Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Teorin med att glidvalla är att belaget ska ta åt sig vallan (suga in). (Finns spalt-kilometer om det verkligen är så).

Därför skall allt som inte sugit in BORT! För att få bort ALLT krävs en fin stålborste.

 

För att återgå till något nytt och intressant igen:

Debatten om stålborste som vi hade alldeles nyss var riktigt intressant! Några fler teorier om stålborstens vara eller icke vara?

Det är absolut vanskligt med att vissa borstar river upp, helt klart. Där har ju Kuzmin också en poäng med sina nylonborstar på vinkelslip! :-0 Då kan man vara säker. Och sjukt effektiva är de också om jag får säga det. Men som sagt. Vid varmare fören så borsta mycket, mycket mindre. Vid nollan och varmare behövs det knappt alls.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan (vilket jag beklagat mig över tidigare, men passar nog bra att upprepa här) - bekräfta att borstning förefaller försämra vattentrsp. - Borstade tämligen maniskt till årets VL, rotostål o Kuzmin HSSF (samt Kuzmin FP). Hade Atomic SDS, warm, men med ganska långa tryckzoner. Kuzmin +, ngtsånär kraftig rill (tror jag, syntes dock inte så mkt).

 

I de blötare partierna (utför) satan vad det söööööög. Folk flög förbi. - i övriga partier tror jag dock jag hade relativt OK glid.

Allting är ju objektivt med vad som är mycket rill eller lite rill. Kuzmin är övertygad om att det var rillningen som ställde till det. Både Jens Kirk och här Ivan rillade ganska kraftigt och hade superglid. Ivan borstade inte alls och Jens borstade endast med fp brush. Se ivans skidor: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=463197070476042&set=a.455040277958388.1073741827.100003572607848

Missar man rillningen så betyder den förstås mest men även hydrofobiciteten blir alltså lite sämre av för mycket borstning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja' date=' jag ska läsa allt som finns på denna tråd. Det här är ju jätteintressant.

 

Men när man stålsicklar skidorna borstar man ju dem också. Någon som vet varför?[/quote']

Hej Dalborgc. Jag har varit bortrest ett tag och inte hunnit med den intressanta debatt du fått igång. Du slår faktiskt "huvudet på spiken" i flera fall även om du själv kanske inte vet om det. Jag nöjer mig här bara med några få kommentarer.

1. Man skall borsta även efter stålsickling. Men det beror inte på samma orsak som det du sett ovan att efter glidvallning så MÅSTE man sickla/borsta bort det man lagt dit eljest går det trögt som du själv sett. När man stålsickliar blir det en struktur men för bästa glid skall man se till att denna struktur blir så slät som möjligt och det får man med borstning (mjuk nylonborste i varje fall i slutet).

2. Teoretiskt borde man uppnå samma effekt genom att stenslipa skidorna på affären och borsta (precis som Ekis, och bl.a. Mattias Trende säger) men JAG har vid flera tester ändå inte lyckats uppnå detta resultat utan mina stålsicklade skidor ser ut att glida lite bättre.

3. Glidvalla behövs INTE för oss motionärer i något av dessa fall. Speciellt INTE på långa lopp och då det är skitigt i spåret typ Vasaloppsspåret då det tom ser ut att kunna vara en nackdel för många av oss motionärer.

4. Volevodin har själv INTE prövat att stålsickla och eftersom tom. han tycker att du skall stålsickla så är det väl ingen tvekan. Att de som själva prövat tycker det är självklart är jag övertygad om.

5. Köp en stålsickel och lämplig borste och du har redskap för superglid flera år framåt. Jag rekommenderar Enklaresport som just nu säljer dessa två i ett relativt billigt paket (jag tror c:a 700 kr, är det så Enklaresport ?). Jag kommer till Östersund 3 Juni på en klassträff från min gamla gymnasieklass så om vi samordnar kanske jag kan hjälpa dig lite att komma igång.

6. GRATTIS till din verkligt fina tjejvasatid, speciellt med tanke på hur tröga skidorna var eftersom du ju inte borstat bort det parafin som lagts dit.

Lycka till

Tusen tack för ditt inspirerande svar Lars-Erik. Det är inte helt lätt i valladjungeln...jag ser så oerhört framemot skidsäsongen och att få åka på nya snabba skidor igen. Ska läsa allt jag hittar om stålsickling. Har sett att det finns en del på nätet om man googlar. (Förutom allt som går att läsa på denna tråd..) Fasiken vad bra om du skulle vilja hjälpa mig i juni. Det ser jag framemot. Jag diskuterar valla med mina jobbarkollegor båda är skidfantaster och jag vill ju ha bra argument så jag kan övertyga dem att också inse fördelarna med att slippa glidvallan.

Nu står mina skidor framme i hallen nystålsicklade inför kommande träningssäsong. Tack LarsErik för all support och att du tog dig tid att fixa skidorna när du skulle på studentträffen! nu önskar man ju att träden var vita av snö istället för av äppleblom.

Jag ser framemot tjejvasan och funderar starkt på att även åka Öppet spår 2015. Tänk att inte behöva bekymra sig för vallningen nu behöver jag bara tänka fästet och konditionen.

Varför har inte ALLA motionärer kommit på detta enkla faktum?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta insatta (vilka som nu är det...), såväl stålsicklingsfanatiker (typ jag) som vallafanatiker, är överens om (?) att belagspreppningen; stenslip/stålsickel/med eller utan valla, Kuzmin FP, Primateria peak glide, pulver; gör ngnstans i härat ngra få procent av glidet.

 

Dock att det är ju detta som de flesta motionärer kan påverka, då de inte har särskilt många - om ens i plural - par skidor med olika spannkurvor

Link to comment
Share on other sites

Hej Dalborgc. Jag har varit bortrest ett tag och inte hunnit med den intressanta debatt du fått igång. Du slår faktiskt "huvudet på spiken" i flera fall även om du själv kanske inte vet om det. Jag nöjer mig här bara med några få kommentarer.

1. Man skall borsta även efter stålsickling. Men det beror inte på samma orsak som det du sett ovan att efter glidvallning så MÅSTE man sickla/borsta bort det man lagt dit eljest går det trögt som du själv sett. När man stålsickliar blir det en struktur men för bästa glid skall man se till att denna struktur blir så slät som möjligt och det får man med borstning (mjuk nylonborste i varje fall i slutet).

2. Teoretiskt borde man uppnå samma effekt genom att stenslipa skidorna på affären och borsta (precis som Ekis' date=' och bl.a. Mattias Trende säger) men JAG har vid flera tester ändå inte lyckats uppnå detta resultat utan mina stålsicklade skidor ser ut att glida lite bättre.

3. Glidvalla behövs INTE för oss motionärer i något av dessa fall. Speciellt INTE på långa lopp och då det är skitigt i spåret typ Vasaloppsspåret då det tom ser ut att kunna vara en nackdel för många av oss motionärer.

4. Volevodin har själv INTE prövat att stålsickla och eftersom tom. han tycker att du skall stålsickla så är det väl ingen tvekan. Att de som själva prövat tycker det är självklart är jag övertygad om.

5. Köp en stålsickel och lämplig borste och du har redskap för superglid flera år framåt. Jag rekommenderar Enklaresport som just nu säljer dessa två i ett relativt billigt paket (jag tror c:a 700 kr, är det så Enklaresport ?). Jag kommer till Östersund 3 Juni på en klassträff från min gamla gymnasieklass så om vi samordnar kanske jag kan hjälpa dig lite att komma igång.

6. GRATTIS till din verkligt fina tjejvasatid, speciellt med tanke på hur tröga skidorna var eftersom du ju inte borstat bort det parafin som lagts dit.

Lycka till[/quote']

Tusen tack för ditt inspirerande svar Lars-Erik. Det är inte helt lätt i valladjungeln...jag ser så oerhört framemot skidsäsongen och att få åka på nya snabba skidor igen. Ska läsa allt jag hittar om stålsickling. Har sett att det finns en del på nätet om man googlar. (Förutom allt som går att läsa på denna tråd..) Fasiken vad bra om du skulle vilja hjälpa mig i juni. Det ser jag framemot. Jag diskuterar valla med mina jobbarkollegor båda är skidfantaster och jag vill ju ha bra argument så jag kan övertyga dem att också inse fördelarna med att slippa glidvallan.

Nu står mina skidor framme i hallen nystålsicklade inför kommande träningssäsong. Tack LarsErik för all support och att du tog dig tid att fixa skidorna när du skulle på studentträffen! nu önskar man ju att träden var vita av snö istället för av äppleblom.

Jag ser framemot tjejvasan och funderar starkt på att även åka Öppet spår 2015. Tänk att inte behöva bekymra sig för vallningen nu behöver jag bara tänka fästet och konditionen.

Varför har inte ALLA motionärer kommit på detta enkla faktum?

* Jag tycker absolut att du skall pröva på att åka även öppet spår. Jag VET att du lätt klarar det med tanke på hur du åker tjejvasa och din allmänna fysik.

* Jag håller dock med CarlA nedan om att spannet på skidorna nog är det viktigaste och därefter att du lär dig att fästvalla korrekt (vilket påverkar glidet väsentligt). OM möjligt tycker jag du skall komplettera med ytterligare ett par skidor som är noggrannt utvalda just för dig. JAG tycker att dina skidor ser lite för styva ut och att spannet ligger lite för långt bak (du skall ändå bara lägga fästvalla från klacken och framåt som vi talade om).

* Jag blev ju inbjuden av Rektor på Wargentinskolan att hålla populärvetenskapligt föredrag till hösten och kan kanske då försöka hjälpa dig att välja skidor. Jag är inte stor expert men har ju ändå stor erfarenhet hur skidor skall se ut och hur olika försäljare agerar. Dessutom kan jag hjälpa dig att komplettera din uppsättning av fästvallor. Sickla och borsta kan du ju göra själv numera eftersom du ju i grunden är mycket händig (tom kan bygga hus vilket imponerar på mig)

* Svaret på slutfrågan är enkel: Det informeras INTE om denna möjlighet i sportaffärer etc., tvärtom gör de ofta allt för att påstå att det INTE fungerar eftersom de vill sälja glidvallor (sickel undviker de att sälja, den får du köpa på nätet). Skidforum är ju nästan det enda forum där detta diskuteras öppet på ett, som jag och många med mig tycker, någorlunda juste sätt (både av de som föredrar detta alternativ och de som föredrar att använda glidvalla och sickla/borsta bort det de lagt dit).

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för ditt inspirerande svar Lars-Erik. Det är inte helt lätt i valladjungeln...jag ser så oerhört framemot skidsäsongen och att få åka på nya snabba skidor igen. Ska läsa allt jag hittar om stålsickling. Har sett att det finns en del på nätet om man googlar. (Förutom allt som går att läsa på denna tråd..) Fasiken vad bra om du skulle vilja hjälpa mig i juni. Det ser jag framemot. Jag diskuterar valla med mina jobbarkollegor båda är skidfantaster och jag vill ju ha bra argument så jag kan övertyga dem att också inse fördelarna med att slippa glidvallan.

Nu står mina skidor framme i hallen nystålsicklade inför kommande träningssäsong. Tack LarsErik för all support och att du tog dig tid att fixa skidorna när du skulle på studentträffen! nu önskar man ju att träden var vita av snö istället för av äppleblom.

Jag ser framemot tjejvasan och funderar starkt på att även åka Öppet spår 2015. Tänk att inte behöva bekymra sig för vallningen nu behöver jag bara tänka fästet och konditionen.

Varför har inte ALLA motionärer kommit på detta enkla faktum?

* Jag tycker absolut att du skall pröva på att åka även öppet spår. Jag VET att du lätt klarar det med tanke på hur du åker tjejvasa och din allmänna fysik.

* Jag håller dock med CarlA nedan om att spannet på skidorna nog är det viktigaste och därefter att du lär dig att fästvalla korrekt (vilket påverkar glidet väsentligt). OM möjligt tycker jag du skall komplettera med ytterligare ett par skidor som är noggrannt utvalda just för dig. JAG tycker att dina skidor ser lite för styva ut och att spannet ligger lite för långt bak (du skall ändå bara lägga fästvalla från klacken och framåt som vi talade om).

* Jag blev ju inbjuden av Rektor på Wargentinskolan att hålla populärvetenskapligt föredrag till hösten och kan kanske då försöka hjälpa dig att välja skidor. Jag är inte stor expert men har ju ändå stor erfarenhet hur skidor skall se ut och hur olika försäljare agerar. Dessutom kan jag hjälpa dig att komplettera din uppsättning av fästvallor. Sickla och borsta kan du ju göra själv numera eftersom du ju i grunden är mycket händig (tom kan bygga hus vilket imponerar på mig)

* Svaret på slutfrågan är enkel: Det informeras INTE om denna möjlighet i sportaffärer etc.' date=' tvärtom gör de ofta allt för att påstå att det INTE fungerar eftersom de vill sälja glidvallor (sickel undviker de att sälja, den får du köpa på nätet). Skidforum är ju nästan det enda forum där detta diskuteras öppet på ett, som jag och många med mig tycker, någorlunda juste sätt (både av de som föredrar detta alternativ och de som föredrar att använda glidvalla och sickla/borsta bort det de lagt dit).[/quote']

Tack för stöd och peppning LarsErik- Det vore toppen om jag får rådgöra med dig !

 

Jag skulle ha pratat med dig innan årets Tjejvasa.

Jag köpte nya skidor eftersom mina 20 år gamla skidor började kännas för mjuka.

Testade spannet på sportaffären och jag trampade ned spannet helt.

 

Jag hade ju såna förväntningar på mina nya skidor inför årets Tjejvasa. Så här med facit i hand var det var lite dumt av mig att åka på mina nya skidor som jag bara hade åkt på skidorna tre gånger innan loppet. Då med gråt i halsen eftersom jag hade så bakhalt hela tiden-men föret var uselt veckorna innan med regn och blötsnö. Jag tänkte att det var min dåliga teknik som gjorde att jag inte fick fäste.

 

Inför Tjejvasan hade jag ju först kostat på grundglidvalla (lite osäker på vad jag köpte för valla faktiskt...) för 700 kr på Intersport i Östersund. Sen köpte jag glid- och fästvalla för 800 kr till inför Tjejvasan. Hade jag åkt på min gamla (stålsicklade) Madshusskidor på Tjejvasan så hade jag ju sparat en hel del pengar. Med tanke på föret så hade jag haft nog haft toppenbra fäste i uppförsbackarna. Jag är inte så stark på stakningen men brukar vara benstark uppför. På Tjejvasan gled jag i år mer bakåt än framåt.

 

Toppen om du vill hjälpa mig med skidval och preparering inför säsongens kommande träning. För mig som är en halvbra, men ändå skidfrälst motionär känns det som ett enormt slöseri att lägga så mycket pengar som jag gjorde på glidvallningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jag har noterat att skidforum bytt design, mitt första intryck är att det är en förbättring. T.ex. framgår det att i ämnet valla så har 1772 ämnen behandlats med 20044 svar. Denna tråd svarar för 2607 av dem (dvs c:a 13 %) vilket kanske är en mer slående siffra än den miljonvall visningar som närmar sig. Utöver mitt eget Vasaloppsåkande och arbete som professor i matematik har ju även denna tråd haft betydelse för mig. Jag överraskades lång tid av många hätska inlägg (jag är INTE van med det, jag betraktas ju normalt som en ovanligt snäll men ändå kunnig man)  men det tycker jag har helt vänt. Numera känner jag snarare som Karl Bertil Jonsson kände, en inre själsfrid att jag fått rättighet att säga något som jag tror kommer att hjälpa många av mina skidåkande bröder och systrar, t.ex. de som åker Vasalopp som vanlig motionärer.  Tack alla som bidragit till detta och speciellt ni som stött mig under alla år (numera känner jag att även de flesta som själva föredrar att glidvalla har sympati med mig och min ideologi).. Speciellt vill jag tacka följande som varit speciellt aktiva på tråden med 20 inlägg eller fler:

enklaresport (169), Niklas (112), Stefan Sand (103), CarlA (69), bjorn12 (63), Vasa (60), sunlike (58), Rotebrostakaren (48), Anl (48), finn2 (42), kustlöparen (41), xskiing (41), Thorrez (41), skogsvakt (41), senmanthal (40), dunderklumpen (37), FredrikS (35), snövinter (35), Folkesson (32), deas (30), apelsin (30), jo (28), MC Hammer (27), Staffan Andersson (21), Xintrot (21), everest (20), b-ivar (20)

 
Själv har jag 386 inlägg, vilket är c.a en fjärdedel av mina inlägg på skidfoum.
Anm 1: Jag har tagit fram detta för hand så jag reserverar mig mot eventuella felaktigheter
Anm 2: Jag fyller 70 år 24 September och undrar: sprängs miljonvallen före eller efter detta datum ?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lars-Erik nu måste vi komma på någon kontroversiell vinkling av det hela och samtidigt försöka locka hit folk från alla möjliga sportforum. Förslag efterlyses på något som kan spränga 1 000 0000 vallen. Vi behöver väl inte vara helt sanningsenliga bara vi spränger miljonvallen innan Lars-Eriks 70-årsdag :)

 

Lanserar några förlag:

Swix utvecklar stålsickel, Lars-Erik Persson ny utvecklingschef.

 

Sven-Erik Persson affischnamn när SkiGo lanserar ny superglidvalla. Den röstar jag själv ner direkt.

 

Primateriasickeln och Kuzmin huvudsponsor för Vasaloppet 2015. Jättebråk mellan arrangörerna och Toko.

 

Sedan gäller det bara att sprida detta på alla idrottsforum med länk hit. Synd att inte 1 april infaller innan födelsedagen.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Du kan få fästet förbättrat på alla stationer på Vasaloppet. Men inte glidet. Med min nya "uppfinning" kan detta åtgärdas. Ett litet verktyg (triangulärt i genomskärning) med borste på ena sidan, en ren (lätt utbytbar) trasa på andra sidan och en (lätt utbytbar) rengöringsduk på tredje sidan. I t.ex. Evertsberg före det går utför drar du först ett drag med rengöringsduken, sedan ett med rena trasan och sist med borsten och det blir ny fart under skidorna. Proceduren tar mindre än en halv minut om man tränar ordentligt innan på det. Detta är nog speciellt fördelaktigt för de som glidvallar. De kan nog behålla (de eventuella) fördelarna vallningen ger första halvan av loppet samtidigt som de får stålsicklarnas fördelar i slutet. Om inte stålsicklarna gör på samma sätt får de nog räkna med att bli frånglidna i slutet av de som rengjort skidorna (eftersom även stålsicklade skidor drar till sig viss smuts om än mycket mindre än glidvallade skidor).

-_- Liten "rubrik" i Mats anda: Krismöte i Vasaloppsledningen. Skall man tillåta att även denna service görs rutinmässigt på de olika stationerna ? Eller skall helt enkelt Lars-Eriks "uppfinning" förbjudas helt ? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Du kan få fästet förbättrat på alla stationer på Vasaloppet. Men inte glidet. Med min nya "uppfinning" kan detta åtgärdas. Ett litet verktyg (triangulärt i genomskärning) med borste på ena sidan, en ren (lätt utbytbar) trasa på andra sidan och en (lätt utbytbar) rengöringsduk på tredje sidan. I t.ex. Evertsberg före det går utför drar du först ett drag med rengöringsduken, sedan ett med rena trasan och sist med borsten och det blir ny fart under skidorna. Proceduren tar mindre än en halv minut om man tränar ordentligt innan på det. Detta är nog speciellt fördelaktigt för de som glidvallar. De kan nog behålla (de eventuella) fördelarna vallningen ger första halvan av loppet samtidigt som de får stålsicklarnas fördelar i slutet. Om inte stålsicklarna gör på samma sätt får de nog räkna med att bli frånglidna i slutet av de som rengjort skidorna (eftersom även stålsicklade skidor drar till sig viss smuts om än mycket mindre än glidvallade skidor).

-_- Liten "rubrik" i Mats anda: Krismöte i Vasaloppsledningen. Skall man tillåta att även denna service görs rutinmässigt på de olika stationerna ? Eller skall helt enkelt Lars-Eriks "uppfinning" förbjudas helt ? :ph34r:

Hej Lars Erik. 2012 startade jag en tråd om rengöring av glidzonerna med tanke på backarna efter Evertsberg.

"Startar en ny tråd om rengöring av glidzonerna. Rätta mig om jag har fel. 

Jag brukar rengöra glidzonerna efter nån mil (i Stockholm) genom att dra med ett plastkort några gånger (lätt att ha i fickan). Det som fastnar på kortet är svart = skit. Efteråt är glidet märkbart bättre. Är det nån som testat nåt dylikt sätt att bättra på glidet under gång? Jag tycker det verkar vara en bra idé, typ innan utförslöporna efter Evertsberg. Det tar bara två minuter. Den här tråden gäller rengöring, inte Kuzmin eller snabbglidvalla."

Vi kanske skulle börja utveckla tillsammans. Jag har en del tankar om borstar och glid och en produktidé som jag inte vet hur den skall produceras. Skulle vara kul att se hur långt två kluriga fritänkande gubbar kan komma. Din idé med borsten för att fräscha upp glidet är kaxig och intressant. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars Erik. 2012 startade jag en tråd om rengöring av glidzonerna med tanke på backarna efter Evertsberg.

"Startar en ny tråd om rengöring av glidzonerna. Rätta mig om jag har fel. 

Jag brukar rengöra glidzonerna efter nån mil (i Stockholm) genom att dra med ett plastkort några gånger (lätt att ha i fickan). Det som fastnar på kortet är svart = skit. Efteråt är glidet märkbart bättre. Är det nån som testat nåt dylikt sätt att bättra på glidet under gång? Jag tycker det verkar vara en bra idé, typ innan utförslöporna efter Evertsberg. Det tar bara två minuter. Den här tråden gäller rengöring, inte Kuzmin eller snabbglidvalla."

Vi kanske skulle börja utveckla tillsammans. Jag har en del tankar om borstar och glid och en produktidé som jag inte vet hur den skall produceras. Skulle vara kul att se hur långt två kluriga fritänkande gubbar kan komma. Din idé med borsten för att fräscha upp glidet är kaxig och intressant. 

Kul Lillagubben. Pprecis som jag förstått så är det inte bara fråga om en vanlig liten gubbe utan en ovanligt klurig gubbe med stora tankar och ideér. Det är absolut klart att man kan få bättre glid på skidorna efter rengöring när de blivit smutsiga och det blir de speciellt mycket på Vasaloppet efter all blåbärssoppa och geltuber vi motionärer åker igenom gång på gång. Detta enkla faktum har ju numera uppmärksammats på högsta tävlingsnivå och det tom lönar sig att byta skidor efter inte allt för lång sträcka och det i inte alls så skitiga spår som de på Vasaloppet. JAG anser dock att detta hör samman med stålsicklingsdiskussionen, eftersom det ser ut som att stålsicklade skidor drar till sig mindre smuts än glidvallade. Det är ju en av slutsatserna i Kuzmins avhandling/forskning. Beträffande blåbärssoppans inverkan på glidet så har jag gjort ett ganska omfattande eget test på Ormberget och det utföll mycket klart att det har stor inverkan på glidet.

* Var bor du Lillagubben ? Jag är absolut intresserad att diskutera och utveckla tillsammans med dig.

Link to comment
Share on other sites

För två år sen hade jag med mig en trasa indränkt i glidzonsrengöring. Vahutis rosa gegga. Gav klart bättre glid i kanske en mil, innan jag trampade i nåt skit och glidet tvärdog på ena skidan. Evertsberg kanske är ett bra ställe att städa av det värsta. Sickla med plastkort och tvätta av resten. Så får det bli!
Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik nu måste vi komma på någon kontroversiell vinkling av det hela och samtidigt försöka locka hit folk från alla möjliga sportforum. Förslag efterlyses på något som kan spränga 1 000 0000 vallen. Vi behöver väl inte vara helt sanningsenliga bara vi spränger miljonvallen innan Lars-Eriks 70-årsdag :)

 

Lanserar några förlag:

Swix utvecklar stålsickel, Lars-Erik Persson ny utvecklingschef.

 

Sven-Erik Persson affischnamn när SkiGo lanserar ny superglidvalla. Den röstar jag själv ner direkt.

 

Primateriasickeln och Kuzmin huvudsponsor för Vasaloppet 2015. Jättebråk mellan arrangörerna och Toko.

 

Sedan gäller det bara att sprida detta på alla idrottsforum med länk hit. Synd att inte 1 april infaller innan födelsedagen.

 

/Mats

Tack Mats för goda förslag. Kanske tom. bättre att konstatera följande: Lars-Erik har bevisat att stålsickling är ett klart bättre alternativ än glidvallning på Vasaloppet för motionärer.

Han håller föredrag på Vetenskapens Hus i Luleå:

http://www.ltu.se/ltu/Vetenskapens-hus-i-Lulea/Kalendarium/Den-gyllene-kunskapstriangeln-sa-blir-matematik-vacker-och-spannande-1.120566

Skidforumvänner och andra i Luleåtrakten: Ni är varmt välkomna till denna unika händelse som säkert kommer att omtalas i pressen (tidningar, TV, etc.):och diskuteras bland annat på detta forum lång tid framöver  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig fullständigt när det gäller stålsicklingen (vallar dock på det traditionella sättet ibland för att det är kul). Har även jag upplevt att det är en het fråga och att man blir i det närmaste idiotförklarad av sk experter. Inget jag bryr mig så mycket om.

När det gäller matematiken håller jag däremot inte med dig. Har svårt att komma på så många andra sysselsättningar som är lika tråkiga som att räkna på formler och få ett svar som är x=y+ z.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig fullständigt när det gäller stålsicklingen (vallar dock på det traditionella sättet ibland för att det är kul). Har även jag upplevt att det är en het fråga och att man blir i det närmaste idiotförklarad av sk experter. Inget jag bryr mig så mycket om.

När det gäller matematiken håller jag däremot inte med dig. Har svårt att komma på så många andra sysselsättningar som är lika tråkiga som att räkna på formler och få ett svar som är x=y+ z.

härligt jola61 att du håller med mig beträffande stålsicklingen. Det ser ju ut som att i stort sett alla på skidforum håller med (även de som fortfarande vallar i större eller mindre utsträckning). Så om alla läste skidforum skulle det nog ha blivit det genombrott hos vanliga "söndagsmotionärer" man skulle kunnat förvänta sig. Jag, och jag tror väldigt många med mig, hade nog inte förväntat sig att vallaindustrins och sportaffärernas envetna förnekande skulle vara så effektiv bland majoriteten som inte ens hört talas om detta alternativ.

 

Synd dock att du tänker så om matematiken men jag förstår dig. Väldigt många som fått sin information BARA från skolböckerna tycker nog så. I mitt föredrag idag klockan tolv idag på Vetenskapens hus i Luleå kommer jag att visa NÅGOT HELT ANNAT som inte kommer att lämna någon oberörd (lite likartat som det jag visade på TV lektionen men jag har det nu även ytterligare anpassat till just sådana som säger som dig). Om du är från Luleåtrakten så uppmanar jag dig: KOM, och jag garanterar att du inte kommer att vara oberörd.

 

Det finns en parallell mellan stålsickling och matematik:  båda framställs på sådant sätt i sportaffärer resp.skolan (skolböckerna) att det inte framgår för alla hur fantastiskt detta är för "alla". Detta vill jag ändra på och är mycket stolt att jag bland vänner på facebook numera ofta kallas "folkets professor" .

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se om man kan bli frälst :). Skistart körde gratis Primateriasickling vid köp av skidor, så passade på.

Fungerar det bra så blir det att köpa en sickel också.

 

Men lite funderingar då. Några inlägg tidigare så pratas det om rengöring. Hur rengör man glidyterna på bästa sätt om det samlats mycket skit?

Ser att man ska borsta skidan efter stålsickling med en stålborste. Skulle det fungera med roterande nylon?
Äger en stålborste av ett mindre känt märke som är väldigt hård. Borsten är knappt ens använd då jag tycker den gör mer skada än nytta.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se om man kan bli frälst :). Skistart körde gratis Primateriasickling vid köp av skidor, så passade på.

Fungerar det bra så blir det att köpa en sickel också.

 

Men lite funderingar då. Några inlägg tidigare så pratas det om rengöring. Hur rengör man glidyterna på bästa sätt om det samlats mycket skit?

 

Ser att man ska borsta skidan efter stålsickling med en stålborste. Skulle det fungera med roterande nylon?

Äger en stålborste av ett mindre känt märke som är väldigt hård. Borsten är knappt ens använd då jag tycker den gör mer skada än nytta.

Jag använder vallaveck för rengöring och torkar med torr trasa efteråt samt drar ett drag med nylonborste. Detta är stor skillnad mot tiden då jag använde glidvallor då vallaveck var bannlyst från glidytorna efter vallning. 

Du har även rätt i att man nog alltid bör använda mjukare borste eftersom även för hård borste kan riva upp mikrohår. På ytterligare finare nivå och för att få det hela ytterligare slätare så har ju både Primateria och Skigo tillverkat speciellt papper för slutpolering. (det svarar nog mot det vi gjorde på gamla tider, slutputsade med nylonstrumpa  :) )

Lycka till. Detta är mitt sista inlägg innan min Italienresa. Varför åker jag dit ? Det kan även vara mitt sista inlägg över huvud taget. 

 

Idag eller imorgon sker det nog en ny milstolpe i denna tråds historia. Vilken ? 

Jag skall allvarligt fundera på hur och om jag skall agera därefter. Det beror delvis på vad ni tycker. :rolleyes: Under alla förhållanden har  detta varit en fantastisk lärorik tid för mig. från detta nästan oväntade och otroliga motstånd och misstänkliggöranden från både kända och okända personer :ph34r: till det fantastiska bemötande jag senare upplevt från

de flesta av er (både ni som huvudsakligen stålsicklar och ni som fortfarande ofta glidvallar)  :wub:

Link to comment
Share on other sites

Då har det skett, tråden har passerat 1 miljon visningar. Sug på den, 1 MILJON GÅNGER. Det är överlägset mest visningar av alla trådar på forumet. Och med överlägset menar jag verkligen överlägset :)

 

Lars-Erik har, som han fått utstå både spott och spä, t.o.m rena anonyma hot. Men många är vi som tagit till oss visdomen och argumenten som Lars-Erik förmedlat. Jag har stålsicklat sedan Kuzmins avhandling släptes och de som känner mig och åkt skidor med mig kan intyga att jag aldrig har dåliga skidor. Ofta t.o.m bättre skidor än de som åkt med. Jag har fortsatt att prova, utvärdera, fundera, läsa och diskuterat. Varje gång inser jag hur otroligt enkelt det är att få bra skidor. Kanske inte bäst men definitiv enkelt. Det ger en trygghet i de tillfällen jag ska till att tävla, jag är trygg i vetskapen om att mina skidor kommer glida alldeles utmärkt.

 

Många år har gått sedan tråden startades och jag måste säga att jag är förvånad att vi inte i dag ser en stålsickel i varje skidbutik eller att fler erbjuder tjänsten att sickla. Maken till trög bransch får man leta efter. Vi pratar om vetenskapliga bevis men ändå sitter 90% kvar i vallaträsket. Hur är det möjligt? Vanans makt kanske?

 

För någon vecka sedan var jag på resa med mitt arbete. En kollega från ett kontor ute i landet är en flitigt tränande tjej som även gled in på längdskidor. Från att knappt ha åkt skidor skaffade hon sig en utrustning från en större sportkedja. Vallningsfria skidor, sådan där med "fiskfjäll" i fästzonen. Idén föddes senare att prova på Tjejvasan. I Mora föll det sig naturligt att lämna in skidorna för vallning och föreslås en "Proffsvallning". Inte nog med att skidorna skulle pulvervallas, de fick sig också ett rejält lager klistervalla i fästzonen. Tycker det beskriver väl hur geschäftet kring vallning fungerar och t.om på VL i det största "Vallatältet" blåser man kunder rätt upp och ner. 

Hon har köpt nya skidor, det var inte kul att springa Tjejvasan helt utan glid, och har glidvallat. Mättat många lager, putsat och stått i. När jag frågar varför så fick jag svaret: "Så gör väl alla som kan åka skidor?"

 

Nej, så gör inte alla. Många kanske men inte alla. Och Lars-Erik har gjort sitt allra yttersta för att sprida kunskapen om hur och varför man kan göra något på ett enklare sätt och därmed få en roligare skidupplevelse. Är inte det att utveckla skidsporten så vet inte jag. Tack Lars-Erik för att jag får vara din vän och fått vara en del av den här resan  :wub:

Och grattis i förskott  :)

Link to comment
Share on other sites

Då har det skett, tråden har passerat 1 miljon visningar. Sug på den, 1 MILJON GÅNGER. Det är överlägset mest visningar av alla trådar på forumet. Och med överlägset menar jag verkligen överlägset :)

 

Lars-Erik har, som han fått utstå både spott och spä, t.o.m rena anonyma hot. Men många är vi som tagit till oss visdomen och argumenten som Lars-Erik förmedlat. Jag har stålsicklat sedan Kuzmins avhandling släptes och de som känner mig och åkt skidor med mig kan intyga att jag aldrig har dåliga skidor. Ofta t.o.m bättre skidor än de som åkt med. Jag har fortsatt att prova, utvärdera, fundera, läsa och diskuterat. Varje gång inser jag hur otroligt enkelt det är att få bra skidor. Kanske inte bäst men definitiv enkelt. Det ger en trygghet i de tillfällen jag ska till att tävla, jag är trygg i vetskapen om att mina skidor kommer glida alldeles utmärkt.

 

Många år har gått sedan tråden startades och jag måste säga att jag är förvånad att vi inte i dag ser en stålsickel i varje skidbutik eller att fler erbjuder tjänsten att sickla. Maken till trög bransch får man leta efter. Vi pratar om vetenskapliga bevis men ändå sitter 90% kvar i vallaträsket. Hur är det möjligt? Vanans makt kanske?

 

För någon vecka sedan var jag på resa med mitt arbete. En kollega från ett kontor ute i landet är en flitigt tränande tjej som även gled in på längdskidor. Från att knappt ha åkt skidor skaffade hon sig en utrustning från en större sportkedja. Vallningsfria skidor, sådan där med "fiskfjäll" i fästzonen. Idén föddes senare att prova på Tjejvasan. I Mora föll det sig naturligt att lämna in skidorna för vallning och föreslås en "Proffsvallning". Inte nog med att skidorna skulle pulvervallas, de fick sig också ett rejält lager klistervalla i fästzonen. Tycker det beskriver väl hur geschäftet kring vallning fungerar och t.om på VL i det största "Vallatältet" blåser man kunder rätt upp och ner. 

Hon har köpt nya skidor, det var inte kul att springa Tjejvasan helt utan glid, och har glidvallat. Mättat många lager, putsat och stått i. När jag frågar varför så fick jag svaret: "Så gör väl alla som kan åka skidor?"

 

Nej, så gör inte alla. Många kanske men inte alla. Och Lars-Erik har gjort sitt allra yttersta för att sprida kunskapen om hur och varför man kan göra något på ett enklare sätt och därmed få en roligare skidupplevelse. Är inte det att utveckla skidsporten så vet inte jag. Tack Lars-Erik för att jag får vara din vän och fått vara en del av den här resan  :wub:

Och grattis i förskott  :)

Otroligt Stefan. Jag är mycket hedrad av din skrivelse, du kan verkligen uttrycka dig klockrent. Och en riktig klurgubbe är du dessutom. Men att du skulle klara av att se till att bevisligen få mig först över mållinjen i Vasaloppet hade jag inte i mina vildaste fantasier kunnat drömma om. :rolleyes:  Och observera att Jörgen Brink ser ut att tro han har vunnit, han har helt enkelt missat min framfart på vänsterkanten (kanske det blir något samtal från en annan Stefan ;) ). Och observera speciellt hur kranskullan får springa för att hänga med i svängarna. Stort, mycket stort, att du och skidforums ledning lyckades få fram bildbevis av detta unika ögonblick inför hela skidforum när jag de sista självande metrarna sveper förbi Brinken, Rezak, Auklandbröderna och de andra storfräsarna på mina stålsicklade skidor.  :wub:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...