Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickling för nybörjare


Hilding

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Hur fungerar stålsickling på skateskidor då?

Minst lika bra som på klassiska. Framför allt är det ju lättare att sickla, då man inte har någon fästzon att ta hänsyn till.

 

Jag har bara kört stålsicklat på mina skejtskidor de senaste åren, och är nöjd med det.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta behöver man stålsickla skidorna? Efter 10 mil, 25 mil, 50 mil eller 100 mil?? Kanske är som att fråga hur långt ett snöre är?

Jag kör på ordentligt en gång innan vasan, men lite påbättring (10-20 drag) när det är ett lopp på gång och inför säsongen. Kuzmin rekommenderar några drag bakom fästzonen då och då eftersom fästvalla annars kan ha slitits ner och fastnat på glidytan.

Link to comment
Share on other sites

kom gärna med dina resultat :D ska nog lägga en beställning på kuzmins sicklar! även om man ser sig själv som en duktig elitmotionär är man ju ändå inte på den nivån att jag tror att en vallad skida gör "alltihop" mot en kuzminsicklad. jag skulle tro att även om jag förlorade 20 sek på ett 10 km lopp med kuzmin mot pulver (i värsta fall enligt min teori) vet jag inte om jag ens skulle kunna skylla det på skidorna. det lär ju ändå skilja någon minut upp till toppen :)

Har lagt ut resultaten på "Björnglid i tunneln".

jag såg det' date=' intressant. Vilken slutsats drar du? Att valla stållsicklade skidor kan öka glidet de första kilometerna men sedan bli sämre än vad ovallade stålsicklade efter en viss sträcka? Typ som stenskipade skidor med traditionell valla? Du körde aldrig någon hf eller pulver vallning?[/quote']

Jag vet inte, testerna har ju inte givit nägot entydigt resultat än. Men det verkar som om glidet håller sig längre med sicklat/vallat än med stenslipat/vallat. Sicklat har glidit bättre än sicklat/vallat i spåret men sicklat/vallat har gått snabbare i åkningen. Vet inte vad detta beror på men det kanske går att ta reda på. Har ju bara testat med två par skidor hittills.

Jag har gjort några tester med HF i Björnglid men inte i kombination med sicklat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag provade lite igår kväll med sickeln på mina 99kr-skidor och när jag tittar mot ljuset är det vågigt bitvis. Körde med +-sickeln i 45 grader mot belaget och drog rakt (provade även snett men tyckte det var lättare att dra fel då). Kändes som man fick trycka en del om den inte bara skulle glida uppepå.

Blankt blev det i varje fall men tror ändå inte det är helt optimalt med ett "skubbebrä".

 

Kändes senare som det gick lite bättre men klarar inte få bort vågigheten, känns som den fortplantar sig.

 

För skojs skull provade jag även med elhyveln men det blev i värsta laget, annars tror jag på det med rätt skär och nivå på skären. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag provade lite igår kväll med sickeln på mina 99kr-skidor och när jag tittar mot ljuset är det vågigt bitvis. Körde med +-sickeln i 45 grader mot belaget och drog rakt (provade även snett men tyckte det var lättare att dra fel då). Kändes som man fick trycka en del om den inte bara skulle glida uppepå.

Blankt blev det i varje fall men tror ändå inte det är helt optimalt med ett "skubbebrä".

 

Kändes senare som det gick lite bättre men klarar inte få bort vågigheten, känns som den fortplantar sig.

 

För skojs skull provade jag även med elhyveln men det blev i värsta laget, annars tror jag på det med rätt skär och nivå på skären. :)

Nu är jag nybörjare på stålsickling men jag tror du ska prova igen att vinkla sickeln istället för att ha den 90 grader mot åkriktningen. Då skär du förhoppningsvis bort vågorna snarare än förstärker dem. Kuzmin rekommenderar väl omvinkling vartannat drag just för att undvika kopiering/förstärkning av ojämnheter?

Har man ett finger som styrning längs skidan så minskar man risken att sickeln ger sig av och sätter en rispa.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade lite igår kväll med sickeln på mina 99kr-skidor och när jag tittar mot ljuset är det vågigt bitvis. Körde med +-sickeln i 45 grader mot belaget och drog rakt (provade även snett men tyckte det var lättare att dra fel då). Kändes som man fick trycka en del om den inte bara skulle glida uppepå.

Blankt blev det i varje fall men tror ändå inte det är helt optimalt med ett "skubbebrä".

 

Kändes senare som det gick lite bättre men klarar inte få bort vågigheten' date=' känns som den fortplantar sig.

 

För skojs skull provade jag även med elhyveln men det blev i värsta laget, annars tror jag på det med rätt skär och nivå på skären. :)[/quote']

Nu är jag nybörjare på stålsickling men jag tror du ska prova igen att vinkla sickeln istället för att ha den 90 grader mot åkriktningen. Då skär du förhoppningsvis bort vågorna snarare än förstärker dem. Kuzmin rekommenderar väl omvinkling vartannat drag just för att undvika kopiering/förstärkning av ojämnheter?

Har man ett finger som styrning längs skidan så minskar man risken att sickeln ger sig av och sätter en rispa.

I ärlighetens namn så måste man dock erkänna att riktigt billiga skidor har usla belag och är nästan hopplösa att sickla utan att få vågor... Så det kan mycket väl vara ett i princip hopplöst fall. Men trots "vågigheten" så kanske de ändå uppvisar ett hyggligt glid.

Link to comment
Share on other sites

I ärlighetens namn så måste man dock erkänna att riktigt billiga skidor har usla belag och är nästan hopplösa att sickla utan att få vågor... Så det kan mycket väl vara ett i princip hopplöst fall. Men trots "vågigheten" så kanske de ändå uppvisar ett hyggligt glid.

Nu vågar man ju dock inte gå på de dyrare skidorna när det inte gick på de billiga. :D

Blir moment 22 där. ;)

Men har ett par Fischer RCS som jag åker på grusvägen med som kan offras.

Det är vita belag på dem och de känns också ganska mjuka (blöta) i belaget, blir det kanske samma problem?

Link to comment
Share on other sites

I ärlighetens namn så måste man dock erkänna att riktigt billiga skidor har usla belag och är nästan hopplösa att sickla utan att få vågor... Så det kan mycket väl vara ett i princip hopplöst fall. Men trots "vågigheten" så kanske de ändå uppvisar ett hyggligt glid.

Nu vågar man ju dock inte gå på de dyrare skidorna när det inte gick på de billiga. :D

Blir moment 22 där. ;)

Men har ett par Fischer RCS som jag åker på grusvägen med som kan offras.

Det är vita belag på dem och de känns också ganska mjuka (blöta) i belaget' date=' blir det kanske samma problem?[/quote']

RCS är niema problema! I princip så är 95 % av alla hyfsat bra skidor jättelätta att sickla och RCS´n är absolut inga problem. Se dock till att verkligen få dem helt rena för gruskorn gillas inte av sickeln! :-)

Link to comment
Share on other sites

har sicklat 3 par skidor, kanonnöjd.

 

- tror oxå att vinkla is da shit. Jag fick vid alla tillfällen såväl lite vågor som ngt litet jack. Men med bra vinkel i sidled samt mkt, MKT lätt tryck och många, många drag fick jag bort det helt å hållet. Det är nog lätt hänt man blir ivrig när man får ngn liten våg eller jack och vill ha bort den prompt - eftersom man ju mår dåligt av den :-) - det är nog ett säkert sätt att förvärra saken. man ska ta det lugnt och sansat, så går det nog nästan alltid mkt bra.

Link to comment
Share on other sites

Kändes lite bättre att vinkla åt varje håll varannat tag och hålla ett finger på ena sidan men får testa mer noggrant senare.

I varje fall såg det lite planare ut nu, men man får inte förivra sig utan som Carl A skriva arbeta metodiskt även fast det tar sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Kändes lite bättre att vinkla åt varje håll varannat tag och hålla ett finger på ena sidan men får testa mer noggrant senare.

I varje fall såg det lite planare ut nu, men man får inte förivra sig utan som Carl A skriva arbeta metodiskt även fast det tar sin tid.

Lite vågor gör inte speciellt mycket, även om de syns när du tittar på belaget så är det ytterst liten skillnad i höjd mellan topparna och dalarna. Mina gamla Kneissl (K11) som alltid glider bra har vågor under och det verkar inte påverka dem. Om du, som du sa, vinklar sickeln i horisontalled så får du dessutom bort vågorna lättare. Att sickla ett par skidor för 99 kr ger nog inte så bra uppfattning om hur det är att sickla dyrare skidor. Snåla inte! köp ett par nya RCS och sickla dem, är du inte nöjd kan du alltid stenslipa dem.

Link to comment
Share on other sites

Men om man vinklar sickeln åt vardera håll mot sidorna, får inte skidorna en v-form? Jag menar sickeln lär ju ta mer på sidorna än i mitten då.

Inte om du har trycket rätt över belaget men visst kan man fuska och trycka lite mer åt sidan om man inte orkar sickla klart en inte helt plan skida och vill komma åt hela belaget. Och om det skulle påverka så är det ytterst marginellt.

Och du vinklar inte heller som en tok.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått beställt en Kuzmin Universal från Vagnhärad ;) Känns lite som dan före dan' date=' barnsligt sugen på att få börja.[/quote']

Då har man fått "mat" (?) på bordet idag igen! ;-)

Grymt snabb leverans. Tackar!! Bara att sätta igång i morgon. Funderar på att efteranmäla mig till Ymerloppet för att testa resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått beställt en Kuzmin Universal från Vagnhärad ;) Känns lite som dan före dan' date=' barnsligt sugen på att få börja.[/quote']

Då har man fått "mat" (?) på bordet idag igen! ;-)

Grymt snabb leverans. Tackar!! Bara att sätta igång i morgon. Funderar på att efteranmäla mig till Ymerloppet för att testa resultatet.

Det är ju inte mig du skall tacka egentligen utan i det här fallet posten. Jag förundras ibland hur sjutton logistiken kan fungera att man som jag, i Vagnhärad, kan posta iväg sicklar precis vid kl. 18:00 och sedan har kunderna dem vid kl. 11:00 dagen efter. I princip i hela vårt land! :-0

Kör hårt! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skickar ut en fråga angående borstning.

 

Kan man borsta för mycket? Blir resultat bara att belaget inte påverkar efter ett tag (om man inte byter till finare borsta så klart) eller blir det sämre?

 

Jag brukar sluta efter några minuter för att jag tröttnar (när jag grundsicklar) men skidorna är osicklade (och bara körde 20 mil på fabriksslipen) och kommer bara gå 7-8 kilomer på lördagsprovningen innan loppet så det kanske är läge att borta länge (10+ minuter per skida).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag har två funderingar angående sicklingen som jag tror ingen har funderat på:

1) Om jag först drar ett tag med sickeln så borde det bildas toppar och dalar i belaget? Om jag inte håller nästa drag precis på samma ställe så borde topp möta topp? Hur är det egentligen med exaktheten i sickling? Då tror jag mer på planhyvling av belaget och därefter rill.

2) I många trådar skrivs det att man ska vinkla omväxlande höger/vänster för att minska risken för ojämnt belag och hack. Hur fungerar det med "spåren" som ska bildas i belaget? Då måste ju även vinkeln vara superviktig i detta läget?

Link to comment
Share on other sites

Jag har två funderingar angående sicklingen som jag tror ingen har funderat på:

1) Om jag först drar ett tag med sickeln så borde det bildas toppar och dalar i belaget? Om jag inte håller nästa drag precis på samma ställe så borde topp möta topp? Hur är det egentligen med exaktheten i sickling? Då tror jag mer på planhyvling av belaget och därefter rill.

2) I många trådar skrivs det att man ska vinkla omväxlande höger/vänster för att minska risken för ojämnt belag och hack. Hur fungerar det med "spåren" som ska bildas i belaget? Då måste ju även vinkeln vara superviktig i detta läget?

Jag tror att Leonid vill ha lite kaos i strukturen. Har du sett nya rillen? Den skapar ett oregelbundet mönster eller vad man nu ska kalla det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det skrivs om både random structure och repeterbarhet. Lite motsägelsefullt tycker jag bara. Och fortfarande undrar jag över vinklingen höger/vänster som förespråkas för att undvika vågor i belaget. Hur mycket höger/vänster ska man vinkla? I den video som Lars-Erik hänvisar till så ser inte jag att Kuzmin vinklar sickeln höger/vänster? Jag tror det skulle vara bra med ett klarläggande och kanske tydligare instruktioner. Jag förstår folk som är osäkra på hur de ska göra, även om de tror på själva resultatet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...