Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvallaeffekt på glidet


bjorn12

Recommended Posts

Startar en ny tråd där jag lägger in test om fästvallans effekt på glidet i skidtunneln.

För info om skidor se tråden "Björnglid i tunneln"

18 aug

Metod: Bara stakning i spåret, även uppför och tidtagning på glidet utför från toppen i skidtunneln och hela långa backen på slutet, innervarv, medurs. Körde 5 varv vid varje test. Lade sedan på längre med fästavalla, Vauhti Alu och testade igen.

+1 grad i tunneln!

 

Skidor: F24 = Fischer RCR, 6-7 år gamla

1. 35cm valla framåt från bakre delen av fotplattan (inte hälplattan):

Tempo: 4.09/km 0 Glidtid: 0

2. Samma vallning men ytterligare 5cm framåt:

Tempo: 4.16/km Glidtid: +0,3%

3. Samma som 2. men ytterligare 6cm bakåt:

Tempo: 4.19/km Glidtid: +1,3%

 

Kommentar: Resulatet är det förväntade, sämre glid med längre fästvallazon. Fast hur mycket som beror på försämrat glid på glidvallan är svårt att säga. Vid gårdagens glidtest (se "Björnglid i tunneln") gick ju de vallade skidorna inte sämre och sämre som de brukar.

Skillnaden är inte så stor i nedförsbacken men uppför kändes det verkligen skillnad, speciellt under första varvet när fästvallan var färsk, vilket ju också varvtiderna visar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

9 nov

Körde extra mycket ren stakning, delvis uppför också.

F24: Fäste: 2 lager VR50+ 1 lager Swix violett spec. från främre delen av hälplattan till 1:a

V-tecknet på sidan av skidan, 45 cm längd Glid: Blå Vauhti

Tempo: 4.56/km Glidtid: +1,1%

F30: Samma som F24

Tempo: 4.53/km Glidtid: +0,2%

F32: Samma fästvalla som F24 Glid: Kuzmin minus

Tempo: 4.54/km Glidtid: 0

 

Körde också ett par varv till för att om det skett några förändringar:

F24: Tempo: 5.07/km Glidtid: +2,6%

F30: Tempo: 5.09/km Glidtid: +4,2%

F32: Tempo: 4.59/km Glidtid: 0

 

Madshus, Hypersonic, 205cm, tillhörande "Vasa" här på forumet med 10 cm längre fästvallning än de andra, Glidvallade med BWLF och körda 25-30 km.

Tempo: 5.15/km Glidtid: +8,0%

 

Kommentar: En liten jämförelse mellan skidorna för att se hur de går med samma fästvallning. Skidorna är förstås inte identiska men är ju utprovade för att passa mig.

Som tidigare visar det sig att det sicklade paret behåller glidet bättre är de glidvallade, även när skidorna är fästvallade.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

10 nov

Mycket ren stakning, delvis uppför också:

F32: Fäste: Samma som 9/11 + 2 lager Vauhti Alu Glid: Kuzmin minus

Tempo: 4.53/km Glidtid: 72,29s 0

F30: Fäste: Samma som 9/11 + 2 lager Vauhti Alu Glid: Blå Vauhti

Tempo: 5.10/km Glidtid: 78,80s +8,3%

F24: Fäste: Samma som 9/11 Glid Blå Vauhti

Tempo: 5.11/km Glidtid: 78,19s +7,5%

 

Bara diagonal och stakning med glidsteg:

F32: Tempo: 5.15/km Glidtid: 77,77s 0

F30: Tempo: 5.21/km Glidtid: 81,94s +5,1%

F24: Tempo: 5.14/km Glidtid: 78,10s +0,4%

 

Kommentar: F32 glider bäst vid stakning, trots 2 extra lager mjuk valla. Mellan F24 och F30 skiljer inte så mycket heller, vid stakning. När det sedan blir diagonal och glidsteg går F24 med tunnare fästvallalager lika bra som F32. Vallan trycks naturligtvis hårdare mot snön när man glider på en skida i st f två. Det bättre glidet på F32s glidzoner verkar gå jämnt ut med det sämre glidet som den tjockare fästvallan ger, jämfört med F24. Glidtiderna försämrades också väsentligt för F32 och F30 under diagonalvarven medan F24 behöll glidet. Den enda förklaringen till detta, som jag kan komma på, är skillnaden i fästvallning. Men glidtiderna borde ju vara samma som när jag åkte med mer stakning, eftersom de tas i utförsbacken, med samma metod, och då skulle det inte vara någon skillnad om man åker diagonal uppför eller ej. Slutsatsen måste trots allt bli att den tjockare fästvallan bromsar även i utförsglidet och att den bromsar mer när vallan blivit smutsigare eller på annat sätt förändrats, efter några kilometers åkning. Det pekar på att inte bara glidvalla utan även fästvalla ganska snabbt drabbas av försämrat glid.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

11 nov

Mycket stakning:

F30: Samma som 10/11

Tempo: 5.06/km Glidtid: 77,09s +3,3%

F24: Samma som 10/11

Tempo: 5.00/km Glidtid: 74,54s 0

F32: Samma som 10/11 + 10cm Vauhti Alu framåt på skidan

Tempo: 5,07/km Glidtid: 77,72s +4,1%

 

Diagonal och glidsteg:

F30: Tempo: 5,11/km Glidtid: 77,74s +2,6%

F24: Tempo: 5,12/km Glidtid: 75,73s 0

F32: Tempo: 5,12/km Glidtid: 77,35s +2,1%

 

Kommentar: Den extra dm med fästvalla på F32 bromade (förstås) speciellt på stakningen. F30 tappade mindre på diagonalen och F24 mer jämfört med 10/11. På diagonalen var det jämnt i åktempo mellan alla paren. Glidtiderna förändrades inte mycket för F32 och F30 men försämrades lite för F24, som ju behöll glidet 10/11. En del motsägelsefulla resultat således. (Blir nog lite för många variabler att hålla reda på med olika valla, olika vallalängd och olika åkteknik. De senaste två testen har mer karaktären av intelligenstest än vallatest. Ska försöka renodla lite mer i fortsättningen men jag la ut resultaten ändå i fall det finns någon skarp hjärna som kan se några samband som undgått mig.) Att glidet för F32 inte förändrades så mycket som 10/11 beror förmodligen på det redan var dåligt, med 10 cm extra fästvalla, och att det bromsade avsevärt också vid stakningen, vilket det inte gjorde med den kortare vallan 10/11.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

12 nov

Mycket stakning:

F24: Samma som 11/11

Tempo: 5,02/km Glidtid: 76,35s +7,2%

F32: 15cm kortare fästvallning framåt än 11/11

Tempo: 4,51/km Glidtid: 70,84s 0

 

Diagonal o glidsteg:

F24: Tempo: 5,15/km Glidtid: 77,34s +6,4%

F32: Tempo: 5,03/km Glidtid: 72,40s 0

 

Kommentar: Visar i alla fall att 15 cm kortad fästvalla, jämfört med 11/11, ger avsevärt bättre glid och att det ger större skillnad mellan stakglid och diagonalglid än längre vallning, 12 s/km mot 5 s/km. För F24, med oförändrad vallalängd, var skillnaden lika stor (1 s/km skillnad) mellan 11/11 och 12/11.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Startar en ny serie med tester där jag bara testar olika längd på fästvallan men samma antal lager och samma valla. Två par skidor används, ett par sicklade (F32= Fischer RCS, 3-4 år gamla) och ett par vallade (F24= Fischer RCR, 6 år gamla, struktur Allsport D5). Dessutom kör jag ett par skateskidor utan fästvalla (K11=Kneissl, skate ca 23 år gamla) som referens.

Jag använder skidor som gått långt sedan senaste sickling/vallning för att försämringen av glidet pga glidbehandlingens efterhand sämre glid ska spela så liten roll som möjligt. Det brukar ju ske störst förändring i början. Glidtiden är tiden på glid i utförsbacken och den totala för alla typer av varv.

Jag skriver inga långa kommentarer eftersom resultaten säkert kan variera en del beroende på före, olika glidbehandling av skidorna, olika spann, att jag blir trött i armarna av att bara staka och kanske kör långsammare efterhand och eventuellt andra faktorer. Att försöka förklara oförklarliga samband eller skillnader blir man så trött i huvudet av så jag lämnar det fritt för envar att dra sina egna slutsatser. Däremot gör jag en liten sammanfattning där jag redovisar skillnaden vid stakning jämfört med det ej fästvallade paret (K11) samt skillnaden stakåkning/diagonal och stakning med glidsteg. Skillanden i glid i utförsbacken finns redovisat i den lilla tabellen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

25 nov (Ett test för att se hur skidorna glider inbördes utan fästvalla)

Skate:

Glidtid Tempo

K11 0 4,33/km Kuz+ Körda 92 km

F32 +1,9% 4,38/km Kuz- Körda 71 km

F24 +4,3% 4,46/km Blå Vauhti Körda 31 km

 

Bara ren stakning (inga glidsteg) i spåret, också uppför:

K11 " 5,08/km

F32 " 5,12/km

F24 " 5,17/km

 

Jämfört med ej fästvallat (K11):

F24: 9 s/km sämre vid stakning

F32: 4 s/km sämre vid stakning

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

26 nov

2 lager VR 50, 22cm längd med centrum vid balanspunkten, ingen fästvalla på K11.

Bara ren stakning (som 25/11):

Glidtid Tempo

K11 0 5,06/km Kuz+ Körda 97 km

F24 +5,4% 5,21/km Blå Vauhti Körda 35 km

F32 +3,0% 5,11/km Kuz- Körda 75 km

 

Diagonal och glidsteg:

F24 " 5,18/km

F32 " 5,17/km

 

Jämfört med ej fästvallat (K11):

F24: 15 s/km sämre vid stakning.

F32: 5 s/km sämre vid stakning.

Stakning - diagonal:

F24: 3 s/km sämre vid stakning

F32: 6 s/km bättre vid stakning

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

27 nov

2 lager VR 50, 27 cm längd, förlängd 5 cm framåt från 26/11

Bara ren stakning:

Glidtid Tempo

 

F32 +0,3% 5,18/km

F24 +4,5% 5,35/km

K11 0 5,20/km

 

Diagonal och glidsteg:

F32 " 5,24/km

F24 " 5,30/km

 

Jämfört med ej fästvallat (K11):

F24: 15 s/km sämre vid stakning

F32: 2 s/km bättre vid stakning !!!

Stakning - diagonal:

F24: 5 s/km sämre vid stakning

F32: 6 s/km bättre vid stakning

 

Kommentar: Stämmer inte! Hur kan F32 ha bättre glid med längre fästvallning? F24 har inte heller tappat något glid mot K11.

Tänkbara förklaringar: Vallalagret kan ha blivit tunnare av slitage, men efter bara 3 km? Jag körde K11 sist idag, 26/11 först, är nog lite kraftlösare i armarna mot slutet. K11 hade en glidtid som var klart sämre än de andra och F32 hade en som var klart bättre.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

30 nov

Samma vallning som 27/11

Bara ren stakning:

Glidtid Tempo

K11 0 4,52/km

F32 +1,6% 4,56/km

F24 +4,6% 5,03/km

 

Diagonal och glidsteg:

F32 " 5,02/km

F24 " 5,05/km

 

Jämfört med ej fästvallat (K11):

F24: 11 s/km sämre vid stakning

F32: 4 s/km sämre vid stakning

Stakning - diagonal:

F24: 2 s/km bättre vid stakning

F32: 6 s/km bättre vid stakning

 

Kommentar: Lite rimligare resultat idag.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

De här varvtiderna, är det hela motsolsvarv?

I sådana fall knatar du ju på tämligen fort.

Nja, när jag säger varv i det här fallet menar jag upp till toppen, yttervarv och ner igen. Det är 970-990m (beroende på var vändzonen i hallen är placerad). Dvs man får lägga på en dryg minut om man ska ha tiden för ett komplett varv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Madshus, Nanosonic?, 205cm, tillhörande "Vasa" här på forumet med 10 cm längre fästvallning än de andra, Glidvallade med BWLF och körda 25-30 km.

Tempo: 5.15/km Glidtid: +8,0%

Det var något så simpelt som Hypersonic jag hade. :)

Men dels är de nog något låga i spannet för den snön som var i tunneln och dels hade jag på alldeles för långt med fästvalla, och kanske lite tjockt också då.

Bra träning för stakarmarna!

Link to comment
Share on other sites

De vore skoj om Björn12 kunde göra en test på fästvallan, med Kroksta fästvalleriller. Har hört att rill på fästvallan ska öka ganska markant, men hur mycket? Om man tänker sig in i rill på fästvallan så kan man förstå att suget borde minska ganska radikalt.
Link to comment
Share on other sites

De vore skoj om Björn12 kunde göra en test på fästvallan, med Kroksta fästvalleriller. Har hört att rill på fästvallan ska öka ganska markant, men hur mycket? Om man tänker sig in i rill på fästvallan så kan man förstå att suget borde minska ganska radikalt.

Jag tror inte ett dugg på rillning i fästvallan, i alla fall inte i mjuka färstvallor. Med den mjuka fästvalla som används i skidtunneln lär det inte vara mycket kvar av rillningen efter ett varv. Räcker ju att titta på fästvallningen så syns ju avtrycket efter snön tydligt. För övrigt får ju fästvallningen en struktur av klossen och speciellt jämnt blir det inte heller. Så att försöka lägga ett mönster ovanpå detta och som sedan ska bestå under åkningen. Nej, det tvivlar jag starkt på.

Link to comment
Share on other sites

De vore skoj om Björn12 kunde göra en test på fästvallan, med Kroksta fästvalleriller. Har hört att rill på fästvallan ska öka ganska markant, men hur mycket? Om man tänker sig in i rill på fästvallan så kan man förstå att suget borde minska ganska radikalt.

Behövs ingen speciell riller för detta, använd en bult eller en bit gängstång, det funkar utmärkt.

Det är även ett bra sätt att vallan jämn och tunn, och så länge vi pratar kall burk så håller rillningen ett bra tag. Testade detta en del förra året och även efter seedningslopp och dyl kunde man se rillning kvar i vallan.

 

Nu var det dock mestadels kalla vallor förra vintern så har inte testat så mycket på klister eller mjuk burk, tunnelvalla är väl på gränsen, fast man kan inte säkert veta om man inte testar!

Link to comment
Share on other sites

De vore skoj om Björn12 kunde göra en test på fästvallan, med Kroksta fästvalleriller. Har hört att rill på fästvallan ska öka ganska markant, men hur mycket? Om man tänker sig in i rill på fästvallan så kan man förstå att suget borde minska ganska radikalt.

Rillningen skulle nog försvinna ganska snabbt med så mjuk valla som jag använder, men man kan ju aldrig veta förrän man testat. Kanske gör det någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag att nu skall göra beställ en från www.pgsport.se

 

Det gjorde jag detta har jag inte ångrat direkt! Om man dessutom toppar med lite Ceza på fästvallan är lyckan gjord! Detta konsept håller i längden har testats mycket om din valla försvinner så har du väl för mjuka skidor.

 

Jag märker att det både glider bättre och att strukturen sitter kvar( jag kör med Target under skidorna)

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag att nu skall göra beställ en från www.pgsport.se

 

Det gjorde jag detta har jag inte ångrat direkt! Om man dessutom toppar med lite Ceza på fästvallan är lyckan gjord! Detta konsept håller i längden har testats mycket om din valla försvinner så har du väl för mjuka skidor.

 

Jag märker att det både glider bättre och att strukturen sitter kvar( jag kör med Target under skidorna)

Eller tar en skruv och drar över fästvallan. Har dock inte utvärderat om det funkar.

Link to comment
Share on other sites

De vore skoj om Björn12 kunde göra en test på fästvallan' date=' med Kroksta fästvalleriller. Har hört att rill på fästvallan ska öka ganska markant, men hur mycket? Om man tänker sig in i rill på fästvallan så kan man förstå att suget borde minska ganska radikalt.[/quote']

Rillningen skulle nog försvinna ganska snabbt med så mjuk valla som jag använder, men man kan ju aldrig veta förrän man testat. Kanske gör det någon gång.

Jag testade med rillat i tunneln i onsdags, hade Skigo HF som är mjuk. Nu körde jag mycket teknikträning så det blev en del stoppsvängar. Efteråt hade jag i alla fall inga ränder kvar i vallan.

 

Jag har prövat utomhus med hårdare valla och där sitter rillorna kvar mycket längre. Jag använder en Swix klisterskrapa (sån som följer med tuberna) som har tänder på ena sidan så den är väl inte direkt vetenskapligt utformad men rillor blir det.

Link to comment
Share on other sites

De vore skoj om Björn12 kunde göra en test på fästvallan' date=' med Kroksta fästvalleriller. Har hört att rill på fästvallan ska öka ganska markant, men hur mycket? Om man tänker sig in i rill på fästvallan så kan man förstå att suget borde minska ganska radikalt.[/quote']

Rillningen skulle nog försvinna ganska snabbt med så mjuk valla som jag använder, men man kan ju aldrig veta förrän man testat. Kanske gör det någon gång.

Jag testade med rillat i tunneln i onsdags, hade Skigo HF som är mjuk. Nu körde jag mycket teknikträning så det blev en del stoppsvängar. Efteråt hade jag i alla fall inga ränder kvar i vallan.

 

Jag har prövat utomhus med hårdare valla och där sitter rillorna kvar mycket längre. Jag använder en Swix klisterskrapa (sån som följer med tuberna) som har tänder på ena sidan så den är väl inte direkt vetenskapligt utformad men rillor blir det.

Vetenskapligt utformat...., det är nog lika mycket vetenskap bakom dina rillor som det är bakom andra fästvallarillor, nära noll. Din stuktur går säkert bättre i något förhållande och PG-SPORT i andra, en M5-skruv kanske är bäst i ett tredje före. Men det är nog inte så jättetokigt, sitter ju inte kvar så länge, men man får ju koll på tjockleken av fastvallalagret. Har aldrig testat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...