Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tid på en mil med 2:or


Mora-nisse

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
det varierar ju ganska mycket på väder o vind och sånt...! men brukar ligga på mellan 32-38 min beroende på om det är långpass eller ett mer normalt pass ! har även svårt att dra upp pulsen under längre pass när man kör själv (på stakpass då förstås) men har aldrig testat att köra 10k max någon gång..........det är ju vasaloppet man satsar på.....;)
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig testat detta på en flack bana. Men igår körda jag första milen av ett tremilspass på en kuperad bana på 36 min. En klar förbättring för min del, vilket jag får tacka mina skidforumvänners fina sparring på klarälvsbanan för. (Körde ifrån min granne ordentligt sista milen. Han brukar annars åka ifrån mig, men nu blev det ombytta roller, hehe)
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig testat detta på en flack bana. Men igår körda jag första milen av ett tremilspass på en kuperad bana på 36 min. En klar förbättring för min del, vilket jag får tacka mina skidforumvänners fina sparring på klarälvsbanan för. (Körde ifrån min granne ordentligt sista milen. Han brukar annars åka ifrån mig, men nu blev det ombytta roller, hehe)

Härligt Björnen! Nu är du på G! ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd för en rullisrookie att läsa...

Körde min första milrunda igår och den gick på 44 minuter. Detta var mitt 5:e rullskidpass någonsin. Banan var ganska flack och jag körde 5 km och vände sedan tillbaka.

 

Nu fick jag inspiration att komma ut och köra igen!

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Har en skön, vindstilla sommarkväll haft 30 minuter som bäst. Annars burkar det normalt ligga på mellan 32 och 37 minuter. En blåsig "vinterdag" på blöta sandade cykelbanor är det inte helt lätt att komma under 40.

 

Körde Vasan på 7:10 i år.

Av din klubbtillhörighet och kapacitet att döma borde du vara som klippet och skuren för att hänga med mig och Mr T på gemensamma träningspass?

Link to comment
Share on other sites

Har en skön' date=' vindstilla sommarkväll haft 30 minuter som bäst. Annars burkar det normalt ligga på mellan 32 och 37 minuter. En blåsig "vinterdag" på blöta sandade cykelbanor är det inte helt lätt att komma under 40.

 

Körde Vasan på 7:10 i år.[/quote']

Av din klubbtillhörighet och kapacitet att döma borde du vara som klippet och skuren för att hänga med mig och Mr T på gemensamma träningspass?

Vore kul, absolut! Men bor på södra Tjörn. Så har ju en bit till Kungälvstrakten...

 

Får se om jag tar mig an Rollsborundan i november. Men då gäller det att jag införskaffar mig en uppsättning "ettor" för att kunna få en hygglig tid och placering.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte sista 18 kilometrarna (Forshaga-Karlstad) med snitthastigheten 19,5 km/h idag.

Hade jag haft denna tråd i tankarna skulle jag nog kunnat pressa mig över 20 i varje fall. :D

 

Åkte Öppet Spår på 6:26 i år.

Nästa år Vasaloppet på globtid minus en kvart.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte sista 18 kilometrarna (Forshaga-Karlstad) med snitthastigheten 19,5 km/h idag.

Hade jag haft denna tråd i tankarna skulle jag nog kunnat pressa mig över 20 i varje fall. :D

 

Åkte Öppet Spår på 6:26 i år.

Nästa år Vasaloppet på globtid minus en kvart.

Över 20 km/h (30 min/mil) är bra på tvåor i slutet på ett långpass, tyder på under 5,30 på VL:) Har aldrig tävlat på tvåor och sällan kört hårt en mil men hittar ett rätt kuperat tempopass över 16 km på nästan 21 km/h i snitt. Har sista tiden kört en del långpass (minst 2,5 h) på tvåor då ligger jag på 16,5 - 18,5 km /h.

Link to comment
Share on other sites

28 minuter på milen i snitt på ett 30 km pass. Antar att jag skulle kunna komma ner bra bit till om jag enbart skulle trycka på 1 mil, säkert 25, men precis som skåningen säger så beror det på asfaltstempen.

Jag håller samma fart på den distansen i fina förhållanden. OT: Är du vasaloppsåkare? I så fall, vad brukar du få för plac?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...