Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4229 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 948 inlägg

Det var ett antal år sedan jag skrev något på detta forum. Jag har fortsatt att testa skidor i skidtunneln i Torsby men inte kommit till fram något annat än det jag redovisat i ett antal trådar - stålsicklat går bättre än vallat i längden. Jag måste bara berätta om ett par skidor som jag kom över på en second hand i Karlstad för ett tag sedan. Det rör sig om ett par Kneissl, White star från 1987, märkta "stiff". De kostade mig 42,50 (halva priset på 85), inklusive bindning. Jag sicklade ner dem ordentligt med en ny kuzminsickel och jämförde med mina tio år gamla Fischer RCS, också stålsicklade. Kneisslskidorna hade något snabbare varvtider men också något snabbare tider i utförsbackarna. Så visst är stålsickling effektivt!

Nu har jag inte följt din tråd noggrant men jag begrep aldrig vad du testade. Du stålsicklade ett par skidor och testade dom mot andra par vallade skidor. De stålsicklade gled bättre. Vad säger det?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 478 inlägg

Bjorn12   Du testade stålsicklade Kneissl mot stålsiclade Fisher RCS, är det så?

Det säger mig ingen ting.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg

Bjorn12   Du testade stålsicklade Kneissl mot stålsiclade Fisher RCS, är det så?

Fast det är ändå en intressant iakttagelse om att äldre skidor oftast går riktigt bra. Belaget verkar kunna vara HUR många år som helst. Med några drag med en stålsickel så kommer det fram ett ruggigt fräscht belag. Oavsett själva skidan, och FÄSTVALLAN, så märker man en klar tendens. Själva belaget är viktigt men givetvis spelar en mängd andra faktorer in också och speciellt kontra förhållandena som råder. 

Träna för leva - lev för att träna! :-)

Namdil

Namdil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Det var ett antal år sedan jag skrev något på detta forum. Jag har fortsatt att testa skidor i skidtunneln i Torsby men inte kommit till fram något annat än det jag redovisat i ett antal trådar - stålsicklat går bättre än vallat i längden. Jag måste bara berätta om ett par skidor som jag kom över på en second hand i Karlstad för ett tag sedan. Det rör sig om ett par Kneissl, White star från 1987, märkta "stiff". De kostade mig 42,50 (halva priset på 85), inklusive bindning. Jag sicklade ner dem ordentligt med en ny kuzminsickel och jämförde med mina tio år gamla Fischer RCS, också stålsicklade. Kneisslskidorna hade något snabbare varvtider men också något snabbare tider i utförsbackarna. Så visst är stålsickling effektivt!

Du skriver att du har kommit fram till att stålsicklade skidor går bättre än vallade skidor. Jag är själv en stålsicklare, men jag vallar mina stålsicklade skidor. Mina testresultat har visat att högfluorprodukter (pulver) alltid höjer farten, även efter att vi har åkt ett par mil på skidorna. Har de skidor som du har vallat en gammal slip eller är de också stålsicklade? Vad har du testat för produkter? HF-paraffin? Pulver? Eller annan topping? Eller har du testat med fluorfri valla? 

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg

Nu har jag inte följt din tråd noggrant men jag begrep aldrig vad du testade. Du stålsicklade ett par skidor och testade dom mot andra par vallade skidor. De stålsicklade gled bättre. Vad säger det?

Jag testade många sicklade skidor och många vallade. Det sa mig att sicklade skidor gled bättre. Jag tror jag testade 29 olika par. Läs tråden.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg

Bjorn12 Du testade stålsicklade Kneissl mot stålsiclade Fisher RCS, är det så?

Det var bara kul att de urgamla second hand-skidorna gick så bra med lite sickling. De kostade ju trots allt 150 gånger mindre än ett nytt par.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg

Du skriver att du har kommit fram till att stålsicklade skidor går bättre än vallade skidor. Jag är själv en stålsicklare, men jag vallar mina stålsicklade skidor. Mina testresultat har visat att högfluorprodukter (pulver) alltid höjer farten, även efter att vi har åkt ett par mil på skidorna. Har de skidor som du har vallat en gammal slip eller är de också stålsicklade? Vad har du testat för produkter? HF-paraffin? Pulver? Eller annan topping? Eller har du testat med fluorfri valla?

Allt finns redovisat i mina gamla trådar. Läs där.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg

Anpassar du borstningen till respektive metod då?
För att få fram det bästa med stålsickling så bör du ju anpassa borstningen efter förhållandena också, främsta temperaturen men generellt så är det mycket mindre borstning på stålsicklade skidor.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 612 inlägg

Det var bara kul att de urgamla second hand-skidorna gick så bra med lite sickling. De kostade ju trots allt 150 gånger mindre än ett nytt par.

har flera gånger varit överraskad över hur bra gamla skidor gått i lösare spår. Även så att när jag råkat testa "tjejskidor", dvs med spann för sådär 60 kg (jag väger dryga 90), har de glidit förvånansvärt bra. Det borde ju inte ha funkat alls, utan stoppat på fästet trots att det varit burk o inte klister 

Min gissning är att det både när det gäller de gamla paren och de mjukare paren hänger ihop med att de har haft förhållandevis väldigt mjuka toppar/glidzoner. Det finns förstås fler parametrar som påverkar. Men jag tänker ändå att med tanke på hur olika t ex vasaloppsspåren är för en åkare i andra halvan av fältet jämfört med de främsta tvåtusen, borde man nog som måttlig motionär fokusera mer på att välja en skida som går bra i lösa spår.

Namdil

Namdil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Anpassar du borstningen till respektive metod då?
För att få fram det bästa med stålsickling så bör du ju anpassa borstningen efter förhållandena också, främsta temperaturen men generellt så är det mycket mindre borstning på stålsicklade skidor.

Vid lägre temp borstar jag betydligt mer och har även provat med pink-paper (märkte liten skillnad med pinkpaper). När jag sedan har lagt på Start HF10 som grund och Skigo C110 som topping så har det höjt farten, framförallt högfartsglidet. Däremot håller jag med om att en vanlig CH-valla kan sänka farten istället för att höja. Det var dock länge sedan jag testade glidet med fluorfria produkter, de kanske är bättre nu men det tvivlar jag på.

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar