Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

BÄSTA TVÄTTMEDLET FÖR TRÄNINGSKLÄDER??


zcykel

Recommended Posts

Är det inte snarare temperaturen som är viktig? Minst 60 grader för att ta kål på bakterierna, som är källan till sursvettlukten. Tyvärr är det ju så att många träningskläder är märkta max 40 grader, eller t.o.m. 30 grader. Kan man ju alltid strunta i - på egen risk.
Link to comment
Share on other sites

60 grader och standardtvättmedel.

Jo, de flesta träningskläder är specade för 40 grader men med den temperaturen blir man inte av med lukten. Det funkar ofta att köra på 60 grader ändå, men vissa resårer blir lite ledsna om man gör det ofta. Jag köper aldrig underställ som inte tål 60 grader. Flera fabrikat tål 95 grader.

 

Edit: Skr hann före. Samma budskap :)

Link to comment
Share on other sites

Att kasta in lite ättiksprit i tvättmaskinen skulle jag passa mig för men däremot att lägga kläderna i blöt i en ättiksblandning innan tvätt funkar kanon.

 

Blanda 12% ättiksprit med vatten i 1/10 förhållandet (1 del ättika, 10 delar vatten) och blanda runt. Lägg i kläderna och låt ligga i blöt 1 timme eller så och kör det slutligen i tvättmaskin. Sisamalbim och det luktar som en vårdag igen :)

 

Pjäxor kan det fungera med "frysmetoden". Placera pjäxorna i frysen över natten men se till att hålla din äkta hälft på behörigt avstånd från frysen. Brukar inte vara populärt att ha sina illaluktande pjäxor i frysen bredvid bullar, matlådor och annat "tjaffs" :)

Link to comment
Share on other sites

Att kasta in lite ättiksprit i tvättmaskinen skulle jag passa mig för men däremot att lägga kläderna i blöt i en ättiksblandning innan tvätt funkar kanon.

 

Blanda 12% ättiksprit med vatten i 1/10 förhållandet (1 del ättika, 10 delar vatten) och blanda runt. Lägg i kläderna och låt ligga i blöt 1 timme eller så och kör det slutligen i tvättmaskin. Sisamalbim och det luktar som en vårdag igen :)

 

Pjäxor kan det fungera med "frysmetoden". Placera pjäxorna i frysen över natten men se till att hålla din äkta hälft på behörigt avstånd från frysen. Brukar inte vara populärt att ha sina illaluktande pjäxor i frysen bredvid bullar, matlådor och annat "tjaffs" :)

Bra "husmors"-sida med Stefans metod längst ned. Nämns också att det funkar att köra direkt i maskinen. Allt går!

 

/Tv-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med sensitive tvättmedel dvs parfymfritt och tvättar på 30 gr med extra sköljning. Innan jag startar tvätten kör jag en kort sköljning för att få bort det illaluktande vattnet som står i uttömningsfacket och sen kör jag en tvätt med ättikssprit ibland.

 

Jag har fått rådet att någon gång köra en 95-gradare utan tvätt för att "bränna bort" ev kvarvarande bakterier i maskinen, har ej testat, men det kanske funkar ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vanlig 40 grader + bra tvättmedel funkar för mig.

Mig med. Brukar köra med Skona själv för det har brukat ligga med i topp i alla tester jag sett i Råd & Rön och DN de senaste dryga 10 åren men har blivit lite bredare i toppen nu än i de första testerna jag såg (se t ex här att ofta "billigvarianterna" tvättar bäst medan de dyra kanske lägger mer pengar på fånig TV-reklam än på produktutveckling?;)).

 

Blev ärligt talat besviken på Craft när jag köpte nya kalsonger för något år sedan och märkte att de bytt material och tvättmärkning från 95 till 40 grader. Kändes som väldigt onödigt. Men de har lyckligtvis hållit sig rena ändå, såvitt jag kan bedöma, även om tvättmärkningen ändå stör mig lite. :)

Link to comment
Share on other sites

Pjäxor kan det fungera med "frysmetoden". Placera pjäxorna i frysen över natten men se till att hålla din äkta hälft på behörigt avstånd från frysen. Brukar inte vara populärt att ha sina illaluktande pjäxor i frysen bredvid bullar, matlådor och annat "tjaffs" :)

Någon som vet på vilket sätt det funkar? Luktande och bakterietillvext e dyl avtar ju säkert medan det är fruset, men har det någon mer långtgående verkan utöver det? Typ att bakterier fryser ihjäl i minusgrader?

 

(Själv har jag balkong på fjärde våningen, så då finns ju alltid "utefrysen" att tillgå, men har aldrig provat den på annat än matvaror.:))

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...