Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lager 157 Ski Team dominerade p Skoklosterrullen

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

Svensk dubbel fr bde damseniorerna och herrjuniorerna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4195 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 399 inlägg
I mål på 7:33, så glidet kanske inte höll hela vägen. Kanske blir det stenslip och marathon till VL (?)

Grattis till ännu en stark insats!

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Verkar ju vara 8-9 grader och sol i Mora. Hade den där tidsberäknaren koll på det? :) Kanske ändå gick bra mot omgivningen senare delen, det brukar han ju göra. Vore intressant att höra hur skidorna gick och hur exakt de sicklades och rillades.

Tycker det låter som en väldigt bra tid för övrigt!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 900 inlägg
7:33 hade jag behövt kämpa för att klara, inte minst i dessa förhållanden. Respekt som alltid.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

Trodde Lars-Erik bara skulle åka ÖSM, men om han åkte idag kanske det blir en trippel igen ?

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Verkar ju vara 8-9 grader och sol i Mora. Hade den där tidsberäknaren koll på det? :) Kanske ändå gick bra mot omgivningen senare delen, det brukar han ju göra. Vore intressant att höra hur skidorna gick och hur exakt de sicklades och rillades.

Tycker det låter som en väldigt bra tid för övrigt!

Facit på hur glidytorna har preparerats har ju förstås jag. Fästet gjorde han själv men jag vet att han var inne på att täcka klister med burk. Jag fick höra av en gemensam bekant, herr N. Grip, att han var väldigt nöjd med glidet och loppet. 

Jag sicklade fram ett nytt fräscht belag och denna gången använde jag Skimaterias R-Cut, på slutet, och sicklade med vanliga drag, ca. 30-40 cm. Jag sicklade väldigt lite då skidan redan hade Swix skärande riller 1,0 mm. Sedan borstade jag väldigt sparsamt med Skimateria Stål fin (polerade åt ena hållet); ett drag åt fel håll med grova sidan, 2-3 drag med grova sidan åt rätt håll på skidan och sedan 4-5 drag åt rätt håll med polerade sidan. Sedan rillade jag rätt hård med grov julgran och några få drag igen med Skimateria stål fin. Och givetvis med polerade sidan åt rätt håll. Så väldigt lite borstning då jag ville behålla hydrofobiciteten i belaget då det är viktigt vid varmare fören. Sedan kysste jag dem och lämnade över dem. Nä, hälften stämde av det sista. Jag lämnade över skidorna iaf och resten är ju sjukt! Han menade på att han, med fjolårets hjärtinfarkt i färskt minne, endast skulle genomföra loppet och herr Grip hade hört L-E prata om att han siktade på 9 timmar. 

Träna för leva - lev för att träna! :-)

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 648 inlägg

Han är otrolig den mannen. 

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Facit på hur glidytorna har preparerats har ju förstås jag. Fästet gjorde han själv men jag vet att han var inne på att täcka klister med burk. Jag fick höra av en gemensam bekant, herr N. Grip, att han var väldigt nöjd med glidet och loppet. 

Jag sicklade fram ett nytt fräscht belag och denna gången använde jag Skimaterias R-Cut, på slutet, och sicklade med vanliga drag, ca. 30-40 cm. Jag sicklade väldigt lite då skidan redan hade Swix skärande riller 1,0 mm. Sedan borstade jag väldigt sparsamt med Skimateria Stål fin (polerade åt ena hållet); ett drag åt fel håll med grova sidan, 2-3 drag med grova sidan åt rätt håll på skidan och sedan 4-5 drag åt rätt håll med polerade sidan. Sedan rillade jag rätt hård med grov julgran och några få drag igen med Skimateria stål fin. Och givetvis med polerade sidan åt rätt håll. Så väldigt lite borstning då jag ville behålla hydrofobiciteten i belaget då det är viktigt vid varmare fören. Sedan kysste jag dem och lämnade över dem. Nä, hälften stämde av det sista. Jag lämnade över skidorna iaf och resten är ju sjukt! Han menade på att han, med fjolårets hjärtinfarkt i färskt minne, endast skulle genomföra loppet och herr Grip hade hört L-E prata om att han siktade på 9 timmar. 

Väljer du ibland, vid varmare före, att avsluta med Kuzmin +?  Eller är det alltid universal (alternativt R-cut) plus rill? Tycker mig genom åren ha läst väldigt lite om folk som faktiskt åker på plus-strukturen, utan det verkar mest vara en arbetssickel. Vad finns det för åsikter om U vs +? Är det så enkelt att + går bättre när det är blött eller är det mer komplicerat?

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Väljer du ibland, vid varmare före, att avsluta med Kuzmin +?  Eller är det alltid universal (alternativt R-cut) plus rill? Tycker mig genom åren ha läst väldigt lite om folk som faktiskt åker på plus-strukturen, utan det verkar mest vara en arbetssickel. Vad finns det för åsikter om U vs +? Är det så enkelt att + går bättre när det är blött eller är det mer komplicerat?

Nu blev fokus på att använda den skarpaste sickeln på slutet och då blev det just nu Skimateria men det har oftast blivit Kuzmins modeller. Så jag använde Kuzmin+ först och några drag med Kuzmin Universal alternativt Skimateria. I professorns fall blev det alltså, den här gången, Skimateria.
Så jag hade alltså ingen sylvass + med mig så jag satsade på att få en så hydrofobisk yta som möjligt och rillade sen hårt med 1,0 rak och hårt med grov julgran. Spåren har varierat men på några ställen tyvärr ”smuliga” och där är det bara att bita i det sura äpplet. Men där spåren hållt ihop har det varit fantastiskt glid. Jag har bara fått superbra recensioner i år om min behandling så vass sickel, lite borstning och grov rill.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

I mål på 7:33, så glidet kanske inte höll hela vägen. Kanske blir det stenslip och marathon till VL (?)

Grattis till ännu en stark insats!

En liten rapport om förutsättningarna för ÖSS. Efter en varm lördag var snön omvandlad till klisterföre. Under natten till söndag var det sedan ett par minusgrader vilket innebar att glidet var extremt bra uppe på myrarna vilket gav många prognoser om rekordtider. Allt eftersom dagen gick blev det dock varmare och glider övergick kan man kanske säga från extremt bra till riktigt bra. Men där solen legat på sög det lite grann och som jag upplevde så såg det mer när farten ökade lite i utförsbackarna. Men på det hela taget var det en fantastiskt dag med möjligen lite dåligt fäste vissa delar. Bästa glidet på mina tio år och tredje bästa åktid.  Men dom två bästa var jag både 15 år yngre och bättre tränad men ändå bara 8 min från bästa tid.

/Mats

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Men där spåren hållt ihop har det varit fantastiskt glid. Jag har bara fått superbra recensioner i år om min behandling så vass sickel, lite borstning och grov rill.

Det var väl skidor preparerade av dig som susade förbi emellan åt då :) Själv hade jag sicklat med Skimateria R-cut och sedan rillat med Swix julgran 0,9 och sedan Swix julgran 0,3. Typ man tager vad man haver. Hade riktigt bra glid men inte bäst. Tror det skulle behövts en ännu grövre struktur kanske. Eller så hade det varit bättre med rak rill.

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

Jag vet att du inte får använda skidforum som gratisreklam för din firma, men för oss amatörer som vill lämna in våra skidor för preparering av glidytorna med stålsicklingsprogrammet har väl inte så många professionella stålsicklare att vända sig till. Vilka företag erbjuden denna service ?

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg
I år så har jag, iår, pga en fotoperation, medvetet dragit ned på servicen, men tror jag är en av få som stålsicklar , i Mora, och jag lämnar inte bort det. Skistart finns ju i Älvdalen och i Sälen finns förstås Kuzmin, vid första backen sen var det ngt mer jag vågar inte uttala mig mer än att jag TROR att det var ett företag där som var tvivelaktigt och kanske ett som tyvärr förknippades med det första. Ni andra får rätta/fylla på.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Vad säger ni om söndag med dagens väderprognos?

Har min gamla Kuzmin U sickel som jag tänkte dra lite struktur med, sedan borsta ped Primateria stål mot och med åkriktningen. Frågan är Nylonborstning?

Är rädd att det suger fast i nysnö om det är blankpolerat?

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

I år så har jag, iår, pga en fotoperation, medvetet dragit ned på servicen, men tror jag är en av få som stålsicklar , i Mora, och jag lämnar inte bort det. Skistart finns ju i Älvdalen och i Sälen finns förstås Kuzmin, vid första backen sen var det ngt mer jag vågar inte uttala mig mer än att jag TROR att det var ett företag där som var tvivelaktigt och kanske ett som tyvärr förknippades med det första. Ni andra får rätta/fylla på.

Tynell kör skimateria-prepp. Huruvida de är bra på det eller ej lämnar jag därhän. :)

Slurf

Slurf

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Nu ska det sägas att jag inte har åkt speciellt mycket längdskidor trots att jag varit medlem ganska länge. Efter att jag flyttade söderut har jag åkt skidor på snö en gång sedan 2013 innan denna vinter. Men denna vinter har det blivit en del då jag fick ett ryck och bokade in 6 st långlopp efter att tidigare aldrig ha åkt ett enda lopp. Jag började skriva lite om detta men det blev så långt att jag tänkte sätta det innanför spoiler, men hittar inte den möjligheten. Någon kanske finner nöje i att läsa om min premiärvinter som långloppsåkare.  :P

---

En obefintlig träningshöst pga bristande disciplin kvällstid efter jobbet och ett gäng resor var kanske inte den bästa uppladdningen och feber följt av magsjuka runt nyår gav mig bara någon vecka av bra träning innan Kaiser Maximilian vilket gjordes på 3:21 (nedkortat till 40km). Kraschade rätt hårt på ett isigt parti precis efter den värsta utförskörningen två mil in på La Diagonela och bröt revben, stav och ådrog min en handledsfraktur (fick jag veta efter att ha röntgat handen efter hemkomst till Sverige några veckor senare), tog mig i mål på horribla 5:23 efter svåra smärtor efter att ha varit förpassad till stakning med frånskjut/diagonalåkning resten av loppet, hade dessutom glömt astmamedicinen på hotellet och revbenen gjorde det mycket svårt att andas de sista milen. Marcialonga veckan efter med smärtstillande och från sista startgrupp skönåktes runt på 6:25 då det var omöjligt att sätta tryck i stakningen med brutna revben och en skadad hand, sista backen var nog det roligaste då man var helt fräsch i samtliga muskler och kunde sprinta uppför backen då det var just uppför som gjorde minst ont. Hade under loppet ett ganska mjukt fall i en backe mitt i plogkaoset så skadan förvärrades igen och att Toblach/Cortina blev inställt helgen efter kändes närmast skönt. Efter det har jag knappt tränat någonting innan jag nu körde Nattvasan i helgen. Revbenen har jag brutit förr efter en krasch på rullskidor och det är över ca en månad, men smärtan i handen satt i. Skönt med skate då handledsfrakturen som fortfarande inte är helt återställd känns mindre då man inte sätter riktigt lika hårt tryck i skatetagen.

Är lite kluven till Nattvasan då man ju har sina olika starka perioder i loppet och det blir väldigt tidsinneffektivt när man i omgångar får vänta lite på varandra när man känner sig stark och vill trycka på. Jag gillar att gå hårt i lätta partier då man får mycket gratis medan han gillar att trycka på hårt på trean när han hittar en slakmotor. Att polaren kände för att vila i Mångsbodarna i över 8 minuter var aningen olyckligt då vi blev sönderfrusna i de efterföljande backarna, samma efter Evertsberg. Sedan blev jag lite ivrig och gick lite väl hårt i några uppförsbackar innan Oxberg. Tyckte inte att jag gick speciellt hårt men så vänder man sig om och ser att man har dragit ifrån 20-30s från efterföljande. Kanske fick sota lite för det för i Hökberg var man rätt slut men efter att ha klämt en gel och en till i Eldris återfick man krafterna och kunde trycka på riktigt hårt sista biten in, hade gärna fortsatt åka någon mil till i platt terräng när man gick i mål. 6:32 för två medelmåttigt tränade förstagångsåkare som var helt ur synk kändes i alla fall ok. När man kör med pannlampa och inte har folk en bit framför så tappar man en del tid utför på att inte vara bekant med spåren och veta var man riskfritt kan släppa på. Gick ju fort och var omöjligt att hålla ned farten trots maximal plogning i de värsta utförskörningarna där folk låg i spåren framför en, men vi båda lyckades stå på benen hela löpet. Var lite orolig för huruvida man skulle orka skejta i nio mil då jag aldrig tidigare skejtat mer än 32km, men blev verkligen förvånad över hur pass lätt Vasaloppets banprofil faktiskt är.

Nu är det bara Birken kvar på denna skidvinter och jag har inte åkt klassisk skidåkning sedan Marcialonga. Kaiser maximillian blir det möjligtvis till nästa år igen, förhoppningsvis är det fulla 60km då och är även lite sugen på Engadin samt Toblach Cortina som inte blev av och varför inte Jizerska. Eventuellt någon form av revansch i La Diagonela och Marcialonga. Mycket bättre upplevelse där man kan bo i Seefeld eller Moena, kliva upp runt 06:30-07, käka frukost och skida till start istället för att tvingas upp innan 04 för att åka Vasaloppet som många verkar göra. 

---

Köpte ett gäng nya skidor inför denna vinter som Skistart gjorde sin racestrukturering på. Skateskidorna (fischer speedmax plus) vallade jag innan jag premiäråkte dem i december men sedan har jag tränat på dem i kanske 25-30 mil under vintern utan att lägga någon ny valla. Borstar ur dem efter några mil och inte ens inför nattvasan i fredags gjorde jag någonting annat än att borsta ur dem och upplever inte att jag gled sämre än någon annan, snarare bättre om något, men ingen kan ha haft problem med glidet i det föret... 

Ett par madshus nanosonic skins med skistarts racestruktur gick både Kaiser Maximillian och Marcialonga utan någon vallning. La Diagonela gick jag med ett par stenslipade Atomic redster carbon classic med flourvalla och jag kan inte påstå att jag hade bättre glid där.

Är en 100%ig pannbensåkare och i övrigt en lat jävel som numera är extremt såld på stålsickling, det gör att jag faktiskt kommer ut i spåret lättare. Det räcker ju förfan med att stålsickla upp ett par skidor så slipper man valla under en hel vinter, om man kör skejt eller klassiskt på skinskidor alltså.

Hur ofta stålsicklar ni era skidor? Jag har köpt en egen r-cut och 0,9 och 0.1-rill men det är ingenting jag tänker använda på mina finare skidor innan det är absolut nödvändigt, ämnar träna på ett par gamla först. Det känns om att man utan några som helst problem kan köra 50 mil+ genom att bara borsta ur med tagel och stål.

Är verkligen otroligt imponerad över glidet med stålsickling och om jag märker att jag själv inte har fallenhet för det så kommer jag att skicka in mina skidor för stålsickling hos en handlare och pröjsa typ 1500 för tre par för att slippa valla under en vinter.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Välkommen i gänget surf och kul att du uttalade dig så tydligt på min tråd som inte varit så aktiv en tid av naturliga skäl:.

När "alla" på skidforum äntligen insett att jag haft rätt hela tiden så finns det inte så mycket att diskutera emot längre utan snarare hur man naturligt bättre lär sig och utnyttlar även denna enkla och revolutionerande alternativa/kompletterande metod för oss motionärer, Och då är det ju som gjorts naturligt att detta görs i annan tråd. Jag tycker mig numera förstå argumenten från i sort sett alla av er  utom möjligen min gode vän Volevodin som verkar ha stort intresse i ämnet och ändå envist vägrar att SJÄLV PRÖVA trots att jag erbjudit att presenta honom med ny sickel. Och med alla möjliga voch, enligt mig, omöjliga motiveringar t.ex. att han kan sickla på samma plats som där han vallar enligt konstens alla regler, För mig obegripligt, det behövs verkligen inte någon särskild sicklingsboda. 

Egentlige har du ju slurf sammanfattat hela grejen i meningen

"Är en 100%ig pannbensåkare och i övrigt en lat jävel som numera är extremt såld på stålsickling, det gör att jag faktiskt kommer ut i spåret lättare. Det räcker ju förfan med att stålsickla upp ett par skidor så slipper man valla under en hel vinter,"

* Det gäller givetvis bara glidvallningsdelen Och kombinerat med

"om man kör skejt eller klassiskt på skinskidor alltså."

så klarar du dig ju även utan fästvalla

"Hur ofta stålsicklar ni era skidor? Jag har köpt en egen r-cut och 0,9 och 0.1-rill men det är ingenting jag tänker använda på mina finare skidor innan det är absolut nödvändigt, ämnar träna på ett par gamla först. Det känns om att man utan några som helst problem kan köra 50 mil+ genom att bara borsta ur med tagel och stål."

* Jag har samma erfarenhet som du, på träning kan jag åka 30-50 mil utan att göra någonting efter att ha välsicklade och borstade skidor. Fräschar upp nägobn gång bara med att dra ett drag med Primateriaborsten eller ett lätt drag med sickeln (tidsåtgång max 1 min)

"Är verkligen otroligt imponerad över glidet med stålsickling och om jag märker att jag själv inte har fallenhet för det så kommer jag att skicka in mina skidor för stålsickling hos en handlare och pröjsa typ 1500 för tre par för att slippa valla under en vinter."

* Även det ett sammanfattande bra utttalande jag tror de flesta håller med om :rolleyes:

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Eftersom alla nu insett att jag haft rätt hela tiden, dvs att stålsickling är en utmärkt metod (billig, lätt, miljövänlig) för oss motionärer för att åka Vasalopp på ett utmärkt sätt så får detrta bli mitt sista inlägg. Som ni sett avancerar jag alltid från Evertsberg och hem (även i år) bl.a. därför att där ger stålsicklingen bäst effekt. Så min slutliga lista på Vasalopp på stålsicklade skidor lyder:

2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53 

2019: Öppet spår söndag 7.33; Vasaloppet 9.50

dvs har jag genomfört 13 vanliga Vasalopp och 21 Vasalopp som öppna spår, dvs 34 genomförda Vasalopp på stålsicklade skidor.

Det är alltså i stort sett hälften av de lopp jag genomfört dvs 45 Vasalopp och 25 Vasalopp som öppna spår dvs totalt 70 Vasalopp. Jag VET att det inte finns många som har fler genomförda Vasalopp. Vilka känner ni till ?

* Men nu får det vara nog, jag känner mig gammal och trött och lägger av. 

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 557 inlägg

....text.....

Du kanske inte behöver åka flera 9-mils lopp på en vecka? Du kanske kan växla ner till halvvasan eller kortvasan. Känner flera som tröttnat på VL/ÖS pga längden och åker de kortare distanserna bara för att få ett träningsmål samt uppleva stämningen i Mora.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 399 inlägg
Jag tror att L-E menar att han behöver ett lopp med längre maxtid så att han hinner få mer vila. Typ Nordenskiöld

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

Eftersom alla nu insett att jag haft rätt hela tiden, dvs att stålsickling är en utmärkt metod (billig, lätt, miljövänlig) för oss motionärer för att åka Vasalopp på ett utmärkt sätt så får detrta bli mitt sista inlägg. Som ni sett avancerar jag alltid från Evertsberg och hem (även i år) bl.a. därför att där ger stålsicklingen bäst effekt. Så min slutliga lista på Vasalopp på stålsicklade skidor lyder:

2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53 

2019: Öppet spår söndag 7.33; Vasaloppet 9.50

dvs har jag genomfört 13 vanliga Vasalopp och 21 Vasalopp som öppna spår, dvs 34 genomförda Vasalopp på stålsicklade skidor.

Det är alltså i stort sett hälften av de lopp jag genomfört dvs 45 Vasalopp och 25 Vasalopp som öppna spår dvs totalt 70 Vasalopp. Jag VET att det inte finns många som har fler genomförda Vasalopp. Vilka känner ni till ?

Jag får gratulera till en fantastisk fin serie av ÖS och Vasalopp, jämna och fina prestationer även de år du tripplat givetvis har föret påverkat sluttiden i vissa lopp, men överlag en slående jämnhet. :)

Jag får väl be om ursäkt för att jag inte tog emot ditt erbjudande att åka ett lopp på stålsicklade skidor - hade haft chansen i årets ÖS måndag, men pga att jag var utan bil i 5 veckor missade jag en hel del skidträning och kände mig inte tillräckligt tränad för 9 mil.

Visst kan du lägga av med vasaloppsåkandet med gott samvete efter 70 lopp, men inte lägger du väl av med skidåkandet för gott ? Det finns ju en del skidlopp kvar att åka tex Birkenbeinerrennet 54 km och i Norge tar man verkligen hand om skidåkare långt upp i åldrarna tex finns det klass för 70+. Trots problem med vänster ben och fot tänker jag åka så länge det går dvs "ända in i kaklet" och har lite funderingar på Birken nästa år,

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar