Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ger samma puls alltid samma nytta för konditionen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
79 svar till detta ämne

ARF

ARF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Jag har en lite liknande erfarenhet som i Thorrez urspungliga inlägg i tråden. Efter en längre tids uppehåll kan jag hålla en mycket högre puls vid mycket lägre ansträngning än annars. På sätt och vis låter det rimligt att man har en högre puls för samma hastighet om man är otränad men det är något som ändå är konstigt.

När jag återupptar träningen är det som sedan händer att pulsen sjunker succesivt för en given hastighet, men det märkliga är att jag inte lyckas komma upp i samma "max"-puls längre.

Som exempel kan jag nämna att efter tre veckors totalt uppehåll i somras kunde jag lätt komma upp i 178 på distanspassen utan större ansträngning och över 180 på intervall. Normalt kan jag maximalt ta ut 175-176 på intervallpass (5x4min). Strax före sommaren (efter en ganska hård period) lyckades jag bara ta mig upp i 172. Då testade jag att göra ett längre uppehåll för att jag misstänkte att jag var övertränad eller sjuk.

Efter några veckors träning börjar pulsen nu återgå till det "normala", dvs ca 155-160 på långpass, 165 på distanspass och 175 på intervall.

Det jag försöker begripa är hur man skall tolka mina pulsvariationer i ett A1/A2/A3-perspektiv. För mig verkar det som om det finns en ytterligare begränsning som gör att jag inte får ut min maximala aeroba kapacitet. Det verkar snarare vara så att laktatgränsen verkar kopplad till fart än hjärtfrekvens. Någon muskulär parameter?? Vore intressant att höra om någon har några funderingar kring detta.

/ARF

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

Jag har en lite liknande erfarenhet som i Thorrez urspungliga inlägg i tråden. Efter en längre tids uppehåll kan jag hålla en mycket högre puls vid mycket lägre ansträngning än annars. På sätt och vis låter det rimligt att man har en högre puls för samma hastighet om man är otränad men det är något som ändå är konstigt.

När jag återupptar träningen är det som sedan händer att pulsen sjunker succesivt för en given hastighet, men det märkliga är att jag inte lyckas komma upp i samma "max"-puls längre.

Som exempel kan jag nämna att efter tre veckors totalt uppehåll i somras kunde jag lätt komma upp i 178 på distanspassen utan större ansträngning och över 180 på intervall. Normalt kan jag maximalt ta ut 175-176 på intervallpass (5x4min). Strax före sommaren (efter en ganska hård period) lyckades jag bara ta mig upp i 172. Då testade jag att göra ett längre uppehåll för att jag misstänkte att jag var övertränad eller sjuk.

Efter några veckors träning börjar pulsen nu återgå till det "normala", dvs ca 155-160 på långpass, 165 på distanspass och 175 på intervall.

Det jag försöker begripa är hur man skall tolka mina pulsvariationer i ett A1/A2/A3-perspektiv. För mig verkar det som om det finns en ytterligare begränsning som gör att jag inte får ut min maximala aeroba kapacitet. Det verkar snarare vara så att laktatgränsen verkar kopplad till fart än hjärtfrekvens. Någon muskulär parameter?? Vore intressant att höra om någon har några funderingar kring detta.

/ARF

Det stämmer med teorin vad jag kan förstå.
Man tappar snabbt den lokala anpassningen vid vila. (Enzymaktivitet och mitokondrier och allt vad det är) .
Verkningsgraden, dvs musklernas förmåga ta upp syre försämras därmed. Därför måste mer blod pumpas ut (högre puls) Efter några veckor av grennära träning är man tillbaka.
Den centrala kapaciteten försämras inte lika fort vid vila, men å andra sidan tar den längre tid att bygga upp (åratal).

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

/ARF

Kul att det inte bara är jag som har denna "åkomma" :)
Men vad kan det bero på? en tillfällig avslappning som påverkar pulsen?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

/ARF

Jag funderade på det igår och undrar om det inte kan vara ett fel i mätvärde? T ex genom att inga hjärtslag registreras under rapen, vilken ger en längre puls på klockan direkt och i ca 20 sekunder när den tidsperioden fortfarande är med uträkningen för pulsen?

Om pulsen verkligen går ner så är det väl dags att öva på de två nya grenarna, kontinuerlig rapning och rapning i (nära) maxansträngning :D.

ARF

ARF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

/ARF

Det stämmer med teorin vad jag kan förstå.
Man tappar snabbt den lokala anpassningen vid vila. (Enzymaktivitet och mitokondrier och allt vad det är) .
Verkningsgraden, dvs musklernas förmåga ta upp syre försämras därmed. Därför måste mer blod pumpas ut (högre puls) Efter några veckor av grennära träning är man tillbaka.
Den centrala kapaciteten försämras inte lika fort vid vila, men å andra sidan tar den längre tid att bygga upp (åratal).

Följdfrågan är vad ett maxpuls-test skulle ge i de båda fallen. Det känns som att maxpulsen skulle vara avsevärt högre (10 slag??) i det "otränade" än i det "fulltränade" tillståndet. Någon som provat och jämfört? Finns det någon tumregel för hur högt maxpulsen brukar ligga över pulsen på 4x4min-intervaller?

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

/ARF

Jag funderade på det igår och undrar om det inte kan vara ett fel i mätvärde? T ex genom att inga hjärtslag registreras under rapen, vilken ger en längre puls på klockan direkt och i ca 20 sekunder när den tidsperioden fortfarande är med uträkningen för pulsen?

Om pulsen verkligen går ner så är det väl dags att öva på de två nya grenarna, kontinuerlig rapning och rapning i (nära) maxansträngning :D.

Skulle ju kunna mkt väl kunna vara enligt Thorrez teori så att en rap sänder ngn elektrisk? impuls som stör mätningen. Ni borde i så fall testa med olika märken på pulsklockor. Om hjärtat däremot hoppar över ett eller fler slag så låter det dels lite farligt och dels så bör man väl få mjölksyra snabbare eftersom hjärtat inte pumpar ut nytt blod lika effektivt?

Är det provocerad eller spontan rapning ni använder?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 248 inlägg
lustiga diskutioner nu har om puls och rapningar läser jag.
Jag hörde av en kompis som testade sin pulsklocka när han var på toa och gjorde "tvåan"
just när man pressar som mest så hade han lägsta puls han uppmätt.
Så nu kan ju testa att göra det samtidigt som ni stakar, och rapa lite samtidigt :)

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
hålla andan brukar me funka som pulssänkare... Ni kan ju prova de under ett intervallpass o se om de ger resultat=).
Train hard win easy!

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 248 inlägg

hålla andan brukar me funka som pulssänkare... Ni kan ju prova de under ett intervallpass o se om de ger resultat=).

Den var bra, skall testa det hela första backen på Alliansloppet på lördag. Så jag kommer upp på toppen med 60% av maxpuls. Sen ökar jag.....

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Kul att rapningens mysterium intresserar flera :)

Fel i mätvärde kanske kan vara en förklaring, men jag är tveksam. Kör med Polar RS800 och inställd på mätning var 5:e sek.

Ska definitivt prova att hålla andan för att se om det ger samma effekt. Nu är det näpperligen några 20sek rapar jag drar iväg utan mer en lite fjösare på utandning. Eftersom luften torde komma från magsäcken så undrar jag ändå om det har med andningen att göra. Får prova att hålla andan i någon sek och se effekten.

Mina rapar är i alla fall inga framprovocerade utan är mer av spontankarraktär. Sticker man ut lite för nära födointag så är det mer spontant än annars, om jag säger så.

Kanske mysteriet är likartat med Skåningens beskrivning av "tvåan". Kan det hänga ihop med en viss muskeanspänning i bukhålan/mellangärdet ?

Deas, du som är utbildad inom läkevetenskapen, har du någon förklaring?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Fel i mätvärde kanske kan vara en förklaring, men jag är tveksam. Kör med Polar RS800 och inställd på mätning var 5:e sek.

Ska definitivt prova att hålla andan för att se om det ger samma effekt. Nu är det näpperligen några 20sek rapar jag drar iväg utan mer en lite fjösare på utandning. Eftersom luften torde komma från magsäcken så undrar jag ändå om det har med andningen att göra. Får prova att hålla andan i någon sek och se effekten.

Mina rapar är i alla fall inga framprovocerade utan är mer av spontankarraktär. Sticker man ut lite för nära födointag så är det mer spontant än annars, om jag säger så.

Kanske mysteriet är likartat med Skåningens beskrivning av "tvåan". Kan det hänga ihop med en viss muskeanspänning i bukhålan/mellangärdet ?

Själv är jag inte läkare som Deas, bara expert på allt :) Detta kalla dykreflexen, valar är väldigt bra på det! Kroppen spar på syret så mycket som möjligt och kan tränas upp ganska snabbt för att bli ännu bättre och få ännu större pulssäkning. Håller man andan tillräckligt länge (t ex under vatten) går pulsen mot noll :lol:.

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

Själv är jag inte läkare som Deas, bara expert på allt :) Detta kalla dykreflexen, valar är väldigt bra på det! Kroppen spar på syret så mycket som möjligt och kan tränas upp ganska snabbt för att bli ännu bättre och få ännu större pulssäkning. Håller man andan tillräckligt länge (t ex under vatten) går pulsen mot noll :lol:.

Det var en bra slutpunkt på ett sidospår till denna ämnestråd.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Släger in en intervallfråga:

När ni kör 4*4/norska intervaller, villken puls siktar ni på? Jag körde igår och hade ingen problem att orka alla fyra i samma tempo (löpband så det var exakt) och pulsen på den sista stabiliserade sig sista minuten på 176. Jag har inte mätt maxpuls men schblonen ger 92%.

Det vanliga brukar väl vara att man ska orka sista i samma fart som första, men när jag gör det är det dags att öka farten eller "duger" 92%?

Kan tillägga att det är ren konditionsträning inför skidsäsonen jag är ute efter utan tanke att bli bra på löpning, men det funkar inte rent praktiskt/familjemässigt att köra passet på rullskidor.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

När ni kör 4*4/norska intervaller, villken puls siktar ni på? Jag körde igår och hade ingen problem att orka alla fyra i samma tempo (löpband så det var exakt) och pulsen på den sista stabiliserade sig sista minuten på 176. Jag har inte mätt maxpuls men schblonen ger 92%.

Det vanliga brukar väl vara att man ska orka sista i samma fart som första, men när jag gör det är det dags att öka farten eller "duger" 92%?

Kan tillägga att det är ren konditionsträning inför skidsäsonen jag är ute efter utan tanke att bli bra på löpning, men det funkar inte rent praktiskt/familjemässigt att köra passet på rullskidor.

Fritt ur minnet så är det väl så att man ska klara alla intervaller i samma fart, fast den sista ska vara rejält jobbig.
Har för mig att man räknar med att ungefär halva den aktiva tiden ska vara i A3, i den första intervallen kommer man upp i A3 efter ca 3minuter och i den sista nästan direkt.
92% är helt ok..men scahblonmodellen är just en schablon med stora ind. skillnader så du bör nog mäta din egen maxpuls.

Det finns ju andra här som har bättre koll på detta.

Peja

Peja

Medlem

• Members
  • Pip
  • 262 inlägg

Tror du kunde köra lite hårdare, om vi nu utgår ifrån att det nu var 92% av din riktiga maxpuls du hade. Min gissning är att du fick ihop ca 5 minuter på över 90% av maxpuls totalt under passet ovan, vilket är lite klent.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg
Jag har för mig att H&H sa att det skulle ta ungefär en minut att komma upp i A3+ puls. Men ska man göra det i praktiken så måste jag verkligen bomba nåt djävulskt på första intervallen vilket leder till en klar temposänkning på de sista. (Men samma eller högre puls).

Ska jag hålla samma fart igenom hela intervallerna så kommer jag nog inte upp i A3+ alls på första eller möjligen 30-60sek som mest. Men på sista ligger jag nog uppåt 95%.
Man får alltså mer tid över 90% om man bombar på i början av intervallerna och sen tar det lite lugnare men ändå ser till att pulsen ligger kvar, jag har för mig att det är denna metod som norrmännen rekomenderar (då de enbart stirrar sig blinda på puls och slagvolym). Jag tror mer på att försöka hålla jämn fart rakt igenom. Hur högt i puls du kommer på sista beror ju då naturligtvis mycket på hur hög mjölksyratröskel du har i löpning.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Nei, normännen säger att man ska ha konstant hastighet på alla intervaller och att man ska köra så hårt så man skulle kunna tagit en till intervall i samma hastighet.

mrwalker

mrwalker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Jag har personligen lite svårt att förstå att dessa 4x4 intervaller blivit så populära, det är ju ett väldigt kort pass och där det är svårt att få ihop med tillräcklig tid med en puls uppåt 95% av maxpuls. 6x4 eller fler anser jag nog vara mer relevant och användbart.

Peja

Peja

Medlem

• Members
  • Pip
  • 262 inlägg
Om man går på artiklarna i Glid om "norska intervallerna" så var det lite motstridiga uppgifter. För det stod precis som FredrikS säger att man skulle köra alla i samma fart och att man skulle orka en till. Samtidigt pratade de om 11-12 minuter på över 90% av maxpuls under ett pass 4x4 min. Vilket är omöjligt anser jag om man håller samma fart 4x4.

Frågade Glenn Björklund som forskar på Vintersportcentrum i Östersund om hans åsikt när vi träffades förra sommaren. Han sa då att det var bäst att köra samma fart hela tiden och kanske nå upp i 90% i slutet av första intervallen och 95-97% i slutet av sista. Det är alltså "fusk" att slå av på takten när man kommit upp i 93% av max och behålla pulsen över 90% i någon minut trots mycket lägre fart bara för att samla tid.

Om 4x4 är kort eller lagom långt pass beror väl på hur ofta man kör. Normännen hade ju gjort några studier där man körde 9 såna intervallpass på en vecka eller något liknande. Då blir det ju rätt bra med A3-tid även om varje pass bara är 4x4.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Om man går på artiklarna i Glid om "norska intervallerna" så var det lite motstridiga uppgifter. För det stod precis som FredrikS säger att man skulle köra alla i samma fart och att man skulle orka en till. Samtidigt pratade de om 11-12 minuter på över 90% av maxpuls under ett pass 4x4 min. Vilket är omöjligt anser jag om man håller samma fart 4x4.

Frågade Glenn Björklund som forskar på Vintersportcentrum i Östersund om hans åsikt när vi träffades förra sommaren. Han sa då att det var bäst att köra samma fart hela tiden och kanske nå upp i 90% i slutet av första intervallen och 95-97% i slutet av sista. Det är alltså "fusk" att slå av på takten när man kommit upp i 93% av max och behålla pulsen över 90% i någon minut trots mycket lägre fart bara för att samla tid.

Om 4x4 är kort eller lagom långt pass beror väl på hur ofta man kör. Normännen hade ju gjort några studier där man körde 9 såna intervallpass på en vecka eller något liknande. Då blir det ju rätt bra med A3-tid även om varje pass bara är 4x4.

Menar du att man kan sammanfatta det ungefär såhär: "4*4 är inte ett optimalt pass i sig men det är en optimal avvägning av vad det passet ger och att det inte sliter så att man direkt nästa pass (även samma dag) på nytt kan köra lika hårt)"?

Varför de är populär? Förmodligen samma anledning till att hela världseliten i slalom börjde gå på lina på 70-talet, dvs det började gå rykten om att de som var bäst för tillfället tränade så. Mig lurade de i alla fall :).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar