Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Uppenbarligen glider korrekt vallade skidor bättre än stålsicklade tills vallan - som många påstår - förhållandevis snabbt slitits bort. Om så är fallet bör det ju vara under tiden vallan finns kvar som skidorna samlar upp mer smuts än stålsicklade. Efter att vallan slitits bort torde de i så fall inte samla mer smuts än stålsicklade. Tycker i så fall det blir lite motsägelsefullt att skidan samlar mest smuts under tiden den glider som bäst. Då borde försämringen i glid ske ganska snabbt, speciellt i ett smutsigt Vasalopp. Dessutom torde det väl bli mer och mer smuts ju längre man kommer. 

Jag både glidvallar och stålsicklar på ett korrekt sätt - ofta även inför träning för att jämföra - åker långa sträckor och tycker att det ena varken glider bättre eller sämre än det andra.  

Jag tror att de flesta motionärer  som SJÄLVA PRÖVAT kommit till samma enkla slutsats som du Kjell. Det tycker jag starkt talar för att jag har rätt i mitt huvudpåstående:  dvs att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer. JAG är övertygad om att det just på Vasaloppet är speciellt fördelaktigt för oss motionärer att åka stålsicklat. Dessutom är det billigare, tar mindre tid och är mer miljö-och hälsovänligt. Jämför detta med den bild Dunderklumpen just publiserade på annan tråd med si så där 250 pulverburkar han förbrukat. Men han har uppenbarligen överlevt så det kanske inte ändå är så farligt som det ibland påstås (det talas ju ibland om totalförbud för fluor). Tur för han är en mycket god vän till mig. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stål, mässing och liknande tar inte lika mycket på hydrofobiciteten men är effektivare.

Nylon är viktigt att slutpolera med om det är kallt, mycket grovsnö.

Men att endast polera med nylon? Skulle vara om man kör Kuzmin HS Brush då men jag personligen kör alltid lite stål innan.

Skulle det vara varmföre så ingen nylon alls. Om det är rejält varmföre endast några enstaka drag med stål.

Angående skillnad mellan olika metallborstar så vågar inte jag uttala mig om det för det finns så många olika märken och en del är bättre och en del är sämre. Vissa nya stål fin är alltför aggressiva, som jag tidigare nämnt, men samma modeller kan gå riktigt bra som roterande.

Mina egna favoriter är Skimateria stål fin, Kuzmin HS Brush

Vid lite försiktigare användning av nylon så är Skimateria nylon grym.

Skall man ta ned strukturen lite vid riktigt kallföre är Kuzmin HSA kanon.

Mässingsborstar har jag alltid sagt vara okey men att man bör jobba lite längre med. Var dock mycket länge sedan jag jobbade med en.

 

Har nu testat borsta med mässing, men blev allt annat än nöjd med resultatet. Belaget blev som ruggat så jag fick börja sickla igen för att få det blankt. Tror nog att det är bäst för en amatör som mig att hålla sig till tagel och nylon.

Link to comment
Share on other sites

Har nu testat borsta med mässing, men blev allt annat än nöjd med resultatet. Belaget blev som ruggat så jag fick börja sickla igen för att få det blankt. Tror nog att det är bäst för en amatör som mig att hålla sig till tagel och nylon.

 

Hur borstar du när det blir så? Jag borstar lätt från för till akter och lyfter borsten emellan.

Link to comment
Share on other sites

Ska väl ha väldigt lite tryck i borstningen? Borsten kan vara för hård också. Har kört min Skigo stålborste mot sandpapper i ena riktningen (efter tips från andra) så den blivit mjuk åt ena hållet och aggresiv åt andra (som primaterias?). Tror det funkar bra. Använder den bara något drag då och då, ska jag borsta ordentligt kör jag roterande redcreek stål ultrafin.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skidforum.se/index.php/topic/6099-roterande-st%C3%A5lborste-hur-anv%C3%A4nder-man-den/

 

Själv körde jag bara mot #100 ett tag om jag minns rätt. Sedan drog jag mot handen/huden i båda riktningarna och kände stor skillnad. Sedan bara att markera med en pil i den snälla riktningen.

 

Tror också att du bara ska borsta i åkriktningen (igen, inget hårt tryck, många lätta drag) om det nu skulle vara så att du råkat gnuggborstat fram och tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer i skidans ytskikt är ja, vad då? Jag grunnar inte på detta, utan förhåller mig till den egna upplevelsen,

alltså bättre eller sämre glid. På träning - största delen av vintern - åker jag mest med vallade skidor som inte vallas om dom första 20 milen. Eller med stålsicklad som jag försöker få många mil på.

Efter 10-15 mil märks ingen skillnad i glid. Därför inget lopp på enbart stålsicklat, ÄN så länge.

 

Grattis till dina många lopp och prestationer L E !

 

Denna långa tråd kan knappast tillföra nyheter längre, tyvärr.

Jag trodde ju tidigare att du Wille var nästan elitåkare men har nu förstått att även du är typisk motinär och att du dessutom även stålsicklar seriöst. Men vad jag förstått av dina svar har du iNTE prövat att åka Vasalopp på stålsicklade

skidor. Mitt förslag: Eftersom du ju som motionär inte har något att förlora på att SJÄLV TESTA ETT VASALOPP PÅ STÅLSICKLADE SKIDOR så förespråkar jag varmt att du gör så. Jag är optimistisk att tro att då kommer att få uppleva samma som jag gjort på mina 31 Vasalopp på stålsicklade skidor. Och oberoende av utfallet tror jag detta kan påverka även mitt resonemang.

 

Jag håller även med dig att för de invanda skidforumnärdarna kan nog inte denna tråd tillföra det de upplever som nytt (även om det varit ganska mycket aktivitet även efter ditt sista inlägg) MEN, och detta kan vara ett oerhört viktigt MEN, för våra nytillkomna skidvänner kan just informationen på denna tråd vara en stor sensation eftersom sportaffärer normalt inte ger sådan information. Du skall veta att jag nästan varje dag kontaktas av sådana personer via email och mobil.Och hittills har alla de senaste åren varit mycket tacksamma och positiva. Jag känner mig nästan som Karl-Bertil på julafton.

Link to comment
Share on other sites

Gäller även att stålsicklade skidor tappar glid pga att smuts sätter sig på ytan/i strukturen. Nu åker inte eliten på stålsicklat eftersom det glider sämre, men skulle de göra det är du säker på att det inte skulle löna sig att byta till fräscha skidor även om man kör stålsicklat? Hade du inte själv också någon gång experimenterat med vallaväck mot slutet av ett Vasalopp? Motsvarar ju i princip ett skidbyte.

 

En vecka innan på femmilen i VM bytte ingen av toppåkarna skidor. Så det beror även på föret. Angående bortnötning så kulle jag gissa att isföret på VM i Lahtis var mer nötande än plusföret i Holmenkollen. Vissa Madshusåkare nötte ju bort lite belag till och med på VM. Ändå bytte ingen skidor av de som kämpade om medalj.

Tycker Frazzi och även Kjell har rätt synpunkter här.

Link to comment
Share on other sites

Tycker Frazzi och även Kjell har rätt synpunkter här.

Jag tycker du Wille slingrar dig i huvudfrågan

* Kan du tänkka dig att åka ETT öppet spår/Vasalopp stålsicklat ??

och vi diskuterar dina erfarenhet EFTER det.

 

Du säger ju att du bra på att sickla men för att det inte skall bli några oklarheter att du får det bäst möjliga

föreslår jag att du låter Enklaresport preparera skidorna åt dig. JAG betalar kalaset . Antar du anbudet ?

 

Till Frazzi: Jag håller med att stålsicklade skidor bevisligen också samlar smuts. År 2015 var det extra tydligt på Vasaloppet

och jag prövade ju då att ta bort smutsen med Vallaveck ett par gånger under loppet. Och det blev precis som du sa, jag  fick motsvarigheten till "nyvallade" skidor kontra de omkring mig. Det höll si så där två mi varje gång.Vid besiktning i målet var skidorna åter mycket skitiga. 

 

En intressant fråga är om det faktum att vallade skidor tappar i glid beror på att något mikrolager av valla nöts bort eller att skidorna tar upp smuts. JAG tror det är en kombination, och vad som får störst betydelse beror på föret. På speciellt Vasaloppet är det ju alltid rätt så skitigt i spåret för oss bak i leden (blåbärssoppa, geltuber, klister från andra skidor, etc.)

JAG är övertygad om att stålsicklade skidor drar till sig MINDRE smuts än vallade skidor gör (vilket stöds av bl.a. Kuzmins forskningsresultat) men som sagt, jag har själv noterat det faktum att även stålsicklade skidor drar till sig smuts men att jag ser ut at glida bättre än de flesta omkring mig i slutet av i stort sett varje Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Slingrar mig? Jag har aldrig lämnat bort skidor för prep. Tycker det hör till att fixa med eget material. Blir jag impad av stålsickling på träning, kan jag ompröva mitt beslut.

Tackar nej till ditt erbjudande. Som jag skrev tidigare, så finns en möjlighet att jag lämnar bort skidor för sickling nån gång, men inte nu. Tror skillnaden blir ganska liten ändå.

Diskussioner  om sickling får du nog ta med andra som åker med sicklade skidor i nuläget.

Jag har alltid åkt med det jag själv anser passa bäst,  och tänker fortsätta med det.

Link to comment
Share on other sites

Slingrar mig? Jag har aldrig lämnat bort skidor för prep. Tycker det hör till att fixa med eget material. Blir jag impad av stålsickling på träning, kan jag ompröva mitt beslut.

Tackar nej till ditt erbjudande. Som jag skrev tidigare, så finns en möjlighet att jag lämnar bort skidor för sickling nån gång, men inte nu. Tror skillnaden blir ganska liten ändå.

Diskussioner  om sickling får du nog ta med andra som åker med sicklade skidor i nuläget.

Jag har alltid åkt med det jag själv anser passa bäst,  och tänker fortsätta med det.

Tusen tack Wille. NU förstår jag ditt sätt att se på det hela. GIVETVIS skall du fortsätta att åka med det DU anser passar bäst eftersom du anser just det vara det viktigaste. Jag själv resonerar lite annorlunda, jag vill gärna ha väl så bra glid som de omkring mig i senare halvan av Vasalopp och få mer tid i spåret (som jag tidigare tillbringade i Vallaboden), få mer kvar i plånboken och inte onödigvis riskera hälsa och miljö. Lycka till Wille och tack för att jag inte längre känner mig förföljd av dig, Tvärtom nu tycker jag att vi nu haft en givande diskussion, även om vi resonerar helt olika. Men just sådant kan ju föra saken vidare. Om alla alltid har samma åsikter så händer inte mycket nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hur borstar du när det blir så? Jag borstar lätt från för till akter och lyfter borsten emellan.

Jag  gör likadant och ha aldrig upplevt att ytan ruggas upp. I år har jag börjat med en ny metod vid påläggning av hårt paraffin.

Jag varmsicklar och varmborstar först med mässing och sedan med tagel och tycker jag får en fin yta. Om det finns minimalt med överflödsvalla tror jag inte det finns så mycket valla som kan nötas bort och man kommer mycket nära en stålsicklad skida men med en tunn film med paraffin.

 

Ps. Dk- du kanske måste förklara för Lars-Erik varifrån du fått din bild på 250 pulverförpackningar !

Link to comment
Share on other sites

Står ju Lorentz på bilden om man kikar närmare på namnet på filen... Stensliparn! Fluor i naturen... Tänk om fler stålsicklade och körde bil på biogas... Rätt spann, inte för mkt fästvalla, rätt struktur och Kuzminsicklat så har man konkurrenskraftigt glid åtm efter en till två mil... Heja Lars-Erik! ☺️
Link to comment
Share on other sites

Just idag  kan jag avslöja något intressant. Tony Pölder har åter accepterat mig som vän och Skigo har hävt sin bojkott mot mig så inför nästa säsong skaffar även jag andningsmask, lättar på plånboken.och tillbringar mer tid i vallaboden och motsvarande mindre i spåret. Och miljön får någon annan ta ansvar för, Min nya tävling blir att visa upp mer tomma fluorburkar än de Dunderklumpen just visade upp.i annan tråd (c.a 250), Att öka på mina numera 67 genomförda Vasalopp/öppna spår känns mindre viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Just idag kan jag avslöja något intressant. Tony Pölder har åter accepterat mig som vän och Skigo har hävt sin bojkott mot mig så inför nästa säsong skaffar även jag andningsmask, lättar på plånboken.och tillbringar mer tid i vallaboden och motsvarande mindre i spåret. Och miljön får någon annan ta ansvar för, Min nya tävling blir att visa upp mer tomma fluorburkar än de Dunderklumpen just visade upp.i annan tråd (c.a 250), Att öka på mina numera 67 genomförda Vasalopp/öppna spår känns mindre viktigt.

;)

Jag ska ju börja stålsickla även mina 6 par klassiska tävlingsskidor och 5 par skate. Så hör av dig så får du ett kompispris på HF och pulver… ;) 

(Om jag börjar gilla de små stålbitarna kanske jag har en stenslip till salu. Senast jag hittade den tror jag det stod Wintersteiger på den. Ett kompispris bara till L-E för ca 5000 kr exklusive frakt till Luleå.)

Link to comment
Share on other sites

Just idag  kan jag avslöja något intressant. Tony Pölder har åter accepterat mig som vän och Skigo har hävt sin bojkott mot mig så inför nästa säsong skaffar även jag andningsmask, lättar på plånboken.och tillbringar mer tid i vallaboden och motsvarande mindre i spåret. Och miljön får någon annan ta ansvar för, Min nya tävling blir att visa upp mer tomma fluorburkar än de Dunderklumpen just visade upp.i annan tråd (c.a 250), Att öka på mina numera 67 genomförda Vasalopp/öppna spår känns mindre viktigt.

För riktigt långa lopp som Nordenskiöldsloppet tror jag att man får värma in lite extra paraffin och absolut inte sickla och borsta bort det efter om det skall glida bra hela vägen. Kanske värt att prova det också?  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag  gör likadant och ha aldrig upplevt att ytan ruggas upp. I år har jag börjat med en ny metod vid påläggning av hårt paraffin.

Jag varmsicklar och varmborstar först med mässing och sedan med tagel och tycker jag får en fin yta. Om det finns minimalt med överflödsvalla tror jag inte det finns så mycket valla som kan nötas bort och man kommer mycket nära en stålsicklad skida men med en tunn film med paraffin.

 

Ps. Dk- du kanske måste förklara för Lars-Erik varifrån du fått din bild på 250 pulverförpackningar !

Till Volevodin: Du hittar bilden på DIN EGEN TRÅD om vallaåtervinning sidan 2 :rolleyes:

Till Dunderklumpen: Vi verkar ju ha samma typ av humor även om vi resonerar lite olika om det här med valla-stålsickling.Jag är verkligen glad att fått dig som vän även i annat sammanhang

Till vissa av er oroliga som ringt och emailat i anslutning till inlägg just ovan: Var inte oroliga, jag skall besinna mig 

från min tillfälliga sinnesförvirring fust denna speciella dag och jag har faltiskt redan anmält mig till alla tre långa  loppen i Mora även nästa år. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag svarar privat L-E. Det jag tänkte svara är för dumt för att skriva här… ;)

Tusen tack Dunderklumpen för den intressanta och sensationella information du givit. :rolleyes: Jag trycker att du är en fantastisk person även om nog många här på Forum har svårt att förstå att jag VERKLIGEN tycker så eftersom jag ju anser att du  har helt fel åsikter om det här med glidvallning kontra stålsickling för motionärer på Vasalopp och träning, etc.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...