Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Trevlig bild och stort grattis L-E

Tusen tack skogsvakt. Det aar ju faa foerunnat att bevisligen korsat maallinjen foerst paa Vasaloppet aaven om det givetvis kraavdes vissa specifika foerutsaattningar. Jag aar just nu i Catania naara Etna och om ett par dar foerstaar ni varfoer. Jag fick just information om att min foorre facebookvaan Tony P. numera saaljer Skigos staalsickel och slutit avtal med Primateria. Naagon som vet mer om detta ganska sensationella eventuella faktum ?. Det kanske tom. blir ny vaanfoerfraagan ? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Verkar som om vi stålsicklare får fortsätta leva i förnekelse från övriga (skid)världen. Läste i senaste Vasalöparen om hur man glidpreparerar sina skidor på ett enkelt sätt. Nu var det sent på kvällen och jag var trött, men jag upptäckte inte ett ord om stålsickling som ju, enligt min erfarenhet, är det enklaste sättet att få bra glid på.

Link to comment
Share on other sites

Cirkeln börjar sluta sig!

 

Vad kommer efter handgjord stålsickling jo maskingjord ”stålsickling”. De nyaste stensliparna gör en stuktur utan microhår så man sparar tid och svett genom att köra skidorna genom slipen i stället för att köra med stålsickeln i vallaboden.

 

Förra säsongen körde jag, och de jag ”vallar” fö” alla tävlingar i blötföre (det var nästan inget annat ) på skidor (ofta Ross transparent men också ross med grafitbelag)  som var slipade med Swecom/Mantec Evo. Inget paraffin bara fluid, kloss eller pulver beroende på föret och distansen. Träningsskidorna gick direkt på det slipade belaget.

 

Vid ”vanligt” vinterföre gick träningsskidorna ovallade direkt på det slipade belaget och tävlingsskidorna på blå-, grön- eller grafit Lf + HF + pulver, fluid eller kloss beroende på före o distans.

 

Mättandet efter slipning kan man glömma blå lf+grafit lf  och skidan är färdig för tävling.

 

Rillning med tryckande riller  finns också kvar på programmet.

 

Har testat med Kuzmin sicklar i 4-5 år med på tävling har stålsicklade paren inte varit tillräckligt konkurrenskraftiga. Nu har jag övergivit stålsicklat och låter stenslipen ”sickla” mina skidor

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert så att utvecklingen av slipstenen går framåt. En förklaring till de goda resultaten i Sotji för det svenska laget sägs vara en sten som Lorenz varit med och tagit fram. Som tävlingsåkare av rang har man kanske tillgång till slipare som erbjuder en mycket bra slipning men den normale skidåkaren har svårare. Diskussionen har varit här på forumet tidigare, vilka slipare kan man lita på i Sverige och det har hittills stannat vid en handfull som anses "duga". Jag har hittills fått bättre resultat med stålsicklen än stenslipen, bästa stenslipning jag haft har varit Fischers fabriksslip. Jag resonerar då att jag genom att stålsickla har full kontroll över mina egna skidor och det resultat det blir, jag är inte i händerna på en slipare som kanske inte har förutsättningarna att göra ett bra jobb. Det känns enklare helt enkelt. Vore jag elitåkare som slogs om framskjutna placeringar kanske jag skulle resonera annorlunda. Jag kanske skulle orka leta upp sliparen som gör ett bra jobb och har en bra dag med rätt utrustning.

 

Men det du skriver Finn, ligger i linje med hur jag tänker. En bra utförd behandling av belaget funkar mycket bra, den kan utföras med slip eller den kan göras med en sickel. Du kan få någon enstaka % ytterligare bättre glid med pulver. Mättning av belag är fullständigt bortkastat och något du gör för att den första behandlingen av belaget inte var bra.

Link to comment
Share on other sites

Stort dubbelt grattis, Lars-Erik!  :D 
Både till miljonen visningar (forumets första "mega-tråd") och på födelsedagen!
Jo det stämmer att lagom till födelsedagen har du fått en en katalog från Tony P som på samma sida har en "basescraper" från Ski-Go för att "skära av topparna....microhåren på belaget innan du vallar" och ett officiellt meddelande att de skall börja jobba med Primateria och hänvisning till websidan för dessa produkterna.  Kul med ett litet diskret halvt erkännande även där, samtidigt som även jag tycker det känns beklämmande att se skidbutiker och allehanda folk i branschen pracka på nybörjare gamla dyra "sanningar" om att de måste mätta belag, glidvalla o s v och göra sitt bästa för att tiga ihjäl mycket av vad som hänt på glidprepareringssidan de senaste åtta åren.  Maken till konservativ branch får man leta efter.

Även jag läste nybörjartipsen i senaste Vasalöparen och undrade varför deras vallatipps för den som "inte vill valla över huvud taget" gick ut på att betala sporthandlare och andra dels för att för att grundvalla skidorna och dels för att valla om skidorna "minst två gånger per säsong", samt även för att lägga på skyddsparaffin över sommaren (och underförstått även för att sickla och borsta bort det och valla om skidorna efter sommaren). Kan ju i och för sig minska risken att bränna sönder belag eller att sabba glid genom att inte sickla och borsta bort glidvallan tillräckligt bra, men skall man prompt betala någon att göra jobbet åt en så kan man ju säkert till lägre pris få en annan sporthandlare eller bekant att sickla och putsa upp ett belag som glider ack så väl i flera säsonger eller ca 100 mil för en glad motionär som inte jagar sekunder i Vasaloppet eller andra lopp.  Min enda slutsats var att Vasalöparen nog vill hålla sig väl med sina huvudsponsorer och lyfta fram deras produkter och tjänster och inte gärna tala om att det finns både enklare och billigare alternativ.

Link to comment
Share on other sites

För de som inte hann med att se den förskönade varianten av bannern överst på sidan så såg den ut så här:10580793_10204905599744878_3300428501300

 

Jag har just återvänt från Italien och mitt födelsedagsfirande och ser att det varit en del intressanta inlägg på min tråd. Tusen tack alla som bidragit till detta, speciellt Stefan Sand och Niklas,  som ju med förenada krafter, och med skidforums chefs medverkan,  lyckats föreviga detta viktiga ögonblick i mitt idrottsliv för eftervärlden. Ögonblicket då jag susar förbi Jörgen Brink, Auklandbröderna, Rezak, och de andra storfräsarna de allra sista metrarna på Vasaloppet med glasögonen längst ute på nästippen och med skidforums mössa. Observera speciellt att Jörgen Brink signalerar att han vunnit och inte observerat min framfart längst ute på vänsterkanten på mina stålsicklade skidor och att farten skruvats upp så att kranskullan har svårt att hänga med i svängarna. :D

Link to comment
Share on other sites

Stort dubbelt grattis, Lars-Erik!  :D 

Både till miljonen visningar (forumets första "mega-tråd") och på födelsedagen!

Jo det stämmer att lagom till födelsedagen har du fått en en katalog från Tony P som på samma sida har en "basescraper" från Ski-Go för att "skära av topparna....microhåren på belaget innan du vallar" och ett officiellt meddelande att de skall börja jobba med Primateria och hänvisning till websidan för dessa produkterna.  Kul med ett litet diskret halvt erkännande även där, samtidigt som även jag tycker det känns beklämmande att se skidbutiker och allehanda folk i branschen pracka på nybörjare gamla dyra "sanningar" om att de måste mätta belag, glidvalla o s v och göra sitt bästa för att tiga ihjäl mycket av vad som hänt på glidprepareringssidan de senaste åtta åren.  Maken till konservativ branch får man leta efter.

 

Även jag läste nybörjartipsen i senaste Vasalöparen och undrade varför deras vallatipps för den som "inte vill valla över huvud taget" gick ut på att betala sporthandlare och andra dels för att för att grundvalla skidorna och dels för att valla om skidorna "minst två gånger per säsong", samt även för att lägga på skyddsparaffin över sommaren (och underförstått även för att sickla och borsta bort det och valla om skidorna efter sommaren). Kan ju i och för sig minska risken att bränna sönder belag eller att sabba glid genom att inte sickla och borsta bort glidvallan tillräckligt bra, men skall man prompt betala någon att göra jobbet åt en så kan man ju säkert till lägre pris få en annan sporthandlare eller bekant att sickla och putsa upp ett belag som glider ack så väl i flera säsonger eller ca 100 mil för en glad motionär som inte jagar sekunder i Vasaloppet eller andra lopp.  Min enda slutsats var att Vasalöparen nog vill hålla sig väl med sina huvudsponsorer och lyfta fram deras produkter och tjänster och inte gärna tala om att det finns både enklare och billigare alternativ.

Jag reagerade också på det Wickström skrivit, men det är ju ganska uppenbart att stålsickling eller att helt enkelt strunta i att glidvalla sina skidor och köra på enbart fabriskslip och sedan låta någon stålsickla måste vara ett oerhört enkelt alternativ. Men han vill ju inte sågav den gren som han sitter på, dvs. därifrån han får sin inkomst.
Link to comment
Share on other sites

JAG tycker att vi lyckats mycket bra på detta forum att få ALLA (nåja nästan alla) som läser t.ex. denna tråd att förstå att stålsickling är ett enkelt, billigt, miljömassigt bra och konkurrenskraftigt ALTERNATIV för motionärer på Vasalopp och träning. 

 

Men vi har kapitalt misslyckats att få de verkliga vardagsmotionärerna att få kunskap om detta. Marknadskrafterna, Vasaloppes ledning, de som tjänar pengar på dessa onödiga glidvallor (sportaffarer, Vallatillverkare, Tony Pölder och andra) är bevisligen allt för starka och de har resurser och makt om medierna. 

 

Hur kontaktar man enklast Jan Josefsson för att se om han är intresserad att avslöja hur hela denna "Vallabluff" fungerar och vilka som är de stora vinnarna och förlorarna ?

Link to comment
Share on other sites

JAG tycker att vi lyckats mycket bra på detta forum att få ALLA (nåja nästan alla) som läser t.ex. denna tråd att förstå att stålsickling är ett enkelt, billigt, miljömassigt bra och konkurrenskraftigt ALTERNATIV för motionärer på Vasalopp och träning. 

 

Men vi har kapitalt misslyckats att få de verkliga vardagsmotionärerna att få kunskap om detta. Marknadskrafterna, Vasaloppes ledning, de som tjänar pengar på dessa onödiga glidvallor (sportaffarer, Vallatillverkare, Tony Pölder och andra) är bevisligen allt för starka och de har resurser och makt om medierna. 

 

Hur kontaktar man enklast Jan Josefsson för att se om han är intresserad att avslöja hur hela denna "Vallabluff" fungerar och vilka som är de stora vinnarna och förlorarna ?

 

jan.josefsson@svt.se :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att Tony P först varit rätt så hotfull mot mig på facebook och senare uteslöt mig som vän på grund av mina åsikter om stenslipning och stålsickling så har jag inte alls följt hans fortsatta sätt att argumentera så idag gjorde jag en snabbtitt i hans blogg och det verkar inte som han ändrat sin PROPAGANDA för att skrämma motionärer t.ex. från att stålsickla .

 

Just nu skriver han bl.a. följande i samband med besöket på Fischer:

 

"...många weissbier!
men oxå...nu vet jag varför det är som det är med Fischer skidor!
Imorgon in på något som få varit in på...speedmaxproduktion!
Jag VET vilket paraffin de grundar med!
Jag har förstått nu varför de är NR 1 o att ingen annan är det!
jag vet hur de stenslipar sina skidor...stålsickling...släng er i väggen, om ni bara visste vad Fischer vet så skulle ni stålsicklare gråta blod hehehehehe!" :ph34r: 

 

Lite motsägelsefullt kan man tycka eftersom han ju numera fått se något av sanningen i vitögat och både säljer Skigos stålsickel och slutit avtal med Primateria. Och inte har jag ännu slängt mig i väggen, och inte gråtit blod heller  :P

Link to comment
Share on other sites

Fischers fabriksslip ÄR bra. Så där håller jag med Pölder. Vad som är motsägelsefullt är att han kör ganska hårt på att man skall stenslipa även nya skidor hos honom. Var rädd om Fischers fabriksslip säger jag och förstör den inte med nån stålsickel eller Pölders egen stenslip.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är runt 50 och tänkte ta upp skidåkning igen. (Kan bli Vasan)
Har beställt skidor men igen preparering av belag.
Har på senaste tid läst mycket om vallning och sickling för

att försöka förstå vad för metoder jag ska välja  för glidpreparering av min skidor.

Det jag läst på denna tråd om sickling tilltalar mig.

Tråden är enorm så jag har inte läst allt.

Det jag har svårt att hitta är de praktiska råden, hur jag faktiskt

utför skicklig ihop med att skapa någon struktur (type rill).

Hittar ingen vettiga instruktioner hur jag kan preparera min nya skidor med

med struktur och sickling. (Finns lösryckta instruktioner som inte ger en komplett bild)
Vet inte om jag är dålig på att söka eller om det är dåligt med instruktioner på helhetpreparation.

Har kollat Youtube, Primateria och Kuzmin. 
Hittar inga bra instruktioner för hur jag preparerar mina ny skidor med

skckling och struktur och vilka verktyg som jag bör använda.
Jag hittar lite separata instruktioner om skicklig eller rill (struktur).

Men inget som ger mig helhetsbild hur jag praktiskt preparerar mina nya

skidor och vilka verktyg som kan vara lämpligt att starta med.
Tacksam om någon kan guida mig till bra information om hur man praktiskt preparera sin ny skidor.

Det jag är ute efter är alla moment och utrustning och vilken ordning man bör göra dessa. 

Link to comment
Share on other sites

Det står massor i detta ämne i tråden.Varför ingen har gjort en absolutsanningslathund är för att det finns inga absoluta rätt eller fel. Alla har sina egna tillvägagångssätt både när det gäller sickling eller trad. Glidvallning. Vissa som jag tex , både sicklar o vallar. Man får helt enkelt köra på det man tror på.

sök på youtube efter kuzminsickling så hittar du en bra video. Ska du sickla behöver du bara borste o sickel.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är runt 50 och tänkte ta upp skidåkning igen. (Kan bli Vasan)

Har beställt skidor men igen preparering av belag.

Har på senaste tid läst mycket om vallning och sickling för

att försöka förstå vad för metoder jag ska välja  för glidpreparering av min skidor.

Det jag läst på denna tråd om sickling tilltalar mig.

Tråden är enorm så jag har inte läst allt.

Det jag har svårt att hitta är de praktiska råden, hur jag faktiskt

utför skicklig ihop med att skapa någon struktur (type rill).

Hittar ingen vettiga instruktioner hur jag kan preparera min nya skidor med

med struktur och sickling. (Finns lösryckta instruktioner som inte ger en komplett bild)

Vet inte om jag är dålig på att söka eller om det är dåligt med instruktioner på helhetpreparation.

Har kollat Youtube, Primateria och Kuzmin. 

Hittar inga bra instruktioner för hur jag preparerar mina ny skidor med

skckling och struktur och vilka verktyg som jag bör använda.

Jag hittar lite separata instruktioner om skicklig eller rill (struktur).

Men inget som ger mig helhetsbild hur jag praktiskt preparerar mina nya

skidor och vilka verktyg som kan vara lämpligt att starta med.

Tacksam om någon kan guida mig till bra information om hur man praktiskt preparera sin ny skidor.

Det jag är ute efter är alla moment och utrustning och vilken ordning man bör göra dessa. 

Jag ser att detta är ditt första inlägg. Varmt välkommen till skidforum. Historiskt är det så att MITT FÖRSTA INLÄGG på skidforum var när jag startade denna mastodonttråd för mer än åtta år sedan. Inte kunde jag då gissa eller drömma om allt som skulle hända därefter. Jag var under många år nästan paralyserad (tom direkt eller indirekt hotad) av de starka reaktoner detta väckte hos t.ex.  vallatillverkare, vallaförsäljare (speciellt Tony P som både öppet och via nick försökte stoppa elendet) och delvis även Vasaloppets ledning och andra som är beroende av  onödiga, dyra och miljöfarliga vallor (som jag och många med mig tycker i alla fall). Den bästa sammanfattning du kan få av denna mastodonttråd får du genom att bara läsa första sidan och sedan komplettera med det jag länkar till där. Det finns dock där inget tydlig information om det du frågar efter och senare när jag uppdaterar borde jag tänkta på att länka även till detta t.ex. till följande instruktonsfilmer:

 
Tyvärr är det ju så att när du frågar i sportaffärer etc, så får du inga eller helt felaktiga upplysningar, t.ex. att det inte fungerar, att det är svårt, att du kan förstöra skidorna etc. Om du vill tro mer på mig (som ju ändå är känd forskare och har åkt 23 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor med redovisade resultat, även i förhållande till tiden när jag använde zerapulver) så påstår jag följande: Stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV för motionärer, förmodligen det allra bästa,  speciellt för vardagsmotionärer, för Vasalopp och för träning. Glidvalla och tom pulver behövs helt enkelt inte. Detta alternativ är dessutom mycket enklare, billigare, miljömässigt bättre och säkrare på t.ex. Vasalopp (speciellt om du håller till lite längre bak i fältet där spåret är mycket skitigt).
Lycka till och som sagt varmt  välkommen i gänget på skidforum oberoende hur du avser att preparera dina skidor.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det dax för mig att börja åka längdskidor, med mål på Vasaloppet.

Har läst runt ganska mycket för att försöka förstås hur jag ska kunna preparera mina
skidor på ett enkelt sätt med ett bra resultat för både glid och fäste.
Nedan har jag skrivit ihop vad jag har valt för utrustning för glidpreparering
och hur jag har tänkt preparera min skidor.
 
Jag har köpt följande:
Rossignol Delta Course 2014/2015 skidor. (1999:-)
 
Primateria P/R-cut stål sickel. (1050:-)
Tänkte initialt ha kvar stenslipningen från fabriken, då verkar ju P-Cut bra.
Har läst att R-Cut är ungefär som Kuzmin Universal sickel, så med R-Cut
ska man kunna sickla in lite finare mönster eller sickla ner stenslipningen.
Så med P/R-cut får jag två sicklar i en. Verkar som ett bra alternativ.
 
Red Creek Riller set från Team Sportia i Uppsala (1999:- kampanjpris)
Innehåller
083 Riller, längd. -5°/-15°. Julgran, spetsig fin.
037 Riller, längd. 2 mm, rak.
081 Riller, längd. Grov, snedhuggen/skrå
Var på visning på Team Sportia Uppsala där Patrik Ingesson visade preparering 
med Red Creek rillers. RC Rillers verkade väldigt lättanvända.
Enklaresport har ju också pratat väl om Red Creek och har också get konkreta tips.
 
Tittade på Kuzmin XRiller, men vald bort den för att den verkar krånglig
med värmeplattan för varmföresrillning, annars verkar den ju enkel och bra.
     2014-10-27 Kommentar tillagt efter att Kuzmin kommenterat på Facebook
     Min anledning till att inte välja XRiller ovan är helt irrelevant och felaktig.

     Som jag har skrivit, har jag ingen lust att hålla på att värma riller, utan tänkte bara kallrilla,
     Men jag inser nu att det inte finns något argument att XRiller skulle var sämre än Red Creek som
     kallriller och då faller min argumentation att välja bort XRiller. 
     Så jag skulle ha kunna valt en XRiller för enbart kallrillning, med senare möjlighet att varm 
rilla.

 
Titta även på Primateria Riller set, men jag hittade inge bra beskrivning på
vad för rillers som ingår, Länken på deras hemsida till rillerdokumentation är trasig.
Hade Primateria varit lite bättre på att ge olika exempel på hur man kan
använda deras rillers så kanske jag hade köpt deras rillerset istället.
Kanske finns i det dokument som jag inte kom åt på deras hemsida.
 
Nu har det gått ganska mycket pengar på pjäxor,stavar,skidor,skicklar och rillers, så nu
måst vi börja dra ner kostander. Får köra billiga borstalternativ.
 
Kör på en
Red Creek - Handborste Vit nylon, hård (139:-)
och
Primateria Peak Finish P1 polerpapper. (100:-)
 
Här är min ide till glidpreparering:
Nedan är hur jag tänkt preparer min nya skidor när jag har fått all utrustning.
 
1. Tvätta skidan med Vallaväck för att få bort paraffin som är pålagt i fabrik.
   Är osäker om skidan är paraffinerad från fabrik? 
   Kan ju inte skada att tvätta med Vallaväck.
 
2. Sickla med Primateria R-Cut enligt video
 
3. Sickla bort microhår med Primateria P-Cut enligt video
Jag kommer använda nylon borste, jag kanske kan vinkla nylonborsten
för att uppnå liknade effekt som Primaterias stål borste med vinklade strån.
 
4. Polera med Primateria Peak Finish P1 polerpapper.
 
5. Red Creek Rilla enligt Patrik Ingesson instruktion.
  Enligt Patrik var nedan rillningskombination den bästa dom hittat 
  och den skulle fungera i all typer av väder.
   
  Kör all rillers en gång över skidan med ganska hårt tryck. (ej i fästzone)
  Rillers körs i följande ordning
  1. 083 Riller, längd. -5°/-15°. Julgran, spetsig fin
  2. 081 Riller, längd. Grov, snedhuggen/skrå
  3. 037 Riller, längd. 2 mm, rak.
  Finns ju lite andra varianter man kan köra här, 
  T.ex. Enklaresport ger ju förslag att man Rill mera bak på skidan, vid varmare väder. 
  
  Klart, ingen borstning efter rillningen.
  Patriks råd var att man gör rillning sist och ingen borsting efter rillning.
  Enklaresport är väll inne på detta spår också.
   
  
Nu är man sugen på att komma ut och åka skidor med super glid.  :-)
Skulle var kul med lite kommentarer på mitt prepareringsupplägg från er som gjort detta på riktigt.
Link to comment
Share on other sites

 

Nu är det dax för mig att börja åka längdskidor, med mål på Vasaloppet.

Har läst runt ganska mycket för att försöka förstås hur jag ska kunna preparera mina
skidor på ett enkelt sätt med ett bra resultat för både glid och fäste.
Nedan har jag skrivit ihop vad jag har valt för utrustning för glidpreparering
och hur jag har tänkt preparera min skidor.
 
Jag har köpt följande:
Rossignol Delta Course 2014/2015 skidor. (1999:-)
 
Primateria P/R-cut stål sickel. (1050:-)
Tänkte initialt ha kvar stenslipningen från fabriken, då verkar ju P-Cut bra.
Har läst att R-Cut är ungefär som Kuzmin Universal sickel, så med R-Cut
ska man kunna sickla in lite finare mönster eller sickla ner stenslipningen.
Så med P/R-cut får jag två sicklar i en. Verkar som ett bra alternativ.
 
Red Creek Riller set från Team Sportia i Uppsala (1999:- kampanjpris)
Innehåller
083 Riller, längd. -5°/-15°. Julgran, spetsig fin.
037 Riller, längd. 2 mm, rak.
081 Riller, längd. Grov, snedhuggen/skrå
Var på visning på Team Sportia Uppsala där Patrik Ingesson visade preparering 
med Red Creek rillers. RC Rillers verkade väldigt lättanvända.
Enklaresport har ju också pratat väl om Red Creek och har också get konkreta tips. 
Tittade på Kuzmin XRiller, men vald bort den för att den verkar krånglig
med värmeplattan för varmföresrillning, annars verkar den ju enkel och bra.
Titta även på Primateria Riller set, men jag hittade inge bra beskrivning på
vad för rillers som ingår, Länken på deras hemsida till rillerdokumentation är trasig.
Hade Primateria varit lite bättre på att ge olika exempel på hur man kan
använda deras rillers så kanske jag hade köpt deras rillerset istället.
Kanske finns i det dokument som jag inte kom åt på deras hemsida.
 
Nu har det gått ganska mycket pengar på pjäxor,stavar,skidor,skicklar och rillers, så nu
måst vi börja dra ner kostander. Får köra billiga borstalternativ.
 
Kör på en
Red Creek - Handborste Vit nylon, hård (139:-)
och
Primateria Peak Finish P1 polerpapper. (100:-)
 
Här är min ide till glidpreparering:
Nedan är hur jag tänkt preparer min nya skidor när jag har fått all utrustning.
 
1. Tvätta skidan med Vallaväck för att få bort paraffin som är pålagt i fabrik.
   Är osäker om skidan är paraffinerad från fabrik? 
   Kan ju inte skada att tvätta med Vallaväck.
 
2. Sickla med Primateria R-Cut enligt video
 
3. Sickla bort microhår med Primateria P-Cut enligt video
Jag kommer använda nylon borste, jag kanske kan vinkla nylonborsten
för att uppnå liknade effekt som Primaterias stål borste med vinklade strån.
 
4. Polera med Primateria Peak Finish P1 polerpapper.
 
5. Red Creek Rilla enligt Patrik Ingesson instruktion.
  Enligt Patrik var nedan rillningskombination den bästa dom hittat 
  och den skulle fungera i all typer av väder.
   
  Kör all rillers en gång över skidan med ganska hårt tryck. (ej i fästzone)
  Rillers körs i följande ordning
  1. 083 Riller, längd. -5°/-15°. Julgran, spetsig fin
  2. 081 Riller, längd. Grov, snedhuggen/skrå
  3. 037 Riller, längd. 2 mm, rak.
  Finns ju lite andra varianter man kan köra här, 
  T.ex. Enklaresport ger ju förslag att man Rill mera bak på skidan, vid varmare väder. 
  
  Klart, ingen borstning efter rillningen.
  Patriks råd var att man gör rillning sist och ingen borsting efter rillning.
  Enklaresport är väll inne på detta spår också.
   
  
Nu är man sugen på att komma ut och åka skidor med super glid.  :-)
Skulle var kul med lite kommentarer på mitt prepareringsupplägg från er som gjort detta på riktigt.

 

Som nån skrev tidigare: fabriksslip kan vara jättebra. vet inte hur Rosso är, men fischer och atomic kan ha toppenglid direkt ur affären - bara att skrapa och borsta ur ALL paraffin så har man helbra skida att börja med. 

Link to comment
Share on other sites

Jag (som inte är ngn expert, du får nog svar från ngn som kan snart: enklaresport), menar nig att primateria r-cut ger nog en lite för fin struktur, som väl passar bäst i kallt o torrt före. - men ack så fiiiin ytan blir av r-cuten. - Tror inte du kan rilla tillräcklig struktur efter r-cuten.

 

Primaterias S-cut tycker jag är ganska svår att använda, blir en hel del "strån" som sticker upp ur strukturen du nog måste ha bort.

 

Jag skulle nog försöka få med en stålborste i budgeten. - Kanske nöja sig med endast en riller, typ 0/-10, alt. rak 1 mm (om man föredrar raka strukturer) ?

Link to comment
Share on other sites

Jag (som inte är ngn expert, du får nog svar från ngn som kan snart: enklaresport), menar nig att primateria r-cut ger nog en lite för fin struktur, som väl passar bäst i kallt o torrt före. - men ack så fiiiin ytan blir av r-cuten. - Tror inte du kan rilla tillräcklig struktur efter r-cuten.

 

Primaterias S-cut tycker jag är ganska svår att använda, blir en hel del "strån" som sticker upp ur strukturen du nog måste ha bort.

 

Jag skulle nog försöka få med en stålborste i budgeten. - Kanske nöja sig med endast en riller, typ 0/-10, alt. rak 1 mm (om man föredrar raka strukturer) ?

 

 

Nu är det dax för mig att börja åka längdskidor, med mål på Vasaloppet.

Har läst runt ganska mycket för att försöka förstås hur jag ska kunna preparera mina
skidor på ett enkelt sätt med ett bra resultat för både glid och fäste.
Nedan har jag skrivit ihop vad jag har valt för utrustning för glidpreparering
och hur jag har tänkt preparera min skidor.
 
Jag har köpt följande:
Rossignol Delta Course 2014/2015 skidor. (1999:-)
 
Primateria P/R-cut stål sickel. (1050:-)
Tänkte initialt ha kvar stenslipningen från fabriken, då verkar ju P-Cut bra.
Har läst att R-Cut är ungefär som Kuzmin Universal sickel, så med R-Cut
ska man kunna sickla in lite finare mönster eller sickla ner stenslipningen.
Så med P/R-cut får jag två sicklar i en. Verkar som ett bra alternativ.
 
Red Creek Riller set från Team Sportia i Uppsala (1999:- kampanjpris)
Innehåller
083 Riller, längd. -5°/-15°. Julgran, spetsig fin.
037 Riller, längd. 2 mm, rak.
081 Riller, längd. Grov, snedhuggen/skrå
Var på visning på Team Sportia Uppsala där Patrik Ingesson visade preparering 
med Red Creek rillers. RC Rillers verkade väldigt lättanvända.
Enklaresport har ju också pratat väl om Red Creek och har också get konkreta tips. 
Tittade på Kuzmin XRiller, men vald bort den för att den verkar krånglig
med värmeplattan för varmföresrillning, annars verkar den ju enkel och bra.
Titta även på Primateria Riller set, men jag hittade inge bra beskrivning på
vad för rillers som ingår, Länken på deras hemsida till rillerdokumentation är trasig.
Hade Primateria varit lite bättre på att ge olika exempel på hur man kan
använda deras rillers så kanske jag hade köpt deras rillerset istället.
Kanske finns i det dokument som jag inte kom åt på deras hemsida.
 
Nu har det gått ganska mycket pengar på pjäxor,stavar,skidor,skicklar och rillers, så nu
måst vi börja dra ner kostander. Får köra billiga borstalternativ.
 
Kör på en
Red Creek - Handborste Vit nylon, hård (139:-)
och
Primateria Peak Finish P1 polerpapper. (100:-)
 
Här är min ide till glidpreparering:
Nedan är hur jag tänkt preparer min nya skidor när jag har fått all utrustning.
 
1. Tvätta skidan med Vallaväck för att få bort paraffin som är pålagt i fabrik.
   Är osäker om skidan är paraffinerad från fabrik? 
   Kan ju inte skada att tvätta med Vallaväck.
 
2. Sickla med Primateria R-Cut enligt video
 
3. Sickla bort microhår med Primateria P-Cut enligt video
Jag kommer använda nylon borste, jag kanske kan vinkla nylonborsten
för att uppnå liknade effekt som Primaterias stål borste med vinklade strån.
 
4. Polera med Primateria Peak Finish P1 polerpapper.
 
5. Red Creek Rilla enligt Patrik Ingesson instruktion.
  Enligt Patrik var nedan rillningskombination den bästa dom hittat 
  och den skulle fungera i all typer av väder.
   
  Kör all rillers en gång över skidan med ganska hårt tryck. (ej i fästzone)
  Rillers körs i följande ordning
  1. 083 Riller, längd. -5°/-15°. Julgran, spetsig fin
  2. 081 Riller, längd. Grov, snedhuggen/skrå
  3. 037 Riller, längd. 2 mm, rak.
  Finns ju lite andra varianter man kan köra här, 
  T.ex. Enklaresport ger ju förslag att man Rill mera bak på skidan, vid varmare väder. 
  
  Klart, ingen borstning efter rillningen.
  Patriks råd var att man gör rillning sist och ingen borsting efter rillning.
  Enklaresport är väll inne på detta spår också.
   
  
Nu är man sugen på att komma ut och åka skidor med super glid.  :-)
Skulle var kul med lite kommentarer på mitt prepareringsupplägg från er som gjort detta på riktigt.

 

Kaabang. JAG är imponerad över de kunskaper du redan skaffat dig. Du får nog som vi andra pröva dig fram. Jag har ju nästan uteslutande använt den något enklare Kuzminsickeln men är mycket imponerad av den utveckling som gjorts av Primateria, som ju tom. lett till att svenska landslaget utnyttjar deras grejer och utveckling när så är lämpligt (många tror ju att det goda glidet i senaste Rysslandsäventyret inte är oberoende av detta och att motsvarande justeringar har gjorts på slipmaskinerna så att dessa kan konkurrera även fortsättningvis).

 

Mitt råd till dig Kaabang är att du får som vi andra fortsätta att testa dig fram till det som passar dig. Helt klart är att struktureringen är MYCKET VIKTIG för glidet, enligt min och mångas mening mycket viktigare än den fördel som eventuellt pulver/superparafin kan ge speciellt på kortare sträckor. Just Ronnie Löf du fångat på filmen talar jag regelbundet med och jag har  mycket stor respekt för honom både som skidåkare och kunnig i skidpreparering. Han är en mästare att preparera skidorna, speciellt strukturering, och gjorde detta tom. tidigare än t.ex. diskussionen på denna tråd kom igång. Som åkare har han ju visat sin storhet genom att c:a tio år i följd varit bland de hundra bästa på Vasaloppet (jag tror runt 30-35 som bäst).

 

Jag är ju numera mycket vanlig motionär men har även förkovrat mig teoretiskt på olika sätt eftersom jag fått förmånen att på nära håll följa de som forskat på detta (bl.a. Sture Hogmark och hans grupp i Uppsala, Kuzmin, forskare vid LTU som intresserat sig för detta de senaste åren(jag hoppas senare kunna redovisa vad jag vet om detta)). Min erfarenhet främst som motionär är att rillning är speciellt viktig när det är nära noll, Själv rillar jag oftast inte om det är kallare än -6. Ju närmare noll ju grövre Riller använder jag. Detta vet jag inte om det är vetenskapligt belagt, det är bara min erfarenhet.

 

Lycka till Kaabang, DU har verkligen tillfört något viktigt och vi hoppas du fortsätter att dela med dig av dina erfarenheter,

Link to comment
Share on other sites

Av vad jag förstår så har jag efterfrågats men det är sjukt mycket text på kort tid så kan det kortas ned lite? Och jag skall absolut inte lägga ned om ngn trodde det! :-) Så lätt blir man inte av med mig! ;-)

 

Under tiden så kan jag ju bara poängtera hur viktigt det är med hög hydrofobicitet vid varmare fören och mindre viktigt vid kallare. Och borstningen försämrar hydrofobiciteten men gör skidan lenare och mindre "fästbar" för de hårdare iskristallerna. 

 

Sen är nog det sista riktigt intressanta hur rillningen påverkar glidet och Ni som har sett skidor efter Kuzmins brutala XRiller undrar säkert hur de ens kan glida men uppenbarligen så glider de sjukt bra och samma sak där. Vid varmare fören så gör det inget att det sticker upp lite här och där men vid kallare fören så rillar man annorlunda och ser till så inget sticker upp som kan bromsa. Själva rillningen skapar typ ett kaosmönster som skapar lite luftfickor. 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen på banan igen Enklaresport, så vi inte krånglar till det i onödan :lol: Det är alltid intressant att höra om du har några nya ideer i  struktureringsbranchen. Tyvärr har ju  Kuzmin, Primateria, RS Riller, Reed Creek och andra valt att inte öppet delge oss sina synpunkter på detta forum och som vi sedan själva kan testa . Det ryktas dessutom att du just nu har en ovanligt fördelaktig rea på del av sortimentet. Stämmer det ?

Link to comment
Share on other sites

Jag (som inte är ngn expert, du får nog svar från ngn som kan snart: enklaresport), menar nig att primateria r-cut ger nog en lite för fin struktur, som väl passar bäst i kallt o torrt före. - men ack så fiiiin ytan blir av r-cuten. - Tror inte du kan rilla tillräcklig struktur efter r-cuten.

 

Primaterias S-cut tycker jag är ganska svår att använda, blir en hel del "strån" som sticker upp ur strukturen du nog måste ha bort.

 

Jag skulle nog försöka få med en stålborste i budgeten. - Kanske nöja sig med endast en riller, typ 0/-10, alt. rak 1 mm (om man föredrar raka strukturer) ?

Okey! Här var frågan! 

Ja, rent generellt, vid normal -samt varmföre, så ger R-cuten en lite för fin yta så använder man den sickeln så behöver man oftast komplettera med att rilla men den går ensamt bra vid kalla och torra fören, gärna ihop med ordentlig borstning då. 

S-Cuten är tuff att använda om man drar den som man brukar göra med stålsicklar. Men ger ett bestående och bra resultat. Vill man istället ha en pressande rillning så kan man faktiskt skjuta S-cuten framför sig. Då blir den lätthanterlig och rillerspåren blir inte bestående. .

Stålborsten känns nödvändig vid stålsickling.

Antal rillers är beroende på budgeten men en rak 1,0:a är inte fel. Eller kanske endast en 2,0:a om budgeten är begränsad och man vill bli så allround som möjligt. Fast 1,0 eller 2,0... Den eviga frågan för många. 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen på banan igen Enklaresport, så vi inte krånglar till det i onödan :lol: Det är alltid intressant att höra om du har några nya ideer i  struktureringsbranchen. Tyvärr har ju  Kuzmin, Primateria, RS Riller, Reed Creek och andra valt att inte öppet delge oss sina synpunkter på detta forum och som vi sedan själva kan testa . Det ryktas dessutom att du just nu har en ovanligt fördelaktig rea på del av sortimentet. Stämmer det ?

Ha ha, tackar professorn! :-)

Visst får jag höra lite men allt kan jag ju inte säga. Det jag törs säga är att Kuzmin såldes slut på väldigt många XRillers i vallabodarna och då pratar vi alltså om vallabodarna i OS. Mer än så får/kan/vill/törs... (?) inte Leonid berätta ens för mig. Men det lovade han iaf. Sen så fortsätter Primateria att jobba aktivt och nu kommer de att lyfta ut deras skidprepareringsprodukter i ett eget bolag vilket skall underlätt. Vidare så har de inte riktigt fått till deras snabba fästvalla, iaf inte ännu, så den får vi inte se den här säsongen. 

Ja, det var väl det... Nyheterna var att det inte var så mycket nyheter! ;-)

Och ja, det stämmer! Vi kör just idag, och i några dagar till, en stor rea i butiken och sen på onsdag eller torsdag så lägger vi även ut det i shopen. Det är dock inte så mycket vinterprodukter utan mer löparskor och löparkläder. Visserligen så har vi fortfarande en, tycker iaf jag, bra rabatt på Kuzminsicklar i flerpack. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...