Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 39


Vasa

Recommended Posts

En långtur på Klarälvsbanan som avslutning på denna vecka.

Totalt 9 timmar blev det, vet inte om jag haft det förut, möjligen Vasaloppsveckan.

 

Mån: Vila

Tis: Stakmaskin - 30 min

Ons: Rullskidor - 34 min

Tor: Rullskidor - 90 min

Fre: Stakmaskin - 64 min

Lör: Vila

Sön: Rullskidor - 326 min

 

Tot: 9 tim 4 min

Link to comment
Share on other sites

Mån: Löpning A2 40m

Tis: Vila

Ons: Rullskidor A2/A3 1t 20m

Tor: Skidor A2 1t 55m

Fre: Vila

Lör: MTB A1 2t 10m

Sön: Vila (sjuk)

 

Var ovanligt pigg på löppasset och även skidåkningen i tunneln gick bra men sedan var det slut på det roliga. Kände redan på lördagen att det gick ovanligt tungt och på söndag var förkylningen ett faktum.

Link to comment
Share on other sites

Mån: Löpning A2 40m

Tis: Vila

Ons: Rullskidor A2/A3 1t 20m

Tor: Skidor A2 1t 55m

Fre: Vila

Lör: MTB A1 2t 10m

Sön: Vila (sjuk)

 

Var ovanligt pigg på löppasset och även skidåkningen i tunneln gick bra men sedan var det slut på det roliga. Kände redan på lördagen att det gick ovanligt tungt och på söndag var förkylningen ett faktum.

Ursäkta trådkapningen! TT har du har något tips på bra MTB stigar?

Link to comment
Share on other sites

27/9 - Rullskidor 2h, snittpuls 153, Snittfart 14.3km/h

 

28/9 - Jobb

 

29/9 - Stavgångsintervaller I slalombacke 40 min "a3-a3+"

 

30/9 - Rullskidor 1h 14min, 2.1mil, snittpuls 168, Snittfart 17.2 "Haggen runt "Kuperat"

 

1/10 - Jobb

 

2/10 - Vila

 

3/10 - Rullskidor: 5h 30min, 8.5mil

 

 

TOT: 9h 30min

Link to comment
Share on other sites

måndag vila

tisdag rullskidor 90 min

onsdag löpning 73 min

torsdag spinning o allmän styrka 50 min

fredag vila förkyld ont i halsen

lördag rullskidor 58 min

söndag vila

 

klen vecka 4t 31min lite sliten på måndagen efter lidingö och lite sjuk på fredagen.......

Link to comment
Share on other sites

Globe: Rullskidpass på 5 timmar ...? Herrejisses. Du får nog revidera ditt mål på vasaloppet till under 5 timmar :)

 

 

Mån: Vila

Tis: Löpning 60min A1/A2

Ons: Morgon Löpning A1 45 min, kväll Styrka 45 min

Tor: Vila

Fre: Vila

Lör: Rullskidor A1 2h

Sön: Rullskidor 4*4 stakintervall.

Link to comment
Share on other sites

Mån: Löpning A2 40m

Tis: Vila

Ons: Rullskidor A2/A3 1t 20m

Tor: Skidor A2 1t 55m

Fre: Vila

Lör: MTB A1 2t 10m

Sön: Vila (sjuk)

 

Var ovanligt pigg på löppasset och även skidåkningen i tunneln gick bra men sedan var det slut på det roliga. Kände redan på lördagen att det gick ovanligt tungt och på söndag var förkylningen ett faktum.

Ursäkta trådkapningen! TT har du har något tips på bra MTB stigar?

Jan_H, du har hela I2-skogen, Sörmon och du som bor ute på Ö:a...kör bonäsleden.

Link to comment
Share on other sites

Mån: Löpning A2 40m

Tis: Vila

Ons: Rullskidor A2/A3 1t 20m

Tor: Skidor A2 1t 55m

Fre: Vila

Lör: MTB A1 2t 10m

Sön: Vila (sjuk)

 

Var ovanligt pigg på löppasset och även skidåkningen i tunneln gick bra men sedan var det slut på det roliga. Kände redan på lördagen att det gick ovanligt tungt och på söndag var förkylningen ett faktum.

Ursäkta trådkapningen! TT har du har något tips på bra MTB stigar?

Jan_H' date=' du har hela I2-skogen, Sörmon och du som bor ute på Ö:a...kör bonäsleden.[/quote']

Ja, det stämmer bra. Brukar börja med ett varv på I2-skogen (Gravas milspår + lite stigar och vägar) sedan över 45:an till Härtzöga och mot Sörmon. Därefter över E18 till Skutbergets MTB bana.

Tycker för min egen del att bonäsleden är kul men kan vara lite väl rotig och stenig. Speciellt om det är blött och halt. Mycket fina stigar finns på Brattforsheden och man kan tänka sig åka en bit. Fina grusvägar finns det från Deje och mot Mölnbacka/Olsäter.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Bonäsleden har jag kört och den är lite för stenig/rotig för att få bra flyt tycker jag. Skutberget var lite dålig i somras efter den viker av från femman men bra på slutet. I2 skogen ska jag testa. Ska testa Dömle- och Sisuleden tänkte jag, den borde vara kul. Jo har sprungit den med gps så den går att hitta på nätet.

 

http://www.kil.se/Bo-och-bygga/Miljo/Naturvard/Vandringsleder-i-Kil/SISU-leden/

Link to comment
Share on other sites

Åkte nyss en "testtävling" 5 varv runt rullskidbanan. relativt varierande terräng. finns 3 riktiga diagonalbackar! 15.83 km långt vart det. fick en tid på 43min 38 sek. snittfart 21.8 km/h

En annan får drömma ett tag till innan det går så fort. :)

Vad för skidor och hjul körde du på?

Link to comment
Share on other sites

Åkte nyss en "testtävling" 5 varv runt rullskidbanan. relativt varierande terräng. finns 3 riktiga diagonalbackar! 15.83 km långt vart det. fick en tid på 43min 38 sek. snittfart 21.8 km/h

En annan får drömma ett tag till innan det går så fort. :)

Vad för skidor och hjul körde du på?

Körde med Pro-ski c2! Med normaltröga! funderar på skaffa tröga till våren. vad tror du om det? erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Åkte nyss en "testtävling" 5 varv runt rullskidbanan. relativt varierande terräng. finns 3 riktiga diagonalbackar! 15.83 km långt vart det. fick en tid på 43min 38 sek. snittfart 21.8 km/h

En annan får drömma ett tag till innan det går så fort. :)

Vad för skidor och hjul körde du på?

Körde med Pro-ski c2! Med normaltröga! funderar på skaffa tröga till våren. vad tror du om det? erfarenhet?

Ja absolut, skaffa tröga.

Jag tror det gör väldigt mycket på sista delen i ett långlopp samt att du borde kunna staka lite längre upp i backarna.

Sedan är det bra att fortfarande omväxlande köra med de normaltröga eller lättare för att få staka i högre farter, men det kommer att kännas lättare då.

 

Lite intresserad är jag av om du gjorde samma "testlopp" ifjol och vad du hade för kilometertid då?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Pro-ski C3. De är ju trögare än C2 (som i och för sig är ganska tröga) men inte extremt tröga. Det går bra att staka på men man får räkna med att bli omkörd då och då. När skidorna kommer fram blir det omvänt efter trögträning!
Link to comment
Share on other sites

Efter en lugn återhämtningsvecka blir det hårdkörning igen tre veckor framåt. Så här ser den här veckan ut:

 

Måndag: Vila

Tisdag: Skidgång och älglufs (hårt)

Onsdag: Styrketräning (medel)

Torsdag: Löpning 5-7 km (lugnt)

Fredag: Rullskidor med stakintervaller (hårt)

Lördag: Styrketräning, plyometri, löpning 6 km (lugnt)

Söndag: Löpning 20 km (hårt)

Link to comment
Share on other sites

Idag stod "testtävling" 10 km löpning. Fick bli en grusväg. ganska flack med med några sega backar emellanåt! 40min 5 sek. retligt att inte ta sig under 40! next time!

Ja men då har du ju motivation för att träna lite extra. :)

 

Här är en tråd om miltid vs. Vasaloppstid:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4705

får korregera lite :) när jag lade in det på datorn såg jag att det var 10.05 km. alltså 50 meter extra ! hade en tid på exakta milen på 39min 55 sek ! hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...