Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Smskar satsar p lnglopp i nya Team Nordic Athlete

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4262 svar till detta ämne

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Professor Ståhls sägner

En professor upp i norr

ville få slut på allt knorr

att skidorna ej ville glida

när man långa lopp skulle skida

han började använda en sickel av stål

och då tog han sig snabbt i mål

och nu har han bevisat att det kan gå

då han med stål i blicken åkt sjuttiotvå.

Tede -20

Tusen tack Volevodin för den fina och smickrande dikten. Efter ett sammanträde med jurun så kan jag Pers(s)onligen meddela att DU härmed tilldelas priset som "årets bäste diktare" här på skidforum. Mina 72 Vasalopp har ju omskrivits och analyserats i lite olika sammanhang , nu senast i följande http://www.swe-math-...xU2ygmp7awD-68s

Mitt lilla försök till Pers(s)onligt tack till Volevodin:

Tusen tack  Volevodin

din dikt var ovanligt fin

och dessutom suveränt kreativ

förvaras ömt i evighetens arkiv

något som alltid består

dag efter dag, år efter år

att beundras och minnas

och alltid att finnas

långt efter våra dagar och aktioner

och inspirera  nya skidforumgenerationer

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 813 inlägg

Tusen tack Volevodin för den fina och smickrande dikten. Efter ett sammanträde med jurun så kan jag Pers(s)onligen meddela att DU härmed tilldelas priset som "årets bäste diktare" här på skidforum. Mina 72 Vasalopp har ju omskrivits och analyserats i lite olika sammanhang , nu senast i följande http://www.swe-math-...xU2ygmp7awD-68s

Mitt lilla försök till Pers(s)onligt tack till Volevodin:

Tusen tack  Volevodin

din dikt var ovanligt fin

och dessutom suveränt kreativ

förvaras ömt i evighetens arkiv

något som alltid består

dag efter dag, år efter år

att beundras och minnas

och alltid att finnas

långt efter våra dagar och aktioner

och inspirera  nya skidforumgenerationer

Tack för din fina dikt om mig, då är vi två diktare i samma division här på skidforum och lycka till i det fortsatta livet framöver. :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 813 inlägg

http://www.swe-math-...xU2ygmp7awD-68s

Det var en mycket intressant artikel om Vasaloppet och Lars-Eriks prestationer genom åren. Det var mycket statistik och jämförelse, men vi som åkt Vasaloppet vet att det bara ger en övergripande analys av prestationen, då det är många parametrar som påverkar prestationen som före, startposition, skidor, valla och väder. Jag hade 6.50 mitt första år, men vårt gemensamma år 1971 hade jag 7.50 och Lars-Erik 8.58, men då slog vädret om till töväder efter ett par mil och med träskidor försvann allt glid, som inte blev bättre av att jag fick hjälp med omvallning. De hade stora plåtburkar med klister som värmdes upp och penslades över hela skidan, bra fäste med glid därefter. Det är mycket som döljer sig bakom olika tider genom åren. Jag hade min bästa tid 1980 (5.41) och jag tittade i mina anteckningar och såg att jag var missnöjd med prestationen, då glidet inte varit det bästa de första milen. Lars-Erik hade sin bästa tid 1983, (4.56 !) men då åkte jag inte, så jag vet inte hur förhålladena var, vill dock minnas att 1979 hade snabbföre (5.52 pl 1907) Vid min bästa placering på plastskidor 1295 var inte tiden bättre än 6.17 vilket indikerar att föret var tungt, fast träskidåren 1970-72 var placeringen under 1000 med 758 1972 som bäst (7.23) Många kanske inte tror att det var så många startande på 70-talet, men startåret 1970 var det över 8000 deltagare. Det som troligen ger den bästa bilden av Lars-Eriks prestation är jämförelsetalet mot segraren och där har han legat under 1,5 väldigt många år. Det har du kanske statistik på själv Lars-Erik och kopplat till den här tråden vore det intressant att ha separat statistik för jämförelsetalet under stålsicklingsloppen. Jämförelsetalet ger dock inget 100 %-igt utslag av prestationen, då även segrarens prestation kan påverkats av yttre förhållande och hur man kört i täten, men iaf hyfsad indikation på ens prestation.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar