Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tid på en mil med 2:or

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

Mac

Mac

Medlem

• Members
  • Pip
  • 137 inlägg
19,1 km/h på 15-20 km kuperat. 6:17 på vasan 2010

ante76

ante76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg
blev inspirerad av denna tråden och gav mig ut på ett lite kortare pass idag ! körde på rätt så hårt första 10km av 17 fick tiden 30,01 lite iriterande är det allt men det var ju 3 backar o 2 slakmotor på dom första 10 km också ;) är ganska så nöjd behöver nog lite sparring motstånd om man ska komma ner mot lite bättre tider..... för övrigt så var det ca 3g ute och dom första snöflingorna började o falla när man var ute......;)

tid på ös söndag 2010 med ur-uselt glid (folk skrek staka till mig i nerförsbackarna....;) ) 7,59

Redigerat av ante76, 15 oktober 2010 - 21:24 .

Öppet spår 2010 7,59,22 Vasaloppet 2011 5,43,58
Vasaloppet 2012 5,09,06 Mål 2013 , bättre än året innan....

Fischer-ski

Fischer-ski

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
Har aldrig åkt 10 km på rullskidor vid tävling eller i tävlingsfart. Har tittat på två distanspass (ca 28 km) på passertider vid 10 km;

Temperatur +17
Höjdmeter 50
Tid 30M15s
Snittpuls 130

Temperatur +2
Höjdmeter 50
Tid 33M00s
Snittpuls 123

Redigerat av Fischer-ski, 15 oktober 2010 - 21:56 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg
ante76: Vi åkte ung lika fort i ÖS (du 7.59 och jag 7.44) men på rullskidor är du en kvart snabbare än mig på 10 km (eller 50 % bättre) Vad har du för rullskidor, jag har Marwe 610 ung 10 år gamla, inget superrull men motsvarar nog en normal 2:a, eller det vet jag inte, då jag aldrig jämfört med tex Swenor eller Elpex. I ÖS måndag hade jag bra glid tom till oljeläckaget, sen dåligt tills jag vallade om fästvallan, efter ganska OK glid. Kvarten i ÖS berodde nog på att jag hade bättre glid, i så motto åkte vi ung lika fort. Men det borde inte skilja så mycket på rullskidor

Om inte en begynnande förkylning ställer till det, får jag möjlighet att jämföra med andra rullskidor nästa helg och efter det kanske jag inte kan skylla på skidorna längre.:/

Redigerat av Volevodin, 15 oktober 2010 - 22:27 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg
ante76, jag tycker precis som Volevodin att du åker väldigt fort på rullskidor jämfört med vanliga skidor eller så är det en indikation på att det kommer gå väldigt fort även på snön denna kommande snösäsong. :D

Redigerat av Vasa, 16 oktober 2010 - 06:20 .

Rune R

Rune R

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
Hallo Vasa och alla!
Har åkt 1 mil på 30 minuter vid några tillfällen i slutet av distanspass. Då har jag ökat tempot från distanstempot men inte kört fullt. När jag kommit igång med träningen efter min marathonförkylning/bihåleinflamtion så ska jag göra ett test, om jag hinner innan snön kommer vill säga...

ante76

ante76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

ante76: Vi åkte ung lika fort i ÖS (du 7.59 och jag 7.44) men på rullskidor är du en kvart snabbare än mig på 10 km (eller 50 % bättre) Vad har du för rullskidor, jag har Marwe 610 ung 10 år gamla, inget superrull men motsvarar nog en normal 2:a, eller det vet jag inte, då jag aldrig jämfört med tex Swenor eller Elpex. I ÖS måndag hade jag bra glid tom till oljeläckaget, sen dåligt tills jag vallade om fästvallan, efter ganska OK glid. Kvarten i ÖS berodde nog på att jag hade bättre glid, i så motto åkte vi ung lika fort. Men det borde inte skilja så mycket på rullskidor

Om inte en begynnande förkylning ställer till det, får jag möjlighet att jämföra med andra rullskidor nästa helg och efter det kanske jag inte kan skylla på skidorna längre.:/

Volevodin: Hej jag åker på ett par swenor fibreglass med 2:or , jag har aldrig testat några andra rullskidor mina är köpta i våras ! det är första sesongen jag åker rullskidor..för övrigt så började jag åka längdskidor i mitten på december 09 så det kanske är normala förbättringar vad vet jag...;)

angående ös , så var mitt glid okej fram till mångsbodarna sen blev det bara sämre o sämre....=( jag har funderat på det där och kommit fram till att jag måste ha lagt på för mycket fästvalla ! jag följde swix valla tips på nätet och la på ca 7-8 tunna lager med fäste...! men har kommit på i efterhand att den vallningen var nog menad för fischer rcs eller liknande och inte ett par fischer sc...!! men jag hade ju bergfäste uppför iallafall.....=D om inte det var det så var det väll sicklingen som inte funkade för dagen kanske....? men det är inte så troligt tycker jag eftersom det funkat bra i samma före tidigare den vintern...!!

Redigerat av ante76, 16 oktober 2010 - 09:10 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Hallo Vasa och alla!

Hej hej! :)

Har åkt 1 mil på 30 minuter vid några tillfällen i slutet av distanspass. Då har jag ökat tempot från distanstempot men inte kört fullt. När jag kommit igång med träningen efter min marathonförkylning/bihåleinflamtion så ska jag göra ett test, om jag hinner innan snön kommer vill säga...

Från Ulvsby (drickastationen vid vägövergången) in till portalen vid Kroppkärr så är det 10,0-10,2 km.
Därifrån borde du väl klara hålla uppemot 25 km/h i snitt kan man tycka. ;)

Rune R

Rune R

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
Nja, 25 blir nog tufft men nånstans där i mellan kanske. Alltid lättare att köra fort när man blir jagad eller jagar också. Blir en tur senare idag men av den lugnare sorten. Kommer att öka intensiteten nästa vecka.

ante76

ante76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

ante76, jag tycker precis som Volevodin att du åker väldigt fort på rullskidor jämfört med vanliga skidor eller så är det en indikation på att det kommer gå väldigt fort även på snön denna kommande snösäsong. :D

Vasa , ja får hoppas att det går lite fortare i vinter på skidorna....! jag började ju åka skidor i mitten på december 09 ! (fick ihop ca 70 snömil innan ös ) hade inte åkt skidor på ca 18-20 år innan det ! men nu har man ju ca 110 mil stakning i ryggen sedan början på maj i år.....;) det måste ju gett någonting ju.....och sedan har man ju ett pannben som är ganska tjockt.......=) och nu får man ju mer motivation att träna på lite hårdare när "folk" tycker att man åker "fort"....;)

Redigerat av ante76, 16 oktober 2010 - 09:27 .

andybalboa

andybalboa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Träningsrace 11,5km: 26.34 min. Åker med Swenor Fibreglass 2:or. Intervallstart o fick äran o jaga övriga grabbar.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Träningsrace 11,5km: 26.34 min. Åker med Swenor Fibreglass 2:or. Intervallstart o fick äran o jaga övriga grabbar.

Lät svettigt! Där är det inte många som hänger med. :P

Räknade om lite...
Hastighet: ~ 25,9-26,0 km/h
Miltid: ~ 23 min 11-12 sek

Redigerat av Vasa, 17 oktober 2010 - 07:28 .

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 462 inlägg

Då det finns ett tävlingsmoment med i bilden så låter det som en vettig tid.

Erwin

Erwin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Räknade om lite...

o jävlar... håller med!

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

Räknade om lite...

Lite för bra, misstänker att det inte var riktigt 11,5km...., var det verkligen 11,5 och inte väldigt mycket medvind så är det världsklass skulle jag tro. Det är inte många som kan snitta 26km/h med individuell start med tävlingsplasthjul.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Räknade om lite...

Lite för bra, misstänker att det inte var riktigt 11,5km...., var det verkligen 11,5 och inte väldigt mycket medvind så är det världsklass skulle jag tro. Det är inte många som kan snitta 26km/h med individuell start med tävlingsplasthjul.

För eliten går det även över dubbla distansen

http://skidresultat....s&id=842&sort=1
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

skidguru

skidguru

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Tävlingshjul?????

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

Räknade om lite...

För eliten går det även över dubbla distansen

http://skidresultat....s&id=842&sort=1

Jojo, rullskideliten snittar 27,6 med tävlingshjul på en timme. Men jag tycker det låter som mer imponerande fart med 26km/h på 11,5km med 2or. På min nivå kan jag åka ungefär 25km/h på en mil med tävlingshjul och 20km/h med Swenor 2or. Säger inte att det är omöjligt med 26km/h med 2or, bara att det är superelit/världsklass på det. Att snitta över än 26km/h med tävlingshjul med individuell start är enligt mig riktigt bra, i alla fall bättre än mig.....:)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Tävlingshjul?????

Jo, på tävlingen i länken var det tävlingshjul. Kan svenska eliten åka 28 km på en timme med tävlingshjul så borde de också kunna åka en mil på ca 23 min (26 km/h) med tvåor. Så där någonstans eller lite bättre går nog gränsen.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Hmm! Tycker de verkar svårt att sitta och diskutera milen på detta viset... Beror ju helt på vilken sträcka man åker ! Har du lite medlut så ökar ju km/h ordentligt... Vet att jag har haft svagt medlut på vissa streckor och legat och hårdkört på ca 25 - 27 km/h ... Har man de stor del av banan man kör så är de ju klart de går fort !

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar