Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasalöparens träningsprogram


Volevodin

Recommended Posts

För att återvända till rullskidor vs löpning gjorde jag några test i veckan. Visserligen på inlines och inte rullskidor, men inlines är väl någorlunda jämförbart med tävlingshjul. Skall dock även göra motsvarande test på rullskidor med 2:or.

 

Inlines med stavar, skejt på "platten" 100-110 i puls

do efter en 300 m-backe 120 slag

do men stakat uppför 130 slag

 

Löpning i varierande skogsterräng 140-150 slag (Maxpuls: 175)

 

Mycket lättare att få upp pulsen i löpning än skejt på inlines med stavar. Man får inget gratis i löpning utan pulsen stiger ganska snabbt efter träningsstart. Återkommer med rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Kan någon som har pulsklocka testa vad som sker med pulsen när man åker på grus? Och på olika gruskvaliteter alt backar med grus? För min kropp var övergången från Inlines på asfalt till grus chockerande, kändes som dubbelt så jobbigt...

 

Stavinsatsen är mjukt och kör man på luftfyllda däck kan jag ej ser risk för förslitningsskador, snarare handlar det om terapimotion?

 

Grusmannen

Link to comment
Share on other sites

För att återvända till rullskidor vs löpning gjorde jag några test i veckan. Visserligen på inlines och inte rullskidor, men inlines är väl någorlunda jämförbart med tävlingshjul. Skall dock även göra motsvarande test på rullskidor med 2:or.

 

Inlines med stavar, skejt på "platten" 100-110 i puls

do efter en 300 m-backe 120 slag

do men stakat uppför 130 slag

 

Löpning i varierande skogsterräng 140-150 slag (Maxpuls: 175)

 

Mycket lättare att få upp pulsen i löpning än skejt på inlines med stavar. Man får inget gratis i löpning utan pulsen stiger ganska snabbt efter träningsstart. Återkommer med rullskidor.

Du har för lättrullade hjul! På skejtrullskidor har jag inga som helst problem att komma upp i hög puls. Kör jag hårt kan jag ligga på 90% av maxpuls i snitt under en timme. Skulle jag hålla motsvarande puls i löpning skulle jag stupa efter en halvtimme, kanske 40 min om jag är vältränad.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon som har pulsklocka testa vad som sker med pulsen när man åker på grus? Och på olika gruskvaliteter alt backar med grus? För min kropp var övergången från Inlines på asfalt till grus chockerande, kändes som dubbelt så jobbigt...

 

Stavinsatsen är mjukt och kör man på luftfyllda däck kan jag ej ser risk för förslitningsskador, snarare handlar det om terapimotion?

 

Grusmannen

För mig går pulsen upp lättare på grus, blir ju trögare och därmed mer benarbete jämfört med lättrullat. Iofs får jag väldigt, väldigt hög puls när jag tävlar på extremt lättrullade rullskidor utan ett enda frånspark. Men ska jag köra intervaller med hög puls så har jag lättast för att komm upp i puls i motionspåret med rullskidor, där det är lagom trögt och varierat. Blir det dock för trögt, typ Everest och löst grus går allt för sakta och man väggar på något sätt utan att pulsen går upp. Kan inte springa, men jämfört med cykel har jag mycket mycket lättare att komma upp i puls med rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...