Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nomineringar till Pro Team Director of the Year inom Visma Ski Classics

Uppdaterat stomprogram rullskidor 2020

Max Novak berttar om sin trning

Nye sportchefen fr skidskyttefrbundet: Stina r givetvis en drmvrvning

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4262 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Vilket sammanträffande Volevodin. Jag kommer just från Veteranklubbens möte och har suttit med just Birger Fält (vinnaren av 10000 kronors frågan på Vasaloppet och nu själv Vasaloppsveteran) i två timmar och i sitt föredrag tog han bl.a. upp just denna fråga. Han känner till endast en person med fler genomförda Vasalopp/öppna spår  än mig, nämligen Reijo Vendelbring

Anm: Även Birger Fält stålsicklar sedan flera år.

Nu ska jag vara petimeter och påpeka att Birger faktiskt vann 48000 kr i Kvitt eller dubbelt som programmet hette då (1986).

Hur många fler lopp har Reijo Vendelbring genomfört?

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 482 inlägg

Kul att du L-E är nöjd. Jag undrar om du har fått nedsatt kapacitet efter sjukdomen som du dess bättre är fri från.

Vi är ju lika gamla och åkte ganska jämt tidigare, nu var jag 1.22 före dig i mål. 

Tror inte vallade skidor var sämre eller bättre på isföret jämfört med stålsicklade. Tyckte också att jag hade bra glid, utan pulver.

Jag ropade hej Lars - Erik direkt efter starten.

Ursäkta mig, men nån chochupplevelse till det bättre med stålsicklat skulle jag inte märka. Jag har hunnit testa detta tillräckligt bra för att säga att skillnaden är obefintlig. Märk väl - min synpunkt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Vi får väl avvakta och höra hur skidorna fungerade för Lars-Erik igår, om han lyckades fullfölja i det tuffa föret.                          För egen del har jag tv inga åsikter om stålsicklat förrän jag införskaffat ett eget kit och testat själv. Sen när "chocken har lagt sig" :) kan jag överväga att ställa upp i vasaloppet på stålsicklat.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Kul att du L-E är nöjd. Jag undrar om du har fått nedsatt kapacitet efter sjukdomen som du dess bättre är fri från.

Vi är ju lika gamla och åkte ganska jämt tidigare, nu var jag 1.22 före dig i mål. 

Tror inte vallade skidor var sämre eller bättre på isföret jämfört med stålsicklade. Tyckte också att jag hade bra glid, utan pulver.

Jag ropade hej Lars - Erik direkt efter starten.

Ursäkta mig, men nån chochupplevelse till det bättre med stålsicklat skulle jag inte märka. Jag har hunnit testa detta tillräckligt bra för att säga att skillnaden är obefintlig. Märk väl - min synpunkt.

Tusen tack Wille. Du har rätt wille. Och tack för hälsning, Jag blir alltid uppmuntrad av glada tillrop. Och, förmodligen via skidforum,har jag ju fått en hel del som känner igen mig numera. Och ALLA som hälsar gör det på entt mycket uppmuntrande sätt. tusen tack alla skidforumvänner, det är stort för mig. Beträffande min hjärtinfarkt: Jag KÄNNER mig helt återställd MEN, som du säger wille, ser det ut som att jag plötsligt fått sämre kapacitet and den kontinuerliga försämring ålder leder till. Jag tycker dock själv att jag åker lika bra som tidigare men klockan säger något annat.Till Volevodin: Skämtar du ? Jag trodde att du kände mig bättre än att jag inte gör allt, jag menar verkligen ALLT, som står i min makt för att fullfölja även om det blåser emot lite,  snöar,  att spåren ofta inte syns, att min ögonsjukdom gör att balansen inte är vad den varit, Så numera kan jag skryta med att ha genomfört 72 vasalopp. OM det blir fler kan jag inte garantera, det finns något som heter repet ocksä. men igen hade jag brat glid, jämfört med de omkring mig,  vilket delvis var min räddning.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 482 inlägg

Hej igen!

Verkligen strongt gjort att kämpa på i lopp efter lopp. Jag vet ju själv hur jobbigt det är i sånt före som rådde.

Trots kroppens olika problem, återigen ett Stort Grattis !!! :)

Blir det fortsättning? Allt annat vore väl konstigt med din järnvilja.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Tusen tack Wille. Du har rätt wille. Och tack för hälsning, Jag blir alltid uppmuntrad av glada tillrop. Och, förmodligen via skidforum,har jag ju fått en hel del som känner igen mig numera. Och ALLA som hälsar gör det på entt mycket uppmuntrande sätt. tusen tack alla skidforumvänner, det är stort för mig. Beträffande min hjärtinfarkt: Jag KÄNNER mig helt återställd MEN, som du säger wille, ser det ut som att jag plötsligt fått sämre kapacitet and den kontinuerliga försämring ålder leder till. Jag tycker dock själv att jag åker lika bra som tidigare men klockan säger något annat.Till Volevodin: Skämtar du ? Jag trodde att du kände mig bättre än att jag inte gör allt, jag menar verkligen ALLT, som står i min makt för att fullfölja även om det blåser emot lite,  snöar,  att spåren ofta inte syns, att min ögonsjukdom gör att balansen inte är vad den varit, Så numera kan jag skryta med att ha genomfört 72 vasalopp. OM det blir fler kan jag inte garantera, det finns något som heter repet ocksä. men igen hade jag brat glid, jämfört med de omkring mig,  vilket delvis var min räddning.

Nej, jag skämtar inte, då jag vet att man inte kan ta något för givet efter 70, säger kroppen ifrån hjälper inte den starkaste viljan i världen. För egen del har det tillkommit en del krämpor på senare år förutom de magproblem jag haft i drygt 20 år, därtill försämrad syreupptagning, löpning är en "nära döden upplevelse", men jag kör "ända in i kaklet"

Jag får gratulera till det 72:a loppet, starkt att klara det under så tuffa förhållanden. :)

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Nej, jag skämtar inte, då jag vet att man inte kan ta något för givet efter 70, säger kroppen ifrån hjälper inte den starkaste viljan i världen. För egen del har det tillkommit en del krämpor på senare år förutom de magproblem jag haft i drygt 20 år, därtill försämrad syreupptagning, löpning är en "nära döden upplevelse", men jag kör "ända in i kaklet"

Jag får gratulera till det 72:a loppet, starkt att klara det under så tuffa förhållanden. :)

Tusen tack Volevodin :wub:  DU vill mig verkligen väl och förstår bäst min situation.  Och du har helt rätt att i vår höga ålder är chansen att kroppen säger ifrån mycket större och då hjälper inget, inte ens Pers(s)onlig eller annan järnvilja.Och tack för din ärliga uppskattning att jag klarade loppet, många som kontaktat mig med sämre förståelse (t.ex om ålder, min sinande förmåga, etc.) har istället frågat vad som hänt när jag plötsligt åkt så sakta. Själv upplevde jag det inte så utan tänkte och kände hela tiden att jag åkte riktigt skapligt utan att ta det allra sista, Och vi är ju absolut tubröder på en viktig punkt, vi kör ju båda "ända in i kaklet" trots den avtagande syreupptagningsförmågan etc. :rolleyes:

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Jag lyckades ju genomföra ytterligare två lopp på mina stålsicklade Pers(s)onliga skidor även detta år: öppet spår på tiden 7.57 och Vasaloppet i katastrofföre (åtminstone för oss i bakre leden) på 10.32. Det betyder att jag numera åkt totalt 46 Vasalopp och 26 öppna spår dvs 72 "Vasalopp", varav flest på stålsicklade skidor,  vilket placerar mig bland de allra främsta alla tider på listan över genomförda "Vasalopp". Men jag är nu 75 år (fyller 76 i år) och som ni förstår börjar det bli slut på krutgubben från Luleå,  både fysiskt och psykiskt bl.a. efter all smälek och nästan hot han fått mottaga genom åren för sitt envisa påstående att stålsickling utan tillstymmelse av glidvalla är ett utmärkt alternativ för motionärer både på träning och Vasalopp. :rolleyes: Så nu blir det inga fler Vasalopp och skrivande här för min del. :rolleyes:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Jag lyckades ju genomföra ytterligare två lopp på mina stålsicklade Pers(s)onliga skidor även detta år: öppet spår på tiden 7.57 och Vasaloppet i katastrofföre (åtminstone för oss i bakre leden) på 10.32. Det betyder att jag numera åkt totalt 46 Vasalopp och 26 öppna spår dvs 72 "Vasalopp", varav flest på stålsicklade skidor,  vilket placerar mig bland de allra främsta alla tider på listan över genomförda "Vasalopp". Men jag är nu 75 år (fyller 76 i år) och som ni förstår börjar det bli slut på krutgubben från Luleå,  både fysiskt och psykiskt bl.a. efter all smälek och nästan hot han fått mottaga genom åren för sitt envisa påstående att stålsickling utan tillstymmelse av glidvalla är ett utmärkt alternativ för motionärer både på träning och Vasalopp. :rolleyes: Så nu blir det inga fler Vasalopp och skrivande här för min del. :rolleyes:

Men om du summerar alla inlägg här på forumet, så överväger det positiva och du har även fått erkännande från många håll. Du är ju långt ifrån ensam i "stålsicklingsgänget" utan har många "medsystrar och bröder" här på forumet och du fick tom mig att planera för ett ÖS på stålsicklade skidor, (om jag varit "motvalls käring" får jag be om ursäkt) som jag dock fick ställa in. Jag planerar att motionera till Veteranklubben att de verkar för att en Veteranvasa införs över 3 mil dvs en lagom reträttplats för dem som lagt 9 milen bakom sig. Det hade varit trevligt att träffas i verkligheten efter så här många år som forumvän. :)

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Just du Volevodin brukar ju vara ovanligt alert när jag uttalar mig just denna speciella dag och så denna gång också  MEN, som du väl förutsett,  efter att ha sovit på saken tar jag helt avstånd från mitt  uttalande: " :rolleyes: Så nu blir det inga fler Vasalopp och skrivande här för min del :rolleyes:"  OM inte Coronan knäcker mig så siktar jag absolut på att öka på siffran 72. OCH Volevodin, jag tycker absolut vi skall träffas IRL. Vi får planera in det sedan Corona eländet har bedarrat och de släppt ut oss från karantänen. 

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg
Vackert! Andra aprilskämtet jag föll för i går!
Humor behövs i dessa bistra tider!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Om man skall investera i en Kuzminzickel finns det tre att välja på Enklare Sport; röd med handtag eller blå med handtag för 769:- eller universal utan handtag för 465:-. Vilken skall man välja som ingångszickel ? Är den lättare att använda med handtag ?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Om man skall investera i en Kuzminzickel finns det tre att välja på Enklare Sport; röd med handtag eller blå med handtag för 769:- eller universal utan handtag för 465:-. Vilken skall man välja som ingångszickel ? Är den lättare att använda med handtag ?

Välj den billigaste universalsickeln (den jag använt mest i mer än 39 Vasalopp/öppna spår). Lycka till

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Vackert! Andra aprilskämtet jag föll för i går!
Humor behövs i dessa bistra tider!

Tack Ola för uppskattande ord. Alternatvt hade jag tänkt dra till med följande (men då hade säkert Volevodin och andra snabbt avslöjat mig):

Åter hemma från en makalös skidtur på Ormberget. Jag hade tänk åka bara si så där 1 tmma men när jag kände barrskogsdoften och endorfinerna börjat verka var det omöjligt, det blev åter 32 km.

Tack alla ni som stödjer mig när jag utsätts för nya attacker och orimligheter eftersom jag envisas att föra fram mitt enkla budskap: Glidvalla behövs INTE för vanliga motionärer. Stålsickla och åk på bara belaget och ni har samma kanonglid som jag.

Därför blev jag extra glad idag när Vasaloppets ledning efter sitt fluorförbud har tänkt om och tänker nu föra fram mig och mitt budskap genom att uppföra en skulptur av mig iförd Veterandräkt, huvudsponsorns reklam på mössan och med en Kuzminzickel i ena handen och siffran 72 i den andra. En verklig upprättelse för mig Pers(s)onligen och ett stort framsteg för oss alla som hela tiden trott på denna idé. Det pågår diskussioner var statyn skall placeras, tills vidare kommer den att placeras vid entren till Karlstads universiet.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 024 inlägg

Tyvärr blir det bästa tipset dyrt. Men jag ser det som ett måste. Köp två olika direkt

En plussickel för att skära bort den gamla stenslipen. Den tar effektivt. Med en universal får man sickla bra länge
En universal för att med några drag till och från skära fram ny struktur. Denna sickel blir din finsickel som håller många säsonger. Använd den sparsamt

Tar du genvägen och sicklar ner stenslipen med en universal blir sickeln slö.

Med reservation för att om slipar du sicklar själv gäller inte detta rådet.

Jag har gått från att stålsickla alla skidor till att ha stenslip på mina tävlingslagg och stålsickla mina träningsskidor. Men kan ärligt inte påstå att de stenslipade glider bättre. Men jag vill ha grövre struktur på vissa skidor som stålsickel inte ger. Men STOR fördel att mina träningsskidor håller sig blanka och fina länge
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Tyvärr blir det bästa tipset dyrt. Men jag ser det som ett måste. Köp två olika direkt

En plussickel för att skära bort den gamla stenslipen. Den tar effektivt. Med en universal får man sickla bra länge
En universal för att med några drag till och från skära fram ny struktur. Denna sickel blir din finsickel som håller många säsonger. Använd den sparsamt

Tar du genvägen och sicklar ner stenslipen med en universal blir sickeln slö.

Med reservation för att om slipar du sicklar själv gäller inte detta rådet.

Jag har gått från att stålsickla alla skidor till att ha stenslip på mina tävlingslagg och stålsickla mina träningsskidor. Men kan ärligt inte påstå att de stenslipade glider bättre. Men jag vill ha grövre struktur på vissa skidor som stålsickel inte ger. Men STOR fördel att mina träningsskidor håller sig blanka och fina länge

Tack för tipsen, skogsvakt, det blir nog den röda som startsickel, då jag inledningsvis kommer att träna sickling på gamla  skidor, speciellt som jag har några par som har torkade belag och behöver få fram en fetare yta, skulle dessutom tro att det behövs lite skarpare grejor om man ger sig på gamla transparenta belag. Tävlingsskidorna och skinskidorna kör jag med stenslipningsstrukturen dessutom är jag mycket intresserad av hur den diagonala fabriksstrukturen på skinskidorna kommer att fungera nästa vinter, det var ju ett lovande test första gången.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
All denna digitala förbrödning påkallar ett mått skidpoesi om jag får vara så förmäten. Kanske säsongens sista riktiga och viktiga lyrik. Skogsvakt kallade en gång Volevodin för farfar. Det här är en slags digital adoption i samma andas barn. Filthatten av! Fortsätt vara lika vild och vacker!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

All denna digitala förbrödning påkallar ett mått skidpoesi om jag får vara så förmäten. Kanske säsongens sista riktiga och viktiga lyrik. Skogsvakt kallade en gång Volevodin för farfar. Det här är en slags digital adoption i samma andas barn. Filthatten av! Fortsätt vara lika vild och vacker!

Skall fundera på saken, så får vi se om något rinner till.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 759 inlägg

Professor Ståhls sägner

En professor upp i norr

ville få slut på allt knorr

att skidorna ej ville glida

när man långa lopp skulle skida

han började använda en sickel av stål

och då tog han sig snabbt i mål

och nu har han bevisat att det kan gå

då han med stål i blicken åkt sjuttiotvå.

Tede -20

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Visst rann det till! Kraften in poesin kan väl bäst liknas vid en flodvåg. Det där är vad jag kallar en riktig digital säsongsavslutning. Inget mer behöver sägas. ”Dans une grande âme tout est grand”.

6 användare läser detta ämne

3 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

Folkesson, regular guy, Vasa