Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges strsta skidklubb elitsatsar

Lngdlandslagets tvlingsdrkt 2018/2019

Filmen om skidjuniorerna snart klar

Stockholms barn och ungdomar intog Bosn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4146 svar till detta ämne

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 664 inlägg

Jag minns när jag första gången testade ett par stålsicklade skidor utan glidvalla, det var före en tävling, föret var gammal grov snö, blandat med nyfallen blöt snö. Hade hittat en gammal  plåtsickel som det stod Swix på, längst ned i vallaboxen, drog några drag med en fil över ena långsidan för att bättra på skärpan. Sedan gav jag mig på ett par träningsskidor och började sickla.

Tog nu fram dessa skidor, sedan jag valt ut mina skidor som jag skulle tävla på, vallade med HF och pulver.

Chocken var brutal, när det visade sig att mina gamla träningsskidor gled klart bäst, just den dagen.

Kaske blev strukturen perfekt, för det föret.

Så det behöver absolut inte bli dyrt och krångligt med stålsickling.  :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Nån som vet var man köper en sån speldosa som man vevar upp? Den ska spela upp samma melodi hela tiden och hålla år ut och år in.

Inga andra jämförelser i övrigt :)

Dr K har för övrigt ägnat sig åt att designa extra korta cykelbyxor :) Det finns tydligen ett behov av det. Var sätter man in pengarna?

För övrigt nr 2 överväger jag om jag ska stålsickla mina nya Yoko eller ej. Det är rätt smutt att bli av med det tråkiga gråa belag som fabriksslipen efterlämnar. Det finner jag svårt att åstadkomma utan Doktorns magiska plåtbit
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 871 inlägg
Som de initierade säger - 85% är skidorna (spannet) 10% struktur 5% valla. Skidvalet betyder mest resten är ganska oviktigt..

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 871 inlägg

Nån som vet var man köper en sån speldosa som man vevar upp? Den ska spela upp samma melodi hela tiden och hålla år ut och år in.
Inga andra jämförelser i övrigt :)
Dr K har för övrigt ägnat sig åt att designa extra korta cykelbyxor :) Det finns tydligen ett behov av det. Var sätter man in pengarna?
För övrigt nr 2 överväger jag om jag ska stålsickla mina nya Yoko eller ej. Det är rätt smutt att bli av med det tråkiga gråa belag som fabriksslipen efterlämnar. Det finner jag svårt att åstadkomma utan Doktorns magiska plåtbit

https://www.bukowski...lyphon-speldosa

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 871 inlägg

Jag minns när jag första gången testade ett par stålsicklade skidor utan glidvalla, det var före en tävling, föret var gammal grov snö, blandat med nyfallen blöt snö. Hade hittat en gammal plåtsickel som det stod Swix på, längst ned i vallaboxen, drog några drag med en fil över ena långsidan för att bättra på skärpan. Sedan gav jag mig på ett par träningsskidor och började sickla.
Tog nu fram dessa skidor, sedan jag valt ut mina skidor som jag skulle tävla på, vallade med HF och pulver.
Chocken var brutal, när det visade sig att mina gamla träningsskidor gled klart bäst, just den dagen.
Kaske blev strukturen perfekt, för det föret.
Så det behöver absolut inte bli dyrt och krångligt med stålsickling. :)

Den logiska slusatsen av ditt resonemang blir att köpa fler (tränings)skidor istället för sicklar och valla. Hade jag lagt pengarna för valla/sickel boxen på skidor istället hade jag haft fler än norska landslaget tillsammans.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 630 inlägg

Jag noterade att den skall spelas med PLÅTSKIVOR - där fick du till en fullträff ! :)

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 069 inlägg

Kanske ni har rätt, även datorn ser ju ut att mena att det folk först uppmärksammar om mig är min POSITIVA attityd :rolleyes:

https://en.kueez.com...tm_content=bbla

6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar