Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Tack skogsvakt för att du står upp för dom svaga. Perssonligen känner jag mig lite lätt mörbultad av responsen från sicklings-professorn, kollegan i korridoren och kufen som sitter och gör listor som avslöjar forumiternas identitet. Det bor mycket ilska i stålsickling den saken är klar.

 

LFN och Volevodin har ju knappast fått bra svar på sina relevanta stålsicklingsfrågor. Denna dogma-tråd är ju inget bra ställe för en mer nyanserad diskussion så mitt föslag är att någon startar upp en ny stålsicklingstråd där vi kan hantera mer tekniska frågeställningar och erfarenheter och skippa stålsicklingens vara eller icke vara.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

LFN och Volevodin har ju knappast fått bra svar på sina relevanta stålsicklingsfrågor. Denna dogma-tråd är ju inget bra ställe för en mer nyanserad diskussion så mitt föslag är att någon startar upp en ny stålsicklingstråd där vi kan hantera mer tekniska frågeställningar och erfarenheter och skippa stålsicklingens vara eller icke vara.

Det tycker jag är ett bra förslag och inställningen bör då vara att vi diskuterar och utvecklar SAKFRÅGAN grundbehandlingsmetoderna STÅLSICKLING OCH STENSLIPNING ev med efterbehandlingsmetoden RILLNING  utan att dra in personfrågor i debatten. Vad vi gör med skidorna sen finns det ju andra trådar för, inte minst när det drar ihop sig till vasalopp.                                                                                                  Det finns dock ett undantag och det gäller det jag kom fram till i slutet av 1990-talet, nämligen att ett stenhårt paraffin drar till sig mindre smuts än ett våtföresparaffin. Genom att närfotografera glidytan på en stålsicklad och en hårdparaffinerad skida kanske man kom fram till att skillnaden var väldigt liten.

En fråga till Lars-Erik; Vilket år "chockades" du av att dina stålsicklades skidor gled så bra ? Tänk om du hade hårdparaffinerat skidorna en av gångerna med Start -2-30 gr och blivit lika "chockad"

 

ps. "nickfrågan" kan vi gärna diskutera i en annan tråd, då det här är alldeles för infekterat för att få till en konstruktiv diskussion.

Link to comment
Share on other sites

ang. ställ för sickling; jag kör med vanliga som man fäster i en bordskant. Funkar MKT bra (så länge bordet man sätter dem i är stabilt). Dock ej till redline som ju är så mjuka så de behöver fler stödpunkter under skidan.

Tack! Då kör jag på det till att börja med. 

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag är ett bra förslag och inställningen bör då vara att vi diskuterar och utvecklar SAKFRÅGAN grundbehandlingsmetoderna STÅLSICKLING OCH STENSLIPNING ev med efterbehandlingsmetoden RILLNING  utan att dra in personfrågor i debatten. Vad vi gör med skidorna sen finns det ju andra trådar för, inte minst när det drar ihop sig till vasalopp.                                                                                                  Det finns dock ett undantag och det gäller det jag kom fram till i slutet av 1990-talet, nämligen att ett stenhårt paraffin drar till sig mindre smuts än ett våtföresparaffin. Genom att närfotografera glidytan på en stålsicklad och en hårdparaffinerad skida kanske man kom fram till att skillnaden var väldigt liten.

En fråga till Lars-Erik; Vilket år "chockades" du av att dina stålsicklades skidor gled så bra ? Tänk om du hade hårdparaffinerat skidorna en av gångerna med Start -2-30 gr och blivit lika "chockad"

 

ps. "nickfrågan" kan vi gärna diskutera i en annan tråd, då det här är alldeles för infekterat för att få till en konstruktiv diskussion.

Tack Volevodin för ett välbalanserat inlägg. Även om det som skrivs nedan framkommit i tidiga inlägg men som kanske du och andra missat så skall jag försöka ge ett oberoende svar på din fråga "så vitt jag minns efter 12 år":

* Kuzmin presenterade sin avhandling i Februari 2006 och eftersom jag blivit utnämnd som opponent till honom så läste jag först noga hans avhandling och hade ett stort antal frågor att ställa bl.a. alla som omnämnts på detta forum men även många andra. UTÖVER detta ville JAG SJÄLV testa om det han påstod kunde vara sant. JAG VAR DÅ ÖVERTYGAD OM ATT DET INTE KUNDE VARA SÅ t.ex. på sträckan av ett Vasalopp. Som extra krydda hade jag tänkt avslöja resultatet av mitt test just efter att Licpresentationen var över, dvs att Kuzmins metod inte verkar fungera  på mina egna Vasaloppsskidor.  Efter att ha redan då åkt mer än 30 Vasalopp på väl vallade skidor med mycket bra glid så lät det för mig som fantasy magorian att det gick att åka bra Vasalopp på bara belaget och bara strukturerat med sickel. Det var då jag bestämde mig för att göra mitt "idiottest" på Ormberget. Jag preparerade två par skidor som jag båda åkt Vasalopp på och som jag själv bedömde så likvärdiga att jag tvekade om vilket jag skulle uttnyttja inför årets lopp. Det ena stålsicklade och borstade jag noga som jag läst mig till att jag skulle göra. Det andra preparerade jag precis som jag planerat göra inför årets lopp dvs flera grundvallningar och ytterst zera pulver +borstning. Jag åkte sedan sex kvällar i rad på Ormberget med sikte att åka precis ett Vasalopp på varje par. Jag var då ÖVERTYGAD om att jag skulle åka si så där en timma fortare på mina välvallade skidor. Men så blev det inte Jag bytte skidor vartannat 2.5 km varv och noterade alla tider. Jag upplevde tidigt att det inte var någon nämnvärd skillnad i glid men kunde heller märka stor skillnad i slutet av testet. Slutresultatet blev att jag åkte Vasaloppssträckan på 6.05 tim på mina vallade skidor och 6.06 tim på mina stålsicklade. Det var en stor chock för mig, En så stor chock att jag hade svårt att sova flera nätter. Kuzmin kanske hade lite rätt, jag kanske kunde åka tom Vasalopp lika snabbt utan glidvalla. Kanske tom fortare eftersom det ju är skitigare i Vasaloppsspåret (vi motionärer får ju åka genom drivor av blåbärssoppa etc.) än på Ormberget och en ingrediens i Kuzmins forskning var ju hans undersökningar om att vallade skidor tar upp mera smuts. Det var detta "idiottest" som gjorde att jag vågade åka 2006 års  Vasalopp(+båda öpna spåren)  på stålsicklade skidor med överraskade bra resultat. Det var ju starten på denna tråd.

 

Jag håller med dig Volevodin dvs att vi bör bara diskutera sakfrågor (även om ny  tråd startas). För egen del vill jag säga följande: Jag ber Pers(s)onligen Oxberg, Skipper, Skogsvakt och andra om ursäkt om ni känner er sårade av det jag skriver. Min mening är absolut INTE att såra, Mitt ärliga syfte var bara att tillrättalägga några direkta felaktigheter som påstods om mig som Pers(s)on (och som lätt kan kollas eftersom ni vet vem jag är) t.ex. att jag startat Skistart, Kuzmin var min elev, att jag är avlönad på något sätt från namngivna företag med anknytning till sickling, att min drivfjäder är att marknadsföra eller göra någon typ av korståg, att jag kan fixa kompispris på sicklar, etc Så igen Ursäkta, jag vill verkligen inte såra någon. Det ligger i min Pers(s)onliga natur

Link to comment
Share on other sites

Tack Volevodin för ett välbalanserat inlägg. Även om det som skrivs nedan framkommit i tidiga inlägg men som kanske du och andra missat så skall jag försöka ge ett oberoende svar på din fråga "så vitt jag minns efter 12 år":

* Kuzmin presenterade sin avhandling i Februari 2006 och eftersom jag blivit utnämnd som opponent till honom så läste jag först noga hans avhandling och hade ett stort antal frågor att ställa bl.a. alla som omnämnts på detta forum men även många andra. UTÖVER detta ville JAG SJÄLV testa om det han påstod kunde vara sant. JAG VAR DÅ ÖVERTYGAD OM ATT DET INTE KUNDE VARA SÅ t.ex. på sträckan av ett Vasalopp. Som extra krydda hade jag tänkt avslöja resultatet av mitt test just efter att Licpresentationen var över, dvs att Kuzmins metod inte verkar fungera  på mina egna Vasaloppsskidor.  Efter att ha redan då åkt mer än 30 Vasalopp på väl vallade skidor med mycket bra glid så lät det för mig som fantasy magorian att det gick att åka bra Vasalopp på bara belaget och bara strukturerat med sickel. Det var då jag bestämde mig för att göra mitt "idiottest" på Ormberget. Jag preparerade två par skidor som jag båda åkt Vasalopp på och som jag själv bedömde så likvärdiga att jag tvekade om vilket jag skulle uttnyttja inför årets lopp. Det ena stålsicklade och borstade jag noga som jag läst mig till att jag skulle göra. Det andra preparerade jag precis som jag planerat göra inför årets lopp dvs flera grundvallningar och ytterst zera paraffin +borstning. Jag åkte sedan sex kvällar i rad på Ormberget med sikte att åka precis ett Vasalopp på varje par. Jag var då ÖVERTYGAD om att jag skulle åka si så där en timma fortare på mina välvallade skidor. Men så blev det inte Jag bytte skidor vartannat 2.5 km varv och noterade alla tider. Jag upplevde tidigt att det inte var någon nämnvärd skillnad i glid men kunde heller märka stor skillnad i slutet av testet. Slutresultatet blev att jag åkte Vasaloppssträckan på 6.05 tim på mina vallade skidor och 6.06 tim på mina stålsicklade. Det var en stor chock för mig, En så stor chock att jag hade svårt att sova flera nätter. Kuzmin kanske hade lite rätt, jag kanske kunde åka tom Vasalopp lika snabbt utan glidvalla. Kanske tom fortare eftersom det ju är skitigare i Vasaloppsspåret (vi motionärer får ju åka genom drivor av blåbärssoppa etc.) än på Ormberget och en ingrediens i Kuzmins forskning var ju hans undersökningar om att vallade skidor tar upp mera smuts. Det var detta "idiottest" som gjorde att jag vågade åka 2006 års  Vasalopp på stålsicklade skidor med överraskade bra resultat. Det var ju starten på denna tråd.

 

Jag håller med dig Volevodin dvs att vi bör bara diskutera sakfrågor (även om ny  tråd startas). För egen del vill jag säga följande: Jag ber Pers(s)onligen Oxberg, Skipper, Skogsvakt och andra om ursäkt om ni känner er sårade av det jag skriver. Min mening är absolut INTE att såra, Mitt ärliga syfte var bara att tillrättalägga några direkta felaktigheter som påstods om mig som Pers(s)on (och som lätt kan kollas eftersom ni vet vem jag är) t.ex. att jag startat Skistart, Kuzmin var min elev, att jag är avlönad på något sätt från namngivna företag med anknytning till sickling, att min drivfjäder är att marknadsföra eller göra någon typ av korståg, etc Så igen Ursäkta, jag vill verkligen inte såra någon. Det ligger i min Pers(s)onliga natur

OK, eftersom det här är en så stor tråd har jag missat "Ormbergstestet", som verkligen är seriöst genomfört och ger en bättre bild av stålsicklat vs paraffinvallet än den test, som genomfördes 2006/07, som jag tycker är lite svårtolkad. Jag antar att du noterade varje 2,5 km-tid för att ta hänsyn till om ev schackningsperiod drabbade någon av skidparen mer. Ett liknande test med stålsicklat vs hårdparaffinvallat skulle vara intressant att genomföra för att utröna ev skillnader.

 

ps. är det något jag ångrar i mitt vasaloppsåkande var det att jag vek ner mig i "blötloppet" (1997, tror jag) och inte vallade med Start -2-30 som jag testat fram hemma som den glidern som tog upp minst smuts i "grisföre". Det krävs ett visst mod att gå emot strömmen, speciellt om man bor ihop med ett helt gäng skidåkare och det pratas valla i det oändliga dagen före loppet.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som om man inte ska komma med kommentarer utan att ha testat (har ej gjort det än men är ingen motståndare).

 

Jag tycker dock att det inte enbart är en fråga om man ska stenslipa eller stålsickla belaget.

Stenslip gör man ju inte närhelst man vil fräscha upp sin glidyta utan då glidvallar man igen, rengör och glidvallar.

Som jag har sett (direkt hos Enklaresport) så blir belaget för ögat likafint av enbart stålsickling och borstning (jag borstar även mina glidvallade skidor).

 

Så som uppfräschning så är ju stålsickling ett alternativ till glidvallning, åtminstone om man inte är ute efter den sista pulverprocenten (om den nu finns).

 

Nu är jag hyfsat nöjd med att stenslipa och sedan glidvalla för att få belaget fint igen, rillar dessutom lite ibland och borstar.

Men stålsickling hade absolut gjort min vallabox mindre... och visst står jag och väger nu när jag inte pulvervallar... men en hyfsad kostnad är det att byta till jämförbart resultat.

Rotorborste och ett par sicklar, det är skillnaden för min del... många års glidvalla blir det av den summan.

Link to comment
Share on other sites

Stefan Sand skrev i sitt långa inlägg:

"Att då tro att någon tjänar några pengar på att promota produkter på Skidforum och att det i sin tur skulle vara en drivkraft som skulle påverka är löjligt."

 

Jag tycker åtminstone att man måste få ställa frågan. Det är inte alls ovanligt numera att saker och ting marknadsförs via tex inflytelserika bloggare även om det förmodligen är vanligare att det riktas mot yngre men varför skulle medelålders män med skidintresse vara förskonade? Det är en mycket köpstark grupp!

 

Det förekommer även av och till att folk får sponsring av olika företag för att genomföra klassikern eller något av dess lopp mot att dom exempelvis bloggar om det eller är aktiva i sociala medier. Några av dessa personerna har också förekommit på skidforum.

Link to comment
Share on other sites

Tack skogsvakt för att du står upp för dom svaga. Perssonligen känner jag mig lite lätt mörbultad av responsen från sicklings-professorn, kollegan i korridoren och kufen som sitter och gör listor som avslöjar forumiternas identitet. Det bor mycket ilska i stålsickling den saken är klar.

 

LFN och Volevodin har ju knappast fått bra svar på sina relevanta stålsicklingsfrågor. Denna dogma-tråd är ju inget bra ställe för en mer nyanserad diskussion så mitt föslag är att någon startar upp en ny stålsicklingstråd där vi kan hantera mer tekniska frågeställningar och erfarenheter och skippa stålsicklingens vara eller icke vara.

En anledning till "listan" är att det är intressant att ta reda på vad det är för människor som bakom sitt "nick" kallar andra för "kuf" när personen näppeligen träffat den hen uttalar sig om. Men det kanske ingår i den relevanta diskussionen att slänga sig med sådana epitet? 

En annan förklaring är den i stunder väldigt uppretade debatt som pågick. Det gick så långt att Lars-Erik fick motta riktigt obehagliga hot riktat emot sig. I det läget är det än mer intressant att på något sätt få en uppfattning om vad som doldes bakom "nicken". 

 

Det verkar ju som om man inte ska komma med kommentarer utan att ha testat (har ej gjort det än men är ingen motståndare).

 

 

Absolut skall man få komma med kommentarer. Jag vill tro att jag aldrig gott i klinch med någon som kommenterat eller fört fram synpunkter på ett konstruktivt sätt. Men när någon tvärt hävdar något vill jag gärna veta utifrån vilka grunder det säkra uttalandet kommer, tex om personen i fråga ens testat motsatsen i sin tes. När Kuzmins doktorsavhandling dök upp för 10 år sedan (herregud vad tiden går....) så var just kategoriska kommentarer mycket vanliga. Det gick t.o.m så långt som att han anklagades från att vara "galen ryss" till att inte förstå det mest elementära vetenskapliga principerna. Inte minst Swix stod för mycket av detta. Vi kan väl i dag konstatera att han ändå hade en hel del riktiga analyser i sin avhandling. Swix å sin sida har kommit med noll. De har väl koncentrerat sig på att marknadsföra och att sälja. 

 

Stefan Sand skrev i sitt långa inlägg:

"Att då tro att någon tjänar några pengar på att promota produkter på Skidforum och att det i sin tur skulle vara en drivkraft som skulle påverka är löjligt."

 

Jag tycker åtminstone att man måste få ställa frågan. Det är inte alls ovanligt numera att saker och ting marknadsförs via tex inflytelserika bloggare även om det förmodligen är vanligare att det riktas mot yngre men varför skulle medelålders män med skidintresse vara förskonade? Det är en mycket köpstark grupp!

 

Det förekommer även av och till att folk får sponsring av olika företag för att genomföra klassikern eller något av dess lopp mot att dom exempelvis bloggar om det eller är aktiva i sociala medier. Några av dessa personerna har också förekommit på skidforum.

Helt klart ska man både kunna ställa frågan och vara försiktig med att ta "sponsrad information" på allvar. Är man öppen om vem man är blir det dessutom lättare att värdera informationen. För den som varit på forumet en tid och dessutom bemödar sig att kolla lite bakgrundsfakta kan lätt konstatera att Lars-Erik näppeligen är någon som springer andras ärenden. Nu framlades det misstankar att det var just för ekonomisk vinning som var drivkraften och där försökte jag belys de inte allt för stora pengar som hanteras. Sedan finns det givetvis människor som mot väldigt lite ersättning "säljer" sig, det har du en poäng i. 

Link to comment
Share on other sites

Citat Stefan Sand; Swix å sin sida har kommit med noll. De har väl koncentrerat sig på att marknadsföra och att sälja.

 

Det håller jag inte med om. De har tex kommit med Swix Maraton som är ett steg åt stålsicklingshållet, då jag anser att en skida paraffinerad med ett hårt paraffin är jämförbar med en stålsicklad skida. Nu skall vi i ärlighetens namn medge att även andra vallafabrikanter har hårda paraffiner tex Toko Molybden, Vauhti grön m fl. Jag upprepar att det skulle vara intressant med en test stålsicklat vs hårdparaffinerat med utgångspunkt från dagens material på båda "sidor".

Link to comment
Share on other sites

Nej, men knappast aktuellt för mig, men kanske som behandlingsmetod av rena stenslipade skidor för att jämföra med stålsicklade skidor, om man genom spray kan få en hård yta, som inte tar upp smuts.

 

 

(Såg dock ett användbart tips för att slippa sickla i nästa video, men det hör inte hemma här utan i en vallningstråd)

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att det alltid är stålsicklade VS vallade skidor som diskuteras?!

Borde det inte vara stålsicklade VS stenlipade som är det relevanta?!

För bara för att man stålsicklar, behöver man väl inte utesluta glidvalla om man inte vill?!

Eller vart är det jag tänker fel?

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att det alltid är stålsicklade VS vallade skidor som diskuteras?!

Borde det inte vara stålsicklade VS stenlipade som är det relevanta?!

För bara för att man stålsicklar, behöver man väl inte utesluta glidvalla om man inte vill?!

Eller vart är det jag tänker fel?

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är precis det som har föreslagits av mig och Oxberg dvs att vi startar en ny tråd för grundbehandling av skidor. Jag väntar dock att starta den tråden till det lugnat ner sig om "åsiktsregistreringen" och det är utrett, så att vi kan ägna oss åt sakfrågan hur vi kan grundbehandla belaget på våra skidor.

 

Vad som dock hör hemma i denna tråd är hurdant belag man har, när man stålsicklar. Om man har ett helt obehandlat eller stensicklat belag utan tillsats av paraffin borde man få ett belag fritt från alla "tillsatser"

Stålsicklar man en mättad skida är frågan om man får bort all valla eller om det finns kvar i porerna så att den så att säga är lite "vallad"? Har det gjorts okulärbesiktning av belaget efter stålsicklingen för att upptäcka ev. vallarester ?

Link to comment
Share on other sites

En anledning till "listan" är att det är intressant att ta reda på vad det är för människor som bakom sitt "nick" kallar andra för "kuf" när personen näppeligen träffat den hen uttalar sig om. Men det kanske ingår i den relevanta diskussionen att slänga sig med sådana epitet?

En annan förklaring är den i stunder väldigt uppretade debatt som pågick. Det gick så långt att Lars-Erik fick motta riktigt obehagliga hot riktat emot sig. I det läget är det än mer intressant att på något sätt få en uppfattning om vad som doldes bakom "nicken".

 

 

Absolut skall man få komma med kommentarer. Jag vill tro att jag aldrig gott i klinch med någon som kommenterat eller fört fram synpunkter på ett konstruktivt sätt. Men när någon tvärt hävdar något vill jag gärna veta utifrån vilka grunder det säkra uttalandet kommer, tex om personen i fråga ens testat motsatsen i sin tes. När Kuzmins doktorsavhandling dök upp för 10 år sedan (herregud vad tiden går....) så var just kategoriska kommentarer mycket vanliga. Det gick t.o.m så långt som att han anklagades från att vara "galen ryss" till att inte förstå det mest elementära vetenskapliga principerna. Inte minst Swix stod för mycket av detta. Vi kan väl i dag konstatera att han ändå hade en hel del riktiga analyser i sin avhandling. Swix å sin sida har kommit med noll. De har väl koncentrerat sig på att marknadsföra och att sälja.

 

 

Helt klart ska man både kunna ställa frågan och vara försiktig med att ta "sponsrad information" på allvar. Är man öppen om vem man är blir det dessutom lättare att värdera informationen. För den som varit på forumet en tid och dessutom bemödar sig att kolla lite bakgrundsfakta kan lätt konstatera att Lars-Erik näppeligen är någon som springer andras ärenden. Nu framlades det misstankar att det var just för ekonomisk vinning som var drivkraften och där försökte jag belys de inte allt för stora pengar som hanteras. Sedan finns det givetvis människor som mot väldigt lite ersättning "säljer" sig, det har du en poäng i.

 

Jag ber om ursäkt att jag kallade dig kuf, det var en förhastad slutsats. Däremot är det en kufisk aktivitet att göra register över medlemmarnas identitet. Jag vill inte vara del av ett forum med medlemmar som agerar på det viset. Om LE blivit hotad (verkligen, för en stålsickel??) ska det naturligtvis polisanmälas. Företrädesvis av honom själv. Sekundärkränkt är för övrigt ett nyord värt att lägga på minnet.

 

Det är säkert kul att leka privatdetektiv men knappast lämpligt. Därför att;

1. Åsiktsregistrering har länge varit olagligt, liksom 2. insamlande av personuppgifter utan medgivande (PUL) och 3. du lämnar konstiga spår efter dig på internet som du säkert inte är stolt över inför de (familjemedlemmar, framtida arbetsgivare mm) som söker på dig. Mitt förslag är att du slänger ditt register innan nån får för sig att polisanmäla din privatdeckarfirma.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tillbaka till själva stålsicklingen fortsättningsvis. Blir det något mer tjafs ryker det!

Att spekulera eller insinuera i vem som är vem ska vi inte göra på Skidforum, man kan likt de flesta som registrerat sig här på forumet ha användarnamn som inte har något samband med sitt riktiga namn. Vill man av någon anledning berätta vem man är så får man göra det men det är inte något någon annan ska tvinga fram. Vad användare har för listor i sina datorer får de ta ansvar för själva.

Tänk på oss moderatorer innan ni skriver för skarpa inlägg och att detta är ett skidforum!

/Vasa

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, tillbaka till själva stålsicklingen fortsättningsvis. Blir det något mer tjafs ryker det!

Att spekulera eller insinuera i vem som är vem ska vi inte göra på Skidforum, man kan likt de flesta som registrerat sig här på forumet ha användarnamn som inte har något samband med sitt riktiga namn. Vill man av någon anledning berätta vem man är så får man göra det men det är inte något någon annan ska tvinga fram. Vad användare har för listor i sina datorer får de ta ansvar för själva.

Tänk på oss moderatorer innan ni skriver för skarpa inlägg och att detta är ett skidforum!

/Vasa

Fantastiskt bra Vasa, någon djävla ording får det vara inte bara i ett parti utan även på varje tråd. Då vågar jag åter ta chansen att till alla nya här på skidforum framföra mitt enkla Pers(s)onliga budskap: Det går utmärkt att genomföra Vasalopp/öppna spår utan att snegla på några glidvallor och pulver. Jag, en numera 74 årig lätt överviktig gubbstrutt,  har själv gjort det 31 gånger (resultat se länk du når från första sidan). Jag avser  att åter försöka göra det tre gånger detta år.

Annan viktig information: det har startats en ny utmärkt kompletterande tråd (stålsickla skidor-praktiska råd) som varmt rekommenderas. . Även om debatten hittills handlat mycket om att vässa stålsicklar så får du där många vettiga råd och funderingar hur man gör praktiskt. Du kan även googla och se på flera utmärkta instruktionsfilmer på nätet, Det går även att få skidorna stålsicklade av experter både i Mora och Sälen före loppen. Kära skidvänner: Vi ses i starten på öppna spår och/eller Vasalopp.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då tråden börjat handla om så mycket annat så tänkte jag slänga in lite information och gränserna blir lite flytande mellan t.ex temperatur och ny/gammal snö mm mm.

 

Vid normal behandling så sicklar man så att man får ett nytt fräscht belag, behövs inte så många drag om skidan redan är grundsicklad. Rilla sedan gärna och borsta. Själv borstar jag alltid lite först innan rullning och kör Skimateria hand fin åt fel håll på skidan och fel håll på borstriktningen (borsten är polerad åt ena hållet). Ca 3 drag. Sen rätt håll på skidan men fel håll på borsten, ca 6-7 drag. Sen kanske ca 10 drag åt rätt håll på skidan och åt rätt håll med borsten. Sen rillar jag och borstar lite mer åt rätt håll på skidan och åt rätt håll med borsten. Vid lite kallare fören polerar jag även med nylon på slutet.

 

Att tänka på:

Nysnö är aggressiv men beter sig även som det vore varmare. Så både lite mer polering och lite hårdare rill är bra. Och gärna grov rill.

Vid varmare fören är hydrofobiciteten viktigare och borstning försämrar hydrofobiciteten. Så borsta mindre när det är varmare fören, typ inget vid plus.

Vid kallare fören är det viktigare att ha en hård och len yta samt gärna behålla lite av vattnet i snö. Så väldigt fin rill om ni vill rilla och kan få fart på skidorna. För motionärer är rill vid riktigt kallföre inte av högsta prio. Polera mer vid kallföre och drag försiktigare drag med sickeln om det är kallt. Ev. gärna längre drag också. Man kan med fördel trycka till topparna med en fin rundstav, gärna polera på slutet med polerpapper.

Vill ni ha mer fart i utförslöporna så ha lite mer rill alternativt om ni är duktiga och får mer fart. Är man långsammare så skapas inte lika mycket friktion och det blir kontraproduktivt. Men det är förstås en avvägning och det bästa är om man kan prova lite innan.

Men viktigt är också, om ni kan välja skidor, att välja det mjukare paret om det är mjukt och varmt i spåren. Härda skidor plogar då.

Välj de med högre spann om det är varmt och mjukt.

Valla kortare om det är varmt och mjukt.

Om det är kallt och hårt bör man ”grada av” en hård rillkant.

Har man inte obegränsat med pengar så nöj dig med en riller.

Riller är viktigare vid varmföre.

 

Ursäkta om det var självklara saker. Fråga gärna om det är ngt du/ni undrar över.

Link to comment
Share on other sites

Då tråden börjat handla om så mycket annat så tänkte jag slänga in lite information och gränserna blir lite flytande mellan t.ex temperatur och ny/gammal snö mm mm.

 

Vid normal behandling så sicklar man så att man får ett nytt fräscht belag, behövs inte så många drag om skidan redan är grundsicklad. Rilla sedan gärna och borsta. Själv borstar jag alltid lite först innan rullning och kör Skimateria hand fin åt fel håll på skidan och fel håll på borstriktningen (borsten är polerad åt ena hållet). Ca 3 drag. Sen rätt håll på skidan men fel håll på borsten, ca 6-7 drag. Sen kanske ca 10 drag åt rätt håll på skidan och åt rätt håll med borsten. Sen rillar jag och borstar lite mer åt rätt håll på skidan och åt rätt håll med borsten. Vid lite kallare fören polerar jag även med nylon på slutet.

 

Att tänka på:

Nysnö är aggressiv men beter sig även som det vore varmare. Så både lite mer polering och lite hårdare rill är bra. Och gärna grov rill.

Vid varmare fören är hydrofobiciteten viktigare och borstning försämrar hydrofobiciteten. Så borsta mindre när det är varmare fören, typ inget vid plus.

Vid kallare fören är det viktigare att ha en hård och len yta samt gärna behålla lite av vattnet i snö. Så väldigt fin rill om ni vill rilla och kan få fart på skidorna. För motionärer är rill vid riktigt kallföre inte av högsta prio. Polera mer vid kallföre och drag försiktigare drag med sickeln om det är kallt. Ev. gärna längre drag också. Man kan med fördel trycka till topparna med en fin rundstav, gärna polera på slutet med polerpapper.

Vill ni ha mer fart i utförslöporna så ha lite mer rill alternativt om ni är duktiga och får mer fart. Är man långsammare så skapas inte lika mycket friktion och det blir kontraproduktivt. Men det är förstås en avvägning och det bästa är om man kan prova lite innan.

Men viktigt är också, om ni kan välja skidor, att välja det mjukare paret om det är mjukt och varmt i spåren. Härda skidor plogar då.

Välj de med högre spann om det är varmt och mjukt.

Valla kortare om det är varmt och mjukt.

Om det är kallt och hårt bör man ”grada av” en hård rillkant.

Har man inte obegränsat med pengar så nöj dig med en riller.

Riller är viktigare vid varmföre.

 

Ursäkta om det var självklara saker. Fråga gärna om det är ngt du/ni undrar över.

 

Bra info! Jag kopierar in den i tråden om praktisk stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

För er som läser den intressanta praktiska tråden vill jag bara tillägga att det genom att googla finner du flera intressanta instruktionsfilmer som klart visar hur enkelt det är att få kanonglid genom stålsickling. Du behöver absolut inte sickla så mycket

som påstås utom första gången möjligtvis. Sedan räcker det, åtminstone för träning, att fräscha upp belaget med sickeln efter si så där 20-30 mil. Efter numera 12 säsonger med två-tre Vasalopp varje år (totalt 30 Vasalopp/öppna spår stålsicklat) och c:a 100 träningsmil åkning varje år har jag bara förbrukat totalt sex sicklar och fortfarande har jag sparat vassa egger. så de räcker några år till.

 

Enklaresport, kommer du att vara i Mora även detta år både till öppet spår och Vasalopp? Och var kommer du att hålla till ?

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket, mycket lätt sicklingsdrag, antingen med vanlig sickel eller gärna P-Cut om man har den. 

Jag kan tänka mig att vi är en del som kör med hängslen och livrem, lägger alltså HF och pulver på stålsicklingen så vet inte om man vill sickla bort pulvret då. :)

Duger det inte att rilla före man borstar ur pulvret och att det "stukar" det värsta?

Blir nog som vanligt 2 mm Red Creek och hårdare då på bakre halvan av skidan.

 

En fråga till:

Nu är mina Kuzmin-sicklar rejält slöa men har liggande nya Primateria R och P.

Kan man säga att R motsvarar Kuzmin Universal rakt av?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...