Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasalöparens träningsprogram


Volevodin

Recommended Posts

På sidan 40-41 har Vasalöparen träningsprogram för tre olika kategorier skidåkare; nybörjare, 7-timmarsåkaren och elitmotionären. Programmen för nybörjare och 7-timmarsåkaren måste vara omkastade, nybörjarens längst till vänster och 7-timmars i mitten på sid 40, annars stämmer det inte alls.

Om vi då tittar på 7-timmarsåkaren, som borde vara intressant för många på forumet, så måste jag säga att det är ambitiöst tex innehåller det 2 tim-pass på rullskidor varannan vecka. Det är ett omväxlande upplagt med huvudvikten på kondition, men även med styrka inlagt. Det enda, som inte jag kan genomföra är dubbelpasset på torsdagarna, då jag varken har tid eller lust att träna på morgonen, då fördelar jag hellre de passen på två dagar. Sen är jag lite fundersam till vad alternativträning kan vara, om man inte har tillgång till en cykel, men det kanske man får hitta på själv. I nov-dec kan programmet bli lite förryckt, ifall det kommer snö i synnerhet om det kommer så lite att det varken går att åka rullskidor eller snöskidor.

 

Lite sugen är jag iaf att lägga in styrketräning och stakintervaller i min träning, när jag startar upp träningen inför kommande skidsäsong i mitten av oktober.

 

Synpunkter på programmen ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Jag är benägen att hålla med kustlöparen. För 1 1/2 år sedan åkte jag på 7.15.

 

I grova drag såg upplägget enligt följande. Två rullskidpass varav ett långdistanspass i veckan. Rullskidåkningen kompletterade jag med löppass i en timma, som max och ett styrkepass.

 

Tror inte jag glömt något där.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte exakt samma program i tidningen Glid för 2 år sen? Men då var måltiden för mittenprogrammet 6 timmar har jag för mig. Har inte kvar den gamla tidningen men kände igen många av formuleringarna i texten, så tror det var exakt samma program också.
Link to comment
Share on other sites

Det som ger mest för konditionen är det man tränar mest och intensivast ;), givet att man kan få upp pulsen tillräckligt! Har man för dålig lokal kapacitet, och samtidigt en bra central kapacitet så ger det inte så bra konditionsträning.

Jag förstår inte resonemanget att löpning skulle ge bättre konditions träning än rullskidor om man vill bli bra på att åka skidor. Om man nu inte kan få opp pulsen/intensiteten i en aktivitet som man vill bli bra på så borde det vel vara endå viktigare att träna mycket i den aktiviteten?

Link to comment
Share on other sites

Det som ger mest för konditionen är det man tränar mest och intensivast ;)' date=' givet att man kan få upp pulsen tillräckligt! Har man för dålig lokal kapacitet, och samtidigt en bra central kapacitet så ger det inte så bra konditionsträning.[/quote']

Jag förstår inte resonemanget att löpning skulle ge bättre konditions träning än rullskidor om man vill bli bra på att åka skidor. Om man nu inte kan få opp pulsen/intensiteten i en aktivitet som man vill bli bra på så borde det vel vara endå viktigare att träna mycket i den aktiviteten?

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Jag skrev att man får "bättre kondition" inte inom en speciell idrott, jag ser inte ordet rullskidor eller löpning någonstans i mitt inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Det som ger mest för konditionen är det man tränar mest och intensivast ;)' date=' givet att man kan få upp pulsen tillräckligt! Har man för dålig lokal kapacitet, och samtidigt en bra central kapacitet så ger det inte så bra konditionsträning.[/quote']

Jag förstår inte resonemanget att löpning skulle ge bättre konditions träning än rullskidor om man vill bli bra på att åka skidor. Om man nu inte kan få opp pulsen/intensiteten i en aktivitet som man vill bli bra på så borde det vel vara endå viktigare att träna mycket i den aktiviteten?

Jag menar du får lättare bättre syreuptagningsförmåga och kapacitet för att åka längdskidor i uppförsbackar genom löpträning än rullskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Det som ger mest för konditionen är det man tränar mest och intensivast ;)' date=' givet att man kan få upp pulsen tillräckligt! Har man för dålig lokal kapacitet, och samtidigt en bra central kapacitet så ger det inte så bra konditionsträning.[/quote']

Jag förstår inte resonemanget att löpning skulle ge bättre konditions träning än rullskidor om man vill bli bra på att åka skidor. Om man nu inte kan få opp pulsen/intensiteten i en aktivitet som man vill bli bra på så borde det vel vara endå viktigare att träna mycket i den aktiviteten?

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Jag skrev att man får "bättre kondition" inte inom en speciell idrott, jag ser inte ordet rullskidor eller löpning någonstans i mitt inlägg!

Ok, jeg svarade på flera inlegg og trodde ditt inlegg också handlade om löpning vs rullskidor. Poengen med mitt inlägg var också att träna för att få bättre "kondition" kanske inte är helt relevant om man har dårlig lokal kapacitet.

 

 

Vad menar du med kondition i ditt inlägg? Är inte konditionen övelsespesifik på ett sett?

Link to comment
Share on other sites

Det som ger mest för konditionen är det man tränar mest och intensivast ;)' date=' givet att man kan få upp pulsen tillräckligt! Har man för dålig lokal kapacitet, och samtidigt en bra central kapacitet så ger det inte så bra konditionsträning.[/quote']

Jag förstår inte resonemanget att löpning skulle ge bättre konditions träning än rullskidor om man vill bli bra på att åka skidor. Om man nu inte kan få opp pulsen/intensiteten i en aktivitet som man vill bli bra på så borde det vel vara endå viktigare att träna mycket i den aktiviteten?

Jag menar du får lättare bättre syreuptagningsförmåga och kapacitet för att åka längdskidor i uppförsbackar genom löpträning än rullskidåkning.

Håller med skåningen. Körde på 5:56 sist och då hade jag inte kunnat löpträna sista veckorna innan snön kom i sthlm så d blev mtb i skogen istället vilket jag tyckte var likvärdigt med löpträning

Link to comment
Share on other sites

Var det inte exakt samma program i tidningen Glid för 2 år sen? Men då var måltiden för mittenprogrammet 6 timmar har jag för mig. Har inte kvar den gamla tidningen men kände igen många av formuleringarna i texten, så tror det var exakt samma program också.

Inte för jag har läst glid, men jag kom på att jag for med osanning i morse.

 

Två rullskidpass, varav ett långpass kompletterat med löpning och styrka gav mig en tid strax över 6.30 i vintras. Inte 7.15 som jag hade vintern 2009. Då bestod förberedelserna av ett rullskidpass i veckan, plus varvat med styrka, löpning och plus ett mer ostruturerat pass.

Link to comment
Share on other sites

Många intressanta synpunkter som kanske tyder på att det är väldigt individuellt vad som fungerar för envar....

Själv åkte jag på 5.12 år 2009 med TOTALT ca 10 pass på rullskidor under sommaren/hösten! Däremot mycket skidning direkt det kom snö (+ en del tunnelskidning före det) kombinerat med regelbunden styrketräning och ett söndagspass på 2.30-3.00 timmar stavgång/-löpning tills snön kom. Så för mig var inte avsaknaden av kilometrar på rullskidor avgörande. Tror däremot att styrketräningen var viktig!

Link to comment
Share on other sites

Jag har för första gången kunnat löpträna på sju år. Bara träning på rullskidor och lite cykel innan. I sommar har jag krossat pers på alla rullskidtest, 2 km brant stakning uppför, 2 km svag stakning uppför och 10 km platt stakning. Det genom att löpträna 80 % av passen och 10% styrka 10 % rullskidor istället för 80 % rullskidor 10 % styrka 10 % cykel. Löpning is da shit!
Link to comment
Share on other sites

Ja, löpning är verkligen jättebra träning. Vet att skidgymnasierna rekommenderar en hög andel löpträning. Minns inte den exakta fördelningen men tror det runt 50% träningsmängd som bör vara löpning. Finns väl nästan inte en bra skidåkare som inte är bra löpare också. Tyvärr för min egen del gillar inte knäna löpning längre men det är ju en annan sak.
Link to comment
Share on other sites

Ja, löpning är verkligen jättebra träning. Vet att skidgymnasierna rekommenderar en hög andel löpträning. Minns inte den exakta fördelningen men tror det runt 50% träningsmängd som bör vara löpning. Finns väl nästan inte en bra skidåkare som inte är bra löpare också. Tyvärr för min egen del gillar inte knäna löpning längre men det är ju en annan sak.

Finns ju massa bra maskiner på gym som liknar löpning fast är skonsamma mot kroppen! Där har du de ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle en timme med högsta puls på rullskidor, eller ett stakintervallpass med blodsmak i mun, vara sämre för VO2-kapacitetsuppbyggnaden än löpning?

 

Jag förstår ju om vi pratar de som ska harva runt i korta skidlopp på elljusbanor med saxbackar var hundrade meter.

Men för Vasaloppsåkaren har jag svårare att förstå.

 

Eller belastar man hjärtat högre vid samma puls om man springer?

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle en timme med högsta puls på rullskidor, eller ett stakintervallpass med blodsmak i mun, vara sämre för VO2-kapacitetsuppbyggnaden än löpning?

 

Jag förstår ju om vi pratar de som ska harva runt i korta skidlopp på elljusbanor med saxbackar var hundrade meter.

Men för Vasaloppsåkaren har jag svårare att förstå.

 

Eller belastar man hjärtat högre vid samma puls om man springer?

Nja, de flesta brukar väl ha lättare att hålla en hög medelpuls löpning än i rullskidor/skidor, det är nog så jag tänker när jag tränar kondition vid löpning.

Men jag tror också som du säger att för VO2max så gäller pulsen, inte vilken typ av träning som gäller.

 

Jag vill dock ändå köra löpträning för benstyrka och kondition ändå.

Skidor gäller inte hela året :)

Link to comment
Share on other sites

På sidan 40-41 har Vasalöparen träningsprogram för tre olika kategorier skidåkare; nybörjare, 7-timmarsåkaren och elitmotionären. Programmen för nybörjare och 7-timmarsåkaren måste vara omkastade, nybörjarens längst till vänster och 7-timmars i mitten på sid 40, annars stämmer det inte alls.

Om vi då tittar på 7-timmarsåkaren, som borde vara intressant för många på forumet, så måste jag säga att det är ambitiöst tex innehåller det 2 tim-pass på rullskidor varannan vecka. Det är ett omväxlande upplagt med huvudvikten på kondition, men även med styrka inlagt. Det enda, som inte jag kan genomföra är dubbelpasset på torsdagarna, då jag varken har tid eller lust att träna på morgonen, då fördelar jag hellre de passen på två dagar. Sen är jag lite fundersam till vad alternativträning kan vara, om man inte har tillgång till en cykel, men det kanske man får hitta på själv. I nov-dec kan programmet bli lite förryckt, ifall det kommer snö i synnerhet om det kommer så lite att det varken går att åka rullskidor eller snöskidor.

 

Lite sugen är jag iaf att lägga in styrketräning och stakintervaller i min träning, när jag startar upp träningen inför kommande skidsäsong i mitten av oktober.

 

Synpunkter på programmen ?

Jag är nog en 7 timmarsåkare (i skrivande stund en 8 timmars ...) och för mig känns 7 timmarsprogrammet oerhört ambitiöst. Jag åkte öppet spår för 3 vintrar sedan på 5:51 och då hade jag ganska precis halva träningsmängden på försäsongen jämfört med detta program. Dessutom åkte jag knappt rullskidor alls men styrketränade 2 pass i veckan istället för 1. Åkte dock relativt mycket skidor den vintern så det är möjligt att min vinterambition var hårdare än programmets fortsättning.

Hursomhaver tänkte jag följa detta program inför vintern och annat såsom husrenovering och tv tittande åker ned i källaren. Upplägget tror jag passar mig rätt bra så jag kör det rakt av så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...