Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

* Vad har du för sorts sicklar att experimentera med strukturen med ?

+ övriga tips när du experimenterar med detta ?

Om jag förstår det rätt så har du även för svsikt att köpa nya skidor med Zera i belaget och ändå sickla.

Jag har två sicklar en tillverkad enligt Kuzmins ritning och den som fans att köpa på skistart. Man kan ju variera strukturen som sickeln ger genom att slipa den olika. Alltså hur grov eller fint slipad den är. Förslagsvis olika slipningar på olika sidor. Vanliga rillers ger en struktur från 0.3 till 2.0 har hört att det är 0.15 pågång oxå. Men med sickeln kan man ju lägga ännu finare strukturer. Jag har tänkt testa olika grundstrukturer som sicklingen ger och sedan se om dom går att kompletera med handstrukturering m.h.a riller för att få ytterligare fart ökning. Detta borde vara intressant oavsett om man kör ovallat eller vallat. Många verkar ju sätta likhetstecken mellan stålsicklat och ovallat vilker jag inte förstår. Detta handlar ju enbart om strukturen. Själv tror jag precis som Kuzmin säger att stenslipning inte är det bästa sättet att strukturera en skida på. Kan man som hobbyåkare på ett lätt sätt ändra strukturen efter föret så är det ju en stor fördel. För strukturen är ju viktigare för glidet än vilket parafin man väljer. Varför ska man stenslipa skidorna och sedan vara bunden vid den grundstrukturen tills man fått dom inlämnade för omslipning. Detta kan ju knappast vara optimalt för en hobbyåkare. Men haken är ju om man med sickel och riller strukturerar skidorna på morgonen innan start så blir det ju ett jäkla jobb att "mätta" skidorna med parafin. Kör man ovallat så blir man flexiblare vad gäller struktureringen.

Link to comment
Share on other sites

Vad är nytt med nano, tja det glider bättre. Hur det förhåller sig med beagstekniken vet jag inte riktigt. Det är säkert ytterst små skillnader mot tidigare belag. Men enligt Madshusnissarna i Sverige så är det stor omsättning på skidor bland kontraktsåkarna, dvs det kommer hela tiden bättre skidor men så är det nog bland alla märken. Själv märkte jag en stor förbättring på Madshusskidorna när dom vit/röda modellerna kom 02/03, mycket jämnare kvalitet.

 

Nano handlar väl om fysik på mikronivå, typ så långt ned det går att komma. Det är ganska nytt och många vill nog kalla sina produkter för nano-någonting.

Link to comment
Share on other sites

Lycka till alla sicklare,,,,,*ler*

Precis som Mona Lisa har ett leende så döljer du en hemlighet.

Berätta för oss vad du ler åt. Har man sagt A så får man säga B,

det är vanligt på detta forum.

Pers(s)onlig anmärkning : Vi har förstått på dina "speciella" inlägg igår att du är en riktig hejare i olika sammanhang (beträffande skidor, solbränna ,flickor, "utrustning" etc.)så vi ser verkligen fram emot ditt svar.

Link to comment
Share on other sites

Men haken är ju om man med sickel och riller strukturerar skidorna på morgonen innan start så blir det ju ett jäkla jobb att "mätta" skidorna med parafin. Kör man ovallat så blir man flexiblare vad gäller struktureringen.

En vanlig rillning (intryckt) är väl ingen konst att lägga strax före' date=' ovanpå t.ex. pulver.[/quote']

Tänkte mer på själva grundstrukturen innan du rillar.

Link to comment
Share on other sites

Men haken är ju om man med sickel och riller strukturerar skidorna på morgonen innan start så blir det ju ett jäkla jobb att "mätta" skidorna med parafin. Kör man ovallat så blir man flexiblare vad gäller struktureringen.

En vanlig rillning (intryckt) är väl ingen konst att lägga strax före' date=' ovanpå t.ex. pulver.[/quote']

Funkar det att rilla ovanpå en högflourvallning? Jag har noll koll själv, men kommer ihåg en vallarepresentant som inför något Vasalopp sa om flourpulvervalla att det sitter kvar bäst och längst om flourskiktet ligger som en obruten yta, för att det annars är vid hål och sprickor i fluorskiktet som det börjar nötas bort först. Om det är sant så borde då inte rillning av ett högfluorvallat belag skapa sprickor i fluporskiktet som gör att det nöts bort snabbare?

 

En annan fråga från en som aldrig rillat: Hur länge sitter strukturen från en rillning kvar i belaget? Är den oförändrad ett helt Vasalopp (i mitt fall förhoppningsvis en tid under 5 h 30 min och med rillning utförd eftermiddagen eller kvällen före)? Om man rillat en struktur i belaget och sen vill rilla en annan efter några mils åkning (nä inte i Vasaloppet då =) ), är det då bara att rilla om? (Vore ju bra att veta om man bör vänta en viss tid eller köra ett visst antal mil eller stålsickla lite mellan rillningarna för att det skall bli riktigt bra.)

 

När jag ändå frågar: Är de flesta rillverktygen på marknaden bra och ungefär lika, eller är det av stor betydelse att välja "rätt" märke och modell?

 

/ Niklas

Link to comment
Share on other sites

Men haken är ju om man med sickel och riller strukturerar skidorna på morgonen innan start så blir det ju ett jäkla jobb att "mätta" skidorna med parafin. Kör man ovallat så blir man flexiblare vad gäller struktureringen.

En vanlig rillning (intryckt) är väl ingen konst att lägga strax före' date=' ovanpå t.ex. pulver.[/quote']

Funkar det att rilla ovanpå en högflourvallning? Jag har noll koll själv, men kommer ihåg en vallarepresentant som inför något Vasalopp sa om flourpulvervalla att det sitter kvar bäst och längst om flourskiktet ligger som en obruten yta, för att det annars är vid hål och sprickor i fluorskiktet som det börjar nötas bort först. Om det är sant så borde då inte rillning av ett högfluorvallat belag skapa sprickor i fluporskiktet som gör att det nöts bort snabbare?

 

En annan fråga från en som aldrig rillat: Hur länge sitter strukturen från en rillning kvar i belaget? Är den oförändrad ett helt Vasalopp (i mitt fall förhoppningsvis en tid under 5 h 30 min och med rillning utförd eftermiddagen eller kvällen före)? Om man rillat en struktur i belaget och sen vill rilla en annan efter några mils åkning (nä inte i Vasaloppet då =) ), är det då bara att rilla om? (Vore ju bra att veta om man bör vänta en viss tid eller köra ett visst antal mil eller stålsickla lite mellan rillningarna för att det skall bli riktigt bra.)

 

När jag ändå frågar: Är de flesta rillverktygen på marknaden bra och ungefär lika, eller är det av stor betydelse att välja "rätt" märke och modell?

 

/ Niklas

Hej!

 

Rillning sker oftast efter färdig vallning för annars värmer man bort den i vallningsfasen, i blöta fören rillar jag först inann sista lagret med valla sen ett lager till efter. du kan lägga flera olika rillar i samma skida.

 

Riller ligger i som kortast till nästa vallningstillfälle då stiger det nedpressade strukturen upp genom värmen från järnet.om man har en icke skärande rill. en skärande rill kan man få bort delvis men väldrig sällan allt.

 

 

det bästa är att ha en rill som pressar ned struktur och inte skär i belaget. rs rillen är bra holmenkoll också fast den är lite väl dyr 3000kr ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Rillning sker oftast efter färdig vallning för annars värmer man bort den i vallningsfasen, i blöta fören rillar jag först inann sista lagret med valla sen ett lager till efter. du kan lägga flera olika rillar i samma skida.

Om du inte är nöjd med glidet på tävlingsdagen rillar du om och lägger på ett nytt sista lager? Eller har du flera par skidor som är tävlingspreppade med olika strukturer för att välja dom som går bäst?

Link to comment
Share on other sites

Rillning sker oftast efter färdig vallning för annars värmer man bort den i vallningsfasen' date=' i blöta fören rillar jag först inann sista lagret med valla sen ett lager till efter. du kan lägga flera olika rillar i samma skida.[/quote']

Om du inte är nöjd med glidet på tävlingsdagen rillar du om och lägger på ett nytt sista lager? Eller har du flera par skidor som är tävlingspreppade med olika strukturer för att välja dom som går bäst?

oftast så har jag testat valla dagen innnan och brukar ha flera par uppvallade till tävlingen testar de olika skidorna och tar de som går bäst. brukar har 2-3 par som borde va lämpliga till föret och kör en test på morgonen och sen toppar vi de par som går bäst.

 

tror inte att ni ska haka upp er med att rillning är en universiallösning. kan likagärna va tvärtom det är förmycekt stuktur i skidan.

 

det är sällan jag rillar på kallsidan eftersom jag har kanalstruktur på några par å vanlig struktur på några. så när ja vill ha mer luft under skidan så tar ja kanalparet.

Link to comment
Share on other sites

tror inte att ni ska haka upp er med att rillning är en universiallösning. kan likagärna va tvärtom det är förmycekt stuktur i skidan.

Närå, men det måste ju finnas en struktur som är mest lämplig för dagen. Jag har inte heller flera skidpar att välja mellan (max 2 st). Har man inte flera skidor att välja på som måste man ju kunna anpassa strukturen för dagens före på dom skidorna man har. Detta tror jag att man kan göra med sickel och kompletera med rillor när det behövs. Självklart är det bästa att ha flera par skidor att välja på och att man på dessa har hittat strukturer som passar olika fören. Men för en hobbyåkare som jag är ju detta inte ekonomiskt hållbart. Flera par skidor + att man ska tävlingspreppa 2-3 st inför tävlingarna. Det blir dyrt.

Link to comment
Share on other sites

* Vad har du för sorts sicklar att experimentera med strukturen med ?

+ övriga tips när du experimenterar med detta ?

Om jag förstår det rätt så har du även för svsikt att köpa nya skidor med Zera i belaget och ändå sickla.

Jag har två sicklar en tillverkad enligt Kuzmins ritning och den som fans att köpa på skistart. Man kan ju variera strukturen som sickeln ger genom att slipa den olika. Alltså hur grov eller fint slipad den är. Förslagsvis olika slipningar på olika sidor. Vanliga rillers ger en struktur från 0.3 till 2.0 har hört att det är 0.15 pågång oxå. Men med sickeln kan man ju lägga ännu finare strukturer. Jag har tänkt testa olika grundstrukturer som sicklingen ger och sedan se om dom går att kompletera med handstrukturering m.h.a riller för att få ytterligare fart ökning. Detta borde vara intressant oavsett om man kör ovallat eller vallat. Många verkar ju sätta likhetstecken mellan stålsicklat och ovallat vilker jag inte förstår. Detta handlar ju enbart om strukturen. Själv tror jag precis som Kuzmin säger att stenslipning inte är det bästa sättet att strukturera en skida på. Kan man som hobbyåkare på ett lätt sätt ändra strukturen efter föret så är det ju en stor fördel. För strukturen är ju viktigare för glidet än vilket parafin man väljer. Varför ska man stenslipa skidorna och sedan vara bunden vid den grundstrukturen tills man fått dom inlämnade för omslipning. Detta kan ju knappast vara optimalt för en hobbyåkare. Men haken är ju om man med sickel och riller strukturerar skidorna på morgonen innan start så blir det ju ett jäkla jobb att "mätta" skidorna med parafin. Kör man ovallat så blir man flexiblare vad gäller struktureringen.

Tusen tack för ditt noggranna och intressanta svar. Jag har tagit till mig detta och kommer att själv pröva.

Jag har just hört ryktas att Kuzmin sickeln numera finns i tre olika varianter och då får man väl förutsätta att de ger lite olika strukturer. Jag vet inte hur man får tag på dem men jag skall försöka undersöka saken.

Link to comment
Share on other sites

oftast så har jag testat valla dagen innnan och brukar ha flera par uppvallade till tävlingen testar de olika skidorna och tar de som går bäst. brukar har 2-3 par som borde va lämpliga till föret och kör en test på morgonen och sen toppar vi de par som går bäst.

Skulle gärna vilja höra lite tips. Jag vallar själv upp 2 par skidor till tävling, och redan det är på gränsen till att förbruka den ork som man ska lägga på tävling, dagen innan i valla boden, med att borsta och värma. Jag använder till och med maskin borstning.

 

Dvs. Hur orkar du valla upp fler par skidor? Hur har du råd?

Link to comment
Share on other sites

oftast så har jag testat valla dagen innnan och brukar ha flera par uppvallade till tävlingen testar de olika skidorna och tar de som går bäst. brukar har 2-3 par som borde va lämpliga till föret och kör en test på morgonen och sen toppar vi de par som går bäst.

Skulle gärna vilja höra lite tips. Jag vallar själv upp 2 par skidor till tävling' date=' och redan det är på gränsen till att förbruka den ork som man ska lägga på tävling, dagen innan i valla boden, med att borsta och värma. Jag använder till och med maskin borstning.

 

Dvs. Hur orkar du valla upp fler par skidor? Hur har du råd?[/quote']

För de första så ser jag inte de jobbiga med att valla, sen betalar ja inte så mycket för vallan.)

 

Jag har alltid mina skidor grundpreppade innan jag åker till tävlingen. om jag ska valla själv. det brukar göra de direkt efter tävlingen innan. jag varmrengör dem sen lägger jag grafit och ett lager tex. LA6 på kallparen och är det en varmskida så har jag HF8. så när ja kommer till tävlingen är de mesta av glidvallningsgrunden klar. jag kanske lägger ett till parafin och toppar med eventuellt pulver/flytande.

 

Så är de kallt så testar jag de par som jag vet går bra i kallföre tex. tar de två par som går bäst tar jag med till tävlingsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Rillning sker oftast efter färdig vallning för annars värmer man bort den i vallningsfasen' date=' i blöta fören rillar jag först inann sista lagret med valla sen ett lager till efter. du kan lägga flera olika rillar i samma skida.[/quote']

Om du inte är nöjd med glidet på tävlingsdagen rillar du om och lägger på ett nytt sista lager? Eller har du flera par skidor som är tävlingspreppade med olika strukturer för att välja dom som går bäst?

oftast så har jag testat valla dagen innnan och brukar ha flera par uppvallade till tävlingen testar de olika skidorna och tar de som går bäst. brukar har 2-3 par som borde va lämpliga till föret och kör en test på morgonen och sen toppar vi de par som går bäst.

 

tror inte att ni ska haka upp er med att rillning är en universiallösning. kan likagärna va tvärtom det är förmycekt stuktur i skidan.

 

det är sällan jag rillar på kallsidan eftersom jag har kanalstruktur på några par å vanlig struktur på några. så när ja vill ha mer luft under skidan så tar ja kanalparet.

Finn2, detta låter imponerande. Hur många par skidor har du egentligen ?

Anm: Jag själv har ju bara tre par, två par relativt likvärdiga Fischer och ett äldre par Madsus (som jag åkt 7 Vasalopp på men som fortfarande glider hyggligt)

Om jag köper ett par till i vinter, vad tycker du då att jag skall satsa på ?

Link to comment
Share on other sites

Om du inte är nöjd med glidet på tävlingsdagen rillar du om och lägger på ett nytt sista lager? Eller har du flera par skidor som är tävlingspreppade med olika strukturer för att välja dom som går bäst?

oftast så har jag testat valla dagen innnan och brukar ha flera par uppvallade till tävlingen testar de olika skidorna och tar de som går bäst. brukar har 2-3 par som borde va lämpliga till föret och kör en test på morgonen och sen toppar vi de par som går bäst.

 

tror inte att ni ska haka upp er med att rillning är en universiallösning. kan likagärna va tvärtom det är förmycekt stuktur i skidan.

 

det är sällan jag rillar på kallsidan eftersom jag har kanalstruktur på några par å vanlig struktur på några. så när ja vill ha mer luft under skidan så tar ja kanalparet.

Finn2' date=' detta låter imponerande. Hur många par skidor har du egentligen ?

Anm: Jag själv har ju bara tre par, två par relativt likvärdiga Fischer och ett äldre par Madsus (som jag åkt 7 Vasalopp på men som fortfarande glider hyggligt)

Om jag köper ett par till i vinter, vad tycker du då att jag skall satsa på ?[/quote']

sammanlagt skate och klassiskt har ja väl tunt 18-20 par:)

 

de flersta märken är säkrakort fischer madshus salomon, atomic har fina skidor men belagen är ingen höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Finn2, vad menar du med att belagen inte är någon höjdare? Är mycket intresserad och hur menar du att ett bra belag skiljer sig från de du poängterar?

Det är ju kännt i högre kretsar att atomic´s belag inte är någon höjdare..

om man kollar i mikroskop på ett madshus fischer och salomon belag så är det mycket mer av det vi inte får kalla för "porer" i dem än vad det är i ett atomic belag,. därmed så sitter vallan sämre i dessa..

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Och jag som just skaffat rs11, rc11 och rc10... Men de duger nog åt min kapacitet. (Att atomic inte hade det starkaste ryktet på skatesidan visste jag, men att belagen skulle vara dåliga var en nyhet.)

nä på skejt har dom inte vartit nån höjdare. men Atomics klassiska med fischer belag vore en våt dröm..

Link to comment
Share on other sites

oftast så har jag testat valla dagen innnan och brukar ha flera par uppvallade till tävlingen testar de olika skidorna och tar de som går bäst. brukar har 2-3 par som borde va lämpliga till föret och kör en test på morgonen och sen toppar vi de par som går bäst.

 

tror inte att ni ska haka upp er med att rillning är en universiallösning. kan likagärna va tvärtom det är förmycekt stuktur i skidan.

 

det är sällan jag rillar på kallsidan eftersom jag har kanalstruktur på några par å vanlig struktur på några. så när ja vill ha mer luft under skidan så tar ja kanalparet.

Finn2' date=' detta låter imponerande. Hur många par skidor har du egentligen ?

Anm: Jag själv har ju bara tre par, två par relativt likvärdiga Fischer och ett äldre par Madsus (som jag åkt 7 Vasalopp på men som fortfarande glider hyggligt)

Om jag köper ett par till i vinter, vad tycker du då att jag skall satsa på ?[/quote']

sammanlagt skate och klassiskt har ja väl tunt 18-20 par:)

 

de flersta märken är säkrakort fischer madshus salomon, atomic har fina skidor men belagen är ingen höjdare.

Tack Finn2 för upplysning.Detta förklarar givetvis delvis varför vi ibland resonerar lite olika. Jag förstår att du är tävlingsåkare (kanske i yttersta eliten) och förutsättningarna och vikten av att då ha optimalt bra skidor ställer givetvis helt andra krav än i mitt fall, en relativt god motionär i så där 3-4 led på Vasaloppet och med bara två-tre skidpar att välja mellan.

* Tävlar du på alla distanser från sprint till Vasalopp ?

Anm: Mitt resonemang är ju numera mest baserat på att jag vill ha skidor som glider väl så bra som de som befinner sig i närheten av mig på Vasaloppet och då speciellt i senare delen av loppet . Och att jag inte tar allt för stor risk att "valla bort mig". JAG tror då att "stålsicklat" kan vara ETT möjligt alternativ men jag påstår INTE att det är det enda.

* Har något av dina skidpar Zera F i belaget ? I så fall , tycker du att de glider bättre i vissa fören ?

Link to comment
Share on other sites

Finn2' date=' detta låter imponerande. Hur många par skidor har du egentligen ?

Anm: Jag själv har ju bara tre par, två par relativt likvärdiga Fischer och ett äldre par Madsus (som jag åkt 7 Vasalopp på men som fortfarande glider hyggligt)

Om jag köper ett par till i vinter, vad tycker du då att jag skall satsa på ?[/quote']

sammanlagt skate och klassiskt har ja väl tunt 18-20 par:)

 

de flersta märken är säkrakort fischer madshus salomon, atomic har fina skidor men belagen är ingen höjdare.

Tack Finn2 för upplysning.Detta förklarar givetvis delvis varför vi ibland resonerar lite olika. Jag förstår att du är tävlingsåkare (kanske i yttersta eliten) och förutsättningarna och vikten av att då ha optimalt bra skidor ställer givetvis helt andra krav än i mitt fall, en relativt god motionär i så där 3-4 led på Vasaloppet och med bara två-tre skidpar att välja mellan.

* Tävlar du på alla distanser från sprint till Vasalopp ?

Anm: Mitt resonemang är ju numera mest baserat på att jag vill ha skidor som glider väl så bra som de som befinner sig i närheten av mig på Vasaloppet och då speciellt i senare delen av loppet . Och att jag inte tar allt för stor risk att "valla bort mig". JAG tror då att "stålsicklat" kan vara ETT möjligt alternativ men jag påstår INTE att det är det enda.

* Har något av dina skidpar Zera F i belaget ? I så fall , tycker du att de glider bättre i vissa fören ?

jag åker inte vasalopp 5 mil får räcka:) tyvärr är jag nog lite för top of the line insnöad när det gäller vallning.

 

Cefa F belag är bara ett säljknep.. de lillapulvret det är i skidanhar ha aldrig märkt någon skillnad på..

Link to comment
Share on other sites

sammanlagt skate och klassiskt har ja väl tunt 18-20 par:)

 

de flersta märken är säkrakort fischer madshus salomon' date=' atomic har fina skidor men belagen är ingen höjdare.[/quote']

Tack Finn2 för upplysning.Detta förklarar givetvis delvis varför vi ibland resonerar lite olika. Jag förstår att du är tävlingsåkare (kanske i yttersta eliten) och förutsättningarna och vikten av att då ha optimalt bra skidor ställer givetvis helt andra krav än i mitt fall, en relativt god motionär i så där 3-4 led på Vasaloppet och med bara två-tre skidpar att välja mellan.

* Tävlar du på alla distanser från sprint till Vasalopp ?

Anm: Mitt resonemang är ju numera mest baserat på att jag vill ha skidor som glider väl så bra som de som befinner sig i närheten av mig på Vasaloppet och då speciellt i senare delen av loppet . Och att jag inte tar allt för stor risk att "valla bort mig". JAG tror då att "stålsicklat" kan vara ETT möjligt alternativ men jag påstår INTE att det är det enda.

* Har något av dina skidpar Zera F i belaget ? I så fall , tycker du att de glider bättre i vissa fören ?

jag åker inte vasalopp 5 mil får räcka:) tyvärr är jag nog lite för top of the line insnöad när det gäller vallning.

 

Cefa F belag är bara ett säljknep.. de lillapulvret det är i skidanhar ha aldrig märkt någon skillnad på..

Mycket intressant. Jag har nu ringt runt till några valla-skid-experter som jag tror mycket på och jag har fått likartad information av dem. Dessutom har några påpekat att det egentligen inte är Zera utan något slags tekniskt substitut för detta.

Jag hade ju allvarligt övervägt att köpa just dessa skidor men nu får jag ta mig en funderare.

Vet någon av er andra något mera precist om detta ?

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant och framförallt vågat av dig tycker jag.

Jag hör mer och mer fördelar med sicklade skidor, och jag ska definitivt prova det själv i vinter. Inom 100 år kommer nog vanlig valla att vara bortglömd.

 

Vilken vanlig valla har du att rekomendera föresten? Kan vara inressant att höra.

Själv använder jag mest "bright red", men det känns som den blir sämre och sämre. Så fort temperaturen inte är perfekt, så får man bakhalt direkt med den.

 

Jag har prövat diverse andra vallor men utan bättre resultat.

 

Hjälp mig Lasse! Egentligen är det ju DU som ÄR skidkungen, för jag har bara 4 års vasalopp bakom mig.. inte någon medalj minsann heller...

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant och framförallt vågat av dig tycker jag.

Jag hör mer och mer fördelar med sicklade skidor, och jag ska definitivt prova det själv i vinter. Inom 100 år kommer nog vanlig valla att vara bortglömd.

 

Vilken vanlig valla har du att rekomendera föresten? Kan vara inressant att höra.

Själv använder jag mest "bright red", men det känns som den blir sämre och sämre. Så fort temperaturen inte är perfekt, så får man bakhalt direkt med den.

 

Jag har prövat diverse andra vallor men utan bättre resultat.

 

Hjälp mig Lasse! Egentligen är det ju DU som ÄR skidkungen, för jag har bara 4 års vasalopp bakom mig.. inte någon medalj minsann heller...

?

Anar ugglor i mossen - skämt av fågelskådare eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...