Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning på Birken?


Everest

Recommended Posts

Har efteranmält mig till Birkebeinerrennet som går nu på Lördag. Det ser dock ut att kunna bli svårvallat. Enligt senaste prognosen så kommer det att vara rätt kallt fram till fredag då det blir några plus på dagen. Sedan en natt med någon/några minusgrader. Så långt så är det ju perfekt. Sen kommer rysaren! På morgonen är det fortfarande kallt men det kan gå upp mot 2-4 plusgrader och lätt nederbörd som kan komma både som regn i det låglänta delarna och som snö på kalfjället framförallt innan det blir varmare. Jag står i "pulje 2" med start 8,37 så ca 1000 löpare kommer att åka före i fyrdubbla spår.

Banprofil finns på [url=http://www.birkebeiner.no]www.birkebeiner.no[/url]

Om denna prognos håller i sig vad rekommenderas då? Tänker då mest på fästet.

Tunna lager med först Rode Chola + sedan lila klister med en burkvalla på toppen? Vilken burkvalla i så fall. VR45???

Om jag måste valla om vad tar jag då med mig? Jag måste ju ändå ha en ryggsäck på 3,5 kg så några vallor kan gärna åka med som barlast;-)
Link to comment
Share on other sites

Tack för länken men smörretipset tycks gälla för dagens väder inte för det på tävlingsdagen. Det publiceras på fredag. Alla nuvarande prognoser tyder på att det blir flera plusgrader under lördagen. Däremot så verkar nederbördsmängden mer osäker.
Link to comment
Share on other sites

tänk på att loppet har mkt stora höjd- och sannolikt tempskillnader,försiktig så att du inte lägger på nå't som fryser i på toppen. å andra sidan vill du sannolikt ha fäste vid andra stigningen. skriv gärna hur du tycker loppet var, jag har varit sugen ett par gånger, men aldrig kommit i väg. Det väder du beskriver tycks dock vara relativt vanligt för just Birken. andra som har åkt borde kunna ge bra "smöringstips"
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]tycker swix rekomendation ser vettig ut..
[url]http://www.swix.no/NorD624.htm[/url]

Blir det väldigt torrt så kör kallpulver ist..[/quote]
Hmmm har SWIX blandat ihop Vasaloppet och Birke?

Hur är snön?

Om det blir som du säger är ju burk på klister rätt.
Lila är nog bra. Kanske mixat med lite Black Magic för att hindra ifrysning.

Jag brukar gilla att toppa med Start MFW när det inte är för löst - eftersom det har sånt fruktat bett utan att döda glidet, Röd eller Blå beroende på temperaturen i starten.

Ta med dig sprayklister för riktigt slaskföre (Toko Orange) om det blir rejält med regn.
Har inte testat SkiGos nya Racingklister (ligger hemma dock) - kan nog vara ett alt. om man vill ha ngt mjukt som inte fryser.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Hei, er nye her og nordmann :-)

Har gått birken endel ganger, etter det jeg kan huske er det 2 år som det har vært problemføre når jeg har deltatt, engang rundt 1995 og 2004. Begge årene har det vært klisterføre ved start og tørrere/tørt på fjellet.

Smøring 1995: Swix XF voks husker ikke betegnelsen men det var en miks av 0 - +1 og 0 - -1, staket til Dølfjellet og hadde veldig bra ski inn.

Smøring 2004: Start Universal Wide dekket med Swix VF60.

Hva tror dere om følgende glider:
2 x Start BWG
1 x Swix LF6
1 x Swix HF8
1 x Swix FC8

mvh
Bjørn
Link to comment
Share on other sites

Det var ett knepigt före men norrmanens förslag ser klokt ut.

Om det inte är väldigt grov snö så skippa det lila klistret, lägg typ Start universial eller Swix KR50 som du täcker med en burk. Speciellt Swix KR50 tycker jag biter mkt bra på både fin och grov snö. Täck med Swix VR60/VR55 alt. Skigo Racing
Link to comment
Share on other sites

Tack för länken BSOBY och tack för alla andra tips. Finns även väderlänkar på Birkens forum. Mer om mer tyder det på några plus på fredag, även på kalfjället. Sedan några minus på natten och morgonen vid start och sedan upp till 8 grader vid målgången i Lillehammer vid 12-tiden. Troligen mkt lite nederbörd och i så fall troligen som regn. Så klister med burk på är väl rätt givet som det ser ut i dag? Med hänsyn till banprofilen så kan man lite (mkt) förenklat säga att huvudelen av den totala stigningen på nästan 1000 m sker i minusgrader medan den "platta" delen och större delen av de 700 m neråt blir i plusgrader. Återkommer med mer frågor på to kväll när prognosen blir mer säker.
Link to comment
Share on other sites

Ingen förändring i vädret. Sannolikt uppehåll och temperaturen stiger från ca -5 till + 5 under loppet.
Har mer eller mindre bestämt mig klister med burkvalla på. Med ca en vecka gammal snö, stigande temp och minst ett par hundra åkare framför så tror jag inte det håller/fäster med enbart burk även om risken finns att det blåser in torr snö i spåret på kalfjället. (Nyare varianter med rubbning och silikon vågar jag inte testa) Problemet är dock att jag de senaste åren bara använt Rode-klister och de flesta tips på detta forum bl.a Lejonet i denna tråd och norska forum pekar mot Start Universal Wide eller Swix KR50.

Tex detta:

"Det sikreste valget ved pålegging av klister til årets utgave vil være KR50. Legg et syltynt lag og dekk dette som du hadde dekket grunnvoks.
Dette klisteret er det som tåler mest finkornet snø uten å ise..., i tillegg vil det gi godt feste når temperaturen stiger over 0 utpå dagen..."

och nästa:

"Enig i synspunkter ang KR50 (swix). Gikk Marcialonga for 3 år siden med KR50. -12 på start og +8? i mål. Hadde kjempeski hele vegen. KR50 flexiklister må ikke forveksles med universalklister fra Rode eller Swix, de iser/klabber mye lettere. KR50 tåler noe tørr snø i kuldegrader, men vær forsiktig med mengden."

Någon mer som har testat olika multigrade/flexi klister framförallt KR50 i växlande före? Klister är ju inte så dyrt så det är bara att köpa det som går bäst;-)
Link to comment
Share on other sites

KR50 fungerar riktigt bra i finkornigsnö också, naturligtvis måste det vara tunt, men det kommer ju att suga mer än endast burk. Fördelen med KR50 är att det också är ganska mjukt och även fäster när det är lite blötare snö.

Om det blir varmt, solbackar och så med blöt snö under loppet är nog KR50 det bästa alternativet men om det skulle hålla sig lite kallare kan Skigo Racing vara bättre (en hyfsat mjuk burk) men den fäster inte så bra på ren blötsnö. Mycket beror på hur blött det blir som mest och hur viktigt fästet är på dessa partier. Om det håller sig hyfsat kallt (inte för blött) är Swix VR60 burken också ett bra alternativ.

Men mitt förslag blir: Mycket Mycket tunt med lila/blått klister i botten, sedan KR50 tunt, avslutas med en ganska hård burk so släpper bra från snön, kanske en blå rode, kanske Swix VR40/45.

Du kan ju höra av dig om mera tips eller för att eventuellt klage efter loppet!
Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om att använda Rex Power Grip +3 - -5. Jag har åkt med den när det varit -2 och torr snö, nästan ny, i skuggan och slask i solbackarna utan problem. Power Gripen är oxå fruktansvärt slitstark, ingen grund behövs. Man bör förstås vara försiktig med att lägga för tjockt eller för långt så att den inte tar glidet. Kanske "rilla" fästvallan för bästa glid??
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Rexen kan nog fungera. Det var längesen jag testade den, var lätt att få sugande skidor då också, så den kanske har ändrats. Funkar det bra att täcka den?[/quote]
Bra att täcka? Skämtar du. Körde på den lila Power Gripen täckt tunnt med Rode Gialla Super (hopkok på blå burk och gult klister tror jag) och röd Start MFW - bästa vallningen i år. Superglid och kunde diagonala upp i branta backar som inte hade spår - helt overkligt.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Rex Power Grip tycks ju vara en kombination av klister och burk så det är nog inte fel.
Som synes nedan alldeles färskt taget från Birkebeiners forum så är meningarna minst sagt delade. Men om inga drastiska väderförändringar sker så kör jag ändå enligt Lejonets tips vilket var ungefär som jag tänkt från början.

"Men mitt förslag blir: Mycket Mycket tunt med lila/blått klister i botten, sedan KR50 tunt, avslutas med en ganska hård burk som släpper bra från snön, kanske en blå rode, kanske Swix VR40/45."

Tror den har störst möjlighet att funka något så när i alla det väder och snötyper som tydligen kan komma att inträffa. Är iof lite sugen på Orvarinos tips MFW också får kolla upp om någon i Lillehammer tror på det.

Får väl försöka utröna efter loppet vad som gick bäst och rapportera här på sön/må.

-----
-----

Værmeldingene for lørdag er ikke direkte lystige. Det er meldt regn og sludd i deler av løypa. Spørsmålet er om det dårlige været kommer bak løperne eller treffer de som er lavest seedet midt i fleisen.

Smøretipset for alle som starter etter kl 9 er veldig enkelt: Start Universal Wide (med sølv) alt. Swix k21n silver. Intet isklister i bunn og for all del ikke tørrvoks på toppen.

Jakob

------------------

hvorfor ikke isklister i bunn (har nettopp smelta inn ett tynt lag kr20)

--------------------

Bull Ski og Kajakk foreslår isklister i bunn, og VR45/50 oppå universalklister, men dette er overflødig, fordi luftfuktigheten er relativt lav (55-75% og synkende). Det vil veksle mellom tørre områder i skyggen og områder med fritt vann i sporet, både i solen og mot slutten av rennet når temperaturen er over 4-5 grader pluss.

Lagdelingen som Bull og andre kommer med er helt overflødig og ubegrunnet. Slitasjen er moderat og Start universal vil duge hele veien, med unntak av litt lugging over Dølfjellet (i verste fall). Start takler tørre og fuktige spor og er helt OK alene. Det bygger mindre og gir bedre glid enn en konstruksjon av flere unødvendige lag.

Jakob

---------------------

Har vært på smuringskveld hos Swix i kveld og der var det bare tørrvoks som gjaldt med deres siste værprognoser.
Ligg unna klister fikk vi beskjed om!
Grunnvoks, blått, blå ekstra, VR45, VR40 legges sammen med VR45 som siste lag. Kortere soner for hvert lag etter den blå.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Everest]Rex Power Grip tycks ju vara en kombination av klister och burk så det är nog inte fel.[/quote]
Jag skulle gå så långt att säga att det är en blandning mellan klister och grundvax (tänk Starts gummivax - Basewax Extra). Det blir gummiartat med bibehållen klibbighet när det blir kallt och är mjukt men nästan omöjligt att bre på när det är rumstemprerat. Det är nog en shitload med fluor i också för det isar inte.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Jodå tycker det var rätt trevligt men jobbigt eftersom jag inte kände mig i direkt toppform.
Här kommer i alla fall lite kommentarer om vallningen + lite mer allmäna kommentarer:

Enligt sista prognosen så skulle det vara en kall morgon ca –6 och stigande till ca +6 på em.

Enligt de flesta vallningstips, framförallt Swix, så var det burk som gällde. Från VR40-VR60 (70). Detta eftersom snös var kall och att det skulle blåsa en del på kalfjället och då kommer det in yrsnö i spåret. Baserat på att det skulle bli flera plusgrader och att det trots allt inte snöat på över en vecka så valde jag dock att köra på ett tunt lager Rode Chola + ett tunt lager Swix KR50 + två lager VR45 + ett lager VR50. Jag startade i Pulje 2 med ca 500 st åkare och innan dess hade några hundra äldre löpare + 100 elitlöpare + 500 i Pulje 1 åkt i spåren. Det gick vallningsmässigt bra i början genom skogen i 13 km med en stigning på runt 550 m och hårda fina spår. Hade kanonfäste med bra glid. Jag körde om ett 50-tal löpare som stod och vallade om. Däremot var det tungt formmässigt, hade 179 i snittpuls och nästan 27 minuter på de första 5 km och de flesta i pulje 2 som stod efter mig körde om (kom iof knappt med där baserat på VL-resultat). När vi kom upp på kalfjället gick det däremot tungt även under skidorna. Spåren hade yrt igen och det isade/högg en del under skidorna. Här hade några enstaka åkare mkt bättre glid i utförskörningarna men de flesta hade ungefär lika dåligt. Bra fäste hade jag dock hela tiden. Fortfarande var det också en del som vallade om. I den värsta och ökända stigningen, 340 m upp från Kvarstaddammen (27 km) till Midtfjellet (33 km) hade jag fortfarande fäste, däremot antydan till krampkänningar. Sedan var det mest en ”platt” bit på fjället med till stora delar ”klappriga” spår med is på ”knölarna” i spåret. I slutet isiga nerförsbackar till mål där vallningen nog inte hade så stor betydelse. Konstigt nog så plockade jag placeringar hela tiden efter den första hemska backen, så mitt delvis dåliga glid kan inte ha varit så farligt dåligt jämfört med andras. På Birkens forum så framgår också att många som inte hade klister eller möjligen väldigt varma burkvallor inte hade fäste eller fick valla om. I de bakre leden fick många valla om 3-4 ggr. Så själv är jag rätt nöjd med vallningen, den gick inte perfekt hela vägen, men det var omöjligt att få det perfekt och jag slapp i alla fall att valla om. Möjligen skulle jag skippat lagret med grundklister för att på sätt fått ett ännu tunnare lager. 2 tunna lager bygger trots allt en del.

Om jag jämför Birken med Vasaloppet mer allmänt så finns det en del skillnader men kanske fler likheter. Det är båda långa, jobbiga välarrangerade lopp med mkt bra service trots över 10 000 löpare. Sen skiljer det ju en del också. Pga av den betydligt större kuperingen i Birken så blir det betydligt mer diagonal-åkning och saxning så trots att det ”bara” är 54 km så är det nästan lika jobbigt totalt sett, delvis också eftersom alla, inkl eliten, måste bära en ryggsäck på 3,5 kg. Men det var ju nästan exakt samma löpare i toppen på båda loppen så för eliten så tycks det inte spela så stor roll.

Det som jag tycker är betydligt bättre och modernare på Birken är klassindelningen och startordningen. Det är 5-års klasser men startordningen är baserad på seedning från tidigare lopp (givetvis även VL annars hade jag startat långt bak). Grupper med 500 –750 löpare ger sig iväg med 7,5 min mellanrum. Dessutom är det ”mattestart” (från Pulje 2) dvs tiden tas när du passerar startmattan. Nu tror jag aldrig att Vasan går ifrån sin TV-mässigt imponerande mass-start, men åldersklasser och nettotid skulle ju vara hur enkelt som helst att införa även för VL.

Istället för medalj har Birken ”merket” som är ett otroligt viktigt mål som alla pratar om. Det gäller att vara max 25% efter snitt-tiden av de 5 bästa i resp. åldersklass. Det är alltså svårare än att ta VL-medalj för yngre löpare men betydligt lättare för äldre över ca 60 år. Jag lyckades i alla fall ta merket med en marginal på nästan 10 min, trots att jag låg efter i början och det tungt. Underligt nog så verkar det massmediala intresset i Norge var mkt svagt för Birken, trots storleken och den anrika historien. Här har VL onekligen lyckats bättre. Till skillnad mot VL finns ett väldefinierat tävlingscentrum inomhus i att samlas i efter loppet. Håkons Hall, där Foppa gjorde det avgörande målet i Hockey-OS-finalen 1994. Däremot så ligger själva målet några km därifrån med buss vilket gör det svårt att följa andra löpares målgång.

Sammanfattningsvis så tycker jag det är lite synd att det är så lite svenskar med på Birken, bara runt ett hundratal medan det ju var över 2 000 norrmän på Vasan. Men det beror väl förmodligen på att de flesta svenskar i syd- och mellansverige tycker att skidsäsongen skall avslutas med VL.

Får tacka Lejonet m.fl för bra vallningsråd!
Link to comment
Share on other sites

Kul att vallningen fungerade hyfsat (var lite orolig), det är ju otroligt viktigt att ha fäste på Birken. Många glömmer att några lager mjuk burk lätt blir mer än ett tunt klisterlager. Flera elitåkare lär ha haft dåligt fäste. Vad åkte du på för glid?

Ska nog åka Birken snart jag också men min styrka är ju stakningen, om Tynell får pina ut max och ändå tappa uppför när norrmännen försöker köra livet ur varandra så lär nog jag tappa lite till. Absolut synd att inte fler svenskar åker, vi borde kunna skicka tusen åkare i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Glidet var Start BWLF, Holmenkoll GW25 + Skigo C44 pulver. Men jag tror inte glidvallningen var så viktig i det extremt varierande föret, möjligen kan det ha blivit viktigare för de som hade längre tid när det blev blötare i spåret.
Brant uppför är inte riktigt min styrka heller, stakningen brukar gå bättre för en gammal man;-)
Jo Hilde GP sa ju i media att hon hade väldigt bakhala skidor hela vägen, men hon vann ju ändå överlägset. De ca 50 löpare som jag såg valla om tidigt i loppet var prestationmässigt i klassen placering 500 -1000 i VL så det var ju inte heller några superblåbär. (De som ev vallade om och var bättre än så kom jag knappast ikapp eftersom jag själv är ett blåbär;-) En lustig detalj från resultatlistans deltider (om den stämmer) är att en för mig okänd norsk åkare som vann M30, Arne Chr Sand, som startade i Pulje 1, 5 min efter eliten och hade 13:e bästa tid totalt ledde vid Kvarstaddammen efter drygt halva loppet. trots att han alltså inte var först i spåret. Det stämmer iof med att ingen vill dra i motvinden på fjället.

Plass Startnr Etternavn Fornavn Klubb Skramstad Pl tot S Kvarstad Pl tot K Sjusjøen Pl tot Sj Tid Plac tot Merker Deltatt Kode
1 120 Aukland Anders Oseberg SKIL 00:31:19 4 01:40:16 10 02:22:50 6 02:52:13 1 3 3 ME
2 67 Tynell Daniel Grycksbo IF 00:31:43 16 01:40:14 9 02:22:49 5 02:52:19 2 2 2 ME
3 68 Olle Raul Estonian Worldloppet Team 00:31:17 2 01:40:18 13 02:22:50 7 02:52:37 3 5 5 ME
4 70 Ahrlin Jerry Östersund Skidlöpareklubb 00:31:26 10 01:40:13 6 02:22:52 11 02:52:40 4 2 2 ME
5 64 Aukland Jørgen Team Fast/Oseberg IL 00:31:32 14 01:40:21 16 02:22:51 10 02:52:42 5 7 7 ME
6 210 Sinnes Svein Tore Tonstad IL/Sirdal Ski 00:31:22 7 01:40:11 4 02:22:48 3 02:52:46 6 1 ME
7 66 Rezac Stanislav Tsjekkia 00:31:19 5 01:40:17 11 02:22:48 4 02:52:54 7 5 5 ME
8 81 Skorstad Håvard Team Fast/Rustad IL 00:31:27 11 01:40:19 14 02:22:47 1 02:53:15 8 8 8 ME
9 253 Hjelmeset Odd-Bjørn Fjellhug/Vereide IL 00:31:14 1 01:40:07 2 02:22:48 2 02:53:21 9 12 12 ME
10 62 Costantin Pier Luigi 00:31:18 3 01:40:14 8 02:22:51 9 02:53:23 10 2 2 ME
10 165 Høgnes Lars Sport 1 00:32:09 21 01:40:13 7 02:22:53 12 02:53:23 11 4 4 ME
12 60 Cattaneo Marco Italy 00:31:23 8 01:40:13 5 02:22:51 8 02:53:48 12 3 3 ME
1 1554 Sand Arne Chr Sport 1 00:31:56 20 01:39:47 1 02:24:45 19 02:55:42 13 8 8 M30
13 192 Nielsen Jonas Lørenskog SK 00:31:27 12 01:40:23 20 02:24:11 14 02:55:54 14 3 3 ME
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...