Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Björnglid i tunneln


  • Vänligen logga in för att kunna svara
111 svar till detta ämne

#1
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Tänkte starta en ny tråd där jag lägger in resultatet av mina glidtester i tunneln. Eftersom jag bor i närheten så borde det kunna bli en hel del. I stället för att skriva nya inlägg så kommer jag att redigera in ny info i detta inlägg, så att allt kommer på samma ställe.
Metod: Start längst upp på toppen, innervarv, medurs. 3 kraftiga stavtag i början, sedan glid ned till dörrarna på platån, därefter 7-12 stavtag (beroende på dagens före, men alltid samma antal varje varv) tills den sista nedförsbacken börjar, därefter glid ned till knölen på väggen där backen slutar. Denna sträcka (ca 345m med 12m fallhöjd) brukar ta drygt en minut (55 sek - 1,30 min). Eller så kör jag bara den sista delen av denna backe (ca 185m med 8m fallhöjd). Då blir det bara 3 stavtag i början eftersom det lutar hela tiden. Jag gör alla tester utan fästvalla och åker i spåret under glidningarna utför och skejtar resten, även med klassiska skidor.
Temperatur: 3-4 minus, konstsnö
Dels kommer jag att jämföra sicklat med olika vallor men även hur stor skillnad det blir allt eftersom skidorna blir skitigare.
För att få ett gripbart resultat räknar jag om alla tider till procent där "0" står för de snabbaste skidorna och resten anges med "+x%", dvs 6 sek sämre på en minut är +10%. 1% skulle motsvara 3-6 minuter i glid på ett vasalopp på 5-10 timmar.
"Första 2/3" betyder de första 2/3 glidningarna och "Sista 2/3" de sista 2/3 glidningarna under ett test. Detta är intressant eftersom det ger en bild av hur glidet förändrar sig under testet.
Jag anger tempo i min/km för att ge en uppfattning om hur snabbt föret var.

Skidor:
F27 = Fischer RCS classic plus, 207cm, 3-4 år gamla, struktur Allsport 11/8
F30 = Fischer RCS classic plus, 202cm, ett par år gamla, struktur Allsport 9/6,2
F32 = Fischer RCS classic plus, 202cm, 3-4 år gamla
A15= Atomic ARC skating-G, 200cm, 20? år gamla
K11 = Kneissl White star skate 200cm, 23 år gamla
A18 = Atomic ARC skating-G 205cm, 20? år gamla
F22 = Fischer RCS skate 195cm 10 år gamla
A8 = Atomic ARC klassisk 210cm 22? år gamla, struktur Allsport 10/7
K6 = Karhu skate 190cm 21 år gamla
F16 = Fischer Air carbon 205cm 20+år gamla röd-vita, genomskinligt belag
A23 = Atomic Beta klassisk 206cm 7 år gamla struktur Allsport PK 15.3 (grov)
F13 = Fischer Skating WM 190cm 20+år gamla röd-vita, genomskinligt belag
M33=Madshus Hypersonc skate 190cm Några år gamla, struktur Allsport 10/7
E5 = Edsbyn vita, blå ränder 215cm Förmodligen ca 30 år gamla, köpta på
utförsäljning i mitten av 80-talet
K10= Karhu skate,vitt belag 195cm 20+ år gamla, genomskinligt belag
F31 = Fischer RCS Air Carbon 210cm 26-27 år gamla men nästan oanvända
M19= Madshus "Snow skating" 190cm Ca 25 år gamla
J35 = Järvinen, Polar 48 205cm Ca 25 år gamla, inga riktiga tävlingsskidor
K17 = Kästle RX 205cm 20+år? gamla, genomskinligt belag
F24 = Fischer RCR 202cm Köpta 2004
8 olika par Madshus Nanosonic skate lånade av Allsport
1 par Fischer Carbon Lite Skate hole lånade av Fischervallare

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
9 aug:     Tot            Tempo
F32 =      0               4.19/km     Kuz+, körda 22 km efter prep
F30 =   +7,6%,         4.28/km     LF 10, körda 14 km

Kommentar: Kuz+ mycket bättre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
10 aug:   Tot         Första 2           Sista 2        Tempo
F27           0              0                  +1,5%         4.10/km         LF 7 nyvallade
F32       +0,5%       +2,3%               0               4.03/km         Kuz+, körda 27km efter prep
A15       +4,4%       +5,8%            +4,2%          4.16/km         Kuz+, 1,66 Kähärä rill körda 50km

Kommentar: Nyvallat bäst i början men Kuz+ är förbi efter ett par kilometer.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
11 aug    Tot          Första 2           Sista 2        Tempo
F27           0              0                      0              4.05/km           LF 7 körda 5km
F32       +1,8%       +3,7%             +1,1%         4.10/km           Kuz minus, ej stålborstade, nyprep
F30       +1,8%       +1,2%             +1,9%         4.07/km           LF10 nyvallade
A15       +3,8%       +5,4%             +0,3%         4.10/km           Kuz+,1,66mm rill körda 55km

Kommentar: LF7-vallat bäst, bättre än nysicklat Kuz-. Glömde dock att stålborsta, vilket kan ha haft betydelse. LF10 inte så bra, men är ju för mjuk. Sicklade tar in kraftigt mot slutet av testet, totalt knappt 5km.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
12 aug     Tot         Första 2           Sista 2        Tempo
K11            0          +1,0%                0               3.58/km          Kuz+ nysicklade
M190      +0,4%        0                  +1,8%          4.01/km          Vauhti blå nyvallade
M195      +1,3%     +0,1%             +3,3%         4.01/km           Vauhti blå nyvallade
F32         +2,7%     +2,9%             +3,5%         4.07/km           Kuz minus stålborstade nu
F27         +6,5%     +6,5%             +7,4%         4.07/km           LF7 körda 10km
F30         +7,8%     +7,7%             +9,0%         4.08/km           LF 10 körda 5km
(M190 och M195 är hyrskidor från tunneln, Madshus Nanosonic skate, 190cm och 195cm)

Kommentar: De nyvallade skidorna går kanon första varvet men tappar snabbt mycket i glid. F27 har tappat mycket efter 10km. F32 går mycket bättre när de blivit stålborstade, jämfört med F27 och F30 men inte jämfört med K11. F30 med mjukvallan LF10 fortsätter att gå sämre. De gamla K11 går bäst och tappar inget glid.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 aug Tot       Första 2     Sista 2      Tempo
K11        0            0               0            4.06/km   Kuz+ körda 3km
F32     +3,3%    +3,5%      +3,0%       4.09/km   Kuz minus körda 3km
F27     +4,5%    +3,1%      +5,7%       4.10/km   LF7 körda 14km

Kommentar: Nya spår. Kuz+ bäst. Vallade skidor har fått sämre glid varv efter varv vid varje tillfälle, vilket de sicklade aldrig fått, bara varierat lite upp och ner, men utan tendens att glida sämre. F27 inte lika långt efter i skejtåkningen som i glidningarna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
16 aug  Tot        Första 2       Sista 2       Tempo
K11         0             0                0              4.06/km   Kuz+ körda 7km
A15      +0,8%    +0,8%        +0,9%         4.06/km   Nytvättade o borstade Kuz+ 1,66mm rill sedan i våras
F32      +1,9%    +2,0%        +1,8%         4.09/km   Kuz minus körda 7km
A18      +2,9%    +2,0%        +4,1%         4.09/km   Blå Vauhti,storklossvalla,nyvallade,ingen
                                                                                struktur,repiga, gammal grov rillning
F27      +4,5%    +3,4%        +5,8%         4.11/km   LF7 körda 18km

Kommentar: Kuz+ bäst, bättre än nyvallade A18. F27 ligger lika långt efter som tidigare, men går mindre dåligt i skejtåkningen, precis som 13/8. Lite konstigt, de är ju klassiska (207cm) och inte gjorda för skate.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 aug   Tot         Första 2       Sista 2       Tempo
A15          0              0              +0,2%        3.55/km   Kuz+1,66mm rill körda 4km
K11       +0,1%     +0,3%            0              3.57/km   Kuz+ körda 11km
F27       +3,7%     +4,1%          +3,4%        3.59/km   LF7 körda 22km
A18       +3,7%     +4,5%          +3,3%        4.02/km   Blå Vauhti körda 4km
F32       +4,0%     +4,7%          +3,8%        4.03/km   Kuz minus körda 10km
F30       +5,0%     +6,6%          +3,7%        4.03/km   LF10 körda 8km

Kommentar: +1 grad i tunneln pga åsknedslag som slagit ut kylan uppifrån. Kuz+ bäst. F27 med LF7 lite bättre än tidigare. A18 sämre men har kallvalla. F32 med Kuz minus dåliga men har ju minussickling. F30 med LF10 dåliga trots varmvallan. De vallade skidorna gick INTE sämre och sämre som de alltid brukar göra utan knappade faktiskt in en del på de sicklade - men var trots det mycket långsammare.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
19 aug    Tot         Första 2   Sista 2      Tempo
A15 =        0          +0,1%         0            4.04/km    Kuz+ 1,66mm rill körda 8km
K11 =     +0,3%     +0,3%      +0.3%      4.02/km    Kuz+  körda 15km
F32 =     +0,5%         0           +1,1%      4,03/km    Kuz   minus körda 13km
F27 =     +1,2%     +1,5%       +1,0%      4.05/km   LF7   körda 26km
F30 =     +1,5%     +1,6%       +1,6%      3.58/km   LF10 körda 11km
A18 =     +5,1%     +5,2%         ---          4.15/km    Blå Vauthi körda 8km

Kommentar Kylsystemet i tunneln har börjat fungera igen och tempen gick från -0,5 till -1,5 under testet. Kuzmin bäst som vanligt men jämnare resultat än tidigare utom A18.
Jag körde vartannat varv enbart stakning och vartannat skate. En konstig sak var att alla skidor gled bättre i nedförsbacken under skatevarven än under stakningsvarven (jag gled i spåret i båda fallen). Vad är förklaringen till detta? Det borde samlas mer smuts när man stakar i spåret i lägre fart än när man skejtar. Gnids denna smuts i så fall av under skejtandet? Snön i spåret borde ju innehålla mer skit än snön på skatedelen. Eller värms belagen upp mer under skejt och får bättre glid, det låter otroligt? Jag har ingen förklaring, någon annan som har en? Att skit lagras under skidorna har det ju skrivits mycket om här på forumet men att den också kan försvinna under åkning var nytt för mig - om det nu är så.
Konstigt nog hade F30 bäst varvtider med gled näst sämst i backen. Kan bero på att "vädret" faktsiskt ändrade sig under testet (-0,5 > -1,5), något som inte är så vanligt i tunneln och jag körde med F30 först.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
25 aug         Tot         Första 2         Sista 2        Tempo
M190 nr6       0              0                +0,7%         4.12/km   Madshus Nanosonic low-tip skate
                                                                                           190cm, nyvallade Blå Vauhti
M190 nr7    +2,6%     +5,8%              0               4.18/km   Madshus Nanosonic low-tip skate 190cm
                                                                                            Kuz+, sicklade av Kuzmin själv, körda 2km
K11             +7,2%     +12,3%        +2,2%           4.19/km   Kuz+ körda 19km
A15             +7,9%     +11,2%        +5,2%           4.18/km   Kuz+ 1,66mm rill körda 12km

Kommentar: Dramatiska förändringar i glidet. Vallat går bäst men tappar snabbt. Varvtiderna försämrades i samma takt för de vallade men inte för de sicklade.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
26 aug        Tot         Första 3         Sista 3         Tempo

M190 nr6      0          +2,0%               0               4.13/km samma som 25/8   körda 5km
M190 nr7   +1,9%     +5,1%           +1,3%          4.20/km samma som 25/8   körda 7km
F22            +0,1%        0                +1,1%          4.13/km BWLF                    nyvallade
K11            +1,4%     +3,5%           +0,6%          4.11/km Kuz+                     körda 24km

Kommentar: Nyvallat (F22) bäst i början men tappar efter ett par kilometer. K11 är nästan ikapp nr6, när nr6 gått en mil. och då har K11 gått 24km. Nr7 tappar inget glid men går väldigt trögt i åkningen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
30 aug      Tot         Första 3         Sista 3         Tempo
M190 nr7    0              0                   0               4.08/km samma som 25/8    körda 13km
K11         +2,4%      +2,6%           +2,9%          4.09/km Kuz+                       körda 30km
F22         +5,5%      +4,3%           +7,5%          4.12/km BWLF                     körda 6km

Kommentar: nr7 verkar ha kommit igång nu och går bäst hela tiden. F22 med BWLF har tappat katastrofalt efter bara 6 km. K11 har också tappat men har ju gått 30km.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
31 aug       Tot         Första 3         Sista 3      Tempo
K11              0              0                  0             4.07/km Kuz+   körda 36km
F32           +2,1%      +2,3%         +2,0%        4.10/km Kuz minus körda 17km
F22           +7,5%      +6,4%         +8,5%        4.18/km BWLF körda 12km

Kommentar: Kuz+ bäst, trots 36 km körning. F22 med BWLF är rena katastrofen. Från att ha gått bäst i början 26/8, har de nu tappat allt glid på bara 12 km. +8.5% är ca 30 min sämre glid på ett 6-timmars Vasalopp.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 sep        Tot        Första 3        Sista 3        Tempo
A8              0             0                +0,7%         4.14/km CH6   nyvallade
K11         +2,4%     +5,0%          +0,6%         4.16/km Kuz+  körda 42km
F32         +3,1%     +6,3%             0               4.17/km Kuz minus körda 23km
A15         +5,2%     +8,2%          +2,9%         4.20/km Kuz+ 1,66mm rill körda 17km

Kommentar: Samma gamla visa: nyvallat går mycket bra i 2-3 km men tappar hela tiden och sicklat går i fatt även om de körts länge utan rengöring eller sickling. A15 har gått 17 km efter rengöring/borstning, men 72 km efter sickling. Det verkar som om rillningen som var bra vid fuktigare snö inte är så lyckad när det blir kallare. Nu gick F32 med Kuzmin minus bäst på slutet. Om det berodde på att det var lite sämre glid idag än 31 aug vet jag inte.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 sep Tot Första 3 Sista 3 Tempo
K6 0 0 0 4.07/km Kuz original nysicklade
K11 +4,7% +4,5% +5,0% 4.14/km Kuz+ körda 48km
F32 +5,1% +5,1% +5,1% 4.11/km Kuz minus körda 31km
A15 +6,3% +6,0% +6,5% 4.14/km Kuz+ 1,66mm rill körda 23km
A8 +6,5% +6,3% +6,8% 4.12/km CH6 körda 6km

Kommentar: Nysicklat Kuz original överlägset. Om det är att K6 är nysicklade eller att de är sicklade med Kuzmin original i st f, +, eller minus får visa sig så småningom. A8 med CH6 fortsätter att tappa och är nu klart sämre än alla sicklade par, 6-10 km efter vallning. Jag har de sista testen tagit skidorna direkt från rumstemperatur så att det ska bli samma förutsättningar för alla par. Tidigare har jag haft skidorna inne tunneln och då fått lite olika avkylningstid beroende på vilket par jag testat först. Då har jag märkt en tendens att vallade skidor går mycket bättre när de är varma medan sicklade snarast går lite bättre när de kylts ner lite. A8 var t.ex. 4 sek snabbare än K6 de första 400 m idag, men sedan var den effekten borta. Detta har väl ingen betydelse i praktiken om man inte vill göra en paus var 500:e m för att värma upp skidorna men förhoppningsvis känner sprintlandslaget till det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
6 sep Tot Första 2 Sista 2 Tempo
K11 0 0 +1,3% 4.17/km Kuz+ körda 52km
K6 +0,2% +0,3% +0,2% 4.20/km Kuz original körda 5km
K11/A18 +0,3% +1,8% 0 4.20/km Kuz+/Kuz+ körda 55km/nysicklad
K11/F22 +1,4% +0,8% +3,3% 4.19/km Kuz+/BWLF körda 55km/nyvallad

Kommentar: Körde bara en skida av A18 och F22 tillsammans med K11 men det gav ju utslag ändå. Skillnaden borde ju ha varit större om jag kört med hela skidparen. A18 som gick uselt med valla och dåligt belag 19/8 har nu spottat upp sig och är snabbast efter ett par kilometer, efter att ha blivit sicklade. A18 gick trögt i början men blev snabbare efter ett tag - raka motsatsen till F22, som tappade kraftigt. Kuzminskidorna är f.ö. ofta sega de första 3-4 minuterna och går bättre efter ett tag. Tänkte ge F22 med BWLF en chans till efter de katastrofala resultaten 30/8 och 31/8 men det hjälpte inte med ny valla. K6 går inte så kanonbra som de gjorde 3/9. Det kan bero på att det var klart sämre glid idag, 5-10 sek långsammare upp till toppen och 5% sämre glidtider.
En lustig sak med nysicklade skidor, speciellt Kuzmin+, är ljudet - det raspar och susar och låter inte alls bra men de går ju oftast bra ändå. K11 har förlorat ljudet men inte glidet efter 55km.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
8 sep Tot Snabbglid Långsamt glid
F16 0 +0,1% 0 Kuz original nysicklade
K6 +0,3% 0 +0,7% Kuz original körda 9km
K11 +1,3% +2,7% +0,4% Kuz+ körda 59km
Madshus nr7 +1,9% +1,4% +2,5% Kuz+ körda ca 15km
F32 +2,5% +4,1% +1,3% Kuz minus körda 35km
A18 +2,5% +4,9% +0,7% Kuz+ körda 3km/0km
F27 +6,4% +7,3% +5,7% LF7 körda 30km
A15 +7,1% +7,7% +6,8% Kuz+1,66mm rill körda 27km
F30 +10,2% +9,6% +10,7% LF10 körda 15km
(Madshus nr7=Madshus low tip Nanosonic 190cm, sicklade av Kuzmin själv)

Kommentar: Pga en lättare förkylning körde jag bara glidtest idag, ingen vanlig åkning och alltså inga varvtider. Däremot testade jag glid vid olika hastigheter, ett med det vanliga förfarandet=start med 3 kraftiga stavtag (snabbt) och ett där jag bara petade igång mig med stavarna (långsamt). Jag körde samma backe och distans för båda (medelhastigheter 3,00-3,15 min/km och 3,50-4,20 min/km). I slutet av backen skilde inte så mycket i glid mellan snabbt och långsamt bara 4 meter längre gled jag under snabbglidningarna. Det tyder ju på att utgångshastigheten inte betyder så mycket utan skidorna når ganska snabbt sin optimala hastighet. Men skidparen skiljer sig en hel del mellan snabbt och långsamt. Lite osäkert resultat på de skidor som gled sämst, eftersom jag körde så många par, så nöjde jag mig med ett par glidningar för dessa.
Kul att mina gamla favoriter F16 (köpta för 300 kr på skidbytardag för 15 år sedan) hävdar sig så bra. A15 går oväntat dåligt. De vallade har förlorat allt glid. A18 gick bättre efterhand, den nysicklade skidan kändes klart trögare än den som körts 3km i början och paret gick ju bättre på långsamglidet, vilket jag körde sist. K11 verkar inte besväras speciellt mycket av att de nästan gått till Oxberg. Annars verkar Kuz minus (F32) gå bättre vid långsammare hastighet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
9 sep Tot Snabbglid Långsamt glid
F32 0 +1,4% 0 Kuz minus körda 37km
A18 +0,9% 0 +2,5% Kuz+ körda 5km/2km
K11 +1,1% +2,5% +1,1% Kuz+ körda 61km

Kommentar: Stämmer inte helt med gårdagen. F32 bättre än K11 på allt. Men båda går bättre långsamt som igår. A18 gick trögt på första glidningen, långsamtglid, och har därför lite för dåligt resultat på långsamt, men sedan mycket bättre. Återigen känns det som om speciellt Kuz+ och speciellt nysicklade går dåligt i början men sedan bättre.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 sep
Glidning 1+2 3+4 5+6 7+8 9+10 Tot
F30 0 0 +6,1% +6,1% +6,7% +2,1% Helt nyvallade Blå Vauhti
F16 +8,1% +1,4% 0 0 0 0 Kuz orig. körda 5km

Varv 1+2 3+4 5+6 7+8 9+10 Tot
F30 3.58 4.07 4.12 4.16 4.15 4.09
F16 4.11 4.08 4.10 4.08 4.10 4.09

Tempo: 4.16/km
Kommentar: Jag ville göra ett test där jag testade glidet på vallade skidor från 0 meter. Därför startade jag längst upp i toppen på backen (normalt startar jag nere i hallen och gör första glidprovet efter 500m) med vallade skidor som inte varit i kontakt med snön. De sicklade hade redan gått 5km. Varje varv är 970m så hela testets åksträcka är nästan en mil per skidpar.
Skillnaderna är som synes extrema. De vallade visslar iväg första varvet och de sicklade känns tröga, efter 4km är glidet likvärdigt men de sicklade knatar på i samma fart och de vallade fortsätter att förlora för att plana ut på en skillnad av 6-7%. (25-30 min skillnad om man bara räknar glidhastighet på ett 7-timmars Vasalopp).
(Nu vet jag inte om skidorna är likvärdiga, F30 är ett år gamla, kostade 4000 kr och är stenslipade och strukturerade för 350 kr. F16 är 22-23 år gamla, köpta begagnade för 300 kr för 15 år sedan, aldrig slipade eller strukturerade, körda några hundra mil men stålsicklade. Det borde väl vara en viss fördel för F30, och inte tvärtom.)

Jag vet inte, men känns som om det inte bara är att de vallade skidorna blir skitigare som orsakar glidförsämringen, det borde vara något annat också. Annars borde de inte börja glida sämre nästan direkt, innan de har hunnit ta upp någon smuts, och skillnaden borde inte plana ut mot slutet utan skulle snarare fortsätta att växa om de tar upp mer smuts efterhand. Under första glidningen gled F30 faktiskt 10,3% bättre än F16 och eftersom genomsnittet för de första 2 glidningarna var 8,1% så borde skillnaden varit ännu större under de första metrarna. Några gånger har också vallade skidor varit mindre efter i början av ett test än de var i slutet av det förra. De borde ju fortsätta att vara lika långt efter i början av det efterföljande testet om det lagras på mer och mer smuts.
Beror glidförsämringen på smutsabsorption så fungerar vallan som något slags klister som suger åt sig smuts direkt och som sedan blir "mättat" efter en viss sträcka (enligt det här testet efter ca 5 km) och inte kan suga åt sig mer.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
20 sep (1)
Jag läste Vasalöparens test av skidor och kunde inte låta bli att göra ett liknande test med skidorna från testet 17/9. Mest gjorde jag det för att jämföra glidförsämringen på mina skidor med skidorna i Vasalöparens test. Ett problem var att hitta en backe med 6 m fallhöjd och en glidsträcka på 50 m, som nämns i artikeln, det finns inte i tunneln. Eftersom det är ett glidtest som mäter sträcka så måste skidorna i så fall stanna mitt i en utförsbacke, eller så är fallhöjden väsenligt mindre, med en glidsträcka på bara 50 m. Men med glidsträcka kanske menas distansen som skidorna glider efter utförsbacken och då kan man tänka sig andra utförsbacken i motursvarv, om man startar en bit ned i backen.
Jag använde denna backe, startade en bit ner och gled enbart med hjälp av tyngdkraften, alltså inga stavtag för att sätta i gång.
Resultatet blev att de vallade skidorna (F30), som har gått 10km sedan vallning gled 4 m kortare än de sicklade skidorna (F16), som gått 15km. Skillnaden mellan de längsta glidningarna var 5m (fördel sicklade) och de sicklades kortaste glidning var 3m längre är de vallades längsta. Om man antar att de sicklade inte förlorat speciellt mycket i glid, vilket glidtestet från 17/9 visar, så stämmer Vasalöparens resultat att deras skidor förlorat 7, 8 -10 m i glid på 22km ganska väl överens med mitt, med 4m glidförlust på 10km (skidorna i Vasalöparenas test var vallade med samma valla, Blå Vauhti, som mina vallade skidor). Nu är det svårt att räkna %-förändring av glidet på ett längdglidtest, det beror ju helt på hur mycket backen sluttar och om glidslutet ligger i ett uppförslut eller plan mark. 4m skillnad svagt uppför är kanske 8-10-20-30m skillnad på plan mark eller i svag utförsbacke. I denna backe är det dock svagt uppför efter utförsbacken. Men även denna, en aning inexakta metod, pekar alltså på ungefär samma glidförsämring för vallade skidor som jag kommit fram till.
En lustig sak i samband med detta är att det, på motstående sida av där skidtestet redovisas, i artiklen om Kuzmins nya stavhandtag, står "Kuzmin - som var serviceman åt sin fru Antonina Ordina - är tidigare främst känd för sin stålsickel, som han själv hävdar kan ersätta mycket av konventionell vallning."
Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd eller ens vara tvungen att läsa mellan raderna för att tolka bisatsen "som han själv hävdar" som att Vasalöparen tagit ställning i sicklingsdebatten - lustigt nog på vallaindustrins sida!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
20 sep (2)
Alla nedanstående test bygger på samma testunderlag, jämförelserna är bara gjorda på olika sätt.

Test mellan F16 och F30:
Tot Första 2 Sista 2 Tempo
F16 0 0 0 4.25/km Kuz orig körda 16km
F30 +4,7% +3,8% +5,8% 4.27/km Blå Vauhti körda 11km

Test mellan Fischer CL, F16 och F30 (5 varv):
Tot Första 2 Sista 2
Fischer CL 0 0 0 4.12/km HF7 nyvallade HF7
F16 +9,9% +11,3% +7,1% 4.25/km Kuz orig körda 16km
F30 +14,2% +14,6% +11,8% 4.27/km Blå Vauhti körda 11km
(Fischer CL= Fischer Carbon Lite Skatehole, 192cm)

Test mellan Fischer CL och F16 (10 varv för Fischer CL mot genomsnittet för F16 i detta test): (Tycker att jag kan jämföra detta trots att jag bara körde F16 5 varv, de hade ju gått 16km vid testets början)
Tot 1+2 3+4 5+6 7+8 9-10
Fischer CL 0 0 0 0 0 0
F16 +7,0% +11,2% +10,1% +6,2% +5,5% +1,8%

Glidförsämring för Fischer CL (jämfört med sig själva):
Varv: 1+2 3+4 5+6 7+8 9+10
0 +1,3% +5,3% +6,0% +9,6%

Kommentar: Avsikten denna dag var att se om glidförsämringen för de vallade (F30) gentemot de sicklade (F16) fortsatte, den planade ju ut i slutet av testet 17/9.
Glidet var mycket riktigt sämre för de vallade. De var dock närmare de sicklade i början av testet, jämfört med slutet av testet 17/9. Sedan fortsatte de att tappa ned till nästan samma nivå som i slutet av 17/9. Detta aktualiserar min kommentar från 17/9. Hur fasen kan de vallade knappa in om glidförsämringen beror på smutsabsorption, som ökar med den åkta sträckan. Jag hade inte rört skidornas glidytor mellan testerna och skulle de vallade ha rengjort sig själva eller de sicklade dragit åt sig smuts från luften under tiden mellan testerna? Kan någon föklara detta? Föret var lite sämre idag, det kanske spelade in.
Testet mellan F30 och F16 blev inte så långt som jag tänkt mig eftersom en vänlig vallare (fullt med skidtestare i tunneln idag) kom fram till mig och frågade om jag ville testa några Fischer Carbon Lite Skatehole, 192cm, nyvallade med HF7 och som gått bra på tävlingar. Jag tackade naturligtvis ja till detta förnämliga erbjudande att testa en vassare vallning, gjord av en erfaren vallare.
De sicklade skidorna fick nu lite tuffare motstånd. Men efter en mil så skilde det inte mycket (1,8%) och det näst sista varvet var faktiskt F16 lite snabbare. Då startade F16 testet 16km efter sickling och Fischer CL var nyvallade. Slutsatsen efter detta enda test är att HF7 glider bättre än standardvallan Blå Vauthi (F30) i början (med reservation för att F16 gått 16km i början av detta test, jämfört med 5km 17/9). HF7-vallan håller glidet längre än Blå Vauhti. Det tog ca 10km innan de sicklade gled nästan lika bra som Fischer CL mot ca 4km innan de gled bättre än F30. Huruvida försämringen för Fischer CL hade fortsatt så att F16 hade glidit bättre efter några km till eller om glidet planat ut på samma nivå för båda skidparen visar inte testet.
Det som testet däremot visar är att det sker en avsevärd glidförsämring även med HF-valla och att HF-vallan inte på något vis utklassar sicklingen efter en mils åkning.
Fischer CL var 1.08 minuter i tid före F16 efter 5 km åkning och om eller när de sicklade tagit in detta försprång är svårt att uttala sig om. Om glidförsämringen fortsätter i samma takt för Fischer CL så skulle de sicklade vara ikapp, vad gäller totaltid, efter 25-30 km och om skillnaden ligger kvar på samma nivå som i slutet av testet (dvs nästan ingen skillnad) så kommer de sicklade aldrig ikapp utan kommer att fortsätta att ligga ca 2 minuter före till domedagen eller i alla fall till Mora. Men detta är förstås bara spekulationer.
Vad gäller varvtiderna så var Fischer CL hela tiden bättre (15-20 sek i början och ca 10 sek i slutet, men detta påverkar ju inte slutsatserna om glidförsämringen. Förklaringen är nog att det är en helt annan sak att skejta med moderna skateskidor jämfört med 205 cm långa, gamla klassiska skidor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
21 sep Tot Första 3 Sista 3 Tempo
F16 0 0 0 4.34/km Kuz orig körda 21km
Fischer CL +1,5% +1,0% +1.9% 4.30/km HF7 körda 10km
F30 +4,2% +2,6% +5,8% 4.42/km Blå Vauhti körda 16km

Kommentar: Jag fick låna Fischer CL-skidorna från igår igen så testet kunde fortsätta. F16 med Kuzmin original har nu passerat Fischer CL med HF7. F30 gör en upphämtning i början, igen, vad det nu kan bero på, men landar på samma resultat som på slutet igår. Varven går fortfarande snabbare med Fischer CL men F16 har knappat in där också. Föret var trögt idag med sockersnö i uppförsbackarna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
22 sep Tot Första 3 Mitt 3 Sista 3 Tempo
F16 0 0 0 0 4.29/km Kuz orig körda 27km
Fischer CL +1,2% +0,9% +1,9% +0,7% 4.28/km HF7, Rocket spray FC8A
körda 16km, körda 0 km med spray
F30 +7,6% +7,6% -- -- 4.38/km Blå Vauhti körda 22km

Kommentar: Återigen fick jag låna Fischer CL-skidorna, fast nu hade de fått ett lager med Rocket spray FC8A. Skidorna var så hala att man nästan ramlade omkull när man tog på sig dem men den effekten försvann efter några hundra meter. F16 var snabbast hela tiden med lite variationer upp och ned, resultatet på de sista 3 beror på att F16 fick en glidning som var mycket sämre än de övriga. Det var mycket folk i tunneln idag och man fick ibland vänta för att få "klart spår" och kom ur rytmen lite, därför varierade tiderna lite mer än normalt. F16 hade nästan samma varvtider som Fischer CL och gick faktiskt aningen snabbare varv för varv medan Fischer CL gick långsammare och långsammare. Detta är en tendens som jag märkt tidigare: att Kuzminsicklade ibland går lite snabbare efter hand i stället för att tappa i glid. Det låter konstigt och tyder knappast på någon smutspålagring, men det är vad siffrorna visar. F30 gick så dåligt, och därtill klart sämre varje varv, att jag inte tyckte var någon idé att fortsätta testet med dem. Glidet var lite bättre idag än igår med mindre sockersnö.
Efter drygt 19 km åkning var F16 1.49 min efter Fischer CL, efter 10,5 km var det 1.33 min och efter 5km var det 1.08 min. F16 tappar alltså mindre och mindre i åkningen och var faktiskt 6 sek snabbare de sista 5 km i dagens test. Då fick ju ändå Fischer CL en vallning med Rocket spray efter 10,5 km. Tittar man på följande test (23 sep) så var också F16 väsentligt långsammare än K11 och F32. Hade varit kul att testa dessa par mot Fischer CL och utan Rocket spray på Fischer CL.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
23 sep Tot Första 2 Sista 2 Tempo
K11 0 0 +0,2% 4.18/km Kuz+ körda 64km
F32 0 +0,8% 0 4.17/km Kuz minus körda 40km
F16 +3,6% +5,3% +2,5% 4.29/km Kuz orig körda 36km
F27 +5,0% +6,4% +4,4% 4.22/km LF7 körda 32km

Kommentar: K11 och F32 bra som vanligt. Men vad har hänt med F16 som gled ifrån värstingskidorna igår? Jag startade med varma skidor (direkt ut från rumsvärme) idag och det brukar inte gynna sicklade, men det påverkade inte de andra sicklade. F16 har genomskinligt belag det har inte de andra, kan det påverka? Jag körde också F16 sist och stakade uppför vartannat varv och var lite seg i armarna. F16 var mycket tröga att skejta med i början men spottade upp sig lite på slutet, glidtiderna blev också bättre. F27 var långt efter i början med knappade in i glid på slutet, vilket vallade skidor inte brukar göra. F27 med LF7 är de vallade skidor som gått bäst efter så lång sträcka.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
27 sep Tot Första 2 Sista 2 Tempo
F13 0 0 0 4.32/km Kuz+ 1,66mm rill nysicklade
K11 +4,1% +3,8% +5,0% 4.35/km Kuz+ körda 68km
A15 +5,8% +5,8% +6,9% 4.38/km Kuz+ 1,66mmrill körda 29km
F16 +5,9% +5,9% +6,8% 4.44/km Kuz orig körda 40km
A23 +6,4% +4,7% +9,1% 4.39/km LF8 nyvallade

Kommentar: A23, som jag testar första gången i tunneln, går dåligt direkt, håller glidet bara ca 1,5km. Nu är kanske strukturen för grov för tunneln men vallan (LF8) borde passa. Efter 4km är de överlägset sämst, lite bättre i åkningen dock. De små F13 gick faktiskt bättre och bättre och utklassar de andra. F16 går inte så bra längre, fast det kan bero på att de jämförs mad F13 som ju är mycket bättre än de andra, så det är svårt att säga vad det är värt. De hänger med K11 och A15 skapligt i alla fall. F16 gled ju bättre än de nya Fischerskidorna, vallade med HF7 (och Rocketspray) förra veckan. Hade varit kul att se en match mellan de skidorna och F13! I åkningen gick F16 väldigt trögt men de är klassiska och lite svårskejtade. Å andra är A23 också klassiska och går bättre i åkningen men sämre i glidningarna. F13, K6, F16 och K11 har nu alla glidit bäst i test när de varit nysicklade med Kuz+ eller Kuz orig.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
28 sep Tot 1-2 3-4 5-6 7-8 Tempo
A18/F13 0 +0,3% 0 0 0 4.32/km Kuz-/Kuz+1,66mm rill
Nysicklade/körda 11km
A18/F13 +0,3% 0 +1,1% +0,2% +0,2% 4.29/km Kuz+/Kuz+1,66mm rill
Nysicklade/körda 7km
K6 +1,4% +1,0% +2,0% -- -- 4.34/km Kuz orig körda 13km
F13 +1,9% +1,8% +2,3% -- -- 4.27/km Kuz+ 1,66mm rill körda 4km

Kommentar: Ville testa om Kuz+ eller Kuz minus gick bäst i tunneln så jag sicklade A18 olika och körde dem med en skida från F13. Skillnaden ligger inom felmarginalen. De par som innehöll en nysicklad skida gick bättre i glidningarna än F13 och K6, och skillnaden borde ha varit större om jag kört två nysicklade tillsammans. Konstigt nog gick F13 snabbast i åkningen men långsammast i glid. Också Kuz+ och Kuz- betedde sig på samma sätt. Jag har ingen förklaring till detta annat än att det är skillnad på att glida i ett spår och att åka uppför och platt i lösare snö. I så fall verkar Kuz+ gå bättre i lös/trög snö och Kuz- bättre i hård/snabb snö i spåret. F13 med Kuz+, 1,66mm rill gick också väldigt bra i våras (2 april, Glidtest Hovfjället) utomhus i mjuk blöt nysnö med samma sickling och rillning.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
30 sep Tot Snabbt Snabbt Långsamt Långsamt Tempo
spår skate spår skate
A15/A18 0 0 +0,1% 0 +1,0% 4.27/km Kuz+ körda 0/7km
A15/A18 +2,1% +2,5% 0 +6,8% 0 4.28/km Kuz- körda 0/7km

Kommentar: Tänkte testa Kuz+ mot Kuz- igen. Därför sicklade jag en skida av A15 med Kuz+ och en med Kuz- och samma sak hade jag redan gjort med A18. Detta för att i möjligaste mån få bort effekterna av skillnader mellan paren. Jag testade både glid i spåret och glid på skatedelen samt glid i två olika hastgheter. Kanske lite väl många variabler för det blir inte så många glidningar på varje - och därmed större felmarginaler. Dessutom kan resultatet redovisas på många olika sätt. Kuz+ gick bättre i åkningen och även i glidet (speciellt i spåret), vilket de inte gjorde igår. Underligt att Kuz- gled lite bättre på skatedelen, när de hade sämre åktid och åkningen sker ju på skatedelen av banan. Men som sagt lite osäkert resultat idag.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 okt Tot Första 3 Sista 3 Tempo
M33 0 0 0 4.29/km BWLF nypålagd
A15/A18 +1,1% +3,8% +0,9% 4.32/km Kuz- körda 7/14km
K11 +1,3% +4,1% +1,6% 4.28/km Kuz+ körda 72km
A15/A18 +2,1% +5,1% +2,0% 4.35/km Kuz+ körda 7/14km

Kommentar: Vallat bäst i början men tappar snabbt, vilket är som vanligt. Ett par stora grupper med norska barn körde upp skatedelen som blev mjukare efterhand så jag tror inte skillnaden i varvtid mellan K11, som jag körde först, och A15/A18, som jag körde sist, var så stor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
7 okt Tot Första 3 Sista 3 Tempo
E5 0 0 0 4.22/km Kuz+/Kuz- nysicklade
K11 +4,8% +6,0% +3,9% 4.26/km Kuz+ körda 77km
M33 +8,3% +8,9% +7,8% 4.30/km BWLF körda 5km

Kommentar: Efter 5 km var det slut på glidet på M33 med BWLF. De nysicklade E5 gick som raketer, både i glidningarna och åkningen, trots att det borde vara besvärligt att skejta med 215cm klassiska skidor med aningen felmonterade bindningar (satt i gamla hål). Detta spelade ingen roll eftersom glidet var så överlägset. Dessa Edsbyn-skidor köpte jag på en utförsäljning på Intersport i Karlstad för ca 25 år sedan för 49 kr eller så. De hör till den generation som hade "långhårigt" belag. Belaget är för övrigt lite skadat med ett litet hål rakt igenom i framdelen och jag fick sickla dem ganska länge samt lyckades göra några små hack i belaget, vilket jag uppmärksammade efter glidprovet (detta kan lätt rättas till med några sickeldrag). Nåväl, med detta sagt kunde man väl inte förvänta sig några bättre resultat med dessa skidor - något som visade sig vara fel. Jag tycker kanske att M33 (Madshus Hypersonic skate) som är några år gamla med (sliten) stenslip och skapligt dyr valla (BWLF) och åkta endast 5 km borde gå bättre - men så var inte fallet.
Nu kan jag nog inte hitta något äldre att sickla och jämföra med vallade skidor, för då måste jag ta till träskidor. Man kanske skulle försöka med några brädor med fastlimmade plastbitar under ;). Ser man enbart till det här testet så verkar det inte ha hänt så mycket, inget positivt i alla fall, med utvecklingen av belag sedan Thomas Magnusson vann 3-milen i Falun 1974.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
8 okt Tot Första 3 Sista 3 Tempo
A15/A18 0 0 0 4.38/km Kuz- körda 12/19km
A15/A18 +0,8% +0,9% +0,8% 4.40/km Kuz+ körda 12/19km

Kommentar: Detta test visar endast att Kuz- går lite bättre än Kuz+ i trögt före i tunneln. Det hade varit mycket folk i tunneln idag och snön var lös och mjuk. Samma tendens som 1/10 då föret var något snabbare. Svårt att säga vad som går att utläsa av detta test i utesnöförhållanden (intressant ord förresten "utesnö"). Kuz- går lite bättre vid dåligt glid än Kuz+, men dåligt glid kan ju bero på lösare snö, lägre temperatur eller högre temperatur fast i tunneln är det väl mest lösare snö som ger sämre glid.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
11 okt Tot Första 3 Sista 3 Tempo
F32 0 0 0 4.24/km Kuz- körda 44km
F32 +3,4% +2,5% +3,6% 4.28/km Kuz- nytvättade m Vallaväck
E5 +5,0 +4,3% +5,2% 4.38/km Kuz+/Kuz- körda 5km

Kommentar: Mycket konstigt! Jag ville testa hur mycket snabbare F32 gick när jag tvättat dem rena under. Jag körde först med F32, som gått 44km. Sedan tvättade jag dem med Vallaväck - och de gick klart sämre. Det tyder knappast på att det är skit under skidorna som bromsar! Trasan som jag torkade med blev heller inte speciellt smutsig, lite grått på det vita bara. Vad kan förklaringen vara till detta? Det har ju diskuterats här på skidforum om man skulle tvätta av skidorna med Vallaväck efter några mil i Vasaloppet, men det här testet tyder knappast på att det skulle löna sig, i alla fall inte i den här typen av snö. Snön i tunneln ska ju också vara extra smutsig men det stämmer inte med detta test.
I blöt vårsnö (utomhus) har jag ibland skrapat av tjocka lager med någon svart gegga, redan efter någon kilometer, så då har det verkligen märkts att snön var smutsig.
E5 gick sämre än 7/10, tror jag. Lite svårt att säga eftersom jag inte testade dem mot samma skidor då. Skulle vilja testa alla skidor varje gång men då skulle det bli nästan ett Vasalopp varje gång.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 okt Tot Första 2 Sista 2 Tempo
F32 0 0 0 4.46/km Kuz- Tvättade stålborstade
E5 +6.3% +6.8% +5.8% 4.55/km Kuz+/Kuz- körda 10km

Kommentar: Lite lugnt och segt idag efter plasmagivning. Ville se vad som hände med F32 efter stålborstning och inte bara tvättning. Gårdagens resultat efter vallaväcktvättning var ju en besvikelse med sämre glid. Det blev ju lite bättre glid jämfört med E5 idag, men inte så mycket.
Jag har en teori som kan förklara glidsförsämringen igår: När jag sicklade F32 ikväll så kom det lite smuts på sickeln. Kanske spred tvättningen med vallaväck ut de vallarester som fanns i ett tunt men mer heltäckande och eventuellt segare lager under skidan. Jag tvättade av skidorna med fem-sex drag med Vallaväck igår men jobbade kanske bara en minut eller två med det. Det är möjligt att en mer noggrann tvättning hade gett bättre resultat eller så hade det inte hjälpt om det fortfarande hade funnits kvar ett mikroskopiskt lager med sega vallarester.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
14 okt Tot Tempo
F32 0 4.34/km Kuz- Nysicklade
K6 +2,8% 4.40/km Kuz orig,Primateria p-cut Nysicklade
A15/A18 +3.1% 4.46/km Kuz+ Nysicklade
K10 +4.4% 4.46/km Kuz+/Kuz+,Primateria p-cut Nysicklade
A15/A18 +4.7% 4.49/km Kuz- Nysicklade
K11 +4.9% 4.53/km Kuz+ Körda 82km
E5 +9,5% 4,48/km Kuz+/Kuz- Körda 13km

Kommentar: Ett litet försök att "nolla" skidorna, vilket ju förstås är omöjligt med så många typer och generationer av skidor. I alla fall sicklade jag ett antal skidor, olika sicklingar har ju visat sig gå ungefär lika bra i tunneln, för att testa dem mot varandra när de är nysicklade. Dessutom har jag införskaffat en primateriasickel, p-cut, som jag ville testa. Några par, som har gått lite längre, behöll jag för jämförelse.
F32 gick som ett spjut, klart bättre än de andra. De urgamla E5 har tappat väldigt mycket i glidningarna sen de var nysicklade, men inte så mycket i åkningen. K11 hänger med bra efter 82 km åkning. Primateriasickling innebar inte automatiskt bättre glid men glidytan blir väldigt jämn och är säkert beroende av rillning och strukturering. Kuzminsicklarna ger ju automatiskt en struktur. En osäkerhetsfaktor idag var att det var mycket folk i tunneln och det blev lösare och det kändes som om det gick trögre efterhand. Det kommer ju också ner mer lössnö i spåret när många åker. Det fanns en tendens att skidor som kördes senare hade sämre resultat. Eftersom jag körde så många skidor blev det inte så många glidningar och därför har jag inte angivit första-sista resultatet för glidningarna, det blir lite osäkert.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
15 okt Tot Tempo
K6 0 4.50/km Kuz orig, Primateria p-cut Nysicklade
F32 +1,5% 4.50/km Kuz- Körda 3km
K11 +3,3% 4.59/km Kuz+ Körda 85km
F16 +4,6% 4.53/km Kuz orig Nysicklade
M33 +5,5% 5.03/km BWLF Körda 10km

Kommentar: Mycket trögt idag. Sicklade lite mer med Kuz original på K6 och sedan lite lättare än igår med Primateria p-cut, för att få mer struktur. Detta verkade ha effekt jämfört med F32 men föret var också lite trögre idag. K11 går fortsatt ganska bra efter 85km men vallade M33 är sämst efter 10km.
Jag har ju tidigare gottat mig åt/ondgjort mig över att gamla skidor glidit lika bra som nya men idag syntes det ju en viss skillnad mellan F16 och F32, när de hade liknande förutsättningar. Hittills har jag mest försökt att jämföra vallat och sicklat med hänseende på åkt sträcka, med så många par som möjligt, och inte tittat så mycket på andra faktorer som påverkar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
18 okt Tot Tempo
F13 0 4.46/km Kuz+ 1,66mm rill nysicklade
F32 +0,1% 4.42/km Kuz- körda 6km
K10 +1,2% 4.42/km Kuz+ Primateria p-cut 1mm rill nysicklade
K11 +3,4% 4.45/km Kuz+ körda 88km

Kommentar: Inte så mycket att säga mer än att det är skillnad på glidhastighet och åkhastighet. Det känns som om skillnaden är större än tidigare pga att skatedelen blir mer uppåkt och mjukare, men spåret, som var draget idag, inte förlorar så mycket i glid. Då får det ju betydelse hur skidorna går i lös snö och inte bara hur de glider. K11 som gick "i mål" i Mora under testet hänger fortfarande med skapligt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
TESTSERIE MED SICKLAT OCH VALLAT

28 nov Tot Första 3 Mitt 3 Sista 3 Tempo
A15/A18 0 +0,2% 0 0 4,37/km Kuz+ Nysicklade
A15/A18 +1,4% 0 +1,4% +3,0% 4,36/km Kuz+,Blå Vauhti Nysicklade,
Nyvallade
Glidtempo: 3,44/km
Glidförsämring: Första 3 - sista3
Sicklade: +0,6%
Sicklade/vallade: +3,8%

Kommentar: Testade något som diskuterats på forumet, nämligen sicklade skidor med glidvalla. Resultatet blev dock som vanligt - de sicklade/vallade gled bäst i början men efter första varvet (750m/varv) hade de enbart sicklade snabbare glidtider. I åktid kom de sicklade inte riktigt ikapp pga att de vallade fick ett stort försprång den första kilometern. Total körde jag båda skidparen 6,75km. Jag har också angett "glidtempo" för de snabbaste skidorna eftersom det ofta skiljer i glid mellan spåret och skatedelen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 dec Tot Första 3 Sista 3 Tempo
A15/A18 0 0 0 4,46/km Kuz+ Körda 7 km
A15/A18 +0,6% +0,7% +0,5% 4,46/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 7km

Glidtempo: 3,41/km
Glidförsämring: Första 3 - sista 3
Sicklade: +1,9%
Sicklade/vallade: +1,8%

Kommentar: Nu går plötsligt skidparen nästan exakt lika bra. Glidförsämringen är också identisk. Det var ovanligt kallt i tunneln idag -6 -7 grader. Jag kan inte hitta någon annan förklaring. Konstigt att de vallade går bättre igen efter försämringen 28/11. Kanske inte sicklat och vallat är så dumt ändå. Bättre glid i spåret och sämre på skatedelen än 28/11.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 dec Tot Första 3 Sista 3 Tempo
A15/A18 0 0 0 4,43/km Kuz+ Körda 12km
A15/A18 +2,4% +2,2% +2,7% 4,38/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 12km

Glidtempo: 3,58/km
Glidförsämring: Första 3 - sista 3
Sicklade: +0,4%
Sicklade/vallade +0,8%

Kommentar: Nu gick de sicklade bäst i glidet, däremot var de vallade snabbare att åka med. Konstigt! Men förhållandena i tunneln ändrar sig också. De vallade har fakiskt varit bättre eller lika bra i åkningen de tre senaste testen och de sicklade har haft bättre glid i spåret i samma tre test. Frågan är vilka som går bäst egentligen? De sicklade/vallade har inte tappat lika mycket i glid som vallade/stenslipade skidor brukar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
8 dec Tot Första 3 Sista 3 Tempo
A15/A18 0 0 +0,7% 4,46/km Kuz+ Körda 21km
A15/A18 +2,3% +1,8% +3,1% 4,49/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 21km
K11 +0,3% +1,4% 0 4,48/km Kuz+ Körda106km

Glidtempo: 3,45/km
Glidförsämring: Första 3 - sista 3
Sicklade A15/18 +2,6%
Sicklade K11 +0,5%
Sicklade/vallade +3,7%

Kommentar: -6 grader idag, ovanligt kallt tunnelväder. Sicklade/vallade går inte bäst i åkningen för första gången i den här testserien. De går sämst i glidet som vanligt och förlorar mest i glid under testet men de sicklade A15/18 förlorar också mer än vanligt. K11 som gått 106 km och inte varit sicklade sedan augusti förlorar minst i glid och går bäst i slutet på testet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 dec Tot Tempo
F31 +0,3% 4,37/km Kuz+/Kuz+ slipad m diamantfil Nysicklade
A15/A18 0 4,33/km Kuz+ Körda 26km
A15/A18 +0,6% 4,36/km Kuz+, Blå Vauhti Körda 28km
A15/F31 +1,7% 4,38/km Kuz+,Blå Vauhti/Kuz+ Körda 32/4km
A15/F31 +3,1% 4,39/km Kuz+,Blå Vauthi/Kuz+ slipad m diamantfil Körda 34/4km

Glidtempo: 3,38/km
Glidförsämring: Ingen tendens på något av paren.

Kommentar: -6 grader. Sicklade/vallade går lite sämre både i glidning och åkning men inte så mycket. Sicklade/vallade har nu omväxlande tappat mot sicklade eller gått lika bra eller bättre (i åkning) de senaste testerna. Varför sker detta? Det är inte den tydliga försämring som stenslipade/vallade brukar uppvisa. F31 med som referens och för att se om en utsliten sickel (Kuzmin+) fungerar om man slipar den med en diamantfil. Det fungerade väl skapligt men inte perfekt. Som vanligt när man försöker testa olika saker så blir en del resultat motsägelsefulla. Varför går F31 bra, men de olika skidorna från F31 mycket sämre parade med en skida från A15 som gick ungefär lika bra som F31-paret? Kanske gick A15-skidan sämre än A18-skidan som den kördes tillsammans med, men för att fastställa detta skulle man fått testa A18-skidan också, vilket snabbt ger en mycket lång rad med tester - och tunneln stänger ju kl 19.00.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
14 dec Tot Tempo
F27 0 4,23/km LF7 Nyvallade
A15/A18 +4,3% 4,29/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 36 km
A15/A18 +3,4% 4,29/km Kuz+ Körda 30 km

Glidtempo: 3,30/km
Glidförsämring:
Vallade: +3,9%
Sicklade/vallade: +1,8%
Sicklade: +1,6%

Kommentar: Tog med några vallade skidor i testet för att köra dem några kilometer inför kommande utomhustester. Det var som vanligt bäst glid på de vallade i början varefter de tappade mest. De sicklade/vallade fortsätter att gå något sämre än de sicklade men de tappar inte lika mycket som vallade.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 dec Tot Första 4 Sista 4 Tempo
A15/A18 0 0 +0,2% 4,28/km Kuz+ Körda 33 km
A15/A18 +0,1% +0,4% 0 4,29/km Kuz+,Blå Vauhti Körda 39 km

Glidtempo: 3,38/km
Glidförsämring:
Sicklade/vallade: +0,6%
Sicklade: +1,2%

Kommentar: Skidorna fortsätter att gå ganska lika. Nu går de sicklade lite bättre i åkningen och de sicklade/vallade tappar mindre.
Jag avslutar nu denna testserie med sicklat mot sicklat/vallat (28/11-17/12) med att summera de totala åktiderna och glidtiderna:
Åktid:
A15/A18 sicklade: 2.37,54 tim
A15/A18 sicklade/vallade: 2.37,54 tim
Lustigt nog exakt samma tid för båda paren! Av de 44 varv jag kört med varje skidpar har 39 varit skate och 5 enbart stakning i spåret. Under dessa har de sicklade gått 4 s/km snabbare, vilket stämmer med att de också glidit bäst i utförsbacken- alltså har de sicklade/vallade gått lite, lite snabbare i skateåkningen.
Glidtid:
A15/A18 sicklade: 27,02 min
A15/A18 sicklade/vallade: 27,23 min

Sicklat/vallat går bäst några kilometer men tappar sedan, dock inte så mycket som stenslipat/vallat. Så småningom så går skidparen lika bra, vilket jag tror beror på att vallan efterhand slits bort och de sicklade/vallade börjar uppföra sig som sicklade. Den effekten har jag inte sett hos stenslipade/vallade skidor.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
HÖST 2011

7 okt Tot Tempo
F30 0 5,26/km Blå Vauhti Nyvallade
K6 +1,2% 5,26/km Kuz 0/Kuz+ Körda 14km sedan
sickling i dec -10

---------------------------------------------------------------------------------------------------
11 okt Tot Tempo
F30 +1,1% 5,39/km Blå Vauhti Körda 4km
K6 0 5,37/km Kuz 0/Kuz+ Körda 18km

Kommentar: Mycket trögt med ett tjockt lager sockersnö. Samma tendens som förra hösten att sicklat går bättre efter några kilometer
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------

De tester som följer nu går ut på att se om det är någon skillnad på skidor som körts ett antal mil och de som borstats upp urdentligt.

20 okt Tot Tempo
F32/K6 +1,2% 5,36/km Kuz+/Kuz+ Körda 77km/21km sedan
sickling

F32/K6 0 5,34/km Kuz+/Kuz0 Handstålborstade 30 min
och Nylonborstade 30 min
Körda 77km/21km sedan
sickling

Kommentar: Lite bättre glid på de skidor som borstats extra. Delvis lite olika struktur på "paren".
---------------------------------------------------------------------------------------------------
24 okt Tot Tempo
A15/A18 0 5,12km Kuz+/Kuz- Handstålborstade 30 min
och nylonborstade 30 min
Körda 5 km sedan sickling

A15/A18 +0,4% 5,10/km Kuz-/Kuz+ Körda 5 km sedan sickling

Kommentar: Ingen stor skillnad
---------------------------------------------------------------------------------------------------
27 okt Tot Tempo
F32/K6 0 5,03/km Kuz+/Kuz0 Handstålborst. 30 min
Nylonborst. 30 min
Körda 80km/33km sen sickl.

F32/K6 +3,1% 5,08/km Kuz+/Kuz+ Körda 80km/33km sen sickl.

Kommentar: Ganska mycket bättre för de extraborstade. Lite reservation för strukturskillnaderna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
1 nov Tot Tempo
M190 nr11 0 5,30/km Blå Vauhti Nästan nyvallade
F32/K6 +0,7% 5,29/km Kuz+/Kuz0 Stålborst 30 m nylborst 30 m
Körda 87km/38km sen sickl.

F32/K6 +1,5% 5,33/km Kuz+/Kuz+ Körda 87km/38km sen sickl.

Kommentar: Extraborstade återigen lite bättre. M190 nr11 är ett par hyrskidor från Allsport, Madshus Nanosonic skate. De är med som referens.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
8 nov Tot Tempo
M190 nr 10 +1,9% 5,33/km Blå Vauhti Nyvallade
E5/F31 +0,5% 5,32/km Kuz+/Kuz- Stålborst 30 m nylborst 30 m
Körda 0 km

E5/F31 0 5,32/km Kuz-/Kuz- Körda 0 km

Kommentar: Extraborstningen hade ingen effekt här. M190 nr10 (Hyrskidor Allsport, Madshus Nanosonic skate) hänger inte riktigt med. Både skidorna jag körde idag, F32/K6 och A15/A18 sicklades i vintras eller förra hösten och har sedan stått under hela sommaren utan att jag gjort något åt dem innan jag borstade en skida i varje par nyligen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
10 nov Tot Tempo
M190 nr 9 0 5,24/km Blå Vauhti Nyvallade
F32/K6 +0,5% 5,25/km Kuz+/Kuz0 Stålborst 30 m nylborst 30 m
Körda 91km/42km

F32/K6 +2,2% 5,32/km Kuz+/Kuz+ Körda 91km/42km

Kommentar: Extraborstade går lite bättre. Vallade har de senaste gångerna gått bättre eller sämre. Nu har jag ingen koll på hur nyvallade de är eftersom de är hyrskidor och jag vet inte om de har gått någon mil eller är helt nyvallade. Det kan förklara varför de ibland går bättre och ibland sämre.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
18 nov Tot Tempo
F32/K6 0 5,12/km Kuz+/Kuz0 Stålborst 30 m nylborst 30 m
Körda 100km/51km

F32/K6 +2,5% 5,21/km Kuz+/Kuz+ Körda 100km/51km

Kommentar:-5,5 grader idag, brukar vara minus 3-4. Skidorna var kalla eftersom det var kallt i bilen. Tidigare i höst har det varit varmare i bilen (och ute) och jag har haft skidorna i entréhallen tills jag börjat åka på dem. Kanske något av detta kan förklara varför skillnaden var lite större än den brukar vara.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
JAG VERKAR HA NÅTT NÅGOT SLAGS GRÄNS OCH DET GÅR INTE ATT REDIGERA IN NÅGOT MER I DETTA INLÄGG. DÄRFÖR FORTSÄTTER JAG I ETT NYTT INLÄGG PÅ SIDAN 6 I DENNA TRÅD.


Redigerat av bjorn12, 31 maj 2016 - 14:58 .


#2
glidaren

glidaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 253 inlägg
du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?

#3
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?

Jag vet, men jag måste göra det om jag ska ta mig förbi platån som är mitt i utförskörningen. Alternativet är att dela upp glidsträckan i två delar men då blir det fler avtryckningar på klockan och det ökar ju också osäkerheten Att starta utan stavtag är heller inte bra, skidorna kan "hacka igång" lite olika varje gång och ge olika utgångshastighet dessutom är det svårt att starta från stillastående pga trafiken i tunneln. Det finns ju också ett antal andra faktorer som gör det omöjligt att få exakt samma förutsättningar varje gång. Med många mätningar kompenserar man också en del osäkerhetsfaktorer, om ett värde skiljer sig mycket från de övriga kan man anta att något blev fel och stryka det värdet, såvida det inte är en trend att skidorna t.ex. glider sämre och sämre. Jag tror inte det är så svårt att staka lika hårt varje gång, igår när jag åkte hade jag följande varvtider med ett par skidor: 4.10.0, 4.10.3, 4.10.8, 4.10.0, 4.08.7. Tidsskillnaden mellan bästa och sämsta glidtid var 0.56s, 0.81s och 3.91s på fem mätningar för de olika skidparen och paret som hade 3.91s gled sämre och sämre hela tiden.
Jag tror alltså att metoden är ganska bra, det är i alla fall den bästa jag kunnat experimentera ut. Men jag är öppen för förslag till förbättringar.

#4
glidaren

glidaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 253 inlägg
Du verkar ha bra koll på det så med många mätningar får du säkert ett fullgott resultat

#5
Everest

Everest

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?

Jag vet, men jag måste göra det om jag ska ta mig förbi platån som är mitt i utförskörningen. Alternativet är att dela upp glidsträckan i två delar men då blir det fler avtryckningar på klockan och det ökar ju också osäkerheten Att starta utan stavtag är heller inte bra, skidorna kan "hacka igång" lite olika varje gång och ge olika utgångshastighet dessutom är det svårt att starta från stillastående pga trafiken i tunneln. Det finns ju också ett antal andra faktorer som gör det omöjligt att få exakt samma förutsättningar varje gång. Med många mätningar kompenserar man också en del osäkerhetsfaktorer, om ett värde skiljer sig mycket från de övriga kan man anta att något blev fel och stryka det värdet, såvida det inte är en trend att skidorna t.ex. glider sämre och sämre. Jag tror inte det är så svårt att staka lika hårt varje gång, igår när jag åkte hade jag följande varvtider med ett par skidor: 4.10.0, 4.10.3, 4.10.8, 4.10.0, 4.08.7. Tidsskillnaden mellan bästa och sämsta glidtid var 0.56s, 0.81s och 3.91s på fem mätningar för de olika skidparen och paret som hade 3.91s gled sämre och sämre hela tiden.
Jag tror alltså att metoden är ganska bra, det är i alla fall den bästa jag kunnat experimentera ut. Men jag är öppen för förslag till förbättringar.

Den stora fördelen med stavtagen är väl att du ligger relativt nära din verkliga tävlingsfart på långlopp? Intressant att det redan nu finns vissa tendenser.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

#6
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

du har lagt in en osäkerhetsfaktor i och med att du tar stavtag som du inte kan garantera är lika kraftiga varje gång. Kan du inte göra testet utan stavtag?

Jag vet, men jag måste göra det om jag ska ta mig förbi platån som är mitt i utförskörningen. Alternativet är att dela upp glidsträckan i två delar men då blir det fler avtryckningar på klockan och det ökar ju också osäkerheten Att starta utan stavtag är heller inte bra, skidorna kan "hacka igång" lite olika varje gång och ge olika utgångshastighet dessutom är det svårt att starta från stillastående pga trafiken i tunneln. Det finns ju också ett antal andra faktorer som gör det omöjligt att få exakt samma förutsättningar varje gång. Med många mätningar kompenserar man också en del osäkerhetsfaktorer, om ett värde skiljer sig mycket från de övriga kan man anta att något blev fel och stryka det värdet, såvida det inte är en trend att skidorna t.ex. glider sämre och sämre. Jag tror inte det är så svårt att staka lika hårt varje gång, igår när jag åkte hade jag följande varvtider med ett par skidor: 4.10.0, 4.10.3, 4.10.8, 4.10.0, 4.08.7. Tidsskillnaden mellan bästa och sämsta glidtid var 0.56s, 0.81s och 3.91s på fem mätningar för de olika skidparen och paret som hade 3.91s gled sämre och sämre hela tiden.
Jag tror alltså att metoden är ganska bra, det är i alla fall den bästa jag kunnat experimentera ut. Men jag är öppen för förslag till förbättringar.

Den stora fördelen med stavtagen är väl att du ligger relativt nära din verkliga tävlingsfart på långlopp? Intressant att det redan nu finns vissa tendenser.

Precis, det intressanta är ju glidet i den hastighet man normalt föflyttar sig i. 2-6 min/km kan väl vara aktuellt för de flesta, men vid 10-15 min/km blir det ju repet i Smågan direkt så det kan ju kvitta hur bra skidorna glider precis innan de stannar.

#7
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.

#8
Everest

Everest

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.

23 år gamla Kuzminsicklade Kneissl går alltså bäst - intressant! Man börjar ju undra vad skid- och vallatillverkarna har pysslat med de sista åren?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

#9
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.

23 år gamla Kuzminsicklade Kneissl går alltså bäst - intressant! Man börjar ju undra vad skid- och vallatillverkarna har pysslat med de sista åren?

Ja, visst är det kul! Nu förstår vi varför Gunde åkte på detta märke. Han kanske hade varit en medelmåtta med modernare skidor.

#10
Everest

Everest

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Har nu lagt in lite mer tester i det första inlägget i denna tråd.

23 år gamla Kuzminsicklade Kneissl går alltså bäst - intressant! Man börjar ju undra vad skid- och vallatillverkarna har pysslat med de sista åren?

Ja, visst är det kul! Nu förstår vi varför Gunde åkte på detta märke. Han kanske hade varit en medelmåtta med modernare skidor.

Brukar åka till tunneln 1 -2 gånger per höst och tänkte testa lite själv, vi kanske kan ses och jämföra lite?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

#11
globe86

globe86

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Såg riktigt stabilt ut idag när du körde Bjorn12 =)

#12
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Ja,det vore roligt att träffas, Everest.
Kul att ses, globe86. Jag antar att resan hem gick bra! Tyckte du gnetade på rätt bra själv

#13
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Nytt glidtest finns nu i första inlägget

#14
TV-åkaren

TV-åkaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hur mycket ska du ha för K11?

/TV-åkaren :)

#15
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Hur mycket ska du ha för K11?

/TV-åkaren :)

Jag tror att det är sicklingen som gör det. A15 brukar gå lika bra när de är nysicklade. Men hostar du upp 10.000:- så kan du få dem, de har ju trots allt ett visst antikvärde också.;)

#16
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Nya glidtest inlagda i första inlägget.

#17
glidaren

glidaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 253 inlägg
Intressant att de vallade inte tappade glidet på samma sätt som tidigare när det blev varmare???

#18
Everest

Everest

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Intressant att de vallade inte tappade glidet på samma sätt som tidigare när det blev varmare???

Håller också med om att detta är intressant och rätt konstigt, men vallan kanske fungerar bättre när det är varmt??
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

#19
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Nytt test med överraskande sidoeffekt i första inlägget!

#20
TV-åkaren

TV-åkaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Är det så överraskande? Jag tycker att det känns naturligt att smutsen samlas i spåret. Det är ju bara där som fästvalla används.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar