Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Stina Nilsson och Anna Dyvik trnar med herrlandslaget i Idre

Silver p Terrrng-SM fr Moa Lundgren

Video: Landslagskarna kar farten

Imponerande lpning av Johaug och Tnseth

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4195 svar till detta ämne

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

April april..L-E är inte mätt än tror jag.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Tack för all sympati ni visat i samband med min tillfälliga svaghet denna speciella dag. :rolleyes:   Efter att ha sovit på saken känner jag mig ovanligt glad att jag denna gång ser ut att ha lyckats rätt så bra trots ett vanligen mycket observant gäng på skidforum. Dessutom har denna goda sömn och ert stöd gett mig ny energi så ni kommer med rätt stor säkerhet att se mig även på nästa vasalopp och (minst ett)  öppet spår. Min bedömning är att Izkall inte är så "isande kall", tvärtom är han rätt så "het" i detta sammanhang. :rolleyes:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 299 inlägg

Vad säger du om Birken, Lars-Erik, kan det vara något ? :rolleyes:

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Vad säger du om Birken, Lars-Erik, kan det vara något ? :rolleyes:

Volevodin. Har du noga läst och förstått innebörden av mitt senaste inlägg ? :rolleyes:  Jag har ingenting i princip mot att åka Birken men nog känns det lite avslaget när jag även i år klarade nästan dubbla sträckan, och dessutom två gånger. Eller hur menar du ? :rolleyes:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 299 inlägg

Volevodin. Har du noga läst och förstått innebörden av mitt senaste inlägg ? :rolleyes:  Jag har ingenting i princip mot att åka Birken men nog känns det lite avslaget när jag även i år klarade nästan dubbla sträckan, och dessutom två gånger. Eller hur menar du ? :rolleyes:

Vi tänker helt olika har jag märkt. Du ser distansen som utmaning, jag ser loppet i sig som utmaning. Nu har jag inte åkt Birken, men efter mitt äventyr i Storlirennet tror jag att ett lopp i de norska fjällen är en lika stor utmaning som vasaloppet eller vad säger ni som åkt loppet ?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Vi tänker helt olika har jag märkt. Du ser distansen som utmaning, jag ser loppet i sig som utmaning. Nu har jag inte åkt Birken, men efter mitt äventyr i Storlirennet tror jag att ett lopp i de norska fjällen är en lika stor utmaning som vasaloppet eller vad säger ni som åkt loppet ?

Birken är ju en helt annan typ av lopp än Vasan med mer uppför än utför totalt sett och långa sega stigningar upp på kalfjäll. Sen en snabb avslutning ner mot Lillehammer. Sen är det ju lite speciellt med ryggsäckskravet också.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Det ær riktigt Volevodin. Trots att vi ær goda vænner och kompisVeteraner så tænker vi helt olika i vissa før mig fundamentala punkter. T.ex. om jag sjælv INTE har stålsicklat  och INTE har åkt Birken och INTE har.... så kan man ændå ha starka åsikter och rekommendationer om det. Så fungerar som sagt inte jag men det kanske ær en sjukdom från yrket (forskare ) . Om jag inte sjælv har undersøkt och prøvat så har jag svårare att uttala mig och rekommendera något.  :rolleyes:  

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Eftersom alla nu insett att jag haft rätt hela tiden, dvs att stålsickling är en utmärkt metod (billig, lätt, miljövänlig) för oss motionärer för att åka Vasalopp på ett utmärkt sätt så får detrta bli mitt sista inlägg. Som ni sett avancerar jag alltid från Evertsberg och hem (även i år) bl.a. därför att där ger stålsicklingen bäst effekt. Så min slutliga lista på Vasalopp på stålsicklade skidor lyder:

2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53 

2019: Öppet spår söndag 7.33; Vasaloppet 9.50

dvs har jag genomfört 13 vanliga Vasalopp och 21 Vasalopp som öppna spår, dvs 34 genomförda Vasalopp på stålsicklade skidor.

Det är alltså i stort sett hälften av de lopp jag genomfört dvs 45 Vasalopp och 25 Vasalopp som öppna spår dvs totalt 70 Vasalopp. Jag VET att det inte finns många som har fler genomförda Vasalopp. Vilka känner ni till ?

* Men nu får det vara nog, jag känner mig gammal och trött och lägger av. 

Efter att ha skrivit detta denna speciella dag med önskad effekt så vill jag officiellt tillkännage att det inte är någon fara på taket. OM hälsan står mig bi så hoppas jag kunna genomföra mina lopp 35, 36, 37(?) på stålsicklade skidor nästa år. Eftersom jag numera åkt 70 Vasalopp så betyder ju detta att om jag klarar denna målsättning så har jag genomfört minst 72 Vasalopp, varav minst hälfen på stålsicklade skidor, Eftersom mina 70 lopp uppmärksammats som nära rekord (det finns nog någon/några som har fler) så har jag fått en mer noggrann statistik från Vasaloppet som du kan se på denna länk http://www.larserikp...tartpage/sport/från min nya internationella hemsida och klicka se här. Glad påsk alla skidforumvänner. :rolleyes:

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Jag inser att denna tråd tappat en del intresse eftersom "alla" NU insett att jag haft rätt hela tiden (trots alla påhopp och "hot" första tiden när jag började antyda detta). Glidvalla behövs verkligen inte för oss motionärer för att kunna genomföra Vasalopp(öppet spår på ett utmärkt sätt. Innan vi lägger ner tråden helt eller jag dör så skulle jag dock vilja ha svar på några frågor från er kära skidforumvänner, :wub:  bl.a. Veterankollegan Volevodin och Vasa gubben själv.

Som synes av senaste inlägg så har jag numera åkt 34 Vasalopp/ öppna spår på stålsicklade skidor.

1 Känner du till någon som åkt fler lopp på stålsicklade skidor ? (utan att komplettera med glidvalla) ?

2. Hur många lopp har du själv åkt på stålsicklade skidor ?

3. Vilka känner du till som åkt t.ex. 10 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor ?

Min bästa tid på stålsicklade skidor är 5.29.

4. Vilken är din bästa tid på stålsicklade skidor ?

5. Vilka känner du till som åkt på bättre tid än jag gjort på stålsicklade skidor ? Och vad var deras tid ?

Totalt har jag ju numera åkt totalt 70 Vasalopp/öppna spår

6. Vilka känner du till som åkt fler Vasalopp/öppna spår totalt ?

7. Hur många Vasalopp/öppna spår har du åkt ?

8. Hur många Vasalopp/öppna spår tror ni att jag kommer att åka innan de gräver ner mig ?

Jag har ju en länk "sport" på min nya inbternationella hemsida http://www.larserikp...tartpage/sport/ där du bland annat ser detaljerna i alla mina 70 lopp genom att klicka på  "se här"  :rolleyes:

Näbbskon

Näbbskon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg
Ingen kan beskylla dig för att inte ha humor iallafall Lars Inge

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 066 inlägg

1. Nej

2. 5 (kompletterat med glidvalla)

3. Lars-Erik

4. 4.51 (kompletterat med glidvalla)

5. Se punkt 4, saknar namnet på rak arm på någon mer men vet att det finns några.

6. Ingen

7. 6

8. 90

kallep

kallep

Medlem

• Members
  • Pip
  • 242 inlägg

1. nej
2.  7 (alltid utan glidvalla)
3. har en kompis som åkt 12
4  5.36
5. Vasa ( se ovan)
6. ingen
7.  12
8. Många

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 299 inlägg

Kom gärna tillbaka till hösten med frågeställningarna, just nu vilar hjärnan från preparering av längdskidor och fylls i stället av andra intryck, så att suget kommer tillbaka framåt hösten. (för egen påminnelse; fulskidor-stålsickel)

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Kom gärna tillbaka till hösten med frågeställningarna, just nu vilar hjärnan från preparering av längdskidor och fylls i stället av andra intryck, så att suget kommer tillbaka framåt hösten. (för egen påminnelse; fulskidor-stålsickel)

Min käre Veterankollega Volevodin. Du upphör aldrig  att förvåna. Du har troligen haft mest inlägg om stålsickling efter mig själv. Och trots alla dessa inlägg med diverse åsikter ännu INTE SJÄLV PRÖVAT som det ser ut.

* Stämmer det ?

. Men att du eventuellt skall pröva till hösten på FULSKIDORNA.

* Är detta rätt tolkning ? 

* Har du köpt stålsickel själv redan ? Eller antagit mitt anbud att köpa en sickel till dig ?

* Vad tror du att det beror på att jag, en gammal skruttig snart 75 årig gubbe, klarat av att åka 34 Vasalopp/öppna spår på så överraskande bra tidervid några tillfällen  på rent stålsicklade skidor ?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 299 inlägg

Jag tycker det är fantastiskt att Du fortfarande har ett så grundmurat intresse för stålsickling av skidor, trots att du drabbades av en hjärtåkomma, som kunde ha förpassat dina skidor till museiföremål för gott.

Jag får väl be om ursäkt för att du inte lyckats förmå den motsträvige smålänningen att införskaffa en stålsickel trots gentilt erbjudande. Så frågan är då om jag skall skaffa en stålsickel för din eller min egen skull ? En viktig förutsättning för att ha utbyte av en sickel är att man kan åka skidor och det är inte självklart, när man passerat 70 år. Så frågeställningen vilar tills det blir dags att ställa sig på skidorna igen, just nu är jag glad att jag kunnat låta bli rullskidorna och blivit nästan helt återställd i min häl,

vad kroppen säger framåt december återstår att se.

Därmed vilar sickelfrågan för mig och jag önskar Dig en bra träningssommar och höst, så att Du kan ta fram dina kära skidor (stålsicklade) och fortsätta med dina skidturer i vita spår. :)

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Jag tycker det är fantastiskt att Du fortfarande har ett så grundmurat intresse för stålsickling av skidor, trots att du drabbades av en hjärtåkomma, som kunde ha förpassat dina skidor till museiföremål för gott.

Jag får väl be om ursäkt för att du inte lyckats förmå den motsträvige smålänningen att införskaffa en stålsickel trots gentilt erbjudande. Så frågan är då om jag skall skaffa en stålsickel för din eller min egen skull ? En viktig förutsättning för att ha utbyte av en sickel är att man kan åka skidor och det är inte självklart, när man passerat 70 år. Så frågeställningen vilar tills det blir dags att ställa sig på skidorna igen, just nu är jag glad att jag kunnat låta bli rullskidorna och blivit nästan helt återställd i min häl,

vad kroppen säger framåt december återstår att se.

Därmed vilar sickelfrågan för mig och jag önskar Dig en bra träningssommar och höst, så att Du kan ta fram dina kära skidor (stålsicklade) och fortsätta med dina skidturer i vita spår. :)

Tack Volevodin, min kära Veterankollega. :rolleyes:  Och dagen till ära har jag bifogat en fil som visar att det faktiskt var möjligt att åka skidor, givetvis på mina stålsicklade skidor, i Luleå tom 2 Juni för två år sedan (jag startade första Juni 11.45 i Norrländsk Midnattsol men fortsatte över 12 slaget för att riktigt slå rekordet. https://www.facebook...55015189974143/ Vad tvekar du på Volevodin ? Ser du inte själv att stålsickling är det enda rätta och att du INTE BARA BEHÖVER ANVÄNDA DET PÅ FULSKIDORNA ? :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar