Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Harvey och Sundby hyllade Ulricehamn

Uppt fr Richardsson och nert fr Olsson

Chernousov och Smutna vann La Diagonela

Hellner levererade p hemmaplan

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
3809 svar till detta ämne

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 910 inlägg

Att få till en Volframkarbidsickel med en önskad profilering(universal och plus)är svårt. Därför kom Minusvarianten först som har samma form som ett svarvstål. Rätt o slätt.

Tror jag :)

Varför tror du det ? Har du eller någon förklaring varför det är så ?

Izkall, den 31 Dec 2016 - 10:00 AM, skrev:snapback.png

https://youtu.be/o0DL63dQ-FQ?t=249

På detta sätt? Skulle detta fungera på en Kuzmin 014? I så fall skulle två eggar bli slipade samtidigt?

Precis så har jag gjort men bara med Skimaterias polersickel och grovsickel. Till struktursickeln fungerar det ju inte."

Det låter självklart FredrikE och därmed ser det ut att vara ändå mer intressant om vi kunde få en plussickel och universalsickel som håller skärpan bättre. Men om HJN har rätt kanske det material Kuzmin nu försöker med inte är det rätta. Vi har ju många med goda materialkunskaper här på forum så det vore intreessant att höra vad ni tror för materal kan vara lämpligt att uppnå detta med.

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Varför tror du det ? Har du eller någon förklaring varför det är så ?

Izkall, den 31 Dec 2016 - 10:00 AM, skrev:snapback.png

Precis så har jag gjort men bara med Skimaterias polersickel och grovsickel. Till struktursickeln fungerar det ju inte."

Det låter självklart FredrikE och därmed ser det ut att vara ändå mer intressant om vi kunde få en plussickel och universalsickel som håller skärpan bättre. Men om HJN har rätt kanske det material Kuzmin nu försöker med inte är det rätta. Vi har ju många med goda materialkunskaper här på forum så det vore intreessant att höra vad ni tror för materal kan vara lämpligt att uppnå detta med.

Anledninegen till mina misstankar är att Snabbstål har använts inom industrin för skärande bearbetning där man behöver slipa fram en speciell form på verktyget för framställande av tex svarvade smådetaljer. Alltså snabbstål kan slipas till avancerade former där man jobbar med med mycket små toleranser.  

Hårdmetall gjuts till en enkel form, vanligen fyrkantiga pelletsbitar.

Googla svarvstål i hårdmetall kontra svarvstål i snabbstål och välj bilder :) 

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Med hårdmetall menade jag Volframkarbid

Ett annat exempel på hårdmetall är ju stavspetsarna.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 945 inlägg

Sådär precis sicklat med Kuzmin 017+ samt 017- (Volframen).

+ var väl ingen egentlig skillnad vad jag märkte.

Däremot, 017- gillade jag verkligen. Påminnde mkt - vad jag kan minnas - om Primaterias r-cut, främst vad gäller ytan som blir sååååå fin o slät, en markant skillnad i släthet mot "+ ytan", samt även upplevde jag / fick jag intrycket att 017- avverkade material lika bra som +.

Inbillar mig att 017- ger redigt fin struktur, så är det inte mkt kallt (-15) o finkornigt så blir det nog till att rilla redigt.

Ganska bra med handtaget, även om jag tyckte det gick utmärkt sickla utan handtag med 014 sicklarna samt Primaterias sicklar.

Nu måste jag väl kanske åka t Långberget o åka loppet där på lördag, ser ju ut att bli riktigt kallföre med finkornig snö. I dylik snö har oxå den nu sicklade skidan visat sig gå redigt bra.

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Ok, då kör man minussickeln som en avverkningssickel/arbetssickel. Perfekt med den i ett hållbart volframkarbidmaterial då de första dragen på gamla hårda belag med grus och annan smuts sliter mest och vi som sicklat Atomicskidor kommer nog uppskatta den extra mycket ;)

Sen går man över skidan med endast några drag med universal eller plus för att få till strukturen för dagsföret.

I det perspektivet tror jag att det är ointressant med universal och plussickel i volframkarbidmaterial.

Eller riller direkt efter minussickeln varpå man kan tjäna in lite på att slippa köpa universal och plussicklar :)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 945 inlägg

utan att alls "veta"; har jag svårt att tro att enbart rill skulle räcka efter 017 minus sickel om det är varmare än runt -8.

Om man inte snackar skärande rill, men det är ju nästan samma sak som stålsickel + eller univ.

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Tänker mig Primaterias rill som är väldigt fin, men ja så är det nog.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg

Låter lovande. Tacksam för rapporter!

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 910 inlägg

Sådär precis sicklat med Kuzmin 017+ samt 017- (Volframen).

+ var väl ingen egentlig skillnad vad jag märkte.

Däremot, 017- gillade jag verkligen. Påminnde mkt - vad jag kan minnas - om Primaterias r-cut, främst vad gäller ytan som blir sååååå fin o slät, en markant skillnad i släthet mot "+ ytan", samt även upplevde jag / fick jag intrycket att 017- avverkade material lika bra som +.

Inbillar mig att 017- ger redigt fin struktur, så är det inte mkt kallt (-15) o finkornigt så blir det nog till att rilla redigt.

Ganska bra med handtaget, även om jag tyckte det gick utmärkt sickla utan handtag med 014 sicklarna samt Primaterias sicklar.

Nu måste jag väl kanske åka t Långberget o åka loppet där på lördag, ser ju ut att bli riktigt kallföre med finkornig snö. I dylik snö har oxå den nu sicklade skidan visat sig gå redigt bra.

Intressant. VAR köpte du sickeln ? Kan man använda samma handtag som till nya universalsickeln ?

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 945 inlägg
Skistart.com

+ och - har samma handtag. Universal har "eget" handtag. Om jag hajjar skistarts hemsida rätt. Jag har ingen 017-universal sickel. Jag använder + och tar ner strukturen med kuzmin HSA brush alt. Primateria p-cut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar