Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur påverkar snus träning och återhämtning?


Knagg Anders

Recommended Posts

Inte är det roligt att sluta snusa, slutade tvärt för 3 år sedan efter att jag haft en snus inne i princip all mina vakna tid, det sista jag gjorde innan jag somna var att tu ut snusen, och det första jag gjorde på morgonen var att stoppa in en eller oftast 2 portionssnus. Men inte blev jag en bättre skidåkare för det...,jag TROR personligen inte att prestationen blir signifikant bättre av att sluta snusa. Just när du har snusen inne så försämmar det kanske syreupptagningen. Så enda gången jag inte snusade förutom när jag sov var när jag tävlade.

Det var inte anledningen till att jag slutade och fortfarande inte snusar och kommer förhoppningsvis aldrig att börja igen.

Link to comment
Share on other sites

Globe86 - när jag slutade fick jag 42 graders feber ett par dagar efter sista prisen. Hustrun körde in mig till sjukhuset och de tog en massa prover men ingen kunde komma på vad felet var. Till slut frågade en läkare om jag just slutat röka. 'Nää, men slutat snusa' svarade jag. Där har vi svaret sa läkaren, garvade och skickade hem mig. Efter 48 timmars helvetesfeber försvann den lika fort som den kom.

 

Se till att google upp lite sluta röka/snusa forum fort som fan. Där finns det folk i samma båt - allt går lättare om man är flera!

 

Ett tips är att hela tiden ha grejor att göra - promenad är i all enkelhet oöverträffat. Bit ihop bara så släpper det så småningom!!

haha fyfan lät inge vidare att få 42 graders feber :D Men som tur är har jag inte snusat 33 år i alla fall!! Så lite lindrigare lär jag väl ha de med mina 9 år :P

 

Ja jag tror att man lär göra saker hela tiden! direkt man sitter still kommer suget... Så nu ska jag bota mig med ett sjujäkla intervalllöppass =)

Link to comment
Share on other sites

Inte är det roligt att sluta snusa, slutade tvärt för 3 år sedan efter att jag haft en snus inne i princip all mina vakna tid, det sista jag gjorde innan jag somna var att tu ut snusen, och det första jag gjorde på morgonen var att stoppa in en eller oftast 2 portionssnus. Men inte blev jag en bättre skidåkare för det...,jag TROR personligen inte att prestationen blir signifikant bättre av att sluta snusa. Just när du har snusen inne så försämmar det kanske syreupptagningen. Så enda gången jag inte snusade förutom när jag sov var när jag tävlade.

Det var inte anledningen till att jag slutade och fortfarande inte snusar och kommer förhoppningsvis aldrig att börja igen.

Oki oki tråkigt att du inte märkte skillnad det hade jag velat höra nu :D Men men jag tror faktiskt inte heller jag kommer märka skillnad! Men men man kan ju köpa en massa dyra skidsaker för pengarna i stället! Det är nog roligare!

Link to comment
Share on other sites

Ligger i sängen och drar mig. Fick för mig att göra ett test på vilopulsen med pulsklockan före och efter snus. Har lite slemhosta och trög andning idag och insåg att det inte var någon större idé. Pulsen for omkring mellan 44 och 64 slag men det roliga är att den helt plötsligt stabiliserade sig något runt 55 - 60 så fort jag tog en snus, abstinens? Just nu i skrivande stund har jag haft prisen inne några minuter och nu ligger pulsen på 71.

Det här var ju intressant... Måste testa det här igen när jag känner mig helt frisk. Är det någon mer som vill testa?

När och hur ska man mäta vilopulsen?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte testa. Då måste jag ju snusa =D.

 

Kan dock nämna att jag aldrig har sett det lönt att överhuvudtaget kolla vilopulsen under de perioder jag har nyttjat nikotin. Min SUBJEKTIVA PERSONLIGA upplevelse har varit att nikotinet har legat och "stört hela systemet" i princip dygnet runt. Antingen har man ju höga nikotinnivåer i blodet eller också har man abstinensbesvär. Något tredje gives icke för en snusare... .. tycker jag....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Globe och kagg anders, jag tror ni kan fortsätta snusa utan att bekymra er över att det skulle påverka prestationen eller återhämtningen om man läser vad som är diskuterat tidigare på jogg.se:

 

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=10012

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=9138

 

Samt även en intressant studie som jag fann på letsrun.com:

 

http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?board=1&id=1682389&thread=1672230

 

http://ep.physoc.org/cgi/content/abstract/expphysiol.2006.033373v1

 

"Nicotine is widely reported to increase alertness, improve coordination and enhance cognitive performance, however, to our knowledge there have been no attempts to replicate these findings to exercise endurance. The purpose of this study was to determine the effects nicotine might have on cycling endurance, perception of exertion and a range of physiological variables. With Local Ethics Committee approval and having obtained informed consent, twelve healthy, non-smoking, males (22 ± 3 years; VO2max: 56 ± 6 ml kg1 min1 [mean ± SD]) cycled to exhaustion at 18°C and 65% of their peak aerobic power, wearing either a 7 mg transdermal nicotine patch (NIC) or colour-matched placebo (PLA) in a randomised cross-over design; water was available ad libitum. Subjects were exercising at approximately 75% of their maximal O2 uptake with no differences in cadence between trials. Ten out of twelve subjects cycled for longer with NIC administration and this resulted in a significant 17 ± 7% improvement in performance (p < 0.05). No differences were observed for perceived exertion, heart rate or ventilation. There were no differences in concentrations of plasma glucose, lactate or circulating fatty acids. In the absence of any effect on peripheral markers, we conclude that nicotine prolongs endurance by a central mechanism."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Slutade för ca 1,5år sedan, det dröjde ca 6veckor efter att dosan kastats till att jag var ute och sprang för första gången. Kände en klart märkbar skillnad, det gick inledningsvis mycket snabbare, andningen fungerade bättre. Kunde dock inte se några större belägg i resultat när jag tittade på passens totala tid.

 

Gjorde för någon vecka sedan misstaget att låta mig bjudas på en snus, tog några till, "kunde ju köpa bara en dosa" sen var cirkusen igång igen. Känner nu en klart märkbar skillnad åt andra hållet, betydligt flåsigare andning och inte den där explosiva piggheten från start, men lika märkligt nu ser jag ingen klar koppling när jag följer upp tider, för hela passen.

 

På andra plan hann jag dock se skillnader, inte en enda gång var jag sjuk under dom ca18 månaderna, mage/tarm fungerade mycket bättre. Piggare, mer regelbunden och bättre sömn.

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag snusfri fortfarande och har inga tankar på att börja igen! Pengarna växer på hög och framgång i skidorna har jag "dock inte PGA sluta snusat".. Men jävligt skönt att vara utan i alla fall!

 

tack skidforum för annars hade jag fortfarandet kastat pengarna i sjön!

Link to comment
Share on other sites

Globe och kagg anders, jag tror ni kan fortsätta snusa utan att bekymra er över att det skulle påverka prestationen eller återhämtningen om man läser vad som är diskuterat tidigare på jogg.se:

 

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=10012

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=9138

 

Samt även en intressant studie som jag fann på letsrun.com:

 

http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?board=1&id=1682389&thread=1672230

 

http://ep.physoc.org/cgi/content/abstract/expphysiol.2006.033373v1

 

"Nicotine is widely reported to increase alertness, improve coordination and enhance cognitive performance, however, to our knowledge there have been no attempts to replicate these findings to exercise endurance. The purpose of this study was to determine the effects nicotine might have on cycling endurance, perception of exertion and a range of physiological variables. With Local Ethics Committee approval and having obtained informed consent, twelve healthy, non-smoking, males (22 ± 3 years; VO2max: 56 ± 6 ml kg1 min1 [mean ± SD]) cycled to exhaustion at 18°C and 65% of their peak aerobic power, wearing either a 7 mg transdermal nicotine patch (NIC) or colour-matched placebo (PLA) in a randomised cross-over design; water was available ad libitum. Subjects were exercising at approximately 75% of their maximal O2 uptake with no differences in cadence between trials. Ten out of twelve subjects cycled for longer with NIC administration and this resulted in a significant 17 ± 7% improvement in performance (p < 0.05). No differences were observed for perceived exertion, heart rate or ventilation. There were no differences in concentrations of plasma glucose, lactate or circulating fatty acids. In the absence of any effect on peripheral markers, we conclude that nicotine prolongs endurance by a central mechanism."

Elakt skrivet Rible HAHA! "Kagg Anders"

Link to comment
Share on other sites

Funderar själv på att sluta snusa men jag tror inte att det kommer att påverka prestationen.

 

Paddlade för ett antal år sedan och står bakom självaste Markus Oscarsson och kollar in resultatlistorna, där lägger han in en stor ettan lös!

 

Gör eget snus för plånbokens skull, under 200kr månaden och det smakar helt OK när man lärt sig.

Billigare än att inte snusa, för man äter inte med snus i mun :).

Link to comment
Share on other sites

Globe och kagg anders, jag tror ni kan fortsätta snusa utan att bekymra er över att det skulle påverka prestationen eller återhämtningen om man läser vad som är diskuterat tidigare på jogg.se:

 

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=10012

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=9138

 

Samt även en intressant studie som jag fann på letsrun.com:

 

http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?board=1&id=1682389&thread=1672230

 

http://ep.physoc.org/cgi/content/abstract/expphysiol.2006.033373v1

 

"Nicotine is widely reported to increase alertness, improve coordination and enhance cognitive performance, however, to our knowledge there have been no attempts to replicate these findings to exercise endurance. The purpose of this study was to determine the effects nicotine might have on cycling endurance, perception of exertion and a range of physiological variables. With Local Ethics Committee approval and having obtained informed consent, twelve healthy, non-smoking, males (22 ± 3 years; VO2max: 56 ± 6 ml kg1 min1 [mean ± SD]) cycled to exhaustion at 18°C and 65% of their peak aerobic power, wearing either a 7 mg transdermal nicotine patch (NIC) or colour-matched placebo (PLA) in a randomised cross-over design; water was available ad libitum. Subjects were exercising at approximately 75% of their maximal O2 uptake with no differences in cadence between trials. Ten out of twelve subjects cycled for longer with NIC administration and this resulted in a significant 17 ± 7% improvement in performance (p < 0.05). No differences were observed for perceived exertion, heart rate or ventilation. There were no differences in concentrations of plasma glucose, lactate or circulating fatty acids. In the absence of any effect on peripheral markers, we conclude that nicotine prolongs endurance by a central mechanism."

Jag ska inte tjata om snusets fördärvlighet, det tjänar som sagt ingenting till. Men jag kan inte låta bli att tycka att alla såna där studier som visar på nikotinets "positiva effekter" på det ena eller det andra dras med en grundläggande brist; de tar inte hänsyn till att nikotinet är kraftigt beroendeframkallande och att den som använder nikotin snabbt bygger upp tolerans mot det. Med andra ord: skillnaden i prestation hos samma person (eller likvärdiga personer) med eller utan nikotintillförsel behöver inte alls motsvara skillnaden mellan en icke-användare och en användare - eftersom användaren är beroende och behöver tillföra stora doser nikotin bara för att komma "upp" i icke-användarens normala nivå. De där cyklande ickerökarna kanske fick i sig lika mycket nikotin som snusaren har i blodet när han vaknar på morgonen toksugen på en snus - sen måste snusaren upp i det femdubbla för att överhuvudtaget kunna fungera.

 

Men gör som ni vill som sagt... ;). Ett litet förnumstigt råd till Globe kan jag dock inte låta bli: som det verkar på den här tråden hade du ganska lätt för att sluta snusa. Det kan i sig vara ett argument för att inte börja igen. Om 10-20 år går det förmodligen inte lika lätt. Vi är många som får gå igenom helvetet för att bli fria efter ett mångårigt missbruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej alla snusare.

 

Blåser liv i den gamla tråden. Jag har hittat en riktigt bra referens om träning, resultat och snus som jag tycker ni skall ta del av. Det är en avhandling från GIH "Snusets effekter på aeroba processer och energiomsättning under fysiskt arbete".

Från nedanstående länk kan ni sedan ladda ned avhandlingen i fulltext. Den är inte så lång, 55 sidor, och mycket läsvärd.

 

http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:423554

 

Lite kort kan man säga att snus inte verkar ha några negativa effekter på träning eller prestation. Tvärtom finns det tendenser till att nikotin är prestationshöjande vid uthållighetsidrott. Mer så för de som inte redan är nikotinister (17 % bättre är en siffra som finns i redovisad forskning). Tydliga effekter kunde ses på vilopuls som blir klart högre (=mindre pulsspann) och att blodtrycket blir högre. Det högre blodtrycket kompenseras automatiskt med lägre slagvolym på hjärtat och prestationen påverkas inte negativt. Inga negativa effekter således.

 

Glöm det där med att snus ger cancer och ökad risk för stroke och hjärtinfarkt. Det är bara skrämselpropaganda. Det man kunnat konstatera är att Om man får hjärtinfakt eller stroke så kan det bli allvarligare och med sämre tillfrisknande om man är snusare, vilket kanse är anledning nog att vara måttlig.

 

Nikotin är ju kärlsammandragande, vilket alltså inte påverkade uthållighet eller utmattningsgräns. Snarare skjuter man utmattningsgränsen framåt med snus genom att "smärtan" kommer senare.

 

Jag har planer på att dra ned ordentligt på min snuskonsumtion, eller sluta helt. Under tiden behöver jag dock inte ha dåligt samvete eller ångest över att mitt snusande skulle påverka min träning eller prestation (dåligt samvete är inte bra för någon).

 

Läs avhandlingen så kan vi ha en mer nyanserad diskussion sedan om våra erfarenheter av snus, skidsport och avvänjning.

Link to comment
Share on other sites

Tack Vasa-Matte. Det är härligt att bli uppmärksammad för den man är. Dock köper jag inte snus för dyra pengar utan gör själv för sju kronor dosan.

 

En mer seriös fundering kring snus är om inte nikotin under träningen skulle kunna ge en bättre träningseffekt genom att minska musklernas näring och syre då kapillärerna dras samman? Train low compete high. De som inte vill lägga in en prilla kan ju använda nikotinplåster. Jag tror inte det finns någon forskning om nikotin för att öka effekten av uthållighetsträning. Däremot finns det gott om bevis för att låg tillgång på glykogen respektive syre under träning ger kroppen starkare signaler att kompensera på olika sätt. Dock tänker jag att det troligen är vettigt att låta bli snus X timmar efter passet för effektivare återhämtning. För en snusmumrik som mig är det en utmaning.

Link to comment
Share on other sites

Ett stort minus med snusningen är att blodgenomströmning i fingrar och tår är klart sämre, speciellt vid kyla. Nikotin är ju som sagt kärlsammandragande.

Där står man vid Vasaloppsstarten med ispinnar till fingrar. Är ju inge vidare, man kan ju ha fokus på annat än att försöka skaka ner lite blod i fingrarna.

Nån mer snusare med vita fingrar? Nån som vet om det blir bättre när man slutar?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Branigan

 

Ja, nikotin och kalla händer och fötter är episkt. Ett starkt skäl till att låta bli nikotin i alla fall om man står och väntar i starten. För de som är nikotinister kan det nog vara idé att lägga in någon gång under loppet för att inte drabbas av abstinens som trög och dum i huvudet. Är man redan igång och varm så brukar händerna klara sig. När man lägger ut sin snus tar det ungefär 30 minuter tills kapillärerna är fullt öppna igen. Likaledes börja man frysa 20-30 minuter efter man lagt in. Av och på ganska snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde en viktig sak (förutom ett n i Brannigan). Det kan ta väsentligt längre tid för nikotinet att gå ur kroppen när man är aktiv än när man är i vila. Det skulle bero på att adrenalinpåslaget av aktivitet gör att levern är upptagen med att ta hand om annat än nikotin. Om man vill snusa under vasaloppet för att undvika abstinens behöver man med den logiken inte lägga in lika mycket/ofta som vid vila eftersom det tar längre tid för nikotinet att försvinna än vid vila.
Link to comment
Share on other sites

Jag sympatislutade snusa i början av augusti när min tjej blev gravid. Jag tyckte att det skulle vara dålig stil att fortsätta snusa när hon var tvungen att sluta.

 

Det finns nog ingen direkt effekt på min kondition. Däremot är jag klart piggare på morgonen och har mycket lättare att träna innan jobbet. I situationer när jag tidigare hade legat kvar i sängen och vräkt mig är det nu mer sannolikt att jag faktiskt ger mig ut och springer.

 

Dessutom känner jag mig tusen gånger fräschare.

 

Nu när kylan kommit är det uppenbart att jag fått mycket bättre cirkulation. Förut frös jag som fan om händerna så fort det var under 7-8 grader. Idag är det typ 0 grader och det är inga problem.

 

Snus suger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...