Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ger samma puls alltid samma nytta för konditionen?


Thorrez

Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply
Mitt delikata bekymmer är att få upp medelpulsen under långpass. Den ligger så gott som alltid mellan 25 till 30 procent under maxpuls. Vid tävlingar brukar jag ligga runt 90%. Ska det vara så stor skillnad mellan tävling och träning?

Testa lite kortare snabbdistanspass där du ligger runt 80% i snitt. Utöka sedan längden successivt, typ 5 min längre för varje pass fast i samma tempo.

Link to comment
Share on other sites

Micke31: Generellt brukar det ju sägas att de flesta kör för hårt på långpassen vilket gör att det krävs längre återhämtning efter de passen. Så låg puls under långpassen är kanske ok?

 

Högre puls sägs det ju av förståsigpåarna skall köras i andra typer av pass, precis som Pask skriver i snabbdistans och även långa och korta intervaller.

 

Har själv precis fått rådet att bygga ett ordentligt fundament med aerob träning under en sex- till tolv-veckorsperiod, för att sedan köra en ungefär lika lång period av anaerob träning.

Så just nu är det lågpulsträning i maklig takt på rullisar som gäller...... med målet lågpulsträning i betydligt högre takt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag känner till nyttan med att hålla igen på långpass. Men någon gång vill jag bryta mönstret genom att hålla en högre hjärtfrekens. Men det är så infernaliskt svårt att göra det på egen hand. Kanske är det så att nyckeln ligger i att förlänga passen med 5-10 % per gång..?!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...