Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

absolut en lika rimlig slutsats..

 

Det som man detekterar från snön säger ingenting om vad som är kvar på skidorna. Jag har analyserat flera skidor efter Vasaloppet och stora delar av skidorna har mycket fluorkarbon kvar. 

stora delar? de delarna som ligger minst i snön?

 

De delar med minst tryck har mest valla kvar enligt min tolkning. Har dock inte mätt upp tryckfördelningen och kunnat verifiera det till fullo...

Link to comment
Share on other sites

Tittade tillbaka från förra årets inlägg på min FB-sida och hittade följande inlägg av några bekanta:

 

1. Så här efter Vasaloppet måste jag bara kommentera hur jag lyckades med prepareringen på glidzonen under Vasaloppet. Stefan Wennberghjälpte mej med stålsickling o rillning, dvs. inget paraffin, pulver eller annat dyrt "mirakelmedel". Resultatet var anmärkningsvärt - jag bedömer att jag hade bättre glid i utförsbackarna än 80-90% av alla andra i spåret runt omkring mej. Visst, mina skidor var sprillans nya för säsongen, men mitt test tycker jag talar för sig själv - jag kommer nog rensa ut för gott i min vallalåda nu.

 

2. Jag instämmer, körde också stålsicklat och blev inte omgliden av så många trots mina blygsamma 69 kg

Link to comment
Share on other sites

Tagg ner lite! Bara nio inlägg på forumet och du har redan lyckats skapa dålig stämning.

 

/Mats

Tack senmathal før stød och før att du gjorde mig uppmærksammad på detta anmærkningsværda faktum. Nio inlægg varav sex på denna tråd, tre med innehåll "+1", "+1" och "S" och tre med mer eller mindre pers(s)onliga angrepp och krav. Inte konstigt att det ser lite misstænkt ut med tanke på det søm hænt speciellt tidigt nær denna tråd startades . :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Tack senmathal før stød och før att du gjorde mig uppmærksammad på detta anmærkningsværda faktum. Nio inlægg varav sex på denna tråd, tre med innehåll "+1", "+1" och "S" och tre med mer eller mindre pers(s)onliga angrepp och krav. Inte konstigt att det ser lite misstænkt ut med tanke på det søm hænt speciellt tidigt nær denna tråd startades . :ph34r:

Vet att jag reagerade starkt på hur du bemötte kretiochpleti, kanske reagerade jag onödigt mycket. Tycker faktiskt att du själv inte är angreppsfri då bl a du antytt att jag var polare med Pölder och vallaindustrin. Jag har släppt detta nu o du får tro precis vad du vill. Jag har även lovat sluta kommentera. Kommer därför fortsättningsvis inte kommentera något mer så länge du låter bli att misstänkliggöra mig för vad du nu menar (har inte koll på vad som stod i början av tråden).

Link to comment
Share on other sites

Stör mig dock lite på att vissa försöker få det till att rillning är något som stålsicklarna kom på år 2007. Struktureringsverktygen användes långt tidigare. En skida med slipstruktur har dock kanske inte alla gånger samma behov av en handstruktur.

Really!? När jag som pigg 10-åring runt 1990 härjade på i tävlingsspåren rillades det ju utav bara den! Nu kan jag inte säga att jag hängt med så mycket i debatten men det låter ju som något helt absurdt! Tänkte inte kasta petroleum på brasa här på nått sätt, jag är bara förvånad.

Link to comment
Share on other sites

Really!? När jag som pigg 10-åring runt 1990 härjade på i tävlingsspåren rillades det ju utav bara den! Nu kan jag inte säga att jag hängt med så mycket i debatten men det låter ju som något helt absurdt! Tänkte inte kasta petroleum på brasa här på nått sätt, jag är bara förvånad.

Vad är du förvånad över? Han påstår ju precis som du att det rillades långt före stålsicklarnas heliga 2007.

Link to comment
Share on other sites

Vet att jag reagerade starkt på hur du bemötte kretiochpleti, kanske reagerade jag onödigt mycket. Tycker faktiskt att du själv inte är angreppsfri då bl a du antytt att jag var polare med Pölder och vallaindustrin. Jag har släppt detta nu o du får tro precis vad du vill. Jag har även lovat sluta kommentera. Kommer därför fortsättningsvis inte kommentera något mer så länge du låter bli att misstänkliggöra mig för vad du nu menar (har inte koll på vad som stod i början av tråden).

+1

Link to comment
Share on other sites

I och med mina genomförda lopp i år så har jag nu TIOÅRSJUBILEUM beträffande Vasalopp på stålsicklade skidor, dvs 25 av mina totalt 61 Vasalopp/öppna spår är genomförda med denna förenklade preparering av skidorna. Hur skall vi kära skidforumvänner fira detta ?

 

Jag upptäckte samtidigt att mitt arbete genom åren att via enkla länkar från första sidan göra hela denna mastodonttråd något mera lättläst nu inte fungerar längre. Förmodligen skedde detta i samband med att hela skidforum omorganiserades för en tid sedan.

Jag avser nu istället att bara göra EN länkning från första sidan och den till min tioårsjubileumssammanfattning jag avser att producera och sedan publicera för er (i denna sammanfattning skall jag bra göra si så där 5-6 länkningar). Det tar dock lite tid men med mycket datorkunnige Niklas hjälp skall det nog gå.

* Redan nu vill jag passa på tillfället att tacka er alla skidforumvänner för allt stöd och uppmuntran jag fått av en stor majoritet av er genom åren (både ni som stålsicklsr och/eller glidvallar) och mer och mer ju längre tiden går (även om det givetvis fortfarande kan dyka upp något undantag).

Link to comment
Share on other sites

Vad är du förvånad över? Han påstår ju precis som du att det rillades långt före stålsicklarnas heliga 2007.

Aldrig hört om heliga 2007 tidigare, förvåningen ligger i att man skulle uppfunnit det då. Nä, jag är helt med på att han var på samma linje som jag. Har legat lågt på längdåkningen i pass 10 år och missat hela stålskcklingshysterin. Följer den dock med nöje men är allt annat än övertygad. Älskar parafin och anser glidvallning vara halva nöjet med skidåkningen, vad skulle man göra annars med tiden innan lopp, nojja ännu mer över fästet?

Link to comment
Share on other sites

Kanske Dr. Kuzmin kunde ta fram en Sickel "Lars-Erik edition", gärna med bild på snyggingen i fråga.

 

Jag skulle köpa minst en direkt!

Tusen tack Carl A. Att i 70 års ålder bli kallad "snygging" måste vara stort och en av mina största hedersbetygelser och meriter  :wub:

Och det blir väl att ringa Dr Kuzmin och framföra förslaget för att hylla tioårsjubileumet av mitt Vasaloppsliv på stålsicklade skidor (vilket lett till numera 10 Vasalopp och 15 öppna spår på stålsicklade skidor, rekord ?) (för att undvika missförstånd för er som inte känner mig pers(s)onligen vill jag säga att detta givetvis är ett skämt  :) )

 

Redan det faktum att jag första året 2006 åkte öppet spår två dar i rad på 5.29 och 5.50 tyder ju på att jag måste ha haft hyggligt glid på mina stålsicklade skidor eftersom jag bevisligen är en mycket vanlig motionär med medelmåttlig träning.

 

En annan detalj: Det refereras på flera ställen till 2007 som genombrottsåret men som ni ser startade ju t.o.m. denna tråd redan 2006. Men GIVETVIS var effekterna av stålsickling och rillning, och, mer allmänt, strukturering känt långt tidigare men kanske i lite snävare kretsar. Redan Ordina (fru till Dr Kuzmin) använde ju detta (givetvis med hjälp av sin man) när hon nådde vissa av sina främsta framgångar. Jag är dock optimistisk att tro att de diskussioner som förts på denna tråd har spridit denna kunskap ech erfarenhet (både forskning och tester) till en betydligt bredare allmänhet, Men vi är långt ifrån att ha nått "alla". Jag menar att det finns mycket starka krafter som försöker hålla emot detta.  :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

TIOÅRSJUBILEUM BETRÄFFANDE MITT VASALOPPSÅKANDE PÅ STÅLSICKLADE SKIDOR

Tiden går rasande fort. Mitt första inlägg på skidforum över huvud taget var när jag startade denna tråd 2006. Jag kunde inte då i mina vildaste fantasier förstå att denna tråd skulle få sådant stort genomslag. Numera är jag pers(s)onligen övertygad om att detta beror på
A: en stor mängd motionärer har bland annat (kanske tom främst) via denna kanal förstått
** att glidvalla (tom. pulver) helt enkelt inte behövs för att få mycket bra (bättre ?) glid t.ex. på Vasaloppet.
B. Vallaindustrin, Sportaffärer, många som arbetar där och/eller är relaterade gör allt för att fördölja detta så länge det går (bland annat genom att inte sälja sicklarna och dessutom tala illa om dem).
C. Ett ingrediens i syftet med B kan ju vara att via olika nick förlöjliga och angripa det som skrivs i A och även mig Pers(s)onligen (under viss tid fick jag ju tom. sluta skriva här efter de anonyma telefonsamtal jag fick och även troligt sabotage).

Så började det:
Jag repeterar mitt första inlägg 15 mars 2006:
”Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår). I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.
OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).
När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancera c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor med väl så bra glid som alla andra.”


Så fortsatte det

Jag har därefter ytterligare nio år åkt Vasaloppet och samma år även åkt ett eller två öppna spår på stålsicklade skidor (på tre olika par skidor). Totalt har jag ju numera åkt 61 Vasalopp/öppna spår varav 25 på stålsicklade skidor. Detta innebär bland annat innebär att tråden numera kanske borde döpas om till 25 GENOMFÖRDA VASALOPP/ÖPPNA SPÅR PÅ STÅLSICKLADE SKIDOR. Min egen sammanfattning av det som senare hänt i mitt Vasaloppsåkande och motsvarande analys är följande:

Mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor omfattar numera 25 Vasalopp/öppna spår, totalt 225 mil i fädrens spår.

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder, ibland kombinerat med rillning) är det bästa, billigaste, miljömässigt sundaste och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 10 genomförda Vasalopp och 15 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 7 gånger på):

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 71 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media.

Test: 10 Vasalopp och 15 öppna spår 2006-2015
Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår såndag: 7,54; Vasaloppet 8.43
Anm: Jag har nu totalt åkt 42 Vasalopp och 19 öppna spår, totalt 61 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta.


B. Erfarenhet av träning drygt 10 säsonger:
Jag har ju nu åkt drygt tio säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (drygt 1000 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen). Och dessutom slipper jag obehaget att andas in fluorångor.

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc). De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i större utsträckning behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet. En annan tråd på detta forum indikerar ju att 2012 så är det c:a 40 % av de som uttalat sig som stålsicklar (kanske större procent idag ?). I början var jag ju betydligt mera ensam så det har uppenbarligen skett en stor förändring både konkret och speciellt i attityder.

I min sammanfattning tar jag även med följande (lätt redigerade) inlägg av Niklas från 2012 som jag själv tycker klart stärker min subjektiva upplevelse att jag glider väl så bra som (bättre än ?) de flesta motionärer omkring mig i slutet av Vasaloppen:

Från Niklas inlägg 2012: ”Jag har kollat upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor. Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna.

Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):
2001: 2791-2588=203
2002: 3120-3073=47
2003: 3137-2908=229
2004: 3628-3468=160
2005: 4104-4080=24

Genomsnittlig slutplacering: 3223,4
Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar

Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor:

2006: 3151-2779=372
2007: 3104-2871=233
2008: 3263-3157=106
2009: 4112-3599=513
2010: 4607-4045=562
2011: 5056-4518=538
2012: 5652-5568=84

Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2
Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar

Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791
Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar


Eget tillägg efter motsvarande jämförelser 2013-2015: det ser ju ut som att tendensen håller i sig enligt följhande:
2013: Placering i Evertsberg 7403, placering i Mora 6948 dvs 455 vunna placeringar från Evertsberg.
2014: Placering i Evertsberg 8002, placering i Mora 7602 dvs 400 vunna placeringar från Evertsberg

2015: Placering i Evertsberg 7292, placering i Mora 6574 dvs 718 vunna placeringar från Evertsberg

Några ytterligare fakta som jag tycker kan vara intressanta:
Allt inleddes med Kuzmins licavhandling och doktorsavhandling. Detta ledde till livliga diskussioner på Skidforum och egna tester, bland annat 67 mil tester sammanfattade i denna rapport. Ett större och väl redovisat test utförd av Primateria finns här. Fler glidtester finns samlade på den här Skidforumsidan. Speciellt vill jag framhålla de mycket omfattande tester som gjorts av Björn
Anm: Vallatillverkare och andra inblandade i vallaförsäljning har hittills inte varit speciellt intresserade att redovisa sina tester på likartat sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är tydligen inte bara jag och många (de flesta ?) på skidforum som är medvetna om att GLIDVALLA HELT ENKELT INTE BEHÖVS FÖR OSS MOTIONÄRER. Är detta ultimata lösningen och slutpunkten på vallahysterin som fortfarande inte stoppats ?

 

http://www.dn.no/dnaktiv/2012/03/15/brathen-varsler-skirevolusjon

De hade väl ingen lösning då, och inte nu heller vad jag vet. men om det i framtiden skulle komma ett sådant belag så vore det ju fantastiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen inte bara jag och många (de flesta ?) på skidforum som är medvetna om att GLIDVALLA HELT ENKELT INTE BEHÖVS FÖR OSS MOTIONÄRER. Är detta ultimata lösningen och slutpunkten på vallahysterin som fortfarande inte stoppats ?

 

http://www.dn.no/dnaktiv/2012/03/15/brathen-varsler-skirevolusjon

Intressant artikel, och nog känns det ju onödigt att belagsutvecklingen (enligt artikeln) stått stilla sedan 1987.  Jag håller också tummarna för att de kommer fram till nya lösningar som gör längdåkningen enklare och mindre djungel på materialsidan.  Speciellt viktigt för att locka till sig nya utövare.  :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant artikel, och nog känns det ju onödigt att belagsutvecklingen (enligt artikeln) stått stilla sedan 1987.  Jag håller också tummarna för att de kommer fram till nya lösningar som gör längdåkningen enklare och mindre djungel på materialsidan.  Speciellt viktigt för att locka till sig nya utövare.  :)

 

Speciellt intressant tycker jag Bråthens (bl.a. Dählis tränares) slutsats för oss motionärer:

"- Må bli enklere 

Hans hovedbudskap er tindrende klart: langrennsutstyr bør forenkles. Dette vil gi mer tid til å trene og være ute, samt hjelpe flere til å komme i gang.

- Flere hadde gått på ski hvis det hadde vært enklere. Det er blitt så helvetes vanskelig å smøre og komme seg ut. Klister, voks, glider og fluor: dyrt, komplisert og tidkrevende. Hvorfor ikke ta seg en løpetur i stedet, spør han.

Bråthen fnyser av stemningen på Rena nå og frem mot Birkebeinerrennet. En jungel av forvirrede deltagere og smurningsprodusenter med sine supertips.

- Er det virkelig det vi ønsker med skigåing, at man bør bruke tre forskjellige glidertyper, fluor over det, flytende fluor på toppen, og i tillegg tre forskjellig festevokstyper som man skal påføre i 17 lag? Kun for å gå over det fjellet.."

* Tills denna utveckling skett anser jag med Pers(s)onlig övertygelse att stålsickling kan hjälpa oss motionärer att slippa åtminstone en hel del av det som beskrivs ovan. Och dessutom förhoppningsvis vara lite friskare genom att byta ut en del av tiden att inandas fluorångor mot att vistas i skidspåret (som t.ex. jag gjort med rätt så bra resultat som ni sett på denna tråd).

* Men jag är chockad hur starka marknadskrafterna är (precis som Bråthen säger också) som så länge lyckats hålla emot denna utveckling trots att i stort sett samma belag och fluorer används som för 15-20 år sedan. Och ändå marknadsförs som nymodigheter år efter år. Jag hoppas dock få leva så länge att "sanningen" hinner ikapp även dessa krafter :ph34r: så att även vanliga motionärer får det enklare och mer får känna sig så här  :wub: inför vår fina sport

Link to comment
Share on other sites

Kloka inlägg Lars- Erik, men chockad tror jag inte att du är. Chock är ett allvarligt medicinsk tillstånd och ett ord som kraftigt missbrukas i dagens samhälle.

Även jag har under ett antal år stålsicklat med ett mycket gott resultat. När jag har diskuterat det med så kallade vallaexperter har jag blivit mött med stor misstänksamhet. Åkte under året några långlopp och provade både stålsicklat och vallat enligt alla konstens regler. Hade bra glid med bägge varianterna. Det som skilde berodde nog mer på fästvallan än på hur jag glidpreparerat. Ska även nästa säsong testa lite på mitt amatörmässiga sätt, men jag blir mer och mer övertygad för varje säsong (har åkt sedan -96) att stålsickling är ett mycket bra alternativ för oss vanliga motionärer (enligt Vasaloppets seedningstabell nådde jag led 3 vid två tillfällen och led 4 vid ett under vintern). Att handeln inte saluför sicklarna tycker jag är synd, men det har väl med marknaden att göra.

Tycker att vi även borde börja diskutera djungeln på fästvallasidan. Det är ytterst sällan jag har behov av mer än 2-3 fästvalla burkar och lika många klistertuber. Tycker att Toko är på rätt väg med sina 3 färger (4 med grundvalla).

Link to comment
Share on other sites

Vill bara säga en sak som flera av er ofta skriver. Ni brukar ibland säga att handlarna inte erbjuder stålsickar!

Jag är skidhandlare nuförtiden. Jag har varit på många inköpsmässor, jag har haft många leverantörer som besökt oss och försökt sälja in sina produkter, en del saker tar vi in som vi tror på, och i många fall är det såklart prat om priser och marginaler.

 

Men aldrig någonsin har någon som säljer dessa stålsicklar ni diskuterar i denna tråd varit på någon inköpsmässa, ingen har försökt sälja den till oss inom skidhandlen. Jag har i alla fall aldrig pratat med någon om det. Så den absolut största anledningen till att den inte är så spridd bland sportbutiker är att dom som tillverkar sicklarna själva säljer dom och troligen inte vill sälja fler. För ville dom sälja flera skulle dom väl marknadsföra dom lite mer bland just handlarna eller hur?

Vet inte om Kuzmin t.ex. någonsin har stått på ISPO och försökt sälja in produkterna?

 

Så det är inte konstigt att det inte finns hos många handlare. Det är inte handlarnas fel. Skulle vi se att vi kunde tjäna pengar på en produkt så säljer vi den ju såklart.

Link to comment
Share on other sites

Kloka inlägg Lars- Erik, men chockad tror jag inte att du är.

Nä det mesta som Bråthen sa där har ju lyfts fram i den här tråden och andra tidigare. Bl a diskussioner om att det borde gå att utveckla belaget vidare mot ett material som verkligen är optimerat för att glida bra utan vallning. Men kul att det forskas även på det.  Jag har redan tidigare hört om forskning och utveckling av nytt material för fästzonen, dock ännu inget som nått marknaden, och jag kan tänka mig att det är svårt att få fram ett material som utan fästvallning ger bra fäste men inte kostar onödigt mycket glid.  Men kul att det forskas kring sånt med.

 

Tråkigt om nybörjare flyr längdåkningen för att de upplever det som för komplicerat att få glid och fäste bra nog för deras behov.  Såväl ungdomar som vill hävda sig i tävlingar som rena motionärer som  bara vill komma ut och röra på sig men i sportbutiken får onödigt komplicerade instruktioner om hur skidorna "måste" förbehandlas, grundprepareras, vallas om ofta och få skyddsvax över sommaren o s v.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara säga en sak som flera av er ofta skriver. Ni brukar ibland säga att handlarna inte erbjuder stålsickar!

Jag är skidhandlare nuförtiden. Jag har varit på många inköpsmässor, jag har haft många leverantörer som besökt oss och försökt sälja in sina produkter, en del saker tar vi in som vi tror på, och i många fall är det såklart prat om priser och marginaler.

 

Men aldrig någonsin har någon som säljer dessa stålsicklar ni diskuterar i denna tråd varit på någon inköpsmässa, ingen har försökt sälja den till oss inom skidhandlen. Jag har i alla fall aldrig pratat med någon om det. Så den absolut största anledningen till att den inte är så spridd bland sportbutiker är att dom som tillverkar sicklarna själva säljer dom och troligen inte vill sälja fler. För ville dom sälja flera skulle dom väl marknadsföra dom lite mer bland just handlarna eller hur?

Vet inte om Kuzmin t.ex. någonsin har stått på ISPO och försökt sälja in produkterna?

 

Så det är inte konstigt att det inte finns hos många handlare. Det är inte handlarnas fel. Skulle vi se att vi kunde tjäna pengar på en produkt så säljer vi den ju såklart.

Jag tänker attd et ligger säkert mycket i det du säger, man måste visa upp sin produkt! Men kanske förståeligt att man valt att inte göra det med tanke på det motstånd man mött, bättre då sälja den själv! Dessutom grundar ni som återförsäljare väl inte all eran kunskap på vad som sägs på mässor? Det är klart att det skiljer sig på olika brancher, men om man gjorde det i min branch skulle det gå illa. Kunspa och fakta får man leta från flera oberoende och beroende källor.

 

Men, och jag menar det verkligen, du kan branchen och det kan inte jag. Bara nått jag tänkte när jag läste ditt inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...