Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Att få till en Volframkarbidsickel med en önskad profilering(universal och plus)är svårt. Därför kom Minusvarianten först som har samma form som ett svarvstål. Rätt o slätt.

Tror jag :)

Varför tror du det ? Har du eller någon förklaring varför det är så ?

Izkall, den 31 Dec 2016 - 10:00 AM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

 

På detta sätt? Skulle detta fungera på en Kuzmin 014? I så fall skulle två eggar bli slipade samtidigt?

Precis så har jag gjort men bara med Skimaterias polersickel och grovsickel. Till struktursickeln fungerar det ju inte."

 

Det låter självklart FredrikE och därmed ser det ut att vara ändå mer intressant om vi kunde få en plussickel och universalsickel som håller skärpan bättre. Men om HJN har rätt kanske det material Kuzmin nu försöker med inte är det rätta. Vi har ju många med goda materialkunskaper här på forum så det vore intreessant att höra vad ni tror för materal kan vara lämpligt att uppnå detta med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Varför tror du det ? Har du eller någon förklaring varför det är så ?

Izkall, den 31 Dec 2016 - 10:00 AM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

Precis så har jag gjort men bara med Skimaterias polersickel och grovsickel. Till struktursickeln fungerar det ju inte."

 

Det låter självklart FredrikE och därmed ser det ut att vara ändå mer intressant om vi kunde få en plussickel och universalsickel som håller skärpan bättre. Men om HJN har rätt kanske det material Kuzmin nu försöker med inte är det rätta. Vi har ju många med goda materialkunskaper här på forum så det vore intreessant att höra vad ni tror för materal kan vara lämpligt att uppnå detta med.

Anledninegen till mina misstankar är att Snabbstål har använts inom industrin för skärande bearbetning där man behöver slipa fram en speciell form på verktyget för framställande av tex svarvade smådetaljer. Alltså snabbstål kan slipas till avancerade former där man jobbar med med mycket små toleranser.  

Hårdmetall gjuts till en enkel form, vanligen fyrkantiga pelletsbitar.

 

Googla svarvstål i hårdmetall kontra svarvstål i snabbstål och välj bilder :) 

Link to comment
Share on other sites

Sådär precis sicklat med Kuzmin 017+ samt 017- (Volframen).

 

+ var väl ingen egentlig skillnad vad jag märkte.

 

Däremot, 017- gillade jag verkligen. Påminnde mkt - vad jag kan minnas - om Primaterias r-cut, främst vad gäller ytan som blir sååååå fin o slät, en markant skillnad i släthet mot "+ ytan", samt även upplevde jag / fick jag intrycket att 017- avverkade material lika bra som +.

 

Inbillar mig att 017- ger redigt fin struktur, så är det inte mkt kallt (-15) o finkornigt så blir det nog till att rilla redigt.

 

Ganska bra med handtaget, även om jag tyckte det gick utmärkt sickla utan handtag med 014 sicklarna samt Primaterias sicklar.

 

Nu måste jag väl kanske åka t Långberget o åka loppet där på lördag, ser ju ut att bli riktigt kallföre med finkornig snö. I dylik snö har oxå den nu sicklade skidan visat sig gå redigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då kör man minussickeln som en avverkningssickel/arbetssickel. Perfekt med den i ett hållbart volframkarbidmaterial då de första dragen på gamla hårda belag med grus och annan smuts sliter mest och vi som sicklat Atomicskidor kommer nog uppskatta den extra mycket ;)

Sen går man över skidan med endast några drag med universal eller plus för att få till strukturen för dagsföret.

 

I det perspektivet tror jag att det är ointressant med universal och plussickel i volframkarbidmaterial.

 

Eller riller direkt efter minussickeln varpå man kan tjäna in lite på att slippa köpa universal och plussicklar :)

Link to comment
Share on other sites

Sådär precis sicklat med Kuzmin 017+ samt 017- (Volframen).

 

+ var väl ingen egentlig skillnad vad jag märkte.

 

Däremot, 017- gillade jag verkligen. Påminnde mkt - vad jag kan minnas - om Primaterias r-cut, främst vad gäller ytan som blir sååååå fin o slät, en markant skillnad i släthet mot "+ ytan", samt även upplevde jag / fick jag intrycket att 017- avverkade material lika bra som +.

 

Inbillar mig att 017- ger redigt fin struktur, så är det inte mkt kallt (-15) o finkornigt så blir det nog till att rilla redigt.

 

Ganska bra med handtaget, även om jag tyckte det gick utmärkt sickla utan handtag med 014 sicklarna samt Primaterias sicklar.

 

Nu måste jag väl kanske åka t Långberget o åka loppet där på lördag, ser ju ut att bli riktigt kallföre med finkornig snö. I dylik snö har oxå den nu sicklade skidan visat sig gå redigt bra.

Intressant. VAR köpte du sickeln ? Kan man använda samma handtag som till nya universalsickeln ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det har ju skrivits lite ovan om några nymodigheter från Kuzmin. Nu har även Richard Gåhlin på Primateria/Skimateria varit i kontakt med mig. Han har bland annat en del att förtälja om som kan vara av intresse för oss stålsicklare och andra:

 

*De har bland annat tagit fram en egen spannmätare (Skimateria Skiprofiler) som de nu säljer till butiker runt om i Norden.

* De har också satsat på att få ut övriga produkter till butiker och inte bara sälja dem via internet.

* De har en ny produkt för i år och det är en ytterliggare riller som benämns RR och har en delning på 1,8mm.

 *De har fortfarande ett avtal med svenska skidlandslaget som ger dem möjligheten att använda deras logotyp på deras produkter.

 * För framtiden satsar de bland annat på att få fram mer automatiska maskiner som skall kunna utföra sickling mm utan handkraft.

 

ROLIGT samtal för mig: Nicket Wille som ju kritiserat mig och min stålsickling och andra inlägg många gånger ringde mig och det blev ett mycket givande samtal. Det visade sig att han är i min ålder och vi tvärtom vad många kanske tror har lika åsikter och erfarenheter om många saker och vi åker Vasaloppet relativt jämt (han är nog något bättre). Och viktigt (tvärtemot vad jag trodde): även han använder stålsickel även om han också använder glidvalla. Jag har även flera andra titidigare "stålsickelförnekare" som kontaktat mig på något sätt och som numera använder stålsickel. Ett typfall är Dunderklumpen (som är min facebookvän) som numera gått så långt att han stålsicklar åtminstone till sina barn. Och han som i början tom jämförde moderna stålsicklar med de gammeldags plåtbitar vi hyvlade av parafinnet med.  :rolleyes: 
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ni som stålsicklar, ruggar ni era fästzoner? Hur gör ni då när ni fräschar upp sicklingen?

 

- Låter den vara och bara sicklar glidzonerna (i typ all framtid).

- Sicklar hela skidan, till och med så att ni vill få bort all ruggad yta.

- Sicklar hela skidan, men bara några drag, bryr er inte om ruggen finns kvar då ni ändå kommer lägga ny.

- Ruggar inte fästzonen. Upplever ingen förbättring med det?

 

Har själv inte ruggat mina nya skidor som jag kört på nu i två säsonger. Huvudanledningen är att jag bara har ett par skidor och vill kunna köra blankt på dem emellanåt, vilket ju blir väldigt olyckligt om fästzonen ligger och bromsar lite, åtminstone om man tänkt tävla på dem (på träning spelar mindre roll). Jag har sicklat bort rugg på gamla skidorna, och känslan var att det tog rätt lång tid att bli av med, tillräckligt för att det inte är en lösning att hela tiden sickla bort den?

 

Men den orsaken är inte ett sicklingsbekymmer, utan snarare ännu mer problematiskt för folk som kör stenslipat, så jag är nyfiken på hur ni gör oavsett om ni har det problemet eller inte. Kanske till och med är så att en lätt ruggning enbart i längdriktningen går snabbt att bli av med? Möjligt att jag gått på onödigt mycket när jag gjort det förr, vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Ni som stålsicklar, ruggar ni era fästzoner? Hur gör ni då när ni fräschar upp sicklingen?

 

- Låter den vara och bara sicklar glidzonerna (i typ all framtid).

- Sicklar hela skidan, till och med så att ni vill få bort all ruggad yta.

- Sicklar hela skidan, men bara några drag, bryr er inte om ruggen finns kvar då ni ändå kommer lägga ny.

- Ruggar inte fästzonen. Upplever ingen förbättring med det?

 

Har själv inte ruggat mina nya skidor som jag kört på nu i två säsonger. Huvudanledningen är att jag bara har ett par skidor och vill kunna köra blankt på dem emellanåt, vilket ju blir väldigt olyckligt om fästzonen ligger och bromsar lite, åtminstone om man tänkt tävla på dem (på träning spelar mindre roll). Jag har sicklat bort rugg på gamla skidorna, och känslan var att det tog rätt lång tid att bli av med, tillräckligt för att det inte är en lösning att hela tiden sickla bort den?

 

Men den orsaken är inte ett sicklingsbekymmer, utan snarare ännu mer problematiskt för folk som kör stenslipat, så jag är nyfiken på hur ni gör oavsett om ni har det problemet eller inte. Kanske till och med är så att en lätt ruggning enbart i längdriktningen går snabbt att bli av med? Möjligt att jag gått på onödigt mycket när jag gjort det förr, vet inte.

Drar några drag på glidzonerna för att fräscha upp dom ibland och då låter jag bli fästzonen. Sanpappret tar väl mer än vad sticklingen gör så det går väl på ett ut till slut. Jag har värmt in grundburk på sicklad fästzon och vallat som vanligt med burk utan att det har släppt. Så det behövs inte så mycket till rugg tycker jag. M.a.o gör det inget om man sveper över fästzonen med några drag om man nu skulle vilja ta hela skidan vid en mer omfattande sickling.

Link to comment
Share on other sites

Fick precis ett mail från skimateria där de inte rekommenderar att sickla fästzonen om du ruggat den, eller de kan du göra men de slöar ner sickeln väldigt snabbt, har själv slitit ut 3 r-cut eggar på 4 par skidor, därför frågade jag skimateria om de verkligen ska bli slöa så jäkla fort och fick just detta svaret.
Link to comment
Share on other sites

Som väl framgått har jag köpt nya skidor i år, Samma märke och via noggrann spannanalys mer eller mindre identiska med mina senaste Vasaloppsskidor (men 11 Vasalappar på till min vän Stefan Sands förtvivlan  :rolleyes: ), Jag och min huvudrådgivare Jan Erik Hasselström tyckte att den struktur som fanns på skidorna såg bra ut och att jag borde börja med att borsta ur och åka på dem. Det borde glida minst lika bra som min stålsickling som ju även många vittnat om. Men efter många tester i olika fören och förhållanden har jag ännu inte vid något tillfälle fått dem att glida fullt så bra som mina gamla stålsicklade. inte stor skillnad men tillräcklig för att jag nu i min desperation inför Vasaloppet stålsicklat dem för att testa om jag fortfarande upplever skillnad. Men nu tycker jag att de glider exakt som mina gamla skidor. Jag tycker själv detta är lite överraskande eftersom maskinstrukturen såg såg nästan bättre ut. Jag hade i ett skede idé att även valla dem och se om det hjälpte men nu hinner jag inte eftersom jag åker ner till Mora i mitten av nästa vecka. Har någon av er fått maskinstrukturen från affären (väl utborstad och putsad förståss)  att glida bättre eller åtminstpne lika bra som perfekt stålsicklade skidor ? Jag tycker att det logiskt borde vara möjligt men i just detta fall ser det inte ut att ha varit så. 

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har aldrig lyckats få nya skidor att med endast borstning att gå lika bra som de gjort efter stålsickling.

 

Köpte två par RCS 2013 men vid olika tidpunkt och affär.

Det ena paret gick riktigt dåligt medans det andra paret gick bra.

 

Det dåliga paret blev grått på åkytan när de "torkades med vallaväcksfuktad trasa och värmde/torka efter med värmepistol"

Det bra paret var skapligt fet-blankt efter de "torkades med vallaväcksfuktad trasa och värmde/torka efter med värmepistol"

 

Det dåliga paret stålsicklades med bibehållen struktur i botten och "torkades med vallaväcksfuktad trasa och värmde/torka efter med värmepistol". Resultat var nästan lika grått som innan.

Det bra paret sicklades lätt och bibehöll originalstrukturen och "torkades med vallaväcksfuktad trasa och värmde/torka efter med värmepistol" Nu fetare och blankare yta än tidigare.

 

Det dåliga paret stålsicklades tills strukturen försvann och "torkades med vallaväcksfuktad trasa och värmde/torka efter med värmepistol". Resultat blev fet blank yta.

Det bra paret sicklades inte mera men jämfördes med paret ovan. De var inte lika fet-blank som de med helt bortsicklad struktur.

 

I spåret så glider nu det "sämre paret" bäst. Och det är dessutom mitt par :)

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Atomic Vasa Race till mitt ex runt 2009 som i flera år glidit så nästan löjligt bra på fabriksslipen att jag inte vågat röra belaget med sickel. Efter 30-40 mil på fabriksslipen och bara rengöring + borstning glider de fortfarande riktigt bra med utmärkt fäste/normal fästvallning.  Inte teoretisk omöjligt de skulle kunna gå ännu bättre med sickling, men känns inte sannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Har några par skidor (mina och frugans) som jag bara borstat av och sedan kört på fabriksslipen. Har inte gjort några vetenskapliga jämförelser men de flesta av dessa par har glidit minst lika bra som andra åkares skidor i omgivningen. Har gjort dessa observationer i Torsby skidtunnel och på några utomhusbanor.

Link to comment
Share on other sites

Jojo, jag vet. Vallade kort, en dm från 0,3 märket, då jag ville känna på glid och spann, men fel då jag räknade med riktigt hopfrusna, något blanka spår, men fick nyspårat istället. En del hugg, men ingen riktig ifrysning. Mina Peltonen som jag känner väl hade exakt samma behandling. De nya borde ha gått en hel del bättre då de är klart högre på HBW, men det var grymt trögt, så jag fick ingen direkt ledning. Sickla eller inte sicka, det är frågan...Mste testa mer innan jag bestämmer mig till 100%.
Link to comment
Share on other sites

Har ett par nya Atomic redster och redig beslutsångest. Fabriksslipen ser mycket bra ut, har bara testat dem en mil på ny konstsnö med fel fästvalla. Fick nästan staka nedför, både det paret och ett annat stålsicklat par. Måste sätta ned foten under veckan, ska åka ÖSM.

Jag föreslår att du går till sportaffär med ordentlig spannmätare och om det visar sig att du har för mjuka sjidor borde du fixa skisor med rätt spann först innan du funderar på nästa steg.. Sedan kan du lämna in skidorna för stålsickling t.ex. hos Enklaresport eller skistart som båda är bra, När du fätt ordentligt uppmätta skidor med utmärkt fästzon kan du lägga fästvalla själv efter dagens före

Link to comment
Share on other sites

Sitter skiselectorlapp på dem. Har hyfsad koll på hur långt jag kan lägga klister. Det enda jag klurar på är om jag ska sickla bort fabriksslipen eller låta den vara.

 

Kanske ska låta väderprognosen för ÖSM som jag ska åka avgöra. Kallt= sickla, varmt=låta bli. Det är mer struktur i original än vad Kuzmin+ kan ge. Fast jag har haft bra skidor på plussidan med K+ förut. Ska jämföra dem med ett sicklat par några gånger under veckan så får vi se. Ser ut att kunna ha möjlighet att testa de flesta fören den här veckan på hemmabanan Rudan. Slask imorgon, 0 före och snö på onsdag, kallt på torsdag kväll.

Link to comment
Share on other sites

Sitter skiselectorlapp på dem. Har hyfsad koll på hur långt jag kan lägga klister. Det enda jag klurar på är om jag ska sickla bort fabriksslipen eller låta den vara.

 

Kanske ska låta väderprognosen för ÖSM som jag ska åka avgöra. Kallt= sickla, varmt=låta bli. Det är mer struktur i original än vad Kuzmin+ kan ge. Fast jag har haft bra skidor på plussidan med K+ förut. Ska jämföra dem med ett sicklat par några gånger under veckan så får vi se. Ser ut att kunna ha möjlighet att testa de flesta fören den här veckan på hemmabanan Rudan. Slask imorgon, 0 före och snö på onsdag, kallt på torsdag kväll.

JAG tycker själv att en för föret bra och väl URBORSTAD maskinstruktur borde vara minst lika bra som en bra stålsicklad och URBORSTAD struktur. Och flera har ju sagt att de fått just detta resultat t.ex. mycket trovärdige anl. Men som du sett har även jag försökt testa det på mina nya skidor som spannmässigt är identiska med mina nyvarande Vasaloppsskidor (med 11 Vasalappar på) Jag fick ju inte riktigt samma resultat även om det inte var stor skillnad i glid. Jag har ju nu stålsicklat och borstat även de nya skidorna och nu glider de lika bra och ibland subjektivt lite bättre. Men detta behöver inte motsäga det jag först trode och det anl och andra säger. Det kan ju helt enkelt vara så att den struktur jag fått från fabriken inte är optimal i de Norrländska ganska kalla fören jag främst testat. Det betyder att jag själv skulle stålsickla i ditt läge men jag vill inte råda dig vad du skall göra. Lycka till. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt i fluorvalladebatten:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6630082

 

Men som sagt, man kan ju inte anklaga mig Pers(s)onligen i alla fall. Jag har ju åkt mina senaste 28 Vasalopp/öppna spår flourfritt. Jag är dessutom optimistisk nog att tro att denna tråd påverkat ovanligt många av er som läser skidforum  att dessa dyra och hälsovådliga fluorvallor helt enkelt inte behövs för att åka Vasalopp och träna på ett utmärkt sätt för oss motionärer. Synd bara att VI inte kommer ut med denna enkla sanning till en bredare allmänhet.Hur kan vi åstadkomma att dessa enkla fakta kommer till allmän kännedom trots sportaffärernas och vallaproducenternas motstånd och förnekelse ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...