Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ger samma puls alltid samma nytta för konditionen?


Thorrez

Recommended Posts

Men man brukar väl säga att tröskelfart är den fart man kan hålla i ganska precis en timme.

Kör jag korta intervaller (20-30min effektiv tid) brukar jag ligga en bra bit över den farten.

Får börja med att be om ursäkt för trådkapning/OT, då frågan egentligen var om samma puls alltid ger samma nytta för konditionen.

 

Det verkar orimligt att så skulle vara fallet om man med nytta menar vilken förbättring på konditionen (maximalt syreupptag?) ett träningspass har. Vissa träningspass har ju negativ nytta (även sådana med kontroll på pulsen) där man blir övertränad/sjuk efter passet. Den relativa förbättringen är sannolikt som störst för en otränad individ.

 

Ekis,

OK, jag förstår. Mina intervallpass är fokuserade på VO2 max fart (vVO2max) vilket är snabbare än tröskelfart.

 

Jag skulle antagligen behöva gå ner mot 170 i puls (dvs ca 90%) för att orka i en timme (på träning). Vet inte exakt vad det skulle motsvara i fart på löpning eller skidor då jag brukar undvika den typen av träningspass. På tävling går det att ligga högre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply
Men man brukar väl säga att tröskelfart är den fart man kan hålla i ganska precis en timme.

Kör jag korta intervaller (20-30min effektiv tid) brukar jag ligga en bra bit över den farten.

Får börja med att be om ursäkt för trådkapning/OT' date=' då frågan egentligen var om samma puls alltid ger samma nytta för konditionen.

 

Det verkar orimligt att så skulle vara fallet om man med nytta menar vilken förbättring på konditionen (maximalt syreupptag?) ett träningspass har. Vissa träningspass har ju negativ nytta (även sådana med kontroll på pulsen) där man blir övertränad/sjuk efter passet. Den relativa förbättringen är sannolikt som störst för en otränad individ.

 

Ekis,

OK, jag förstår. Mina intervallpass är fokuserade på VO2 max fart (vVO2max) vilket är snabbare än tröskelfart.

 

Jag skulle antagligen behöva gå ner mot 170 i puls (dvs ca 90%) för att orka i en timme (på träning). Vet inte exakt vad det skulle motsvara i fart på löpning eller skidor då jag brukar undvika den typen av träningspass. På tävling går det att ligga högre.[/quote']

Undvika 90% av max?, Mitt favoritfartpass är snabbdistans på 85-90% i puls i ca 60min, Är det helfel då med andra ord?

Link to comment
Share on other sites

Man ska väl se till att föredra sina favoritpass?! Det tycker jag i alla fall. Hög motivation i kombination med hög favoritfaktor bidrar ju till goda resultat. Eller tänker jag fel där..?

 

För tillfället har jag "snöat" in på långpass. Först ser jag till att ladda min mp3-spelare med någon favorit till sommarpratare. På med rullisar, hörlurar - sen är det bara till att ge sig ut på asfalten och mata!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog inte mer än exempel att bidra med men detta med andel av maxpuls borde vara individuellt som det mesta övrigt...

 

Själv körde jag ett 22 km pass förra veckan på mellan 85-90%, den lägre pulsen i början och den högre i slutet (faktiskt drygt 90%). Passet var på drygt 1:40)

Detta är nog mitt sätt att ta det lugnt på långpassen (löpning).

 

Snabbdistans brukar jag köra snäppet högre i puls, intervaller har (för mig) alltid en relativt brant stigande pulsfrekvens till skillnad mot snabbdistans eller långpass där skillnad mellan början och slut är mindre. Så bara utplanad pulsfrekvens på distanspassen.

Nu kör jag oftast intervallerna relativt kort för att få upp farten.

 

OBS ingen elitträning!

 

Jag ville bara ge exempel på att pulsprocent är individuellt och jag kan absolut ligga på 90% över en timme på träning.

Det blir knepigare när vi pratar 3 timmar...

 

När jag tränar så har jag också olika pulsintervaller men går inte på andras %-tal utan har egna definitioner...

På min nivå kan man kosta på sig att tycka själv :) katastrofen är liten helt enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Jag måste vara lite avvikande åt andra hållet jag...

 

Som 33-åring med sikte på medalj på nästa VL och en maxpuls mellan 180 och 190 slag, kör jag mina 3 h distanspass (nästan enbart stakning) med en snittpuls på 120-125 (fart runt 16 km/h på 2or). Jag erkänner att de passen normalt inte är så värst jobbiga men jag blev väldigt förvånad när jag för några veckor sedan körde med pulsklocka och insåg hur låg puls jag hade.

 

På 2 h distanspass på kuperad bana hamnar snittpulsen runt 140 slag vid en snitthastighet av ca 18,5 km/h med 2:or. Då ligger jag på rätt bra för att hålla farten uppe.

 

Stakintervaller i uppförsbacke, 3,5-4 min långa, högsta puls ca 155.

 

4x4 på cross trainer, ca 170 slag som högsta puls.

 

Visst är det uppenbart att jag måste köra så mycket skidåkning som möjligt för att förbättra den lokala uthålligheten? Men, ska jag köra mycket distans eller ska jag försöka köra mer intervall?

 

Kan tillägga att jag inte har särskilt bra kondis (Vo2) och att jag på VL åker om folk på lättåkta partier och blir ifrånåkt uppför.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste vara lite avvikande åt andra hållet jag...

 

Som 33-åring med sikte på medalj på nästa VL och en maxpuls mellan 180 och 190 slag, kör jag mina 3 h distanspass (nästan enbart stakning) med en snittpuls på 120-125 (fart runt 16 km/h på 2or). Jag erkänner att de passen normalt inte är så värst jobbiga men jag blev väldigt förvånad när jag för några veckor sedan körde med pulsklocka och insåg hur låg puls jag hade.

 

På 2 h distanspass på kuperad bana hamnar snittpulsen runt 140 slag vid en snitthastighet av ca 18,5 km/h med 2:or. Då ligger jag på rätt bra för att hålla farten uppe.

 

Stakintervaller i uppförsbacke, 3,5-4 min långa, högsta puls ca 155.

 

4x4 på cross trainer, ca 170 slag som högsta puls.

 

Visst är det uppenbart att jag måste köra så mycket skidåkning som möjligt för att förbättra den lokala uthålligheten? Men, ska jag köra mycket distans eller ska jag försöka köra mer intervall?

 

Kan tillägga att jag inte har särskilt bra kondis (Vo2) och att jag på VL åker om folk på lättåkta partier och blir ifrånåkt uppför.

Solklart är att du ska köra intervaller för att få upp utnyttjandegraden i skidåkningen (framförallt stakningen antar jag). Gärna hårda sådana över mjölksyratröskeln. Jag antar att din maxpuls som du anger till mellan 180 och 190bpm är på löpning eller liknande som du är hyfsat bra på / van vid. Då gäller det att jobba på att få upp din maxpuls i skidåkning till att komma så nära det värdet som möjligt. Men du ska ju för den delen inte skippa distanspassen helt.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste vara lite avvikande åt andra hållet jag...

 

Som 33-åring med sikte på medalj på nästa VL och en maxpuls mellan 180 och 190 slag' date=' kör jag mina 3 h distanspass (nästan enbart stakning) med en snittpuls på 120-125 (fart runt 16 km/h på 2or). Jag erkänner att de passen normalt inte är så värst jobbiga men jag blev väldigt förvånad när jag för några veckor sedan körde med pulsklocka och insåg hur låg puls jag hade.

 

På 2 h distanspass på kuperad bana hamnar snittpulsen runt 140 slag vid en snitthastighet av ca 18,5 km/h med 2:or. Då ligger jag på rätt bra för att hålla farten uppe.

 

Stakintervaller i uppförsbacke, 3,5-4 min långa, högsta puls ca 155.

 

4x4 på cross trainer, ca 170 slag som högsta puls.

 

Visst är det uppenbart att jag måste köra så mycket skidåkning som möjligt för att förbättra den lokala uthålligheten? Men, ska jag köra mycket distans eller ska jag försöka köra mer intervall?

 

Kan tillägga att jag inte har särskilt bra kondis (Vo2) och att jag på VL åker om folk på lättåkta partier och blir ifrånåkt uppför.[/quote']

Solklart är att du ska köra intervaller för att få upp utnyttjandegraden i skidåkningen (framförallt stakningen antar jag). Gärna hårda sådana över mjölksyratröskeln. Jag antar att din maxpuls som du anger till mellan 180 och 190bpm är på löpning eller liknande som du är hyfsat bra på / van vid. Då gäller det att jobba på att få upp din maxpuls i skidåkning till att komma så nära det värdet som möjligt. Men du ska ju för den delen inte skippa distanspassen helt.

Håller helt med Ekis. Du verkar ha bra uthållighet men behöver förbättra syreupptag så att du orkar belasta mer i ex uppförsbackar. Fyra stycken fyraminutersintervaller med 2-4 min vila mellan på hög puls (alt att det känns jobbigt på första intervallet och jättejobbigt på det sista) skulle kanske vara något?

Link to comment
Share on other sites

Även jag har kört stakning med relativt låg puls tidigare.

Men för varje år med bättre teknik och en del styrketräning så ökar pulsen vid stakning och

jag är nästan uppe på löpningspuls vid distanspass i stakning.

 

Nu låter det som om DA har kört en del skidor och uppenbart minst ett VL.

 

För mig fungerade det väldigt bra att öka styrketräningen som en komponent att orka

med mer stakning och få upp pulsen. Tidigare så tröttande överkroppen innan pulsen gick upp.

 

Fast så låg puls som DA har jag nog bara haft vid promenad eller TV tittande :)

 

men som jag sa tidigare..... detta med puls är nog rätt så individuellt och extremerna kanske syns här? De som har högst puls (och trivs med det) och de med lägst (och trivs

med det)

 

DA, har du mätt pulsen under ditt VL?

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg vad jag hade på förra VL (mitt andra) men bör ha hamnat runt 140 i snittpuls. Körde första 1,5 timmen på ett seedningslopp strax under 160 i snitt så ibland kan jag ligga på rätt hyfsat iaf.

 

Provade 4x4 i stakmaskin idag och toppade runt 180 och låg över 170 under ett antal minuter. Måste kanske bara försöka ta i lite mer när jag är ute och stakar...

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg vad jag hade på förra VL (mitt andra) men bör ha hamnat runt 140 i snittpuls. Körde första 1,5 timmen på ett seedningslopp strax under 160 i snitt så ibland kan jag ligga på rätt hyfsat iaf.

 

Provade 4x4 i stakmaskin idag och toppade runt 180 och låg över 170 under ett antal minuter. Måste kanske bara försöka ta i lite mer när jag är ute och stakar...

Så kan det vara, kanske är det så att det inte är utnyttjandegraden utan helt enkelt din tröskel som är låg, i så fall borde lite längre intervaller i ganska hög fart (inte tokhög) kanske vara att rekommendera. Typ 8min vila 2 och så köra 5-8 sådana.

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg vad jag hade på förra VL (mitt andra) men bör ha hamnat runt 140 i snittpuls. Körde första 1' date='5 timmen på ett seedningslopp strax under 160 i snitt så ibland kan jag ligga på rätt hyfsat iaf.

 

Provade 4x4 i stakmaskin idag och toppade runt 180 och låg över 170 under ett antal minuter. Måste kanske bara försöka ta i lite mer när jag är ute och stakar...[/quote']

Så kan det vara, kanske är det så att det inte är utnyttjandegraden utan helt enkelt din tröskel som är låg, i så fall borde lite längre intervaller i ganska hög fart (inte tokhög) kanske vara att rekommendera. Typ 8min vila 2 och så köra 5-8 sådana.

eller varför inte snabbdistans i hårt tempo men inte syra, bra för syratröskeln kör 60+-20min beroende på hur slut du vill bli :-), intervaller kan gärna bli lite för hårda om man ska träna strax under tröskel, det är min uppfattning iaf. bättre då att köra kontinuerligt hårt för då gör det sig mer själv med intensiteten tycker jag. 4x15min 3x20min funkar ok oxå men kör man ner mot 8min kan det lättare bli lite för hårt.

Ska man däremot köra över tröskeln (vo2max) är ju intervaller 3-8min ok gärna uppför då.

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg vad jag hade på förra VL (mitt andra) men bör ha hamnat runt 140 i snittpuls. Körde första 1' date='5 timmen på ett seedningslopp strax under 160 i snitt så ibland kan jag ligga på rätt hyfsat iaf.

 

Provade 4x4 i stakmaskin idag och toppade runt 180 och låg över 170 under ett antal minuter. Måste kanske bara försöka ta i lite mer när jag är ute och stakar...[/quote']

Så kan det vara, kanske är det så att det inte är utnyttjandegraden utan helt enkelt din tröskel som är låg, i så fall borde lite längre intervaller i ganska hög fart (inte tokhög) kanske vara att rekommendera. Typ 8min vila 2 och så köra 5-8 sådana.

eller varför inte snabbdistans i hårt tempo men inte syra, bra för syratröskeln kör 60+-20min beroende på hur slut du vill bli :-), intervaller kan gärna bli lite för hårda om man ska träna strax under tröskel, det är min uppfattning iaf. bättre då att köra kontinuerligt hårt för då gör det sig mer själv med intensiteten tycker jag. 4x15min 3x20min funkar ok oxå men kör man ner mot 8min kan det lättare bli lite för hårt.

Ska man däremot köra över tröskeln (vo2max) är ju intervaller 3-8min ok gärna uppför då.

Snabbdistans är fint det med, det bästa är nog att variera. Det viktiga när man kör åttaminutrarna jag nämnde är att man har typ ett varv eller liknande så att man ser att man håller samma fart passet igenom, man ska inte tappa nämnvärt från första till sista.

Link to comment
Share on other sites

Så kan det vara' date=' kanske är det så att det inte är utnyttjandegraden utan helt enkelt din tröskel som är låg, i så fall borde lite längre intervaller i ganska hög fart (inte tokhög) kanske vara att rekommendera. Typ 8min vila 2 och så köra 5-8 sådana.[/quote']

eller varför inte snabbdistans i hårt tempo men inte syra, bra för syratröskeln kör 60+-20min beroende på hur slut du vill bli :-), intervaller kan gärna bli lite för hårda om man ska träna strax under tröskel, det är min uppfattning iaf. bättre då att köra kontinuerligt hårt för då gör det sig mer själv med intensiteten tycker jag. 4x15min 3x20min funkar ok oxå men kör man ner mot 8min kan det lättare bli lite för hårt.

Ska man däremot köra över tröskeln (vo2max) är ju intervaller 3-8min ok gärna uppför då.

Snabbdistans är fint det med, det bästa är nog att variera. Det viktiga när man kör åttaminutrarna jag nämnde är att man har typ ett varv eller liknande så att man ser att man håller samma fart passet igenom, man ska inte tappa nämnvärt från första till sista.

precis koll på klockan är bra, man ska inte tappaa mycket då har man dragit på sig syra, kör första intervallen förhållandevis lugnt, man ska känna att man kan öka farten om man vill, inte som på vo2maxintervaller då man trycker på det man har typ. försöka hitta ett flyt

Link to comment
Share on other sites

En annan helt absurd observation är pulssänking efter en rap. Låter sjukt men om jag på långpasset "drar iväg" en rap så sjunker pulsen ca 5 slag under kanske 15-20 sek. Kanske en "rapstrategi" vore något. Planera in en rap innan backen för att sänka ingångsvärdet på pulsen vid backens början :)

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

 

/ARF

Link to comment
Share on other sites

Jag har en lite liknande erfarenhet som i Thorrez urspungliga inlägg i tråden. Efter en längre tids uppehåll kan jag hålla en mycket högre puls vid mycket lägre ansträngning än annars. På sätt och vis låter det rimligt att man har en högre puls för samma hastighet om man är otränad men det är något som ändå är konstigt.

 

När jag återupptar träningen är det som sedan händer att pulsen sjunker succesivt för en given hastighet, men det märkliga är att jag inte lyckas komma upp i samma "max"-puls längre.

 

Som exempel kan jag nämna att efter tre veckors totalt uppehåll i somras kunde jag lätt komma upp i 178 på distanspassen utan större ansträngning och över 180 på intervall. Normalt kan jag maximalt ta ut 175-176 på intervallpass (5x4min). Strax före sommaren (efter en ganska hård period) lyckades jag bara ta mig upp i 172. Då testade jag att göra ett längre uppehåll för att jag misstänkte att jag var övertränad eller sjuk.

 

Efter några veckors träning börjar pulsen nu återgå till det "normala", dvs ca 155-160 på långpass, 165 på distanspass och 175 på intervall.

 

Det jag försöker begripa är hur man skall tolka mina pulsvariationer i ett A1/A2/A3-perspektiv. För mig verkar det som om det finns en ytterligare begränsning som gör att jag inte får ut min maximala aeroba kapacitet. Det verkar snarare vara så att laktatgränsen verkar kopplad till fart än hjärtfrekvens. Någon muskulär parameter?? Vore intressant att höra om någon har några funderingar kring detta.

 

/ARF

Link to comment
Share on other sites

Jag har en lite liknande erfarenhet som i Thorrez urspungliga inlägg i tråden. Efter en längre tids uppehåll kan jag hålla en mycket högre puls vid mycket lägre ansträngning än annars. På sätt och vis låter det rimligt att man har en högre puls för samma hastighet om man är otränad men det är något som ändå är konstigt.

 

När jag återupptar träningen är det som sedan händer att pulsen sjunker succesivt för en given hastighet, men det märkliga är att jag inte lyckas komma upp i samma "max"-puls längre.

 

Som exempel kan jag nämna att efter tre veckors totalt uppehåll i somras kunde jag lätt komma upp i 178 på distanspassen utan större ansträngning och över 180 på intervall. Normalt kan jag maximalt ta ut 175-176 på intervallpass (5x4min). Strax före sommaren (efter en ganska hård period) lyckades jag bara ta mig upp i 172. Då testade jag att göra ett längre uppehåll för att jag misstänkte att jag var övertränad eller sjuk.

 

Efter några veckors träning börjar pulsen nu återgå till det "normala", dvs ca 155-160 på långpass, 165 på distanspass och 175 på intervall.

 

Det jag försöker begripa är hur man skall tolka mina pulsvariationer i ett A1/A2/A3-perspektiv. För mig verkar det som om det finns en ytterligare begränsning som gör att jag inte får ut min maximala aeroba kapacitet. Det verkar snarare vara så att laktatgränsen verkar kopplad till fart än hjärtfrekvens. Någon muskulär parameter?? Vore intressant att höra om någon har några funderingar kring detta.

 

/ARF

Det stämmer med teorin vad jag kan förstå.

Man tappar snabbt den lokala anpassningen vid vila. (Enzymaktivitet och mitokondrier och allt vad det är) .

Verkningsgraden, dvs musklernas förmåga ta upp syre försämras därmed. Därför måste mer blod pumpas ut (högre puls) Efter några veckor av grennära träning är man tillbaka.

Den centrala kapaciteten försämras inte lika fort vid vila, men å andra sidan tar den längre tid att bygga upp (åratal).

Link to comment
Share on other sites

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

 

/ARF

Kul att det inte bara är jag som har denna "åkomma" :)

Men vad kan det bero på? en tillfällig avslappning som påverkar pulsen?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

 

/ARF

Kul att det inte bara är jag som har denna "åkomma" :)

Men vad kan det bero på? en tillfällig avslappning som påverkar pulsen?

Jag funderade på det igår och undrar om det inte kan vara ett fel i mätvärde? T ex genom att inga hjärtslag registreras under rapen, vilken ger en längre puls på klockan direkt och i ca 20 sekunder när den tidsperioden fortfarande är med uträkningen för pulsen?

 

Om pulsen verkligen går ner så är det väl dags att öva på de två nya grenarna, kontinuerlig rapning och rapning i (nära) maxansträngning :D.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en lite liknande erfarenhet som i Thorrez urspungliga inlägg i tråden. Efter en längre tids uppehåll kan jag hålla en mycket högre puls vid mycket lägre ansträngning än annars. På sätt och vis låter det rimligt att man har en högre puls för samma hastighet om man är otränad men det är något som ändå är konstigt.

 

När jag återupptar träningen är det som sedan händer att pulsen sjunker succesivt för en given hastighet' date=' men det märkliga är att jag inte lyckas komma upp i samma "max"-puls längre.

 

Som exempel kan jag nämna att efter tre veckors totalt uppehåll i somras kunde jag lätt komma upp i 178 på distanspassen utan större ansträngning och över 180 på intervall. Normalt kan jag maximalt ta ut 175-176 på intervallpass (5x4min). Strax före sommaren (efter en ganska hård period) lyckades jag bara ta mig upp i 172. Då testade jag att göra ett längre uppehåll för att jag misstänkte att jag var övertränad eller sjuk.

 

Efter några veckors träning börjar pulsen nu återgå till det "normala", dvs ca 155-160 på långpass, 165 på distanspass och 175 på intervall.

 

Det jag försöker begripa är hur man skall tolka mina pulsvariationer i ett A1/A2/A3-perspektiv. För mig verkar det som om det finns en ytterligare begränsning som gör att jag inte får ut min maximala aeroba kapacitet. Det verkar snarare vara så att laktatgränsen verkar kopplad till fart än hjärtfrekvens. Någon muskulär parameter?? Vore intressant att höra om någon har några funderingar kring detta.

 

/ARF[/quote']

Det stämmer med teorin vad jag kan förstå.

Man tappar snabbt den lokala anpassningen vid vila. (Enzymaktivitet och mitokondrier och allt vad det är) .

Verkningsgraden, dvs musklernas förmåga ta upp syre försämras därmed. Därför måste mer blod pumpas ut (högre puls) Efter några veckor av grennära träning är man tillbaka.

Den centrala kapaciteten försämras inte lika fort vid vila, men å andra sidan tar den längre tid att bygga upp (åratal).

Följdfrågan är vad ett maxpuls-test skulle ge i de båda fallen. Det känns som att maxpulsen skulle vara avsevärt högre (10 slag??) i det "otränade" än i det "fulltränade" tillståndet. Någon som provat och jämfört? Finns det någon tumregel för hur högt maxpulsen brukar ligga över pulsen på 4x4min-intervaller?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

 

/ARF

Kul att det inte bara är jag som har denna "åkomma" :)

Men vad kan det bero på? en tillfällig avslappning som påverkar pulsen?

Jag funderade på det igår och undrar om det inte kan vara ett fel i mätvärde? T ex genom att inga hjärtslag registreras under rapen' date=' vilken ger en längre puls på klockan direkt och i ca 20 sekunder när den tidsperioden fortfarande är med uträkningen för pulsen?

 

Om pulsen verkligen går ner så är det väl dags att öva på de två nya grenarna, kontinuerlig rapning och rapning i (nära) maxansträngning :D.[/quote']

Skulle ju kunna mkt väl kunna vara enligt Thorrez teori så att en rap sänder ngn elektrisk? impuls som stör mätningen. Ni borde i så fall testa med olika märken på pulsklockor. Om hjärtat däremot hoppar över ett eller fler slag så låter det dels lite farligt och dels så bör man väl få mjölksyra snabbare eftersom hjärtat inte pumpar ut nytt blod lika effektivt?

 

Är det provocerad eller spontan rapning ni använder?

Link to comment
Share on other sites

lustiga diskutioner nu har om puls och rapningar läser jag.

Jag hörde av en kompis som testade sin pulsklocka när han var på toa och gjorde "tvåan"

just när man pressar som mest så hade han lägsta puls han uppmätt.

Så nu kan ju testa att göra det samtidigt som ni stakar, och rapa lite samtidigt :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att rapningens mysterium intresserar flera :)

 

Fel i mätvärde kanske kan vara en förklaring, men jag är tveksam. Kör med Polar RS800 och inställd på mätning var 5:e sek.

 

Ska definitivt prova att hålla andan för att se om det ger samma effekt. Nu är det näpperligen några 20sek rapar jag drar iväg utan mer en lite fjösare på utandning. Eftersom luften torde komma från magsäcken så undrar jag ändå om det har med andningen att göra. Får prova att hålla andan i någon sek och se effekten.

 

Mina rapar är i alla fall inga framprovocerade utan är mer av spontankarraktär. Sticker man ut lite för nära födointag så är det mer spontant än annars, om jag säger så.

 

Kanske mysteriet är likartat med Skåningens beskrivning av "tvåan". Kan det hänga ihop med en viss muskeanspänning i bukhålan/mellangärdet ?

 

Deas, du som är utbildad inom läkevetenskapen, har du någon förklaring?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...