Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykling som barmarksträning inför vasaloppet


björn

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har tänkt genomföra lite barmarksträning inför vasaloppet och funderar lite på hur effektiv cykling är som träningsform för detta. Att man inte tränar upp överkroppen genom cykling inser jag, men om man ställer cykling som ett alternativ mot löpning, är cykling då en betydligt mindre effektiv träningsform? (beroende på att det är en mindre "grennära" aktivitet) Med andra ord, är kombinationen löpning+rullskidor betydligt effektivare än cykling+rullskidor som förberedelse för vasaloppet?

/Björn
Link to comment
Share on other sites

Cyklar och springer själv en del på somrarna men har insett att ska man bli långloppsåkare behöver man ha mer fokus på överkroppen under sommar och höst i varje fall om man har hyfsade ambitioner. Tror själv kombinationen rullskidor/kajak är bra nått löppass kan väl vara bra men man ska ha fokus på överkroppen om det är stakning man vill bli bra på.
Link to comment
Share on other sites

Baserar min träning till största del på cykel och tycker det bygger en mycket bra grund inför hösten då jag kör igång löpning och styrka för att anpassa mig mer mot skidåkningen under vintern.

Cykel har flera fördelar, det sliter inte så hårt på leder och muskler, bygger upp en god syreupptagning och uthållighet.

Aktar mig själv för rullskidor pga risken för olyckor, låter kanske lite löjligt men vet många som fått skidsäsongen förstörd redan på hösten pga av det.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...