Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag ser rullskidåkningen som en utmärkt träning inför vinterns åkning och då givetvis på stålsicklade skidor. Förlåt men måste ändå bara få skriva att jag idag för första gången har åkt rullskidor under ledning av Lars-Erik. Det är ju en fantastisk grund för att lära sig stakteknik och förbättra konditionen och så roligt att få stå på skidor då vi inte har någon snö än...

 

Tack Lars-Erik för lektionen :) Nu ska jag köpa rullskidor för sommaråkning och stålsicklar inför vintersäsongen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För mig som är nybörjare och motionär är den här tråden det enda stället där jag har kunnat fördjupa mig om stålsickling. För mig är allt på tråden intressant och nytt! Här kan jag läsa om tester, tekniker, träningstips och debattinlägg. När jag frågar i sportaffärerna kan ingen hjälpa mig utan de ser oftast helt frågande ut.

 

Jag har inte varit med på Skidforum så länge så för mig (och som jag tror även för många andra skidåkare inkl. motionärer) är ju den här tråden ett utmärkt forum för inspiration för träning och för att bygga på kunskap om förutsättningar för att få bra glid.

Link to comment
Share on other sites

För mig som är nybörjare och motionär är den här tråden det enda stället där jag har kunnat fördjupa mig om stålsickling. För mig är allt på tråden intressant och nytt! Här kan jag läsa om tester, tekniker, träningstips och debattinlägg. När jag frågar i sportaffärerna kan ingen hjälpa mig utan de ser oftast helt frågande ut.

 

Jag har inte varit med på Skidforum så länge så för mig (och som jag tror även för många andra skidåkare inkl. motionärer) är ju den här tråden ett utmärkt forum för inspiration för träning och för att bygga på kunskap om förutsättningar för att få bra glid.

 

OK, det är inget jag motsäger dig om, snarare tvärtom. Det enda jag önskade var att ultraåkning på rullskidor borde få en egen tråd, då den knappast hör ihop med stålsickling. Lars-Erik är inte den ende, som gjort ultralånga turer på rullskidor, vill minnas att någon åkt runt Vättern 30 mil och några korsat Sverige i öst-västlig riktning. Så ämnet förtjänar en egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jag läst valda delar i tråden...

 

Om ni vill läsa vad jag "tror på" (eller vad jag skall jag använda för uttryck) så kan ni googla på "Enges och skidvallning" så kommer ni rätt.

 

Jag hälsade på Enges i somras (augusti) för att uppdatera mig.

Då berättade han (kortfattat) att ursprungsvärdena i vallorna "försvinner" efter "ett tag" och får samma värden som snön, och då kommer kombinationen skida/valla inte mera att fungera som det var tänkt.

 

I praktiken betyder detta att det inte spelar någon roll vilken valla man har. 

I slutändan blir det precis som trådskaparen säger. Det konstateras ju också att det är mot slutet av Vasaloppet som det inte blir någon skillnad.

 

Vad blir då viktigast? Jo, att man har rätt skidor, dvs Märke och modell, för föret ifråga.

 

Jag råkade se ett inlägg där det stod att belagen inte har utvecklats något från 1987. Det beror helt enkelt på att tillverkarna också(!) har lärt sig via test såklart, att det inte blir några ändringar/markanta förbättringar. En viss utveckling sker alltid.

 

Skidornas egenskaper beror på de värden som de innehållande laminaten ger. Snön förmår inte ändra på dessa värden, vilket sker med pålagd valla.

Jag frågade Enges om han inte trodde att det skulle vara möjligt att få vallorna att förbli stabila, och det trodde han inte. 

 

Värdena i vallorna förändras rätt lätt. Man behöver bara ha två vallor liggande eller stående på varandra så så tappar de sina ursprungsvärden, som är hela grejen med en specifik valla. Dessutom är vallor känsliga mot frost... ;-)

 

Som sagt, vill man göra det enkelt för sig, så finns det inget annat alternativ än att sickla i dagsläget.

 

Vad skulle krävas för att annars göra det enkelt?

Med den kunskap som finns idag (på olika håll), så behövs det en apparat som (digitalt!?) mäter biomagnetiska fält/strålning.

 

I praktiken är det för svårt att lära sig använda en pendel. Enges tycker ju inte att det är helt omöjligt att lära sig. Jag kan tyvärr inte säga hur exakt man måste kunna mäta för att ha nytta av det. Man kommer ju ganska långt med den info som Enges visar på sin hemsida, och när man tröttnar så kollar man vad Kuzmin har att säga. 

I slutändan blir det inte så stor skillnad på resultatet.

 

Tiden kan man sätta på, förutom att träna, att välja skidor (märke och modell) för olika betingelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Körde på VasaSvans vallning VL 2015 och hade helt ok valla, framförallt sista 3 milen när det började bli lite kallare. tog 11 timmar dock :)

I år körde jag på Kuzmin med flour och rill, gick i mål på 9h32min visst är jag starkare i år och har lite bättre teknik men skidorna gick suvveränt hela vägen.

 

Det roligaste vara att de gled lika bra härom veckan när jag åkte ett varv på golfbanan hemmavid.  Jag har inte gjort någonting med dem sedan i våras när jag efter sista skidpasset la in dem i garaget. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ej om det har länkats här någonstans tidigare, men jag hittade nyss följande jämförelse av olika grundprepareringar från 2011.

https://www.youtube.com/watch?v=16arr0t-9yY

Jag är 99% säker på att den länkats till tidigare. ;)

För mig en idiotisk test. Anledningen är att jag gjort motsvarande och inte alls fått samma resultat. För mig är största frågan vad det var för risig stenslipning. 

 

Jag har nog blivit ansedd som en stålsickelskeptiker här på forumet. Ändå har jag varit ägare till en K-sickel. Numera har jag alla Skimaterias sicklar. Jag tycker inte sickling är en dålig metod. Och jag gillar Skimaterias sickel som ger mest struktur. (Kommer som morgontrött person inte ihåg bokstaven utan att gå ner till vallalådorna och kolla på sicklarna…) Men för mig är stenslipning ett givet val på tävlingsskidor. Och inget dropptest i världen kan ändra på det ;) Och sedan är det klart att en välskött sicklad skida går bättre än den där "ruskskidan" till höger i filmen. ;)

 

Sedan har jag skrivit tidigare, men upprepar mig som så mycket annat i denna tråd. Jag är intresserad av ifall glidvallan på en skida kan ta upp så pass mycket smuts, så att en sicklad skida utan glidvalla kan vara en fördel i vissa fören/sträckor. Men än så länge för mig en frågeställning, då alla tester jag sett varit i mitt tycke patetiska. 

 

Och ja - jag sicklar OCH vallar skidor ;) Till träning, barn och fru ;) 

Och ja - jag kommer försöka fortsätta jämföra sicklade skidor utan glidvalla mot stenslipade med glidvalla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kom och tänkte på en liknelse vid börsen.

 

Generellt så kommer passiv indexföljande förvaltning att på lång sikt fungera bäst i 9/10 fall. Detta till lägre risk och mycket lägre avgifter än aktiv förvaltning. Aktiv förvaltning krävs för att ge högsta möjliga avkastning, men passar inte särskilt många. Vidare ger det högre risk och högre förvaltningsavgifter. Passiv/Index presterar ofta bättre än aktiv förvaltning, men topparna nås med aktiv. Det lönar sig alltså oftast att vara passiv, men om man vill kan man krydda till det ibland med en viss andel aktivt förvaltande. Index kommer tuffa på sakta men säkert år efter år. 

(Aktivt förvaltande är alltså glidvallning, som kan ge de högsta topparna ibland, men till högre avgift, ibland högre risk? Undantag är också ekonomicykler och krascher, men visst kan man slinta med sickeln)

Link to comment
Share on other sites

Jag kom och tänkte på en liknelse vid börsen.

 

Generellt så kommer passiv indexföljande förvaltning att på lång sikt fungera bäst i 9/10 fall. Detta till lägre risk och mycket lägre avgifter än aktiv förvaltning. Aktiv förvaltning krävs för att ge högsta möjliga avkastning, men passar inte särskilt många. Vidare ger det högre risk och högre förvaltningsavgifter. Passiv/Index presterar ofta bättre än aktiv förvaltning, men topparna nås med aktiv. Det lönar sig alltså oftast att vara passiv, men om man vill kan man krydda till det ibland med en viss andel aktivt förvaltande. Index kommer tuffa på sakta men säkert år efter år. 

 

(Aktivt förvaltande är alltså glidvallning, som kan ge de högsta topparna ibland, men till högre avgift, ibland högre risk? Undantag är också ekonomicykler och krascher, men visst kan man slinta med sickeln)

 

Bra liknelse!

Link to comment
Share on other sites

Jag är 99% säker på att den länkats till tidigare. ;)

För mig en idiotisk test. Anledningen är att jag gjort motsvarande och inte alls fått samma resultat. För mig är största frågan vad det var för risig stenslipning. 

 

Jag har nog blivit ansedd som en stålsickelskeptiker här på forumet. Ändå har jag varit ägare till en K-sickel. Numera har jag alla Skimaterias sicklar. Jag tycker inte sickling är en dålig metod. Och jag gillar Skimaterias sickel som ger mest struktur. (Kommer som morgontrött person inte ihåg bokstaven utan att gå ner till vallalådorna och kolla på sicklarna…) Men för mig är stenslipning ett givet val på tävlingsskidor. Och inget dropptest i världen kan ändra på det ;) Och sedan är det klart att en välskött sicklad skida går bättre än den där "ruskskidan" till höger i filmen. ;)

 

Sedan har jag skrivit tidigare, men upprepar mig som så mycket annat i denna tråd. Jag är intresserad av ifall glidvallan på en skida kan ta upp så pass mycket smuts, så att en sicklad skida utan glidvalla kan vara en fördel i vissa fören/sträckor. Men än så länge för mig en frågeställning, då alla tester jag sett varit i mitt tycke patetiska. 

 

Och ja - jag sicklar OCH vallar skidor ;) Till träning, barn och fru ;)

Och ja - jag kommer försöka fortsätta jämföra sicklade skidor utan glidvalla mot stenslipade med glidvalla. ;)

Jo det vore väl nästan konstigt om den inte länkats någon gång, med den aktivitet som är i tråden. :) Jag funderade också över hur bra stenslipning de hade klippet. Gjorde du ditt dropptest direkt efter slipning eller gjorde du någon efterbehandling av skidan? Jag tolkade deras test som att de tog en skida direkt från stenslipen och jämförde mot en nysicklad skida utan att ha rört något av belagen efter sickling/slipning, vilket ju är rättvist på så vis att man lagt ungefär samma arbetsinsats på båda och sedan jämför resultaten. Sedan sade han att ju man behövde gå lös på den slipade skidan med fibertex och upprepad vallning-(plast)sickling för att få bort microhår, och jag tror inte den stenslipningen var bättre än de jag haft på mina skidor då jag som många motionärer bara lämnat in i första bästa butik och bett om en sllipning. (Nu har jag sicklat bort de stensliponingarna, så jag kan ej göra dropptest på dem nu, men det blev till exempel alltid grått under hälen efter bara någon mils åkning, vilket försvann efter stålsickling.) Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att det blir bättre resultat direkt efter stenslipning för en erfaren åkare som hunnit lära sig vart man skall lämna skidorna för att få en riktigt bra slipning, men från egen erfarenhet skulle det ändå inte förvåna mig om slipningen i klippet är ungefär vad många motionärer åker omkring på.

Link to comment
Share on other sites

GODA NYHETER SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER :wub:

 

** Glidalla behövs helt enkelt inte för att kunna genomföra Vasaloppet på ett utmärkt sätt för oss motionärer.

* Enkel stålsickling utan toppning med fluor och parafiner är ett superbra ALTERNATIV du nästan inte kan misslyckas med.

 

Några argument för att jag är så Pers(s)onligen övertygad om detta är följande:

A. Forskning, t.ex. i doktorsavhandling av Kuzmin och forskning av Skimateria tillsammans med ledande forskare i Tribologi vid Uppsala, visar att det är så (tom. landslaget har avtal med Primateria).

B.. De allra flesta (INTE alla) som själva prövat att åka Vasalopp med denna preparering har redovisat att det är så på detta forum .

Anm: Vissa som talar emot verkar vara relaterade direkt till Vallaindustrin eller sportaffärer (typ Figge 35) eller har själv inte åkt Vasalopp med denna preparering (typ Dunderklumpen)

C. Mitt Pers(s)onliga Vasaloppstest. Jag, numera lätt överviktig inte allt för vältränad 72 årig motionär, har ju numera åkt 28 Vasalopp/öppna spår stålsicklat utan utan glidvalla med överraskande goda resultat i mångas ögon med tider varierande från 5.29 till 8.57 (Totalt har jag numera åkt 64 Vasalopp/öppna spår så jag har även mycket att jämföra med från tiden även jag glidvallade och kämpade på i fluorångorna)

 

Mer precis information: Jag lyckades ju i år igen genomföra att åka båda öppna spåren och Vasaloppet på mina stålsicklade skidor, Så numera har jag åkt 11 Vasalopp och 17 öppna spår, dvs totalt 28 lopp i fädrens spår för framtida segrar,  på stålsicklade skidor och med utmärkt glid. Ni får dra vilka slutsatser ni vill ur detta. Här är i varje fall mina resultat:

 Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 11 genomförda Vasalopp och 17 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 10 gånger på):
Teståkare: Lätt överviktig gubbe (se  Vasalöparen från Februari) numera 72 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media.

"Test": 11 Vasalopp och 17 öppna spår 2006-2016
Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppet spåren: söndag 6.56 och 7.06; Vasaloppet 8.12
Anm: Jag har nu totalt åkt 43 Vasalopp och 21 öppna spår, totalt 64 lopp (ungefär lika många med stålsicklade och pulvervallade skidor) så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer/TLN, kanske det allra bästa på just Vasaloppet.
 

Link to comment
Share on other sites

GODA NYHETER SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER :wub:

 

** Glidalla behövs helt enkelt inte för att kunna genomföra Vasaloppet på ett utmärkt sätt för oss motionärer.

* Enkel stålsickling utan toppning med fluor och parafiner är ett superbra ALTERNATIV du nästan inte kan misslyckas med.

 

Några argument för att jag är så Pers(s)onligen övertygad om detta är följande:

A. Forskning, t.ex. i doktorsavhandling av Kuzmin och forskning av Skimateria tillsammans med ledande forskare i Tribologi vid Uppsala, visar att det är så (tom. landslaget har avtal med Primateria).

B.. De allra flesta (INTE alla) som själva prövat att åka Vasalopp med denna preparering har redovisat att det är så på detta forum .

Anm: Vissa som talar emot verkar vara relaterade direkt till Vallaindustrin eller sportaffärer (typ Figge 35) eller har själv inte åkt Vasalopp med denna preparering (typ Dunderklumpen)

C. Mitt Pers(s)onliga Vasaloppstest. Jag, numera lätt överviktig inte allt för vältränad 72 årig motionär, har ju numera åkt 28 Vasalopp/öppna spår stålsicklat utan utan glidvalla med överraskande goda resultat i mångas ögon med tider varierande från 5.29 till 8.57 (Totalt har jag numera åkt 64 Vasalopp/öppna spår så jag har även mycket att jämföra med från tiden även jag glidvallade och kämpade på i fluorångorna)

 

Mer precis information: Jag lyckades ju i år igen genomföra att åka båda öppna spåren och Vasaloppet på mina stålsicklade skidor, Så numera har jag åkt 11 Vasalopp och 17 öppna spår, dvs totalt 28 lopp i fädrens spår för framtida segrar,  på stålsicklade skidor och med utmärkt glid. Ni får dra vilka slutsatser ni vill ur detta. Här är i varje fall mina resultat:

 Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 11 genomförda Vasalopp och 17 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 10 gånger på):

Teståkare: Lätt överviktig gubbe (se  Vasalöparen från Februari) numera 72 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media.

 

"Test": 11 Vasalopp och 17 öppna spår 2006-2016

Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53

2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57

2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppet spåren: söndag 6.56 och 7.06; Vasaloppet 8.12

Anm: Jag har nu totalt åkt 43 Vasalopp och 21 öppna spår, totalt 64 lopp (ungefär lika många med stålsicklade och pulvervallade skidor) så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer/TLN, kanske det allra bästa på just Vasaloppet.

 

Nu fick jag en dejavu-upplevelse. Har detta varit uppe i tråden tidigare...?;)

Link to comment
Share on other sites

Det är "tunga" argument du för fram för användandet av stålsickling som alternativ för glidpreparering, Lars-Erik. Men jag har en känsla av att intresset för stålsickling har mattats av de sista två åren,då frågeställningen för "motionären" mer har varit om de skall välja en skintecskida eller en vallningsbar. För eliten i långlopp har ju stakskidorna varit i fokus förra året och än mer till denna säsong och vad man hört är det väl knappast så många av dem som stålsicklar sina stakskidor.

Link to comment
Share on other sites

För eliten i långlopp har ju stakskidorna varit i fokus förra året och än mer till denna säsong och vad man hört är det väl knappast så många av dem som stålsicklar sina stakskidor.

Har noll koll själv, så en snabb följdfråga blir om vi vet hur de preparerar sina skidor? Bara så att vi håller oss till fakta.  :) (De har helt andra förutsättningar och målsättningar än mig, så för mig personligen kvittar det egentligen med vilka verktyg de preparerar sina skidor. Det påverkar inte mina personliga val utifrån mina egna förutsättningar.)

Link to comment
Share on other sites

Det är "tunga" argument du för fram för användandet av stålsickling som alternativ för glidpreparering, Lars-Erik. Men jag har en känsla av att intresset för stålsickling har mattats av de sista två åren,då frågeställningen för "motionären" mer har varit om de skall välja en skintecskida eller en vallningsbar. För eliten i långlopp har ju stakskidorna varit i fokus förra året och än mer till denna säsong och vad man hört är det väl knappast så många av dem som stålsicklar sina stakskidor.

Mad tanke på alla email, telefonsamtal och folk som frågar på stan så har jag ingen känsla att intresset avtagit. EN skillnad för mig Pers(s)onligen är att numera är i stort sett alla  mycket vänliga mot mig  och det är långt ifrån den stämning som rådde i början då jag ju utsattes för diverse påhopp för min stålsickling. Numera tror jag att de flesta insett att jag har rätt, dvs att GLIDVALLA HELT ENKELT INTE BEHÖVS för oss motionärer (och även tävlingsåkare på lägre nivå som du Volevodin vill kalla vissa av oss) för att göra ett bra Vasakopp. Och, som någon argumenterar ovan, det kanske SÄKRASTE SÄTTET även om du fortfarande föredrar att chansa på att  glidvalla eller kombinerar stålsicklingen med glidvallning.

* Visst fanns det dessutom någon undersökning på vårt forum som visade att numera kan det vara så många som 40 % av oss som stålsicklar (åtminstone bland de som uttalat sig)? Eller minns jag fel ?

 

En liten fråga till dig Volevodin som ju åkt minst 30 Vasalopp/öppna spår och är Veteran liksom jag:

* Har du själv åkt något av dessa lopp stålsicklat ?

 

 

Du blandar dessutom ihop två saker: Stålsickling används ju för att förbättre glidet utan att GLIDVALLA för oss motionärer medan skintecskidor används för att få fäste utan att FÄSTVALLA för oss motionärer. Själv åker jag numera mest på skintecskidor när jag tränar men GIVETVIS STÅLSICKLADE. Det var mycket nära att jag använt denna kombination vid fjolårets Vasalopp men vid sluttest visade det sig att jag fick klart bättre glid med standardfästvallning så jag avstod. Men jag kanske prövar även denna kombination i år åtminstone på något av öppna spåren

Link to comment
Share on other sites

En sak som suger med stålsicklar är de jävla skruvarna som håller stålet i hållaren. De jävlarna är döden för belaget om man slarvar med vinkeln vid plansickling.

Kan väl inte vara så svårt att lägga dit sänkskruvar istället!

3 jävla repor i belaget av skruvarna nu ikväll...

Annars är jag riktigt nöjd med resultatet av stålsicklar men det är nog inte så enkelt som vissa antyder, ojämnheter uppstår lätt om man tex plansicklar och tycker de tappar bettet rätt snabbt. Man hör bra på ljudet om de är vassa och hyvlar eller bara nöter bort materialet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom och tänkte på en liknelse vid börsen.

 

Generellt så kommer passiv indexföljande förvaltning att på lång sikt fungera bäst i 9/10 fall. Detta till lägre risk och mycket lägre avgifter än aktiv förvaltning. Aktiv förvaltning krävs för att ge högsta möjliga avkastning, men passar inte särskilt många. Vidare ger det högre risk och högre förvaltningsavgifter. Passiv/Index presterar ofta bättre än aktiv förvaltning, men topparna nås med aktiv. Det lönar sig alltså oftast att vara passiv, men om man vill kan man krydda till det ibland med en viss andel aktivt förvaltande. Index kommer tuffa på sakta men säkert år efter år. 

 

(Aktivt förvaltande är alltså glidvallning, som kan ge de högsta topparna ibland, men till högre avgift, ibland högre risk? Undantag är också ekonomicykler och krascher, men visst kan man slinta med sickeln)

Tack Johaaan. Härlig jämförelse.  Ett övertygande argument för att jag har rätt dvs att glidvallning,(t.ex med miljöfarliga och dyra fluorvallor) borde skippas av ALLA  oss motionärer på Vasaloppet (om du inte tillhör de få procent som istället gillar att gambla och inte heller tänker på miljön eller att det svider i plånboken). 

För dig som är ny på forumet och inte orkar läsa alla övertygande argument  i denna mastodonttråd rekommenderar jag att gå till mitt första inlägg, läsa det och min senaste sammanfattning du även hittar där. Då får även du en chans att se samma enkla ALTERNATIV som jag upplevt efter 28 genomförda Vasalopp /öppna spår med enkel stålsickling utan glidvallning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...