Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

On 6/17/2023 at 3:43 PM, Per Gu said:

Det låter som att det du söker är en rak riller. Finns ju 1mm,2mm och tror red creek har en 3 mm också. 

Har Red Creek 2 mm men har inte märkt någon nämnvärd förbättring fö behöver jag själv ingen mer utrustning, då jag är på "upploppet" i skidåkningen utan det är mer av allmänt intresse jag deltar i diskussionen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

On 6/18/2023 at 4:26 PM, Volevodin said:

Har Red Creek 2 mm men har inte märkt någon nämnvärd förbättring fö behöver jag själv ingen mer utrustning, då jag är på "upploppet" i skidåkningen utan det är mer av allmänt intresse jag deltar i diskussionen.

Tusen tack igen min veterankollega och medlem i snart "80 års klubben". Dina insatser för att hålla denna tråd vid liv är mycket uppskattad av mig och andra. Du har överlägset mest inlägg efter mig, t.ex. 86 styck efter mars 2019. Och inte bara det, dina ibland kritiska inlägg övertygar säkert läsarna mer än mina egna, så  jag, och vissa andra forskare, har extra stöd för det du kallar mantra, dvs att glidvalla inte behövs för att vi motionärer skall ha bra sprutt på skidorna och kunna genomföra Vasalopp utan problem på ett överraskande bra sätt. Speciellt har ditt enda "test" mot stålsickling varit mycket övertygande och uppmärksammat, dvs att du gjort "testet" utan att stålsickla utan istället plansicklat skidorna. Sådana skidor glider alltid dåligt hur vi än gör i övrigt.

Beträffande "upploppet": Korrekt att vi båda väl befinner oss på denna del av "livets bana"men det betyder ju inte att vi behöver sluta åka Vasalopp etc. För egen del kommer jag att följa en av mina viktigaste livsregler: "Det viktigaste är inte hur gammal du är utan HUR du är gammal", och är följdriktigt redan är anmäld tiill både Vasalopp och två öppna spår även nästa år.

Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2023 at 10:55 PM, Per Gu said:

Nja jag betalade 800 för mitt skidproppaganda kit. Ett bra hårt paraffin brukar väll ändå kosta typ 500

Jag har åkte mina två senaste säsonger helt utan valla och har aldrig upplevt att jag har sämre skidor än de runt mig. Ska dock tilläggas att jag inte använder fäste vilket minskar risken för att göra fel

Har du testat att stålsickla dina Redline? 800 är det allt? Eller krävs även rotorborste? Jag har nu inte mycket gammalt hårt paraffin kvar så 800:- låter mycket frestande, fästvallning är en annan fråga som inte hänger ihop med stålsickling (glidytan) mer än att jag tror det påverkar mer än glidvallning… fast jag hoppas ju alltid att optimera båda 😊

Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2023 at 12:37 PM, Knappen said:

Har du testat att stålsickla dina Redline? 800 är det allt? Eller krävs även rotorborste? Jag har nu inte mycket gammalt hårt paraffin kvar så 800:- låter mycket frestande, fästvallning är en annan fråga som inte hänger ihop med stålsickling (glidytan) mer än att jag tror det påverkar mer än glidvallning… fast jag hoppas ju alltid att optimera båda 😊

Tror priser kan ha gått upp lite men det är ett väldigt lättarbetat kit 

 

Det behövs borstar också antingen handborstar elller roterande. Jag har roterande borstar men det går fint med handborstar också. Det går såklart bra att lägga paraffin och pulver efter sickling men jag tycker det blir tillräckligt bra utan. 

Jag har sicklat två par äldre Redline och ett par propulsion (madshus första stakskida) med gott resultat. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ett viktigt ögonblick för mig . Här får jag min speciella medalj med nummer 56 =det antal skidåkare som under Vasaloppets mer är 100 åriga historia som klarat av att åka loppet minst 50 år. Och prisutdelare är inte kungen men något mycket finare i detta sammanhang nämligen självaste skidkungen@Torgny Mogren, bland annat olympisk mästare och fyrfaldig världsmästare. Ett av mitt livs häftigaste ögonblick.❤Som synes var det mycket intresse kring detta.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10231922702755568&set=a.10201446358586011&notif_id=1693755561853227&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...