Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tid på en mil med 2:or


Mora-nisse

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Jag har aldrig tagit tid på 10km men har lite tider på 20km. Kör då på några minuter över timmen inkl. vändning och drickastopp. Det är då träningsfart typ snabbdistans A2/A3 och med lite uppvärmningstempo i början. Skulle vara kul att köra under timmen och det ska nog inte vara omöjligt. VL -09 på 5.41.
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag premiärkört på rullskidorna - blev en mil på 45.30. Pulsen låg i början efter första backen på 120, sen gick den upp till 130 i nästa och nästa och där stannade den. På flacken gick den säkert ner, men jag kollade inte.

 

Glädjande var att jag inte fick speciellt ont under vänster häl efteråt, bättre än väntat, så det blir fler rundor.

Link to comment
Share on other sites

Brukar ligga runt 40-45 min/mil på mina Everest. Vasaloppet 2010 gick på 6.25

Hade själv ett 43 min/mil-tempo med mina Everest igår. Håller detta även i VL blir jag nöjd (och svårslagen). :)

Hur många mil....

Själv håller jag inte det tempot mer än max 2 mil med ren dubbelstakning.

Vasaloppet på 6:40 med uselt glid.... Everest glid helt enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Brukar ligga runt 40-45 min/mil på mina Everest. Vasaloppet 2010 gick på 6.25

Hade själv ett 43 min/mil-tempo med mina Everest igår. Håller detta även i VL blir jag nöjd (och svårslagen). :)

Vem tror du att du ska slå med det tempot? Tror du behöver köra lite backintervall imorgon kväll vid 6-tiden?

Link to comment
Share on other sites

Brukar ligga runt 40-45 min/mil på mina Everest. Vasaloppet 2010 gick på 6.25

Hade själv ett 43 min/mil-tempo med mina Everest igår. Håller detta även i VL blir jag nöjd (och svårslagen). :)

Hur många mil....

Själv håller jag inte det tempot mer än max 2 mil med ren dubbelstakning.

Vasaloppet på 6:40 med uselt glid.... Everest glid helt enkelt...

Inte jag heller... Fötterna blir ju söndervibrerade och de går ju så tungt! men nu har jag införskaffat ett par Swenor Fibreglass som jag tyvärr inte kunnat prova mer än en gång pga seg långvarig förkylning. Ljudlöst, mjukt och extremt lätt. Underbar känsla att ställa sig på dem. Får återkomma med resultat på milen med Swenor bara jag blir frisk. Sjukdomarna har avlöst varandra, endast 11 mil totalt på rullisar i år.

 

Hade oxå uselt glid på Vasaloppet, sen gick ena pjäxan sönder i Oxberg. Tungt, tungt, tungt men jag tog ju mig i mål iaf :-)

Link to comment
Share on other sites

Brukar ligga runt 40-45 min/mil på mina Everest. Vasaloppet 2010 gick på 6.25

Hade själv ett 43 min/mil-tempo med mina Everest igår. Håller detta även i VL blir jag nöjd (och svårslagen). :)

Hur många mil....

Själv håller jag inte det tempot mer än max 2 mil med ren dubbelstakning.

Vasaloppet på 6:40 med uselt glid.... Everest glid helt enkelt...

Det var ett pass på 28km men jag kände att orken började tryta mot slutet' date=' det måste till längre pass för att får upp segheten.

 

Vem tror du att du ska slå med det tempot? Tror du behöver köra lite backintervall imorgon kväll vid 6-tiden?

Backintervaller låter bra, kan du komma något tidigare!?

(Släng till mig ett mail angående tiden.)

Link to comment
Share on other sites

blev inspirerad av denna tråden och gav mig ut på ett lite kortare pass idag ! körde på rätt så hårt första 10km av 17 fick tiden 30,01 lite iriterande är det allt men det var ju 3 backar o 2 slakmotor på dom första 10 km också ;) är ganska så nöjd behöver nog lite sparring motstånd om man ska komma ner mot lite bättre tider..... för övrigt så var det ca 3g ute och dom första snöflingorna började o falla när man var ute......;)

 

tid på ös söndag 2010 med ur-uselt glid (folk skrek staka till mig i nerförsbackarna....;) ) 7,59

Link to comment
Share on other sites

ante76: Vi åkte ung lika fort i ÖS (du 7.59 och jag 7.44) men på rullskidor är du en kvart snabbare än mig på 10 km (eller 50 % bättre) Vad har du för rullskidor, jag har Marwe 610 ung 10 år gamla, inget superrull men motsvarar nog en normal 2:a, eller det vet jag inte, då jag aldrig jämfört med tex Swenor eller Elpex. I ÖS måndag hade jag bra glid tom till oljeläckaget, sen dåligt tills jag vallade om fästvallan, efter ganska OK glid. Kvarten i ÖS berodde nog på att jag hade bättre glid, i så motto åkte vi ung lika fort. Men det borde inte skilja så mycket på rullskidor

 

Om inte en begynnande förkylning ställer till det, får jag möjlighet att jämföra med andra rullskidor nästa helg och efter det kanske jag inte kan skylla på skidorna längre.:/

Link to comment
Share on other sites

Hallo Vasa och alla!

Har åkt 1 mil på 30 minuter vid några tillfällen i slutet av distanspass. Då har jag ökat tempot från distanstempot men inte kört fullt. När jag kommit igång med träningen efter min marathonförkylning/bihåleinflamtion så ska jag göra ett test, om jag hinner innan snön kommer vill säga...

Link to comment
Share on other sites

ante76: Vi åkte ung lika fort i ÖS (du 7.59 och jag 7.44) men på rullskidor är du en kvart snabbare än mig på 10 km (eller 50 % bättre) Vad har du för rullskidor, jag har Marwe 610 ung 10 år gamla, inget superrull men motsvarar nog en normal 2:a, eller det vet jag inte, då jag aldrig jämfört med tex Swenor eller Elpex. I ÖS måndag hade jag bra glid tom till oljeläckaget, sen dåligt tills jag vallade om fästvallan, efter ganska OK glid. Kvarten i ÖS berodde nog på att jag hade bättre glid, i så motto åkte vi ung lika fort. Men det borde inte skilja så mycket på rullskidor

 

Om inte en begynnande förkylning ställer till det, får jag möjlighet att jämföra med andra rullskidor nästa helg och efter det kanske jag inte kan skylla på skidorna längre.:/

Volevodin: Hej jag åker på ett par swenor fibreglass med 2:or , jag har aldrig testat några andra rullskidor mina är köpta i våras ! det är första sesongen jag åker rullskidor..för övrigt så började jag åka längdskidor i mitten på december 09 så det kanske är normala förbättringar vad vet jag...;)

 

angående ös , så var mitt glid okej fram till mångsbodarna sen blev det bara sämre o sämre....=( jag har funderat på det där och kommit fram till att jag måste ha lagt på för mycket fästvalla ! jag följde swix valla tips på nätet och la på ca 7-8 tunna lager med fäste...! men har kommit på i efterhand att den vallningen var nog menad för fischer rcs eller liknande och inte ett par fischer sc...!! men jag hade ju bergfäste uppför iallafall.....=D om inte det var det så var det väll sicklingen som inte funkade för dagen kanske....? men det är inte så troligt tycker jag eftersom det funkat bra i samma före tidigare den vintern...!!

Link to comment
Share on other sites

Hallo Vasa och alla!

Hej hej! :)

 

Har åkt 1 mil på 30 minuter vid några tillfällen i slutet av distanspass. Då har jag ökat tempot från distanstempot men inte kört fullt. När jag kommit igång med träningen efter min marathonförkylning/bihåleinflamtion så ska jag göra ett test, om jag hinner innan snön kommer vill säga...

Från Ulvsby (drickastationen vid vägövergången) in till portalen vid Kroppkärr så är det 10,0-10,2 km.

Därifrån borde du väl klara hålla uppemot 25 km/h i snitt kan man tycka. ;)

Link to comment
Share on other sites

ante76, jag tycker precis som Volevodin att du åker väldigt fort på rullskidor jämfört med vanliga skidor eller så är det en indikation på att det kommer gå väldigt fort även på snön denna kommande snösäsong. :D

Vasa , ja får hoppas att det går lite fortare i vinter på skidorna....! jag började ju åka skidor i mitten på december 09 ! (fick ihop ca 70 snömil innan ös ) hade inte åkt skidor på ca 18-20 år innan det ! men nu har man ju ca 110 mil stakning i ryggen sedan början på maj i år.....;) det måste ju gett någonting ju.....och sedan har man ju ett pannben som är ganska tjockt.......=) och nu får man ju mer motivation att träna på lite hårdare när "folk" tycker att man åker "fort"....;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...