Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite så var det. Rätt dåligt utför jämfört med andra men åtminstone konkurrenskraftigt på platten.

Snöfallet och tempen krävde lite hårdare och grövre rillning än prognosen sade. Men 1,0 och julgranen, rätt hårt och över hela, borde räckt men helst istället den ännu grövre julgranen. Tror den heter +15/+5. Någon kanske reagerar på tempangivelserna men det finns olika snötyper och snön kan inte läsa. Och man kan förstås reglera trycket då man rillar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sicklade av några drag och körde Primateriaborsten bakifrån 10 drag med borsten åt fel håll, körde 10 drag framifrån med borsten åt fel håll, 15 drag framifrån åt rätt håll. Polerade sedan med nylonborste 60 drag. Hade grymt bra glid på Nordenskiöldsloppet efter att snöfallet avtog och tempen kröp ner någon gång på natten. 

Link to comment
Share on other sites

Sicklade av några drag och körde Primateriaborsten bakifrån 10 drag med borsten åt fel håll, körde 10 drag framifrån med borsten åt fel håll, 15 drag framifrån åt rätt håll. Polerade sedan med nylonborste 60 drag. Hade grymt bra glid på Nordenskiöldsloppet efter att snöfallet avtog och tempen kröp ner någon gång på natten. 

Mycket Intressant.Och Thorrez vittnade ju om något likartat. Och eftersom jag fick dessa allvarliga Per(s)onliga problem efter forsta dagens öppna spår så hann jag inte kommentera mitt glid på detta öppna spår  jag faktiskt klarade trots mitt tillstånd (om än på bara 8.53) så jag gör det nu när jag börjat hämta igen mig. Jag hade igen väl så bra glid som alla omkring mig och påfallande bättre i slutet. Det goda glidet kanske tom var räddningen för mig. Tusen tack Enklaresport för medverkan i sicklingen/borstningen. Jag är fortfarande lite förbryllad över Volevodins eviga "sammanfattningar" om stålsickling och varför en (i ANDRA frågpr) så klok man inte ser sanningen i vitögat. Som ni förstår av detta inlägg har jag redan börjat hämta igen mig med mina tre nya stents i hjärtat och har redan försökt mig på att GÅ 10 kilometer  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lovat Volevodin och andra att uppdatera er lite efter min hjärtinfarkt. Jag är redan på bättringsvägen och jag har redan klarat av att gå 10 km och idag dessutom åkt 8 km skidor i flödande Norrbottenssol. Under denna återhämtningstid har jag dessutom fått tid att tänka lite bland annat på Volevodins åsikter och vid denna närmare analys får jag nog erkänna att jag svängt lite och tycker han har rätt på många punkter t.ex. (a) även jag är givetvis inte motionär utan tävlingsåkare (b) hans sammanfattning efter årets Vasalopp att stålsickling ser ut att ha fungerat dåligt  är korrekt © Nordenskiöldsloppet borde införa en klass +70 på si så där 11 mil för oss gubbar/gummor (d) i alla lopp borde vi alla tävla i åldersklasser med högst femårsgrupper i varje klass (e) traditionell glidvallning är en snabbare och bättre metod än stålsickling. Jag siktar givetvis på att kunna åka både öppet spår och Vasalopp nästa år men försöker mig nog aldrig mer på att åka båda öppna spåren. Och då med Zerapulver under på minst ett av loppen. Glad påsk alla skidforumvänner. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lovat Volevodin och andra att uppdatera er lite efter min hjärtinfarkt. Jag är redan på bättringsvägen och jag har redan klarat av att gå 10 km och idag dessutom åkt 8 km skidor i flödande Norrbottenssol. Under denna återhämtningstid har jag dessutom fått tid att tänka lite bland annat på Volevodins åsikter och vid denna närmare analys får jag nog erkänna att jag svängt lite och tycker han har rätt på många punkter t.ex. (a) även jag är givetvis inte motionär utan tävlingsåkare ( B) hans sammanfattning efter årets Vasalopp att stålsickling ser ut att ha fungerat dåligt  är korrekt © Nordenskiöldsloppet borde införa en klass +70 på si så där 11 mil för oss gubbar/gummor (d) i alla lopp borde vi alla tävla i åldersklasser med högst femårsgrupper i varje klass (e) traditionell glidvallning är en snabbare och bättre metod än stålsickling. Jag siktar givetvis på att kunna åka både öppet spår och Vasalopp nästa år men försöker mig nog aldrig mer på att åka båda öppna spåren. Och då med Zerapulver under på minst ett av loppen. Glad påsk alla skidforumvänner. :rolleyes:

Haha, det var ett väldigt kul aprilskämt ! :)  :)  :) 

Link to comment
Share on other sites

Haha, det var ett väldigt kul aprilskämt ! :)  :)  :)

 

jag gick på den ett litet tag men inte så länge... lite för grovt

Jo lite lurigt var det ju att maskera det med en icke skämtsam inledning.  :)

 

Själv gillade jag även följande tips för de som vill ta barmarksträningen till nya höjder: https://www.kondis.no/arets-nyhet-motbakkesko-for-loeping-paa-flatt-underlag.6102631-127693.html

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lovat Volevodin och andra att uppdatera er lite efter min hjärtinfarkt. Jag är redan på bättringsvägen och jag har redan klarat av att gå 10 km och idag dessutom åkt 8 km skidor i flödande Norrbottenssol. Under denna återhämtningstid har jag dessutom fått tid att tänka lite bland annat på Volevodins åsikter och vid denna närmare analys får jag nog erkänna att jag svängt lite och tycker han har rätt på många punkter t.ex. (a) även jag är givetvis inte motionär utan tävlingsåkare ( B) hans sammanfattning efter årets Vasalopp att stålsickling ser ut att ha fungerat dåligt  är korrekt © Nordenskiöldsloppet borde införa en klass +70 på si så där 11 mil för oss gubbar/gummor (d) i alla lopp borde vi alla tävla i åldersklasser med högst femårsgrupper i varje klass (e) traditionell glidvallning är en snabbare och bättre metod än stålsickling. Jag siktar givetvis på att kunna åka både öppet spår och Vasalopp nästa år men försöker mig nog aldrig mer på att åka båda öppna spåren. Och då med Zerapulver under på minst ett av loppen. Glad påsk alla skidforumvänner. :rolleyes:

Nu skall jag kommentera seriöst lite av innehållet och som inte är april-skämt.

a) Att L-E skulle sluta stålsickla och gå över till glidvallning kommer inte att  hända. Jag är ingen motståndare till stålsickling, men genom att ifrågasätta saker och ting får man ju mer information, som kan vara till nytta. En invändning har jag; det som från början var ett enkelt och billigt ALTERNATIV till glidvallning har blivit mer komplicerat med olika sicklar, borstning i olika riktningar, rillning m m som gör metoden likvärdig med glidvallning i kunskap, kostnad och tidsåtgång.

B) att stålsickling fungerade dåligt i årets vasalopp var en ovederhäftig slutsats av mig, så jag inte var på plats och testat själv

c) Min förhoppning att en Halv-Nordenskiöld skall införas tror jag kommer att dröja, då arrangören inte vill riskera att sänka statusen på loppet med en kortare variant på 11,8 mil (fast skulle det mot förmodan införas

finns det stor chans att jag ställer upp)

d) fast på en punkt ger jag mig inte och det gäller att veteraner skall kunna tävla på lika villkor, kanske inte femårsintervaller.

men iaf veteranklasser högre upp i åldrarna, kan Norge och Finland borde Sverige också kunna

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter min infarkt efter ett öppet spår i år har jag legat lite lågt med årets sammanfattning. Kanske min stålsickling tom. räddade mig detta år, vem vet vad som kunnat inträffa om jag inte hade haft så bra glid det lopp jag faktiskt genomförde. Men NU känner jag mig redan så återställd att det känns helt klart att jag kommer att åka Vasalopp/öppet spår även nästa år. Därför känner jag att det är viktigt att fortsätta delge mina erfarenheter speciellt till er nybörjare. Jag vill verkligen hjälpa er att få ta del av mitt lilla "fusk" dvs att som motionär få åka på skidor med "nästan elitglid för motionärer" utan tillstymmelse till glidvalla. Min sammanfattning lyder:

 

GODA NYHETER (SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER)   :wub:

Som ni redan sett har många slutat att åka med fästvalla men det är ju inte så lätt för oss typiska motionärer att göra så  t.ex. på Vasaloppet. Däremot är jag numera tämligen säker på att kunna rekommendera följande:

 

* GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR ATT GENOMFÖRA VASALOPPET/ÖPPET SPÅR PÅ ETT UTMÄRKT SÄTT (kanske tom bättre för många av oss typiska motionärer än om vi försöker mixtra med glidvallor eller lämna in skidorna, enkel stålsickling kan faktiskt ge kanonglid)

VIKTIGT: Och det räcker med enklast möjliga stålsickling med sickel och rejäl borstning (och INTE som påstås av Volevodin och andra att du måste skaffa all kompletterande utrustning som diskuteras även i detta sammanhang)

Genom att bara läsa första sidan i denna mastodonttråd och att där klicka på "här" får du en snabb sammanfattning varför jag kommit till denna slutsats. Här skall jag nöja mig med att redovisa ETT av mina argument, nämligen mina egna resultat efter att numera ha åkt 32 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor (jag är ju numera 74 år !)

 

Mina tider
2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53  


Anm: Jag har nu totalt åkt 44 Vasalopp och 24 öppna spår, totalt 68 lopp. Av dessa lopp har jag åkt 32 på stålsicklade skidor, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, kanske det allra bästa på just Vasaloppet. Gör som jag

* Sluta mickla, stålsickla; för bästa glid, och tid

Link to comment
Share on other sites

Jag minns när jag första gången testade ett par stålsicklade skidor utan glidvalla, det var före en tävling, föret var gammal grov snö, blandat med nyfallen blöt snö. Hade hittat en gammal  plåtsickel som det stod Swix på, längst ned i vallaboxen, drog några drag med en fil över ena långsidan för att bättra på skärpan. Sedan gav jag mig på ett par träningsskidor och började sickla.

Tog nu fram dessa skidor, sedan jag valt ut mina skidor som jag skulle tävla på, vallade med HF och pulver.

Chocken var brutal, när det visade sig att mina gamla träningsskidor gled klart bäst, just den dagen.

Kaske blev strukturen perfekt, för det föret.

Så det behöver absolut inte bli dyrt och krångligt med stålsickling.  :)

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet var man köper en sån speldosa som man vevar upp? Den ska spela upp samma melodi hela tiden och hålla år ut och år in.

 

Inga andra jämförelser i övrigt :)

 

Dr K har för övrigt ägnat sig åt att designa extra korta cykelbyxor :) Det finns tydligen ett behov av det. Var sätter man in pengarna?

 

För övrigt nr 2 överväger jag om jag ska stålsickla mina nya Yoko eller ej. Det är rätt smutt att bli av med det tråkiga gråa belag som fabriksslipen efterlämnar. Det finner jag svårt att åstadkomma utan Doktorns magiska plåtbit

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet var man köper en sån speldosa som man vevar upp? Den ska spela upp samma melodi hela tiden och hålla år ut och år in.

Inga andra jämförelser i övrigt :)

Dr K har för övrigt ägnat sig åt att designa extra korta cykelbyxor :) Det finns tydligen ett behov av det. Var sätter man in pengarna?

För övrigt nr 2 överväger jag om jag ska stålsickla mina nya Yoko eller ej. Det är rätt smutt att bli av med det tråkiga gråa belag som fabriksslipen efterlämnar. Det finner jag svårt att åstadkomma utan Doktorns magiska plåtbit

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/S190/1406-polyphon-speldosa

Link to comment
Share on other sites

 

Jag minns när jag första gången testade ett par stålsicklade skidor utan glidvalla, det var före en tävling, föret var gammal grov snö, blandat med nyfallen blöt snö. Hade hittat en gammal plåtsickel som det stod Swix på, längst ned i vallaboxen, drog några drag med en fil över ena långsidan för att bättra på skärpan. Sedan gav jag mig på ett par träningsskidor och började sickla.

Tog nu fram dessa skidor, sedan jag valt ut mina skidor som jag skulle tävla på, vallade med HF och pulver.

Chocken var brutal, när det visade sig att mina gamla träningsskidor gled klart bäst, just den dagen.

Kaske blev strukturen perfekt, för det föret.

Så det behöver absolut inte bli dyrt och krångligt med stålsickling. :)

Den logiska slusatsen av ditt resonemang blir att köpa fler (tränings)skidor istället för sicklar och valla. Hade jag lagt pengarna för valla/sickel boxen på skidor istället hade jag haft fler än norska landslaget tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

 

Efter min infarkt efter ett öppet spår i år har jag legat lite lågt med årets sammanfattning. Kanske min stålsickling tom. räddade mig detta år, vem vet vad som kunnat inträffa om jag inte hade haft så bra glid det lopp jag faktiskt genomförde. Men NU känner jag mig redan så återställd att det känns helt klart att jag kommer att åka Vasalopp/öppet spår även nästa år. Därför känner jag att det är viktigt att fortsätta delge mina erfarenheter speciellt till er nybörjare. Jag vill verkligen hjälpa er att få ta del av mitt lilla "fusk" dvs att som motionär få åka på skidor med "nästan elitglid för motionärer" utan tillstymmelse till glidvalla. Min sammanfattning lyder:

 

GODA NYHETER (SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER)   :wub:

Som ni redan sett har många slutat att åka med fästvalla men det är ju inte så lätt för oss typiska motionärer att göra så  t.ex. på Vasaloppet. Däremot är jag numera tämligen säker på att kunna rekommendera följande:

 

* GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR ATT GENOMFÖRA VASALOPPET/ÖPPET SPÅR PÅ ETT UTMÄRKT SÄTT (kanske tom bättre för många av oss typiska motionärer än om vi försöker mixtra med glidvallor eller lämna in skidorna, enkel stålsickling kan faktiskt ge kanonglid)

VIKTIGT: Och det räcker med enklast möjliga stålsickling med sickel och rejäl borstning (och INTE som påstås av Volevodin och andra att du måste skaffa all kompletterande utrustning som diskuteras även i detta sammanhang)

Genom att bara läsa första sidan i denna mastodonttråd och att där klicka på "här" får du en snabb sammanfattning varför jag kommit till denna slutsats. Här skall jag nöja mig med att redovisa ETT av mina argument, nämligen mina egna resultat efter att numera ha åkt 32 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor (jag är ju numera 74 år !)

 

Mina tider

2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53

2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57

2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53  

Anm: Jag har nu totalt åkt 44 Vasalopp och 24 öppna spår, totalt 68 lopp. Av dessa lopp har jag åkt 32 på stålsicklade skidor, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, kanske det allra bästa på just Vasaloppet. Gör som jag

* Sluta mickla, stålsickla; för bästa glid, och tid

 

Jag får tacka för dina ord, L-E! För de som undrade så försökte jag få tag på Lars-Erik för att bättra på sicklingen till Vasaloppet men han ringde då upp från Falun lasarett och sade att han fått hjärtinfarkt. Det var som mitt hjärta stannade, det kändes overkligt och att du nu verkar kunna köra igen är så häftigt och jag hoppas och litar på att du har bra koll! :-) 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Efter min infarkt efter ett öppet spår i år har jag legat lite lågt med årets sammanfattning. Kanske min stålsickling tom. räddade mig detta år, vem vet vad som kunnat inträffa om jag inte hade haft så bra glid det lopp jag faktiskt genomförde. Men NU känner jag mig redan så återställd att det känns helt klart att jag kommer att åka Vasalopp/öppet spår även nästa år. Därför känner jag att det är viktigt att fortsätta delge mina erfarenheter speciellt till er nybörjare. Jag vill verkligen hjälpa er att få ta del av mitt lilla "fusk" dvs att som motionär få åka på skidor med "nästan elitglid för motionärer" utan tillstymmelse till glidvalla. Min sammanfattning lyder:

 

GODA NYHETER (SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER)   :wub:

Som ni redan sett har många slutat att åka med fästvalla men det är ju inte så lätt för oss typiska motionärer att göra så  t.ex. på Vasaloppet. Däremot är jag numera tämligen säker på att kunna rekommendera följande:

 

* GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR ATT GENOMFÖRA VASALOPPET/ÖPPET SPÅR PÅ ETT UTMÄRKT SÄTT (kanske tom bättre för många av oss typiska motionärer än om vi försöker mixtra med glidvallor eller lämna in skidorna, enkel stålsickling kan faktiskt ge kanonglid)

VIKTIGT: Och det räcker med enklast möjliga stålsickling med sickel och rejäl borstning (och INTE som påstås av Volevodin och andra att du måste skaffa all kompletterande utrustning som diskuteras även i detta sammanhang)

Genom att bara läsa första sidan i denna mastodonttråd och att där klicka på "här" får du en snabb sammanfattning varför jag kommit till denna slutsats. Här skall jag nöja mig med att redovisa ETT av mina argument, nämligen mina egna resultat efter att numera ha åkt 32 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor (jag är ju numera 74 år !)

 

Mina tider

2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53

2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57

2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53  

Anm: Jag har nu totalt åkt 44 Vasalopp och 24 öppna spår, totalt 68 lopp. Av dessa lopp har jag åkt 32 på stålsicklade skidor, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, kanske det allra bästa på just Vasaloppet. Gör som jag

* Sluta mickla, stålsickla; för bästa glid, och tid

 

Jag får tacka för dina ord, L-E! För de som undrade så försökte jag få tag på Lars-Erik för att bättra på sicklingen till Vasaloppet men han ringde då upp från Falun lasarett och sade att han fått hjärtinfarkt. Det var som mitt hjärta stannade, det kändes overkligt och att du nu verkar kunna köra igen är så häftigt och jag hoppas och litar på att du har bra koll! :-) 

 

Tack Enklaresport för att DU vevat igång positivet till skogsvakts och andras uppskattning. OM jag var motionär och för första gången sett detta så skulle jag nog tänka som så: OM en inte allt för vältränad och lite småtokig professor och motionär kan åka så pass bra utan  glidvalla, så måste det absolut vara ett bra ALTERNATIV även för mig. Han har ju dessutom mycket att jämföra med eftersom han åkt 68 lopp (44 vanliga Vasalopp och 24 öppna spår) och dessutom själv deltagit  i /värderat/handlett skidrelaterad forskning så han verkar trovärdig. Han verkar trovärdig vad de än säger i sportbutiken eller från vallatillverkarna som väl främst vill sälja sina svindyra t.ex. fluorvallor ? Vad tror ni ? Till Enklaresport: Om hälsan står mig bi så jag kan åka så hoppas jag även detta år få lite hjälp med slutfinishen på mina stålsicklade skidor. Kommer du att vara i Mora även i är i samband med öppet spår/Vasalopp ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...