Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ger samma puls alltid samma nytta för konditionen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
79 svar till detta ämne

Peja

Peja

Medlem

• Members
  • Pip
  • 262 inlägg
Ja något sånt. Själv tränar jag aldrig så hårt och mycket att träningen i sig sätter begränsningen. Utan det är slöhet, jobb, resor och andra prioriteringar som begränsar min träning. Men tycker inte alls jag blir sliten av 4x4 minuter (45-60 minuters total träning) flera dagar i rad, de gånger jag testat. Rent mentalt är det också grym skillnad på 15-16 minuter effektiv intervalltid jämfört med 30 minuter. Men om man som de flesta av oss kanske bara kör 1-2 intervallpass i veckan är nog ändå frågan om inte 25-30 minuter intervalltid per pass är att föredra.

mrwalker

mrwalker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Ja något sånt. Själv tränar jag aldrig så hårt och mycket att träningen i sig sätter begränsningen. Utan det är slöhet, jobb, resor och andra prioriteringar som begränsar min träning. Men tycker inte alls jag blir sliten av 4x4 minuter (45-60 minuters total träning) flera dagar i rad, de gånger jag testat. Rent mentalt är det också grym skillnad på 15-16 minuter effektiv intervalltid jämfört med 30 minuter. Men om man som de flesta av oss kanske bara kör 1-2 intervallpass i veckan är nog ändå frågan om inte 25-30 minuter intervalltid per pass är att föredra.

Det var lite det jag syftade på med mitt inlägg, 9 pass i veckan är lite av överkurs för en annan! 1-2 intervall pass och några(2-3) pass av annan karaktär är väl vad som finns tid/ork/lust till för de allra flesta (gissar jag). Att dess 4x4 är populära tror jag delvis har sin orsak i just sitt snabba genomförande.
Jag är lite osäker på om man verkligen kan summera ihop tid med hög puls hur som helst, känns ju lite rimligt att varje pass trots allt skall ha en viss tid med puls över exempelvis 92% av maxpuls. En minut här och där kanske ger en hyfsad summa, men sammataget så blir det inte avsedd effekt...

Redigerat av mrwalker, 02 september 2010 - 12:35 .

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Det var lite det jag syftade på med mitt inlägg, 9 pass i veckan är lite av överkurs för en annan! 1-2 intervall pass och några(2-3) pass av annan karaktär är väl vad som finns tid/ork/lust till för de allra flesta (gissar jag). Att dess 4x4 är populära tror jag delvis har sin orsak i just sitt snabba genomförande.
Jag är lite osäker på om man verkligen kan summera ihop tid med hög puls hur som helst, känns ju lite rimligt att varje pass trots allt skall ha en viss tid med puls över exempelvis 92% av maxpuls. En minut här och där kanske ger en hyfsad summa, men sammataget så blir det inte avsedd effekt...

tycker oxå att tränar man som en motionär dvs inte dubbla pass så är väl 30min tot intervalltid betydligt mycket bättre än 16min, jag kör iaf i princip aldrig så fjuttiga pass som 4x4min om jag tränar ett pass på en dag och ska köra intervaller, klart det beror på ambitionerna träningsstatus och hur mycket man vill plåga sig förstås.

25-80min intervalltid brukar jag köra. 25-30min om jag kör på puls 90-95% i slutet av intervallerna och kör jag upp mot 80min blir det ofta typ snabbdistans med 80-90%.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Första frågan man ska ställa sig är "Vad ska träningen ge för effekt?". När du har svaret på den frågan kan du planera din träning.

Min uppfatting är att de sk. 4x4 intervallerna lanserades som den ultimata träningsmetoden för att öka hjärtats slagvolym. Det torde med bakgrund av detta vara helt ointressant hur fort intervallen går eller om det ens är någon temposkilland i intervallen. Det enda intressanta är att belasta hjärtat tillräckligt hårt, rekomendationen var väl runt 90-95%. Man ansåg också att i princip vem som helst klarar denna typ av träning i och med den långa vilan.

En mer traditionell inställning till intervallträning är, enligt min mening, att kroppen ska läras att förflytta sig i den höga farten och då kommer helt andra bitar in i träningen än ren hjärtbelastning (även om den givetvis också är en viktig del). Vi måste också fokusera på tekniken och för att klara en bibehållen god teknik får inte mjölksyranivåerna bli för höga. Vi är inte intresserade av att röra oss i "överfart" men ej heller i "underfart" därav intresset i att ha samma hastighet i samtliga intervaller. För att klara samma hastighet även i den sista måste farten anpassas efter förmåga. Är den en 50min/mil löpare kommer du omöjligt klara 4 x 1km intervaller i 3:45 fart utan du får kanske sikta in dig på 4:30 fart och succesivt öka farten vartefter träningsveckorna avverkas. Det finns även teorier om att aldrig köra intervaller över tänkt tävlingsfart men det är idéer jag har svårt att ta till mig. Men det är en annan diskussion :)

Så i min värld är det bara att "kötta på" vad tygen håller i 4x4 intervallerna om ditt mål är att öka hjärtats slagvolym och skita i om den sista intervallen går saktare än den första. Är din ambition att bli en snabbare skidåkare är det läge att vara lite mer sofistikerad i sitt upplägg och mer fokusera på en god teknik i en så hög fart som du klarar under flera intervaller.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Min uppfatting är att de sk. 4x4 intervallerna lanserades som den ultimata träningsmetoden för att öka hjärtats slagvolym. Det torde med bakgrund av detta vara helt ointressant hur fort intervallen går eller om det ens är någon temposkilland i intervallen. Det enda intressanta är att belasta hjärtat tillräckligt hårt, rekomendationen var väl runt 90-95%.

Men er det sikkert at belastningen på hjärtet verkligen visas av pulsen og att hög puls alltid tränar hjärtats slagvolum? Borde inte en endring i slagvolum komma som ett resultat av att kroppen tränger mycket syre och inte att hjärtat slår snabbt? Det är vel ett samband men det är endå klart att pulsen inte fölger intensiteten spesiellt snabbt och vi har cardiac drift etc.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
När ni pratar om 4x4-intervaller är det 4 min vila som gäller då?

Känns som väldigt lång vila. Jag har kört med 1,5 min vila när jag har kört.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Men er det sikkert at belastningen på hjärtet verkligen visas av pulsen og att hög puls alltid tränar hjärtats slagvolum? Borde inte en endring i slagvolum komma som ett resultat av att kroppen tränger mycket syre och inte att hjärtat slår snabbt? Det är vel ett samband men det är endå klart att pulsen inte fölger intensiteten spesiellt snabbt och vi har cardiac drift etc.

Som jag uppfattat det så var just belastningen runt 90-95% idealet. Dels för att det är en belastning som man klarar av men också att hjärtat vid den belastningen tränas bäst.
Hjärtat är i princip en muskel som vilken annan och då torde hög belastning ge en starkare muskel. Har svårt att se att syrebrist på muskelnivå inte skulle driva pulsen uppåt och samtidigt öka slagvolymen på hjärtat.

När ni pratar om 4x4-intervaller är det 4 min vila som gäller då?

Känns som väldigt lång vila. Jag har kört med 1,5 min vila när jag har kört

Ja, det är 4min vila och Ja, det är en lång vila. Nu pratar man iofs om "aktiv vila" och idén är väl att tex jogga under vilan. Mer traditionellt anser man väl att vilan är till för att ta hand om den mjöklsyra som bildats för att du hyffsat fräsch ska kunna ta nästa intervall och i det läget är väl 1,5min en form av "standardvila" för en tränad person. jag brukar använda mig av pulsen som en indikator när nästa intervall ska starta men i de flesta fallen ligger väl vilan mellan 1:15-1:30. Sedan kan man ha "serievila", tex att du kör 2x4x1km med 1,5min vila i serien och typ 3-4min mellan de 2 serierna. Men återigen, variationerna är många, teorierna ännu fler och vad som passar dig bäst får man själv finna ut. Jag vill då ännu en gång betona vikten att vara klar över vad det är du vill förbättra och utifrån det välja metod.
Är du en soffpotatis som ska komma igång med träning är 4x4 varianten ett mycket effektivt sätt att komma igång. Är du en regelbundet tränade person där du söker en högre tävlingsfart är kanske inte 4x4 det du ska köra utan mer traditionell intervall träning. Är du en VL åkare som siktar på 6:30 som sluttid kanske intervallträning inte är något du behöver bedriva över huvudtaget!?

Tobbe F

Tobbe F

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg

Som jag uppfattat det så var just belastningen runt 90-95% idealet. Dels för att det är en belastning som man klarar av men också att hjärtat vid den belastningen tränas bäst.
Hjärtat är i princip en muskel som vilken annan och då torde hög belastning ge en starkare muskel. Har svårt att se att syrebrist på muskelnivå inte skulle driva pulsen uppåt och samtidigt öka slagvolymen på hjärtat.

Som jag förstått det så tränas slagvolymen bäst vid låg intensitet. Det låter kanske kontroversiellt, men om man nu tänker att hjärtat fungerar som en vanlig muskel så tränas mitokondrieproduktionen bäst vid lång och låg intensitet.

Upp till ungefär 120 slag/minut (olika för alla förstås) så ökar hjärtats slagvolym och därifrån så ökas endast antalet slag/minut. Vill man få ett större hjärta som pumpar mer volym/slag så räcker det att träna en bit ovanför sina 120 slag/minut och gärna då länge, s.k distanspass.

Vid hög puls blir hjärtat starkare, men tränas inte att pumpa ut mer volym/slag.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Som jag förstått det så tränas slagvolymen bäst vid låg intensitet. Det låter kanske kontroversiellt, men om man nu tänker att hjärtat fungerar som en vanlig muskel så tränas mitokondrieproduktionen bäst vid lång och låg intensitet.

Upp till ungefär 120 slag/minut (olika för alla förstås) så ökar hjärtats slagvolym och därifrån så ökas endast antalet slag/minut. Vill man få ett större hjärta som pumpar mer volym/slag så räcker det att träna en bit ovanför sina 120 slag/minut och gärna då länge, s.k distanspass.

Vid hög puls blir hjärtat starkare, men tränas inte att pumpa ut mer volym/slag.

Det där är gamla teorier som är helt fel. Slagvolymen ökar näästan ända upp mot maxpuls. Hur menar du med att hjärtat blir starkare men pumpar inte mer volym/slag, det är väl precis det det innebär att hjärtat blir starkare, slagvolymen ökar.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg
googla på helgerud och hoff det finns massor om deras teorier och argumentation för och emot.

http://www.google.se...q=helgerud hoff

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Låter onekligen kontroversiellt. Jag lever i alla fall i tron att en muskel ökar i styrka om den belastas hårt. Ville jag få feta biceps skulle ju jag inte "mjölka" många rep med låg vikt utan färre rep med hög vikt.
Om mitokondritätheten har betydelse för slagvolymen låter jag vara osagt men som jag förstått det har mitokonrierna mer med förbränningen på cellnivå att göra än styrkan i muskeln. Men visst, uthållighet kan väl kallas styrka det med.

Men all denna diskussion visar hur komplext det är och hur vi kan krångla till det för oss. Frågan är om vi blir något bättre av det eller om det helt enkelt är så att det är bättre ATT vi tränar än HUR vi tränar. Man blir lätt slav under pulsklockan eller stressar upp sig för att utföra det perfekta passet. Jag har sagt det förrut och säger det igen: Pölders träningstips håller det grymt enkelt och jäkligt effektivt. Varför krångla till det ;)

Man kan ju undra hur i helsike våra forna storheter kunde åka/springa så fort utan att ha den kunskap som alla rön givit oss de senaste 15 åren. Kolla de svenska rekorden i löpning, de är i princip från -70 talet hela högen. Tex är rekordet på 1000m (ifos en udda distans idag) från 1959. Då sprang man på kolstybb........

Tobbe F

Tobbe F

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg
Googlar man på Helgerud och Hoff så hittar man snabbt tillbaka till Skidforum :-)

Ekis: Jag har fått mina teorilektioner från Christer Skoog. Jag ska gärna läsa på mer t ex Helgerud och Hoff. Men som jag förstått det med att hjärtat blir "starkare" är att man har mätt att hjärtats väggar blir tjockare vid högintensiv träning och hjärtat större vid lågintensiv. Poängen med att träna lågintensivt skulle vara att man kan pumpa mer blod vid en lägre puls.

Vid högintensiv träning tränar man ju även lungornas förmåga att ta tillvara syret i lungorna för att syresätta blodet som då ger effekt på syreupptagningsförmågan.

Peja

Peja

Medlem

• Members
  • Pip
  • 262 inlägg
En detalj visserligen. Men det är väl 3 min vila i 4x4 minutersintervallerna från Norge? Fast längden på vilan i långa intervaller tror jag är mindre viktig än på korta, eftersom man ändå hinner jobba ett tag med den höga pulsen i varje intervall. Kör man skidgång eller rullskidor i backe får det ta den tid det tar att komma ner helt enkelt.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg

Jag kan härmed bekräfta att Stefans rap-upptäckt gäller för mig också! Under gårdagens löppass rapade jag lätt efter ett drickaintag och av nyfikenhet kollade jag pulsen efteråt. Döm om min förvåning men pulsen sjönk snabbt från 158 till 153 för att återgå till 158 efter ca 15-20 sekunder. Fascinerande...

/ARF

Kul att det inte bara är jag som har denna "åkomma" :)
Men vad kan det bero på? en tillfällig avslappning som påverkar pulsen?

Är samma sak för mig också :D Cirka 3 slag mindre får ja efter en rap under en 5 - 10 sek period...

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Är samma sak för mig också :D Cirka 3 slag mindre får ja efter en rap under en 5 - 10 sek period...

Du får ha en ölkagge på ryggen nästa söndag då! :D

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg

Du får ha en ölkagge på ryggen nästa söndag då! :D

Haha fyfan de vore nåt de ;) 2 sexpack folköl ! Då skulle ja flyga fram! I like öl!

Redigerat av globe86, 05 september 2010 - 11:27 .

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Mitt delikata bekymmer är att få upp medelpulsen under långpass. Den ligger så gott som alltid mellan 25 till 30 procent under maxpuls. Vid tävlingar brukar jag ligga runt 90%. Ska det vara så stor skillnad mellan tävling och träning?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Mitt delikata bekymmer är att få upp medelpulsen under långpass. Den ligger så gott som alltid mellan 25 till 30 procent under maxpuls. Vid tävlingar brukar jag ligga runt 90%. Ska det vara så stor skillnad mellan tävling och träning?

Testa lite kortare snabbdistanspass där du ligger runt 80% i snitt. Utöka sedan längden successivt, typ 5 min längre för varje pass fast i samma tempo.

sacharov

sacharov

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Micke31: Generellt brukar det ju sägas att de flesta kör för hårt på långpassen vilket gör att det krävs längre återhämtning efter de passen. Så låg puls under långpassen är kanske ok?

Högre puls sägs det ju av förståsigpåarna skall köras i andra typer av pass, precis som Pask skriver i snabbdistans och även långa och korta intervaller.

Har själv precis fått rådet att bygga ett ordentligt fundament med aerob träning under en sex- till tolv-veckorsperiod, för att sedan köra en ungefär lika lång period av anaerob träning.
Så just nu är det lågpulsträning i maklig takt på rullisar som gäller...... med målet lågpulsträning i betydligt högre takt.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Jo, jag känner till nyttan med att hålla igen på långpass. Men någon gång vill jag bryta mönstret genom att hålla en högre hjärtfrekens. Men det är så infernaliskt svårt att göra det på egen hand. Kanske är det så att nyckeln ligger i att förlänga passen med 5-10 % per gång..?!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar