Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Riktigt billig valla!!!


Pilotio

Recommended Posts

Jag var och skaffade mig lite vallor i en sportbutik i vår stad som reade ut allt eftersom den ska stänga. Eller rättare sagt koncentrera sig till en butik i staden. Köpte Ski-go pulver C44 & C55 för 499 kr/styck. Är inte det ett bra pris? Köpte även kallpulvret P16 för 99 kr, skulle ha kostat 399 stod det...
Flourpulvren har jag använt tidigare så de vet jag hur de fungerar, men P16 är nytt för mig. Någon som använt det? Är det bra?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Pilotio]Jag var och skaffade mig lite vallor i en sportbutik i vår stad som reade ut allt eftersom den ska stänga. Eller rättare sagt koncentrera sig till en butik i staden. Köpte Ski-go pulver C44 & C55 för 499 kr/styck. Är inte det ett bra pris? Köpte även kallpulvret P16 för 99 kr, skulle ha kostat 399 stod det...
Flourpulvren har jag använt tidigare så de vet jag hur de fungerar, men P16 är nytt för mig. Någon som använt det? Är det bra?[/quote]
Jag tror personligen att du/vi kommer att få vara med om en betydligt större realisation av glidvallor då det gått upp för Vasaloppslöparna/motionärerna att det glider i stort sett lika bra (kanske bättre efter några km. som Kuzmin påstår ?) på ovallade skidor. Då köper de nog hellre skrapan än ytterligare en burk Glidvax till sin samling (trots att skrapan blev betydligt dyrare än jag kunde tänka mig).En enda skrapning räcker ju till 100 mil.
Se [url=http://www.kuzmin.se]www.kuzmin.se[/url]

Anm: Jag glömde att tala om att efter mina tre lopp i år (två öppna spår+Vasalopp) på SAMMA sickling så var skidorna i stort sett rena under. I vanliga fall börjar de ju bli grå bakom klacken redan efter några mil för att bli speciellt skitiga i Vasaloppet.
Se även min länk "tre Vasalopp..." om du vill veta mer
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars-Erik]Jag tror personligen att du/vi kommer att få vara med om en betydligt större realisation av glidvallor då det gått upp för Vasaloppslöparna/motionärerna att det glider i stort sett lika bra (kanske bättre efter några km. som Kuzmin påstår ?) på ovallade skidor. Då köper de nog hellre skrapan än ytterligare en burk Glidvax till sin samling (trots att skrapan blev betydligt dyrare än jag kunde tänka mig).En enda skrapning räcker ju till 100 mil.
Se [url=http://www.kuzmin.se]www.kuzmin.se[/url][/quote]
Hmm, jag personligen tycker inte det verkar som om Vasaloppsåkarna skyr några som helst medel för att får riktigt bra skidor. Hur många är det inte som betalar 300-1000 spänn för att få sina skidor "professionellt" vallade? Hur många "sista minuten" shoppare står inte i butiekerna i Mora och Stadium tälten för att köpa den där "måste ha i fickan vallan"? När det bränner till dagarna innan start, så kommer nog majoriteten att valla sina skidor om det så ändå är att det bara ger marginellt bättre glid även om det kostar en tusenlapp. Jag tror nog inte vi kommer att se någon realisation av vallor de närmsta åren. Det krävs fler och djupare tester för det! I slutändan tror jag inte heller att Kuzmin sickling, om det nu slår igenom, kommer ge oss mindre produkter att lägga pengar på. Näe, då är det struktureringsverktyg, borstar och nya "superfästvallor" som vi "måste ha i stället". Det är inte bara vallaindustring som drivit på den här utvecklingen utan lika mycket vi konsumenter som lever i ett konsumtionssamhälle på alla fronter.
Link to comment
Share on other sites

Alltså, tycker ju naturligtvis att pulvren är en ren lyxprodukt. Men tykcte det var ett mycket bra tillfälle att köpa på sig. I och med att jag skaffade både C44 & C55 så täcker det upp ett stort användningsområde. Men är det någon som testat P16? Är det en bra produkt?
Link to comment
Share on other sites

Skigo P16
En supervalla för konstsnö coh hög luftfuktighet. Kan användas även med bra resultat alpint.

Vallan fungerar enl. mig bäst när det är hög luftfuktighet och på konstsnö. Kan även användas som mix i andra vallor med bra resultat.
Egenskapen hos P16 är att du får skidor med otroligt skön åkkänsla. Går mycket lent mot snön även i lågfart. Mycket bra i kallare temperaturer, och kan vid konstsnö i lite kallare temp vara bästa tävlingsvallning (-5 till -20 kan funka ända upp till 0-gradersstrecket). Det man skall passa sig för är att tro att man har "världsmästarskidor". Skidorna kan kännas helt enorma och man tror att ingen kan åka fortare - tills någon kommer upp vid sidan av en. Det som händer är att P16 är ett syntet-parraffin och är väldigt hårt. Det gör att den i hög fart inte riktigt släpper iväg skidan.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Pilotio]Tack för ditt utförliga svar canyon! Lägger man P16 på toppen med t ex en swix LF 6 under? Hur står den sig mot att endast köra med LF6? Eller vid högre luftfuktighet valla med HF6 & FC7? (I de förhållanden du nämde?)[/quote]
Låter vettigt att lägga typ t ex SWIX LF6 alt LF4 under Skigo P16.
(Har du Skigovallor kan också Skigo Ultima HF vara ett bra alt. som underlag.)

Jämförelse med SWIX LF6 i fart är svårt att säga. Kommer att skifta från olika förhållanden, och i olika fartområden. Men i de fören där Skigo P16 går riktigt bra - alltså vid konstsnö - så tror jag just P16 kan vara bland de bästa alt. för just de förhållandena. Den erfarenhet jag har är att Skigo P16 i "sitt" före ger samma fart eller t.o.m bättre än SWIX HF6 med SWIX FC7 på topp. Dvs snabbaste skidorna för dagen

En annan viktig sak att ha i bakhuvudet är, när man testar vallor. I vilken fart vill jag testa och att skidorna skall gå bra i.
Skigo P16 kan ge skidor som går otroligt bra i lågfart, men sedan suga i högre fart. Mixa därför gärna Skigo P16 med någon HF-valla och lägg då mer HF-valla på de viktiga glidpartierna.
Link to comment
Share on other sites

Tack åter för utförliga och bra svar!! En sista liten sak jag helt glömt att fråga. Borstar man bort P16 eller sicklar och sen borstar?
Förresten... Är ski-go's C380 (som skall fungera bra i kallt och torrt väder), det bästa man kan ha på skidorna när det är extremt kallt och torrt? Eller funkar de riktigt kalla gröna vallorna lika bra?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Canyon verkar ha bra grepp om skigo!!

Fråga: hur är P16 när det blir skitigt i konstsnön/isen? Kan det fungera att täcka med flourkloss typ Toko/StartBM (dom svarta)?[/quote]
Har själv inte provat varken Toko/Start svarta Fluorklossar. Men ryktena säger att dom båda 2 är riktigt bra. Så det borde fungera kanonbra. (enl. mig Tävlingar upp till 3 mil - mycket bra prestanda/fart troligen ca 5km). Skigo P16 blir också riktigt hård - så den borde vara bra som underlag för dessa 2 Fluorklossar vid skit.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Pilotio]Tack åter för utförliga och bra svar!! En sista liten sak jag helt glömt att fråga. Borstar man bort P16 eller sicklar och sen borstar?
Förresten... Är ski-go's C380 (som skall fungera bra i kallt och torrt väder), det bästa man kan ha på skidorna när det är extremt kallt och torrt? Eller funkar de riktigt kalla gröna vallorna lika bra?[/quote]
Sickla och borsta som vanlig parraffin. (Ta gärna lite bortsicklad P16 mellan fingrarna och gnugga. Diskmedelskänsla garanteras)

Skigo C380 tycker jag är bland det bästa kallpulvrena tycker jag vid kallt och torrt. Soldas S30 är också en gammal klassiker. Solda skall tydligen komma med ett nytt kallpulver som enl. tester varit mycket bra.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=Pilotio]Tack åter för utförliga och bra svar!! En sista liten sak jag helt glömt att fråga. Borstar man bort P16 eller sicklar och sen borstar?
Förresten... Är ski-go's C380 (som skall fungera bra i kallt och torrt väder), det bästa man kan ha på skidorna när det är extremt kallt och torrt? Eller funkar de riktigt kalla gröna vallorna lika bra?[/quote]
Sickla och borsta som vanlig parraffin. (Ta gärna lite bortsicklad P16 mellan fingrarna och gnugga. Diskmedelskänsla garanteras)

Skigo C380 tycker jag är bland det bästa kallpulvrena tycker jag vid kallt och torrt. Soldas S30 är också en gammal klassiker. Solda skall tydligen komma med ett nytt kallpulver som enl. tester varit mycket bra.[/quote]
Jag åkter nästan aldrig på C380 tycker S30 och C2 går bättre.
Link to comment
Share on other sites

nä, jag har också problem med C380, tycker inte det släpper så jättebra. Har haft bra glid en gång och då hade jag Skigos lilaLF under, verkar som C380 mår bra av att kombineras. Skigo rekomenderar ju för det mesta att värma ihop den med BlåHF.

Finn2, var det inte C1 (som tynell åkte på), vad är skillnaden mot C2. Ska ge mig på Star nästa säsong, har en klubbkompis som gör lite reklam för dom så jag ska pressa han på vallatips.

Svårt det här med vallor, att hinna med att prova alltså. Har nog bara Star och Solda kvar av dom stora, ja förutom dalen då och lite andra obskyra småmärken.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]nä, jag har också problem med C380, tycker inte det släpper så jättebra. Har haft bra glid en gång och då hade jag Skigos lilaLF under, verkar som C380 mår bra av att kombineras. Skigo rekomenderar ju för det mesta att värma ihop den med BlåHF.

Finn2, var det inte C1 (som tynell åkte på), vad är skillnaden mot C2. Ska ge mig på Star nästa säsong, har en klubbkompis som gör lite reklam för dom så jag ska pressa han på vallatips.

Svårt det här med vallor, att hinna med att prova alltså. Har nog bara Star och Solda kvar av dom stora, ja förutom dalen då och lite andra obskyra småmärken.[/quote]
Mmm. det man ska tänka på me kallpulver är att de kräver mer borstning än ett vanligt kallparaffin.

Ja thynell åkte på C1 på vasaloppet. enligt STAR sidan och vad ja hört. Eftesom det är Thomas Eriksson aka Oljan som sköter om Salomonskidorna åt Thynell och han jobbar åt star.

Vid kall torr nysnö och drivsnö är det C1 upp till 50%R.H vid drivsnö högreluftukttiget.

Vid omformad snö typ "strösocker" och konstsnö vid lite högre luftfuktighet så är det C2 som gäller. blir de över 65-70% är det F3 alt. FC7 som gäller.

Kallpulver är så billigt så de e bara att köpa på sig av olika märken och testa! S30,Coldpowder,C380, P16,C1,C2,Beta. Briko hade en bra produkt förut som hette Polar tror ja.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Hittade en Streamline kloss för mindre än halva priset. Någon som provat Toko´s klossar?
Handlat lite på Racewax också. De har 20 % rabatt nu.
Finns även lite rea på skistart. Toko Fluid kall Helx. Någon som testat?[/quote]
Streamline är en gammal klassiker! Den ska du ha! Det lär inte vara så hög omsättning på Hlex på skitstart Antal tillgängliga till kampanjpris har de stått 4st i flera månader men nu är de två som sålts. Skulle hellre köra me svarta/blåa gelen från Vahti i det föret
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...