Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tid på en mil med 2:or

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

Göran A

Göran A

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Har en skön, vindstilla sommarkväll haft 30 minuter som bäst. Annars burkar det normalt ligga på mellan 32 och 37 minuter. En blåsig "vinterdag" på blöta sandade cykelbanor är det inte helt lätt att komma under 40.

Körde Vasan på 7:10 i år.

Av din klubbtillhörighet och kapacitet att döma borde du vara som klippet och skuren för att hänga med mig och Mr T på gemensamma träningspass?

Vore kul, absolut! Men bor på södra Tjörn. Så har ju en bit till Kungälvstrakten...

Får se om jag tar mig an Rollsborundan i november. Men då gäller det att jag införskaffar mig en uppsättning "ettor" för att kunna få en hygglig tid och placering.

Redigerat av Göran A, 10 oktober 2010 - 17:38 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg
Jag åkte sista 18 kilometrarna (Forshaga-Karlstad) med snitthastigheten 19,5 km/h idag.
Hade jag haft denna tråd i tankarna skulle jag nog kunnat pressa mig över 20 i varje fall. :D

Åkte Öppet Spår på 6:26 i år.
Nästa år Vasaloppet på globtid minus en kvart.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Jag åkte sista 18 kilometrarna (Forshaga-Karlstad) med snitthastigheten 19,5 km/h idag.
Hade jag haft denna tråd i tankarna skulle jag nog kunnat pressa mig över 20 i varje fall. :D

Åkte Öppet Spår på 6:26 i år.
Nästa år Vasaloppet på globtid minus en kvart.

Över 20 km/h (30 min/mil) är bra på tvåor i slutet på ett långpass, tyder på under 5,30 på VL:) Har aldrig tävlat på tvåor och sällan kört hårt en mil men hittar ett rätt kuperat tempopass över 16 km på nästan 21 km/h i snitt. Har sista tiden kört en del långpass (minst 2,5 h) på tvåor då ligger jag på 16,5 - 18,5 km /h.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg

28 minuter på milen i snitt på ett 30 km pass. Antar att jag skulle kunna komma ner bra bit till om jag enbart skulle trycka på 1 mil, säkert 25, men precis som skåningen säger så beror det på asfaltstempen.

Jag håller samma fart på den distansen i fina förhållanden. OT: Är du vasaloppsåkare? I så fall, vad brukar du få för plac?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 765 inlägg
Ligger oftast på tider runt 32-34 min/milen, men som flera andra har skrivit tidigare beror det mycket på vilket väder som bjuds den aktuella dagen. Är det blött och regnigt blir det några minuter extra.
Vasaloppet -10 på 6,02.

hubes

hubes

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg
äger inga 2or, men med 3or och hyffsat platt bana ligger jag på 35-38 min på milen.

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Jag har aldrig tagit tid på 10km men har lite tider på 20km. Kör då på några minuter över timmen inkl. vändning och drickastopp. Det är då träningsfart typ snabbdistans A2/A3 och med lite uppvärmningstempo i början. Skulle vara kul att köra under timmen och det ska nog inte vara omöjligt. VL -09 på 5.41.

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Var tvungen att testa. Blev 1.04 på en tvåmilsbana, lite småbackar att staka upp för. Alltså 32 min per mil. Torr asfalt, ca 7 grader. VL 2010 6:35.

skidguru

skidguru

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Jag kör under 30min med Everest rullskidor normal bana..Tävlingsfart
Normal tränings fart är 3mil under 2h...

JanA

JanA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 168 inlägg
Inget milspass registrerat i träningsdagboken, men på lite längre pass ligger jag runt 34,5 minut / 10 km , ÖS 2009 på 7,02.

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg
åkte idag en 4min x 8 stakintervall på rullskidbanan med 2 minuters vila emellan. fortsatte sedan åka "normalt" tills ja hade 30 km. 1h28min! Så en liten bit under 30 min/mil blev det idag!
Waiting for winter

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Finns ingen så platt sträcka här i närheten (norr om Torsby) men jag ska testa 10 km på Klarälvsbanan nästa gång jag är nere i Karlstad.

Knagg Anders

Knagg Anders

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg
Brukar ligga runt 40-45 min/mil på mina Everest. Vasaloppet 2010 gick på 6.25

VL 2013 - 6:18 plac. 3454 // VL 2014 - 5:23 plac. 1193 // VL 2015 - sub 5 h plac. sub 1000. Led 2 klart!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 738 inlägg
Idag har jag premiärkört på rullskidorna - blev en mil på 45.30. Pulsen låg i början efter första backen på 120, sen gick den upp till 130 i nästa och nästa och där stannade den. På flacken gick den säkert ner, men jag kollade inte.

Glädjande var att jag inte fick speciellt ont under vänster häl efteråt, bättre än väntat, så det blir fler rundor.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Hade själv ett 43 min/mil-tempo med mina Everest igår. Håller detta även i VL blir jag nöjd (och svårslagen). :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 026 inlägg

Hade själv ett 43 min/mil-tempo med mina Everest igår. Håller detta även i VL blir jag nöjd (och svårslagen). :)

Hur många mil....
Själv håller jag inte det tempot mer än max 2 mil med ren dubbelstakning.
Vasaloppet på 6:40 med uselt glid.... Everest glid helt enkelt...

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Vem tror du att du ska slå med det tempot? Tror du behöver köra lite backintervall imorgon kväll vid 6-tiden?

Knagg Anders

Knagg Anders

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg

Hur många mil....

Inte jag heller... Fötterna blir ju söndervibrerade och de går ju så tungt! men nu har jag införskaffat ett par Swenor Fibreglass som jag tyvärr inte kunnat prova mer än en gång pga seg långvarig förkylning. Ljudlöst, mjukt och extremt lätt. Underbar känsla att ställa sig på dem. Får återkomma med resultat på milen med Swenor bara jag blir frisk. Sjukdomarna har avlöst varandra, endast 11 mil totalt på rullisar i år.

Hade oxå uselt glid på Vasaloppet, sen gick ena pjäxan sönder i Oxberg. Tungt, tungt, tungt men jag tog ju mig i mål iaf :-)

VL 2013 - 6:18 plac. 3454 // VL 2014 - 5:23 plac. 1193 // VL 2015 - sub 5 h plac. sub 1000. Led 2 klart!

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Hur många mil....

Det var ett pass på 28km men jag kände att orken började tryta mot slutet, det måste till längre pass för att får upp segheten.

Vem tror du att du ska slå med det tempot? Tror du behöver köra lite backintervall imorgon kväll vid 6-tiden?

Backintervaller låter bra, kan du komma något tidigare!?
(Släng till mig ett mail angående tiden.)

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Har 19.3 km/h i snitt i 3.4 mil som bäst... vilket lär bli närmare 30 per mil... Skulle dock göra enbart en mil på garanterat under 30...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar