Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

mina tester av ovallat stålsicklat och ovallat stenslipat har visat på att högfartsläppet varit bättre på stenslipade skidor vid några få minus och varmare eller även något kallare vid mycket fuktig snö.

Mest märkbart på skidor med längre tryckzoner. Har rillat mycket men får ändå inte till samma släpp. Någon med liknande erfarenhet?

 

Hur som helst ser jag inget i mina tester som säger att en stålsicklad skida skulle hålla glidet bättre än en stenslipad skida som genomgått borstning och polersickling. Där jag stenslipar så fixar stensliparen det sistnämnda vilket nog de flesta slipare gör idag som kvalitetskontroll.

Det du då får, egentligen, är en skida som har en bättre struktur än vad du lyckas få med stålsickel och handstruktur.

 

Har du testat en fullständig Primateria behandling. Alltså stålsicklat följt av deras rillning med låst riller och kombon med 0,9 + 0,1? Vilken riller har du använt för att få fart på din stålsiklade skida? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Frågan kvarstår från mitt inlägg där jag på ett tråkigt sätt anklagade LE för troll om nu detta är ett alternativ för den glada motionären?

Är det inte snarare en fråga det här för den bitne motionären/prylnissen?

Många bekanta som åkt ÖS + VL tycker rill är ett för dyrt alternativ t.o.m och lägger max 149:- på någon LF valla om den är slut.  

Link to comment
Share on other sites

jag har testat RS-RILLER, RED CREEK OCH HOLMENKOL

Aldrig fått vattenplaning med stenslipad struktur men med stålsicklad, trots generös rillning.

Så hur man ska få till stålsicklade skidor i blötföre är för mig en gåta. Kollade Kuzmins metod med sin groteska rillning i blötföre så ger det väl en fingervisning om att det krävs mer rillning med stålsickling?

Link to comment
Share on other sites

jag har testat RS-RILLER, RED CREEK OCH HOLMENKOL

Aldrig fått vattenplaning med stenslipad struktur men med stålsicklad, trots generös rillning.

Så hur man ska få till stålsicklade skidor i blötföre är för mig en gåta. Kollade Kuzmins metod med sin groteska rillning i blötföre så ger det väl en fingervisning om att det krävs mer rillning med stålsickling?

Är väl knappast nån rocket science att stålsickling suger i blött före? Även med kuzmin plus. Är det rejält blött krävs grövre struktur än vad sicklarna ger. Ofta funkar det då att komplettera med grov rill. MEN är det rktigt blött och man vill ha superglid så hade jag def lämnat in till en duktig stenslipare. Jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Sälja mer valla?

Link to comment
Share on other sites

nej skogsvakt jag är inte inne på stålsicklartråden för att sälja valla. Skrev att jag utelämnar vallan, eller hur.

Jag preparerar massor av skidor både åt mig själv och andra. Eftersom jag inte lyckats i blötfören med stålsicklat som struktur vill jag bara få det bekräftat vilket du nu just gjort. Har inte lusläst tråden men har haft uppfattningen att många anser att sickling alltid är bäst vilket jag inte upplevt. Är det allmänna omdömet som du skriver så kan jag sammanfatta följande:

Stålsicklat i blötfören kräver extra mycket rill exempelvis skärande rill 1-2 mm för att fungera men en stenslipad struktur

uppnår bättre resultat. Stålsicklad struktur i kallföre och stenslipad i varmföre är att rekommendera ?.  

Link to comment
Share on other sites

Massa o djup o helst skärande rill i kombination med annat i blötföre med stålsicklat! Rasp på högkant går ofta kanon!!! Stålsicklat utan mkt rill, då blir det lätt sug. Slutsats - du klarar dig med Kuzmin plus o rasp på högkant. Då klarar du de flesta fören. Tryck hårdare med raspen bara om det är blötare. Men enklare sport kan skicka mig en X-riller så ska jag testa den. Och värma den också i riktigt blötföre:-)
Link to comment
Share on other sites

Kuzmin har synpunkter på sin FB angående stålsicklat i vått före:

 

"Vem är grotesk?

Ut ur http://www.skidforum.se/…/482-tre-vasalopp-på-samma-sickl…/…:
” jag har testat RS-RILLER, RED CREEK OCH HOLMENKOL
Aldrig fått vattenplaning med stenslipad struktur men med stålsicklad, trots generös rillning.
Så hur man ska få till stålsicklade skidor i blötföre är för mig en gåta. Kollade Kuzmins metod med sin groteska rillning i blötföre så ger det väl en fingervisning om att det krävs mer rillning med stålsickling?”

Rätt så underligt påståendet tycker vi på Kuzmin Ski Technology AB. Kolla gärna de två bifogade bilder med resultatlistor. Bägge två tävlingar gick i extremt blöt före, men stålsickel och Swix 401 2 mm rilljärn ordnade ett fantastiskt bra glid. Super glid!"

12931234_988682114532863_13407684923467712932830_988682104532864_818373322740243

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett sätt att påstå att inte mycket har hänt med materialet på 20 år. Har det det?

Kompisen har t.ex. ett par Kneissel från mitten av åttiotalet efter Erik Östlund som är lättare än de Redline han köpte i fjol. Det som kanske skiljer mest är tryckpunkternas utformning. Så skidor från mitten av nittiotalet på WC nivå är nog inget fel att dra slutsatser ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Nu blandar ni ihop två olika saker.

 

Att gamla skidor går bra i blötföre har vi ju betydligt färskare exempel från än 1995. Det senaste exemplet är väl Rickardsson i Årefjällsloppet för nån vecka sen. En användare på twitter uppmärksammade detta: https://twitter.com/JasseNys/status/716199323973853184/photo/1

 

Det är dock inte samma sak som att stålsickling matchar modern stenslipning i blötföre. Där har vi kanske inte lika många färska resultatlistor att gräva fram?

Link to comment
Share on other sites

Om jag ska vara riktigt jobbig: Eller så handlar det om att stenslipningen var primitiv på 90-talet, men bättre nu. Tror skillnaden idag är klart mindre, stenslipningen är på väg ikapp sicklingen vad gäller mikrohår. För mig som motionär handlar det då om 4-500:- för en slipning, eller 5-600:- för en sickel som jag kan "slipa" skidorna med rätt många gånger. Eller kanske mer rättvist: två-tre sicklar för 1000-1500:-, 

 

Blir resultatet av sickling lika bra eller ens i närheten av en 500:- slipning är valet givet för min del. Att själv ha kontroll på strukturen under skidorna är grejen för mig, kunna anpassa till aktuella förhållanden och mixtra. 

 

Behöver inte se resultatlistor från -95 för att komma till den slutsatsen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om jag ska vara riktigt jobbig: Eller så handlar det om att stenslipningen var primitiv på 90-talet, men bättre nu. Tror skillnaden idag är klart mindre, stenslipningen är på väg ikapp sicklingen vad gäller mikrohår. För mig som motionär handlar det då om 4-500:- för en slipning, eller 5-600:- för en sickel som jag kan "slipa" skidorna med rätt många gånger. Eller kanske mer rättvist: två-tre sicklar för 1000-1500:-, 

 

Blir resultatet av sickling lika bra eller ens i närheten av en 500:- slipning är valet givet för min del. Att själv ha kontroll på strukturen under skidorna är grejen för mig, kunna anpassa till aktuella förhållanden och mixtra. 

 

Behöver inte se resultatlistor från -95 för att komma till den slutsatsen. 

Jag gillar kaffe stenskarpt men inte snus. Trots det gillar jag din attityd och inlägg kaffe och snus. Enkelt och klockrent inlägg som starkt stärker min enkla argumentering för stålsickling som ett bra/perfekt ALTERNATIV. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Haha ja herregud. Imponerande uthållighet. Hur slutade det?

Han skriver såhär på sin Facebook.

 

DAGEN EFTER, Har just vaknat efter mina 20 mil på rullskidor igår runt kvarteret, 770 varv a 260 meter. Tid: 15 48 (c:a). Jag är redan överaskande återställd efter god sömn.Jag är grymt nöjd och grymt TACKSAM till er alla som stöttat mig på detta fantastiska vis.

Link to comment
Share on other sites

Vilken prestation Lars-Erik!

 

Dalborgc m familj var på plats under loppet och vid målgång. Helt imponerande att se när Lars-Erik sjungande går i mål efter drygt 15 timmars skidåkning. Det var också roligt att se hela staben, tidtagningskontrollant, vätskekontrollen, filminspelning, kranskulla mfl. in action. Dessutom bevakade också Norrbottens media loppet TV, Radio och lokalpress var på plats flera gånger under dagen.

 

Nu vill jag inget annat än att lära mig att åka rullskidor och det kan väl inte finnas en bättre inspiratör och tränare än Lars-Erik  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...