ska nog inte underskatta Lars-Eriks oändliga antal åkta Vasalopp och Öppna Spår, han har bra koll på hur sliten man ska vara vart någonstans os.v.

 

Sen har ju Globen åkt två sträckor förra året också, det är bara jag som är helt färsk och kommer krampa ihop i Evertsberg ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply
Vasa, alla tror numera att du lätt tar dig under 5 timmar. Feel the pressure... ;)

Det är hemskt... :(

Ryser i mig när jag tänker på första backen och tempot som blir där.

 

Jakob, efter Evertsberg är det bara att ställa sig i fartställning och hoppas på medvind. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som namnet på tråden säger tycker jag att det är hög tid på en formkoll hos kombatanterna :)

Vasa:hur går stålsicklingen och träningen för första backen?

Lars-e:har du hunnit läka din onda vad?hur går träningen eller är du proffesor på heltid?

Globen: VART ÄR DU? har inte sett ett inlägg på veckor? slipar du formen i tysthet?

Mörka nu inte utan säg som det är :)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag fortfarande lite problem med vaden när jag åker uppför men slätt går det bra .

Och professor på heltid är jag definitvt, både i Luleå och Uppsala (och ibland i Kazakhstan).

Och denna vecka hade jag tänkt lägga in slutspurten på träningen men det har inte varit så lätt eftersom vi stadigt har runt -30 grader i Luleå just nu (-32 i morse)

 

Och jag är grymt imponerad av Vasa, och lite stolt också att jag och globen lyckats hetsa honom så att nu nästan är i led 1 och på väg till elitledet+i topp i inläggsligan.

 

Min chans är väl att jag som ålderman har rätt att bestämma reglerna, det har vi ju ännu inte gjort. Just nu gäller: att räkna sammanlagd tid på båda öppna spåren +Vasalopp.

Jag hoppas att denna nya BOMB får ytterligare fart i baken på Vasa och globen och debatten i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag fortfarande lite problem med vaden när jag åker uppför men slätt går det bra .

Och professor på heltid är jag definitvt, både i Luleå och Uppsala (och ibland i Kazakhstan).

Och denna vecka hade jag tänkt lägga in slutspurten på träningen men det har inte varit så lätt eftersom vi stadigt har runt -30 grader i Luleå just nu (-32 i morse)

 

Och jag är grymt imponerad av Vasa, och lite stolt också att jag och globen lyckats hetsa honom så att nu nästan är i led 1 och på väg till elitledet+i topp i inläggsligan.

 

Min chans är väl att jag som ålderman har rätt att bestämma reglerna, det har vi ju ännu inte gjort. Just nu gäller: att räkna sammanlagd tid på båda öppna spåren +Vasalopp.

Jag hoppas att denna nya BOMB får ytterligare fart i baken på Vasa och globen och debatten i denna tråd.

Ha ha, den är underbar! :-D

"Sammanlagda tiden"

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag fortfarande lite problem med vaden när jag åker uppför men slätt går det bra .

Och professor på heltid är jag definitvt, både i Luleå och Uppsala (och ibland i Kazakhstan).

Och denna vecka hade jag tänkt lägga in slutspurten på träningen men det har inte varit så lätt eftersom vi stadigt har runt -30 grader i Luleå just nu (-32 i morse)

 

Och jag är grymt imponerad av Vasa, och lite stolt också att jag och globen lyckats hetsa honom så att nu nästan är i led 1 och på väg till elitledet+i topp i inläggsligan.

 

Min chans är väl att jag som ålderman har rätt att bestämma reglerna, det har vi ju ännu inte gjort. Just nu gäller: att räkna sammanlagd tid på båda öppna spåren +Vasalopp.

Jag hoppas att denna nya BOMB får ytterligare fart i baken på Vasa och globen och debatten i denna tråd.

En professor får man aldrig "räkna" bort ;)

Ja jag måste säga att jag oxå är impad över Vasas framfart men även av DIG!

att orka åka bägge ös och sen ladda om till rätta vasan! STRONG MAN :)

Men ska vi va allvarliga så är vi väl alla som motionerar och gör framsteg som tex vasa och även globen (som är myckt duktig!) är stora vinnare!

så kör hårt nu och lars-eriks förslag kanske inte är så dumt? visar ju i allafall att karln är stenhård! :D

Link to comment
Share on other sites

Som namnet på tråden säger tycker jag att det är hög tid på en formkoll hos kombatanterna :)

Vasa:hur går stålsicklingen och träningen för första backen?

Lars-e:har du hunnit läka din onda vad?hur går träningen eller är du proffesor på heltid?

Globen: VART ÄR DU? har inte sett ett inlägg på veckor? slipar du formen i tysthet?

Mörka nu inte utan säg som det är :)

Stålsicklingen får jag träna vidare på för att få in den rätta snitsen.

 

Jag har nog kommit fram till att det får bli fästvalla trots allt och har åter börjat träna diagonal och det verkar fungera med vristen än så länge.

Angående uppförsstakning så körde jag i en backe idag med ospårad snö några vändor, pulshöjande och armplågande träning. :)

 

Ja Lars-Eriks nya tävlingsprospekt blir svårt att matcha.

Det är om man får räkna in vallningstid då, för där lär han komma till korta. ;)

 

Har på ryktesvägen hört att Vasaloppsrävarna här i trakten börjat darra efter att ha sett min stakträning, så tror att globen och Lars-Erik kan få sig en tuff match!!! :)

Link to comment
Share on other sites

tycker det verkar som globens flitiga medverkan här på forumet men förhoppningsvis inte i spåret? Dog av lite i samband med att vasa gjorde tävlingspremiär för såsongen :D

Det är ju faktiskt så att globen har avancerat mer i leden än vad jag har gjort, så det känns som det kanske blivit lite väl mycket Vasa-prat... :)

Link to comment
Share on other sites

tycker det verkar som globens flitiga medverkan här på forumet men förhoppningsvis inte i spåret? Dog av lite i samband med att vasa gjorde tävlingspremiär för såsongen :D

Det är ju faktiskt så att globen har avancerat mer i leden än vad jag har gjort' date=' så det känns som det kanske blivit lite väl mycket Vasa-prat... :)[/quote']

fast jag gissar att det utspelas en kamp mellan er åkare också. Inte bara sett till sin egen utveckling :D

Link to comment
Share on other sites

fast jag gissar att det utspelas en kamp mellan er åkare också. Inte bara sett till sin egen utveckling :D

Jo men det är ganska svårt att nå en som står ett par led framför om den dessutom tränar på rejält och ändå har då globen närmat sig en hel del detta år.

Ungefär som det hade varit ganska svårt (förmodligen omöjligt) för mig att komma ikapp dig på ett år.

 

Då är man nog tvungen att börja träna på heltid ihop med elitåkare?

Link to comment
Share on other sites

tycker det verkar som globens flitiga medverkan här på forumet men förhoppningsvis inte i spåret? Dog av lite i samband med att vasa gjorde tävlingspremiär för såsongen :D

Det är ju faktiskt så att globen har avancerat mer i leden än vad jag har gjort' date=' så det känns som det kanske blivit lite väl mycket Vasa-prat... :)[/quote']

Nejdå Globen lever ingen fara! Dock haft ett par tunga veckor med formsvacka av något slag! Men är på G upp nu igen! Perfekt lagom till Vasan! Blir nog svårt att ta mig förbi Vasa då han fegade ur och ställde sig i ledet framför mig :P Skämt åsido! Grymt kört av Vasa denna vinter! Men jag ger mig inte! Skulle jag förlora kampen mot Vasa har jag fortfarande en proffessor att ta itu med ;)

 

Och jag menar! Kommer Vasa in i mål före mig detta år får jag träna på lite hårdare och ge han en match nästa år :P Men än är kampen ej avgjord ;) Kan hända mycket på 9 mil!

Link to comment
Share on other sites

Och jag menar! Kommer Vasa in i mål före mig detta år får jag träna på lite hårdare och ge han en match nästa år :P Men än är kampen ej avgjord ;) Kan hända mycket på 9 mil!

Jo det är så och speciellt de första tre kilometrarna kan ställa till med mycket även om risken procentuellt sett är liten att just man själv ska drabbas. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad hade du för tider söndag resp måndag, Lars-Erik och hur var föret ?

 

Sen en uppmaning till Vasa, Globe och Lars-Erik att aktivera tråden om "Trekejsarslaget" i Vasaspåret.(glömt vad den hette) Lite intressant att så här dagarna före höra vad som rör sig i huvudena på de tre kombattanterna.:/

Nu fick du som du ville. ;)

 

Det är nervöst att allt ska klaffa. :)

Ser första backen, några nedförslöpor, stavbrott samt att jag trasslar in mig med felaktig vallning och någon utrustningsmiss som de stora farorna.

Fungerar det tror jag att jag i varje fall kommer till Mora.

 

Lars-Erik gick på 6.35 på söndag och avstod igår då han hade lite känningar i vaden.

Observera att det bara vara ett lugnt träningspass. ;)

 

Föret igår måste varit bra efter att ha kollat några åkare.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik har ju hållit en låg profil hela tiden, men Globe verkar ha tystnat. Börjar du bli nervös nu när det börjar närma sig eller mörkar du för att inget avslöja om din form globe?

 

Om det var så att Lars-Erik och Stefan Holm åkte samma dag, så är det bara att gratulera dig Lars-Erik till att ha slagit en världstjärna i höjdhopp med 5 min. Att Stefan åkte så bra måste bero på att han varit på spåret tidigare...:)

Link to comment
Share on other sites

Nu känner jag igen dig, härligt att du inte deppat ner dig! Fö vad var det för färg på din skiddräkt, glömt, ifall man skulle se något globeaktigt längs spåret. (men då måste du gå in rejält i väggen för att komma ner på min nivå.;)

Jag kommer absolut inte avslöja L-E´s taktik att hetsa Globen att inleda i raketfart för att sedan krokna! Nä, det kommer jag inte göra! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu känner jag igen dig, härligt att du inte deppat ner dig! Fö vad var det för färg på din skiddräkt, glömt, ifall man skulle se något globeaktigt längs spåret. (men då måste du gå in rejält i väggen för att komma ner på min nivå.;)

Han kör med den berömda mörkblåa hajdräkten från Craft, som dock är ganska vanlig. T.ex körde Kalla i en sådan när hon tävlade i SM.

 

Jag kör i en billigare variant, en blå och vit slimfitdräkt från Craft.

Sedan har jag en superspecial midjeväska ;) och glasögonskärm från Salice, Swix röda stavar och Rossignol skidor/skor.

Link to comment
Share on other sites

Hehe blir ingen vägg för mig inte! Testade formen idag både stakning samt kuperat elljusspår! Motorn känns helt sjukt bra! Finns inge stopp!!!

 

Taktiken har ju hela tiden varit att ligga i LED3 för att spara på krutet och sedan komma sista halvan när folket börjar krokna ;) Vasa får de svettigt i första backen medan jag myser mig upp :P

 

Ska bli riktigt kul på SÖndag! I morgon blir de valla skidor hela dagen och packa sedan bär de upp till Sälen för att finslipa de sista!

 

Hur kommer ni göra efter loppet ?! Vart tar alla vägen ? Blir väl dusch först sen iväg och äta ! Vore kul om man kunde slå sig ner vid ett skidforumbord ;)

 

 

 

Har som Vasa sa blå dräkt! röda atomics skidor och oneway diamondstorm stavar och blåa handskar och svart Björn dählie mössa ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer ni göra efter loppet ?! Vart tar alla vägen ? Blir väl dusch först sen iväg och äta ! Vore kul om man kunde slå sig ner vid ett skidforumbord ;)

 

Har som Vasa sa blå dräkt! röda atomics skidor och oneway diamondstorm stavar och blåa handskar och svart Björn dählie mössa ;)

Jo det vore fint med ett gemensamt Skidforum-bord. :)

 

Just det, glömde lite.

För att kontra globens norska mössa så kör jag med vita handskar från Skigo, Thermo Northug Edition. ;)

Mössan blir något svart...

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer ni göra efter loppet ?! Vart tar alla vägen ? Blir väl dusch först sen iväg och äta ! Vore kul om man kunde slå sig ner vid ett skidforumbord ;)

 

Har som Vasa sa blå dräkt! röda atomics skidor och oneway diamondstorm stavar och blåa handskar och svart Björn dählie mössa ;)

Jo det vore fint med ett gemensamt Skidforum-bord. :)

 

Just det' date=' glömde lite.

För att kontra globens norska mössa så kör jag med vita handskar från Skigo, Thermo Northug Edition. ;)

Mössan blir något svart...[/quote']

haha fint! Får se om man ser er på lördagen! kommer nog kika runt lite vid starten ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer ni göra efter loppet ?! Vart tar alla vägen ? Blir väl dusch först sen iväg och äta ! Vore kul om man kunde slå sig ner vid ett skidforumbord ;)

 

Har som Vasa sa blå dräkt! röda atomics skidor och oneway diamondstorm stavar och blåa handskar och svart Björn dählie mössa ;)

Jo det vore fint med ett gemensamt Skidforum-bord. :)

 

Just det' date=' glömde lite.

För att kontra globens norska mössa så kör jag med vita handskar från Skigo, Thermo Northug Edition. ;)

Mössan blir något svart...[/quote']

haha fint! Får se om man ser er på lördagen! kommer nog kika runt lite vid starten ;)

Kan ingen försöka boka upp ca. 20 platser (beroende på hur många som anmäler sig)? Typ vid 19:30. Och de som vill komma kan skriva här i tråden?

Jag är på! Eller ny tråd?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...