Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa staven för ca 1500kr


Willie

Recommended Posts

Är i behov av nya stavar och tänker mig något kring 1500kr. Efter att ha plöjt igenom årets Pölderkatalog vill jag höra tips och erfarenheter från er här kring vilken stav som är att föredra av följande:

Swix CT2, 1695kr

One Way 9 max, 1495kr

Madshus CR 100 HS, 1495kr

 

Lutar personligen åt Swix, men är nyfiken på de andra.

 

Låt höra, för och nackdelar med de olika stavarna??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Korkhandtaget på mina Swix CT2 var utslitet efter mindre än 10 mils åkning. I övrigt så har dom fungerat bra.

 

Efter VL bytte jag till KV+ som jag är mkt nöjd med. För första gången under min skidkarriär så har jag varken fått skavsår eller ont av kontrollremmen.

 

KV+ saluförs av Lindells Sport

http://www.lindellssport.se/

 

("Skidkarriär" .....det kändes bra att få skriva!) :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade köpt Madshus, kolla med Ski n Run de brukar ha bra priser på Madshus.

 

Har ett par Madshus som jag är mkt nöjd med, korkhandtag som håller och kontrollremmar som inte ger nåt skav, dessutom är de billiga att ersätta om de blir utslitna, en skön stav

 

 

Handtagen på SWIX är av tveksam kvalite, lånade ett par stavar av en kompis, handtagen höll inte många mil, dessutom ger remmarna skav iaf på mig men det kan nog vara lite individuellt.

 

Annars tror jag också att KV+ är ett prisvärt alternativt.

Link to comment
Share on other sites

är det så dålig hållbarhet på handtagen på swix alltså? jag har kört med en enklare swixmodell i flera år, någon modell för ca 600-700kr, och handtaget har hållit bra.

 

bra tips! ska kika lite på madshusstavar. några funderingar kring skillnad i pendel, vikt och styvhet?

Link to comment
Share on other sites

Under sommaren som har gått har jag bytt fyra (!) par handtag av märket swix. Jag har kört på gummivarianten, korkvarianten och mellanditot. Nu var Intersport i Mora schyssta nog och skickade ner ett gratispar. Kommer även det par att vika ner sig blir det Madshus i framtiden. Har jag förstått saken rätt passar dom handtagen till swix.

 

Hur mina CT2:or är för övrigt? Kanoners!

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte hur ni lyckas slita ut handtagen på Swixstavarna. Jag har haft mina CT1 med naturkorkhandtag i tre år och åkt säkert 350-400 mil skidor utan att de ens börjar bli slitna. Ok, texten syns inte längre... Remmarna däremot håller inte mer än 150 mil och är svindyra. Men det går att byta till billigare remmar tex Madhus passar perfekt. Har även ett par CT3 med lite enklare syntetkorkhandtag som jag åkt över 300 mil rullskidor med. Inga problem med dessa handtag heller.
Link to comment
Share on other sites

Fattar inte hur ni lyckas slita ut handtagen på Swixstavarna.

Det beror nog lite på vår åkstil kanske?

Ser vi på din avatar och även i verkligheten så har du ju en mer elegant stil medan några av oss mer "vansinnesstakar".

Jag har tejpat mina handtag för att korken inte ska flyga all världens väg och globen är ju så stark att han drog låsplupparna rakt igenom handtagen. :P

 

Och ändå åker du normalt fortare, där har vi lite att lära.

 

*verka utan att synas*

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte hur ni lyckas slita ut handtagen på Swixstavarna.

Tydligen har Swix olika handtag till sina stavar. Har ytterligare Swix stavar hemma med korkhandtag som fortfarande håller.

Det är ingen bra reklam att handtagen på mina dyraste stavar var dom som höll sämst. Köpte dem i november förra året och var tvungen att förstärka handtaget med eltejp innan Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som Swix delvis krupit till korset och sänkt priset på remmarna till 295 kr i rek. pris. Nånstans stod det nåt om att licenskostnader till Salomon låg bakom de tidigare höga priserna. Tydligen var det Salomon-folk som uppfann konstruktionen av kontrollremmarna som Swix sedan valde att licensiera. Om man lägger till 50 spänn får man ett par Triac-remmar. Vet inte om de är så mycket bättre.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är lite sugen på Pölders "egna" Skigostav, vad tror ni om den? Har Swix CT 5 nu.

Började åka rullskidor i våras, tränar som bäst till Öppet spår 2011! Funderar på en styvare stav till vinterns längdskidåkning...

mina är på väg hem, och får dom i veckan.kan ge dig lite feedback!

Link to comment
Share on other sites

Är lite sugen på Pölders "egna" Skigostav' date=' vad tror ni om den? Har Swix CT 5 nu.

Började åka rullskidor i våras, tränar som bäst till Öppet spår 2011! Funderar på en styvare stav till vinterns längdskidåkning...[/quote']

mina är på väg hem, och får dom i veckan.kan ge dig lite feedback!

Gärna:)

Link to comment
Share on other sites

Fick hem dom idag!

Först tänkte jag att de skulle vara lite styvare än Swix CT1 inline stavarna. (Har hört att man kan jämföra denna stav styvhet med CT5 styvheten...)

 

Sen när jag testade dom vart jag faktiskt förvånad över att dom var Mycket styvare än vad CT1 inline stavarna var! (enligt mitt tycke) (Pölder staven är också 3-4cm längre än CT1orna).

 

Jag har också ett par ski-go Elite stavar och dom är 140cm. Även om Pölder stavarna är 20cm längre upplever jag att dom är lite styvare iaf! (10% mer carbon gör väl allt, dock är dom ca 10-15g tyngre... men 20cm som sagt...)

 

Så absolut kan jag rekommendera dessa stavar!

 

Dom väger 212gram/styck.

Trugorna är som det står av större model. (större än skigo elites trugor).

Remmarna ser vara utav bra kvalitet... får väl provköra och se hur bra dom håller. (ny detalj är att det finns en gummisnodd som håller ihop remmarna vid början av remmarna, närmast handtaget)

Storleken är L, min hand är handske strlk 8 så dom är lite stora, dock så följer hela karborebandet handen och inte sticker upp...

 

Jag skulle satsa på denna Pölder stav även om den är 289:- dyrare!

 

Ska ut o provköra dom nu... fan jag skulle ju vila idag! :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute o körde med dom precis... man märker skillnad på styvheten.

 

Måste bara ta fram saxen nu så att pendlingen blir bättre.

 

Skönt väder för övrigt!

Tack för utomordentlig info! Vad ska du klippa i för att fixa pendeln om man får fråga? Hänger inte med där...

Staven verkar bra med andra ord=)

Link to comment
Share on other sites

Var ute o körde med dom precis... man märker skillnad på styvheten.

 

Måste bara ta fram saxen nu så att pendlingen blir bättre.

 

Skönt väder för övrigt!

Tack för utomordentlig info! Vad ska du klippa i för att fixa pendeln om man får fråga? Hänger inte med där...

Staven verkar bra med andra ord=)

ja absolut! definitivt köpråd!

 

Jag kommer att kapa staven upptill. dom är 160cm nu och jag kommer väl kapa 3-4cm ngt sådant, har inte riktigt bestämt mig än. Kommer att såga av en del av staven dvs.

 

Sist jag kapade stavarna så körde jag ner handtaget i kokande vatten och sedan drog av handtaget. Det blev inte sån negativ effekt på korken på handtaget, denna gång kanske jag prövar att värma bort den med en fön, om det inte funkar så kommer jag att isolera korken bättre med hjälp av plastpåse eller något liknande.

Link to comment
Share on other sites

Fick nyhetsbrev från Bull Ski & Kajakk i Oslo här i veckan och de säljer ut fjolårets (röda) CT1 för 1199 NOK.

Jag var inställd på nya stavar inför säsongen, och när jag såg att CT1 av fjolårets röda modell var på rea på Oslo Sportslager (http://www.oslosportslager.no) så jag bestämde mig för att göra ett litet experiment. Hur fungerar det egentligen att beställa från Norge (icke EU-land)?

 

Sagt och gjort, jag beställde ett par stavar för 1199 NOK samt ett stavfodral för 199 NOK. På plats i Oslo skulle detta alltså kosta 1400 NOK. Jag beställde via nätet och betalade med kort. Spännande, vad skulle det landa på för mig i slutändan? Kanske rent av dyrare än årets modell beställd från Pölder..?

 

Nu har jag fått stavarna, och kan berätta hur det gick: Oslo Sportslager tog 1647 SEK för varor och frakt. Sedan fick jag lösa ut paketet på posten mot 366 SEK i tull och moms (hur nu detta är beräknat?). I slutändan alltså 2013 kr för stavar+fodral.. Hade jag köpt årets modell från Pölder hade jag fått betala nästan 2800+frakt. Och fått lite mindre spänning i tillvaron...

 

Rent teoretiskt kan man nog kräva tillbaka lite norsk moms, men jag undrar om jag orkar bråka om någon hundralapp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...