Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Är det någon som sett någon reaktion på Kuzmin från vallafabrikanterna? Borde inte dom gå i svaromål? Och hur är det med reaktioner från typ landslagsvallare (som väl borde ha de bästa resurserna att göra seriösa jämförelsetester)?

dom bryr sig inte' date=' har viktigare saker för sig.[/quote']

De för mig enda två rimliga förklaringarna till att vallafabrikanterna inte kommer med någon seriös reaktion är:

 

1. De saknar totalt kompetens för att ta fram hållbara kvantitativa data, och dessutom saknar de kvantitativa data på deras befintliga produkter.

 

2. De kniper käft för att de insett att stålsicklat är likvärdigt med glidvallning på längre distanser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det någon som sett någon reaktion på Kuzmin från vallafabrikanterna? Borde inte dom gå i svaromål? Och hur är det med reaktioner från typ landslagsvallare (som väl borde ha de bästa resurserna att göra seriösa jämförelsetester)?

dom bryr sig inte' date=' har viktigare saker för sig.[/quote']

De för mig enda två rimliga förklaringarna till att vallafabrikanterna inte kommer med någon seriös reaktion är:

 

1. De saknar totalt kompetens för att ta fram hållbara kvantitativa data, och dessutom saknar de kvantitativa data på deras befintliga produkter.

 

2. De kniper käft för att de insett att stålsicklat är likvärdigt med glidvallning på längre distanser.

3. Kuzmin är hatad i hela skidvälrden innan han börja forska jag hade tagit forskningsresultatet mer seriöst om de hade varit någon annan som kom fram med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett någon reaktion på Kuzmin från vallafabrikanterna? Borde inte dom gå i svaromål? Och hur är det med reaktioner från typ landslagsvallare (som väl borde ha de bästa resurserna att göra seriösa jämförelsetester)?

dom bryr sig inte' date=' har viktigare saker för sig.[/quote']

Jag tycker det är ett mycket märkligt resonemang i så fall. Om det vore i den bransch jag är verksam i och någon lade fram en lic.avhandling som visar att våra produkter är bluff skulle vi agera omedelbart och med kraft motbevisa påståendena. Sen må man betrakta avhandlingen eller forskaren som oseriös, det spelar ingen roll, med fakta kan man visa vem som har rätt. Dessutom skulle man få en hel del gratisreklam för produkterna och företaget på köpet.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett någon reaktion på Kuzmin från vallafabrikanterna? Borde inte dom gå i svaromål? Och hur är det med reaktioner från typ landslagsvallare (som väl borde ha de bästa resurserna att göra seriösa jämförelsetester)?

dom bryr sig inte' date=' har viktigare saker för sig.[/quote']

Jag tycker det är ett mycket märkligt resonemang i så fall. Om det vore i den bransch jag är verksam i och någon lade fram en lic.avhandling som visar att våra produkter är bluff skulle vi agera omedelbart och med kraft motbevisa påståendena. Sen må man betrakta avhandlingen eller forskaren som oseriös, det spelar ingen roll, med fakta kan man visa vem som har rätt. Dessutom skulle man få en hel del gratisreklam för produkterna och företaget på köpet.

Jo jag håller med. För de som livnär sig på glidvallaförsäljning borde det vara 'livsfarligt' att bara stoppa huvudet i sanden (eller snön?). Men årets sänong är ju i det närmaste redan över, så kanske de tycker att det är bättre att spara argumenterandet till i höst och glidtesta själva nu för att i höst antingen ta fram argument och testresultat som talar för deras produkter eller om de ej hittar såna, överväga alternativ som ytterligare produktutveckling eller mer satsning på utveckling av nya sicklar, rillverktyg etc.

 

Men det lär ju visa sig. Tror inte för en sekund att de kan tiga ihjäl Kuzmin's teorier, utan har Kuzmin rätt i att stålsicklat glider bra så blir de nog tvungna att antingen hitta argument för att 'glidvalla funkar ändå bättre i spår och väder av den och den typen' eller på bästa sätt anpassa sig efter den nya situationen.

 

Ja det var mina spontana tankar i ämnet (utan att ha någon inblick i branchen, så bara rena "amatörspekulationer" från min sida. :) )

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

dom bryr sig inte' date=' har viktigare saker för sig.[/quote']

Jag tycker det är ett mycket märkligt resonemang i så fall. Om det vore i den bransch jag är verksam i och någon lade fram en lic.avhandling som visar att våra produkter är bluff skulle vi agera omedelbart och med kraft motbevisa påståendena. Sen må man betrakta avhandlingen eller forskaren som oseriös, det spelar ingen roll, med fakta kan man visa vem som har rätt. Dessutom skulle man få en hel del gratisreklam för produkterna och företaget på köpet.

Jo jag håller med. För de som livnär sig på glidvallaförsäljning borde det vara 'livsfarligt' att bara stoppa huvudet i sanden (eller snön?). Men årets sänong är ju i det närmaste redan över, så kanske de tycker att det är bättre att spara argumenterandet till i höst och glidtesta själva nu för att i höst antingen ta fram argument och testresultat som talar för deras produkter eller om de ej hittar såna, överväga alternativ som ytterligare produktutveckling eller mer satsning på utveckling av nya sicklar, rillverktyg etc.

 

Men det lär ju visa sig. Tror inte för en sekund att de kan tiga ihjäl Kuzmin's teorier, utan har Kuzmin rätt i att stålsicklat glider bra så blir de nog tvungna att antingen hitta argument för att 'glidvalla funkar ändå bättre i spår och väder av den och den typen' eller på bästa sätt anpassa sig efter den nya situationen.

 

Ja det var mina spontana tankar i ämnet (utan att ha någon inblick i branchen, så bara rena "amatörspekulationer" från min sida. :) )

Jag håller med om detta. Jag har svårt att tro att vallafabrikanterna kan fortsätta att försöka tiga ihjäl Kuzmins teori om han i princip har rätt. Det kan bli en spännande debatt och utveckling i kölvattnet av detta. Detta borde ju gynna oss åkare, eftersom vi då kanske får veta mer fakta och resultat av tester även av vallafabrikanter

Även om det finns en viss tröghet i systemet så tror jag att detta kommer igång på allvar redan nästa säsong.

Om stålsicklat blir ett slagkraftigt alternativ för den vanlige motionären eller elitmotionären t.ex. på Vasaloppet så blir det ju en väsentlig förenkling och billigare.

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Jo jag håller med. För de som livnär sig på glidvallaförsäljning borde det vara 'livsfarligt' att bara stoppa huvudet i sanden (eller snön?). Men årets sänong är ju i det närmaste redan över, så kanske de tycker att det är bättre att spara argumenterandet till i höst och glidtesta själva nu för att i höst antingen ta fram argument och testresultat som talar för deras produkter eller om de ej hittar såna, överväga alternativ som ytterligare produktutveckling eller mer satsning på utveckling av nya sicklar, rillverktyg etc.

 

Men det lär ju visa sig. Tror inte för en sekund att de kan tiga ihjäl Kuzmin's teorier, utan har Kuzmin rätt i att stålsicklat glider bra så blir de nog tvungna att antingen hitta argument för att 'glidvalla funkar ändå bättre i spår och väder av den och den typen' eller på bästa sätt anpassa sig efter den nya situationen.

 

Ja det var mina spontana tankar i ämnet (utan att ha någon inblick i branchen, så bara rena "amatörspekulationer" från min sida. :) )

Man kan tiga och hoppas att saken blåser bort eller komma med motargument och ge sin motståndare lgitimitet. Vallafabrikanterna har alla valt den fösta linjen och som alla skriver, det lär ju visa sig hur det går.

För vallafabrikanterna tror jag ärligt talat inte det spelar så stor roll om det visar sig att vi åker lika bra på stålsicklar eller inte. Då kommer bara sista raden i resultaträkningen att utgöras av vinst från fästvalla, rillverktyg och andra tillbehör istället. Värre blir det om skaten skulle få stort allmänt genomslag här i norden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Leste dette fra Toko på Skinnyski.com for en tid tilbake:

 

http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430

 

Kan vel betraktes som (semi)offisielle kommentarer fra en av de store leverandørene på Kuzmin sine teorier/påstander?

Det finns säkert en massa hundar begravna inom vallaindustrin, men jag tycker att Toko-representanten hade en övertygande förklaring till hur glidvallan kan absorberas i belaget (värmen får porerna att bli större). Dessutom får man en förklaring till varför man ibland får en vit beläggning under skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Leste dette fra Toko på Skinnyski.com for en tid tilbake:

 

http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430

 

Kan vel betraktes som (semi)offisielle kommentarer fra en av de store leverandørene på Kuzmin sine teorier/påstander?

Det finns säkert en massa hundar begravna inom vallaindustrin' date=' men jag tycker att Toko-representanten hade en övertygande förklaring till hur glidvallan kan absorberas i belaget (värmen får porerna att bli större). Dessutom får man en förklaring till varför man ibland får en vit beläggning under skidorna.[/quote']

Jag håller med om att det kan låta övertygande (liksom mycket annat vi hör av vallafabrikanterna). Det enda jag funderar på (om detta är rätt) vad som händer när skidorna kallnar igen och porerna blir mindre igen. Då borde väl det mjuka vaxet tränga ut igen eller ....?

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert en massa hundar begravna inom vallaindustrin, men jag tycker att Toko-representanten hade en övertygande förklaring till hur glidvallan kan absorberas i belaget (värmen får porerna att bli större).

Övertygande kanske, men fel. Belaget är i stort sett fritt från porer men paraffin absorberas genom att gå i fast lösning i strukturen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert en massa hundar begravna inom vallaindustrin' date=' men jag tycker att Toko-representanten hade en övertygande förklaring till hur glidvallan kan absorberas i belaget (värmen får porerna att bli större).[/quote']

Övertygande kanske, men fel. Belaget är i stort sett fritt från porer men paraffin absorberas genom att gå i fast lösning i strukturen.

I den citerade länken står ingenting om porer vad jag kommer ihåg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lars-Erik, det kan ju vara så att någon/några från Vasalöparen hänger här åxå ibland, och fått upp ögonen för din insats.

 

Jättekul, jag ser fram emot artikeln !!

Den artikel som omtalades har nu skrivits:

 

http://www.xn--vasalparen-icb.se/press_article.jsp?d_id=2635

 

Som synes är den mycket kortare och mer ofullständeg än den information

som finns på denna tråd, inte minst på grund av alla kloka inlägg ni kommit med som i varje fall jag lärt mig mycket av.

 

En bra sak verkar vara att Vasalöparen tänker göra egna tester till hösten.

För faktum kvarstår, mitt "test" visar ju bara att det går att genomföra Vasaloppet på ett bra sätt genom att åka ovallat (=skrapat enligt Kuzmins metod), till och med tre gånger samma vecka utan att röra glidytorna. Det bevisar ju inte om jag skulle kunna åka till och med bättre genom att få skidorna uppvallade med något paraffin med ett antal beteckningar på (spetsat med t.ex. Zera).

 

Det är ju kanonbra att Vasalöparen nu tänker göra egna tester. Då kanske vi kommer att få veta "sanningen" om det nu finns någon enkel sådant i detta komplicerade ämne.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik' date=' det kan ju vara så att någon/några från Vasalöparen hänger här åxå ibland, och fått upp ögonen för din insats.

 

Jättekul, jag ser fram emot artikeln !![/quote']

Den artikel som omtalades har nu skrivits:

 

http://www.xn--vasalparen-icb.se/press_article.jsp?d_id=2635

 

Som synes är den mycket kortare och mer ofullständeg än den information

som finns på denna tråd, inte minst på grund av alla kloka inlägg ni kommit med som i varje fall jag lärt mig mycket av.

 

En bra sak verkar vara att Vasalöparen tänker göra egna tester till hösten.

För faktum kvarstår, mitt "test" visar ju bara att det går att genomföra Vasaloppet på ett bra sätt genom att åka ovallat (=skrapat enligt Kuzmins metod), till och med tre gånger samma vecka utan att röra glidytorna. Det bevisar ju inte om jag skulle kunna åka till och med bättre genom att få skidorna uppvallade med något paraffin med ett antal beteckningar på (spetsat med t.ex. Zera).

 

Det är ju kanonbra att Vasalöparen nu tänker göra egna tester. Då kanske vi kommer att få veta "sanningen" om det nu finns någon enkel sådant i detta komplicerade ämne.

visst blir de intressant men vasalöparen ligger ungefär på samma nivå som om glid gjort testet. men ja hoppas dom kontaktar någon seriös vallare,

Link to comment
Share on other sites

Artkeln som de i Vasalöparen hänvisar till utan länk finns här:

http://www.vasalöparen.se/test_article.jsp?d_id=2199

visst blir de intressant men vasalöparen ligger ungefär på samma nivå som om glid gjort testet. men ja hoppas dom kontaktar någon seriös vallare,

Jo det vore intressant om någon oberoende vallaexpert (om det finns sådana?) kunde göra en seriös och förutsättningslös test.

 

Eller varför inte låta någon oberoende expert testa och jämföra skidpar preparerade av Kuzmin resp någon/några vallatillverkare eller skidlandslagets vallateam. OM vallatillverkarna själva är bombsäkra på att deras skidpar skulle glida bäst även efter några mils åkning, så borde de väl inte ha något emot att ställa upp på en sån test?

 

(Jag har ingem aning själv, utan tycker det mesta hittills tyder på att stålsicklat glider _bra_ men ännu utan bevis för vad som glider _bäst_ i något bestämt före och banlängd.)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst alla inlägg angående vallafritt och tyckt att det vore väldigt intressant

att prova. Men jag vågar inte prova på mina nya skidor som jag åkt med i ca 70 mil

för att dom är ju inte gratis! 3700 kr.

Kan man återställa skidorna efter Kuzmins behandling med stenslip?

Jag har gamla skidor som jag kan testa på men dom nya funkar kanon med valla

så jag tänkte prova ovallat på dom ifall dom skulle bli ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst alla inlägg angående vallafritt och tyckt att det vore väldigt intressant

att prova. Men jag vågar inte prova på mina nya skidor som jag åkt med i ca 70 mil

för att dom är ju inte gratis! 3700 kr.

Kan man återställa skidorna efter Kuzmins behandling med stenslip?

Jag har gamla skidor som jag kan testa på men dom nya funkar kanon med valla

så jag tänkte prova ovallat på dom ifall dom skulle bli ännu bättre.

det går bra att återställa såvida du inte misslyckas med siklingen,

Link to comment
Share on other sites

Som många förstått kom jag själv in i detta relativt sent. Först när jag blev tillfrågad att vara "opponent" för Kuzmins avhandling blev jag medveten om denna teori, som jag först var mycket skeptisk till. Det var därför jag gjorde egna "idiottester" innan denna presentation ägde rum. Det betyder bland annat att jag var omedveten om all intressant debatt som skett i detta skidforum redan tidigare under tråden ovallat (igen). Först idag har jag läst ALLT och förstår nu hur mycket som redan finns. Speciellt är jag imponerad av kunskaperna hos många av debattörerna, speciellt Canyon. Jag har själv absolut inte dessa kunskaper om vallning etc. (trots mina 33 Vasalopp och 6 öppna spår).

Tack alla för en trevlig och givande läsning. Jag vill bara kommentera ett inlägg av Canyon

 

"Eftersom jag känner mig lite som strukturens försvarare så vill jag påpeka en sak.

 

STÅLSICKLADE SKIDOR HAR STRUKTUR.

 

De tre Vasalopp över 9 mil som gick i år var alla 3 lopp som gemomfördes i fören där mycket finstruktur troligen gick bäst. Hade man dessutom stålsicklade ovallade skidor så har de en vattentransporthastighet som är ganska hög. Och då måste man ha väldigt fin struktur i skidan, annars kommer man att tappa vattenspalten.

 

Den stålsicklade skidan har en mycket, mycket fin rak struktur. Den strukturen ger många fördelar. Den ger bra släpp för vatten = Lika med bra skidfart. Den motverkar att smuts samlas.

 

Vi testar mycket detta med att åka ovallat och stålsicklat. Struktur lägger vi i princip jämt på skidan, eftersom vi är övertygade om att det ger ytterligare fart till skidan.

 

Jag är också lite förvånad Lars-Erik att du på ett nästan väl angeläget sätt pratar så mycket för ovallade skidor. Du som opponent borde vara lite mer opartisk eller är du också med på affären med att sälja stålsicklar (hehehe).

 

"Vore mycket intressant om ni på Luleå Högskola fortsätter med något projekt/forskning kring detta ämne. Det är ju som nämnts enkelt att bygga upp testmodeller som borde kunna fungera bra för att testa ovallat kontra vallat.

 

Senast redigerat av canyon (2006-03-23 14:27:58)"

 

1. Beträffande struktur. Helt klart blir det en fin struktur i skidan när man sicklar och borstar på Kuzminvis. Det kanske var just därför jag hade så pass bra skidor i alla tre loppen.

 

2.Första (och hittills enda) gången jag träffat Kuzmin var 9 Februari i år i samband med att jag var opponent på hans avhandling. Jag är GIVETVIS INTE på något sätt inblandad i hans sicklingstillverkning. Jag är matematiker och så långt från detta man kan komma.

 

3. Kuzmins tester utförs vid Mitthögskolan i Östersund och inte i Luleå även om han presenterade sin licentiatavhandling där. Mitt "amatörtest" gjordes dock på Ormberget i Luleå.

 

4. De som var med på licentiatpresentationen tror jag tyckte jag var mycket "opartisk", min uppgift var ju att ställa alla kritiska frågor (de flesta har kommit fram i detta skidforum tidigare). Men som avslutning nämnde jag även positiva saker t.ex. att detta är en intressant forskning som kan få betydelse och att det är bra att han i detalj redovisat hur han gjort sina glidtester så att de går att upprepa och testa för andra.

 

5. Jag upplever INTE att jag talat ensidigt för ovallat. I varje fall har det har INTE varit min mening. OM det uppfattats så så vill jag betona att jag INTE har tillräcklig kunskap eller erfarenhat att säkert påstå det ena eller andra i detta sammanhang. Jag kan bara redovisa mina egna erfarenheter och de nya kunskaper jag NU förvärvat via Kuzmins avhandling och allt jag lärt mig via detta skidforum. Jag vågar dock NUMERA påstå att det kan vara ett mycket vasst ALTERNATIV speciellt för motionärer och på Vasaloppet där snön är speciellt skitig av all blåbärssoppa, vallarester och geltuber som finns i spåret.

 

6. Jag förstår att du själv canyon testar mycket och skulle gärna komma i närmare kontakt med dig. Jag avser att nästa säsong göra nya egna tester i Luleå (jag har numera fått en annan Vasaloppsåkare som vill testa med mig så det skall bli roligt och kan ge lite bättre indikation).

*Kontakta mig gärna, vi kanske kan testa på något gemensamt sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jag har läst alla inlägg angående vallafritt och tyckt att det vore väldigt intressant

att prova. Men jag vågar inte prova på mina nya skidor som jag åkt med i ca 70 mil

för att dom är ju inte gratis! 3700 kr.

Kan man återställa skidorna efter Kuzmins behandling med stenslip?

Jag har gamla skidor som jag kan testa på men dom nya funkar kanon med valla

så jag tänkte prova ovallat på dom ifall dom skulle bli ännu bättre.

Eftersom strukturen är mycket grund så är det givetvis inte något problem att återställa skidorna t.ex. genom stenslipning men om du vill fega så kan du väl testa på dina gamla. Om du upplever att de går bättre/sämre/lika så är väl även det en indikation.

 

Visst är det så Jouni att du bor i Luleå ? Om så och om du vill så kan ju kontakta mig och jag tar med skrapan till Ormberget och hjälper dig att skrapa i Bodan. Det går på några minuter om du nu bara vill "idiottesta".

 

Det är en annan Vasaloppslöpare från Luleå som kontaktat mig via denna tråd och vill testa med mig till vintern på något mera genomtänkt sätt än mitt "amatörtest" förra vintern. OM du vill kan du ju testa med oss någon gång.

 

För egen del kommer jag hela vintern att ha ett par skidor uppvallade "som vanligt" och ett annat Kuzminsicklat. Eventuellt sicklar jag även mitt tredje och mjukare par, som jag åkt sju Vasalopp på, för att se om jag upplever någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog beslut förra året att helt skita i glidvallning (tillhör den skara som inte tycker det är kul att grotta i parafindimmorna).

Köpte då ett par nya Ross racingskidor som jag från början bara stålsicklat och stålborstat. Körde VL på dem och gjorde glidjämförelser med duktiga vallare dagarna innan. Det roliga var att de la ner hur mycket pengar som helst på glidvallor, 4-5tim varje kväll på glidarbete inkl microskopanalyser. Själv drog jag ett par drag med stålsickeln och borstade lite, klart... =) Det visade sig att skillnaden i glid var mycket liten. Det skiljde endast någon meter efter en 100m nedförslut. Kul för mig, stora frågetecken för dem...=) Funkade bra även i VL (1.728 plats).

I år har jag låtit tillverkat en fet, ca 1cm tjock sickel, där alla 8 kanter är sylvassa. Till denna kommer en RS-riller få pryda min vallalåda =)

 

Dessutom är alla parafiner och pulver till salu om någon är intresserad....

Link to comment
Share on other sites

Senaste numret av Glid damp ned i min brevlåda idag med några sidors artikel på just detta ämne. Det kommer inte fram så mycket nytt egentligen, utan ord står mot ord där: Kuzmin hävdar att stålsicklat är bäst, medan två stenslipägare (Jan Ottosson och Lorentz Söderhielm) och en landslagsvallare (Mats Eklund) hävdar att stenslipning och glidvalla fortfarande funkar bäst.

 

Alla fyra har ju ett visst egenintresse av att argumentera som de gör, så det är väl fortfarande upp till oss alla att välja vem vi vill tro på, alternativt exprimentera själva i vinter.

 

/ Niklas

Link to comment
Share on other sites

Senaste numret av Glid damp ned i min brevlåda idag med några sidors artikel på just detta ämne. Det kommer inte fram så mycket nytt egentligen, utan ord står mot ord där: Kuzmin hävdar att stålsicklat är bäst, medan två stenslipägare (Jan Ottosson och Lorentz Söderhielm) och en landslagsvallare (Mats Eklund) hävdar att stenslipning och glidvalla fortfarande funkar bäst.

 

Alla fyra har ju ett visst egenintresse av att argumentera som de gör, så det är väl fortfarande upp till oss alla att välja vem vi vill tro på, alternativt exprimentera själva i vinter.

 

/ Niklas

Jag tror inte Otto slipar skidor så han att kan leva på det. Mats eklund är otroligt kompitent vallare och ja tror inte att en av de bästa vallarna(han va vallare åt magda tex.) skulle göra dåliga skidor på tävlingarna för att va snäll mot fabrikanterna skulle stålsiklat gå bäst hade han självklart preppa skidorna så! det är en otrolig presige bland vallarna ute på wc att ha bästa skidorna. Så jag vet villka ja litar på iaf.

har så mycket negativa erfarenheter av kuzmin så tror inte mycket på de han kommer fram till.

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Det blev helt plötsligt så uppenbart när jag blädrade igenom pölders katalog. Där kunde man läsa om att tejpvallorna nu blivit "erkända" efter några år på marknaden. Specielt bland motionärer. Priset för en tejpvalla är ju mycket högre än för burkvalla.

 

Undra om pölder någonsin kommer att skriva att "endast stålsicklat är nu en erkänt fungerande metod för bra glid, specielt för motionärer"? Knappast när priset för detta endast är en engångs kostnad.

 

Men ärligt talat så måste det vara stålsickling som är den metod som sparar mest arbete och som ger bäst resultat. Att hålla på med dessa tejpvallor är ju bara lurendrejeri, för hur svårt är det att valla fästa med burkvalla?

 

Att stålsicklat funkar är för mig helt uppenbart. Har även pratat med en del "proffs" på området som också börjar se att detta funkar. Dom är bara så j-vla konservativa. För dom räcker det inte att det glider lika bra, för då kör dom det säkra före det osäkra och vallar glid för någon tusenlapp. Det är mycket psykologi och viljan att testa något nytt inblandat i detta ämne. För alla som inte får vallan betald så borde sicklat vara intressant. Tänk tanken att man köpte skidor istället för dom pengarna man la ner på dyr valla. Det verkar ju vara det viktigaste för bra glid att ha några riktigt bra par att välja mellan.

Link to comment
Share on other sites

Det ultimata är väl istället en tejp som funkar i alla fören, tillsammans med sicklade glidytor. Då är skidorna klara för åkning för jämnan!!

Ingen tid spills i vallaboden, mesta möjliga åktid i spåren.

 

Han är ju inne på den tanken, Kuzmin, att det är bättre (för motionären iallafall) att spendera mesta möjliga tid i skidspåren, hellre än att lägga den tiden i vallaboden.

Link to comment
Share on other sites

Än så länge finns ju inga sakliga motbevis mot Kuzmin, mest snack och personlig ovilja mot honom. Det verkar ju också som om de som testat Kzuminmetoden inte går tillbaka till vallastrykandet igen..

 

Så tills motsatsen är bevisad har han väl rätt då...

 

Väntar med spänning på att vallaexperterna skall komma med nåt motdrag/bevis/test mer än bara "så här har vi alltid gjort".

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...