Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tid på en mil med 2:or


Mora-nisse

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Träningsrace 11,5km: 26.34 min. Åker med Swenor Fibreglass 2:or. Intervallstart o fick äran o jaga övriga grabbar.

Lät svettigt! Där är det inte många som hänger med. :P

 

Räknade om lite...

Hastighet: ~ 25,9-26,0 km/h

Miltid: ~ 23 min 11-12 sek

Link to comment
Share on other sites

Träningsrace 11' date='5km: 26.34 min. Åker med Swenor Fibreglass 2:or. Intervallstart o fick äran o jaga övriga grabbar.[/quote']

Lät svettigt! Där är det inte många som hänger med. :P

 

Räknade om lite...

Hastighet: ~ 25,9-26,0 km/h

Miltid: ~ 23 min 11-12 sek

o jävlar... håller med!

Link to comment
Share on other sites

Träningsrace 11' date='5km: 26.34 min. Åker med Swenor Fibreglass 2:or. Intervallstart o fick äran o jaga övriga grabbar.[/quote']

Lät svettigt! Där är det inte många som hänger med. :P

 

Räknade om lite...

Hastighet: ~ 25,9-26,0 km/h

Miltid: ~ 23 min 11-12 sek

Lite för bra, misstänker att det inte var riktigt 11,5km...., var det verkligen 11,5 och inte väldigt mycket medvind så är det världsklass skulle jag tro. Det är inte många som kan snitta 26km/h med individuell start med tävlingsplasthjul.

Link to comment
Share on other sites

Träningsrace 11' date='5km: 26.34 min. Åker med Swenor Fibreglass 2:or. Intervallstart o fick äran o jaga övriga grabbar.[/quote']

Lät svettigt! Där är det inte många som hänger med. :P

 

Räknade om lite...

Hastighet: ~ 25,9-26,0 km/h

Miltid: ~ 23 min 11-12 sek

Lite för bra, misstänker att det inte var riktigt 11,5km...., var det verkligen 11,5 och inte väldigt mycket medvind så är det världsklass skulle jag tro. Det är inte många som kan snitta 26km/h med individuell start med tävlingsplasthjul.

För eliten går det även över dubbla distansen

 

http://skidresultat.se/Default.asp?cat=klass&id=842&sort=1

Link to comment
Share on other sites

Lät svettigt! Där är det inte många som hänger med. :P

 

Räknade om lite...

Hastighet: ~ 25' date='9-26,0 km/h

Miltid: ~ 23 min 11-12 sek[/quote']

Lite för bra, misstänker att det inte var riktigt 11,5km...., var det verkligen 11,5 och inte väldigt mycket medvind så är det världsklass skulle jag tro. Det är inte många som kan snitta 26km/h med individuell start med tävlingsplasthjul.

För eliten går det även över dubbla distansen

 

http://skidresultat.se/Default.asp?cat=klass&id=842&sort=1

Jojo, rullskideliten snittar 27,6 med tävlingshjul på en timme. Men jag tycker det låter som mer imponerande fart med 26km/h på 11,5km med 2or. På min nivå kan jag åka ungefär 25km/h på en mil med tävlingshjul och 20km/h med Swenor 2or. Säger inte att det är omöjligt med 26km/h med 2or, bara att det är superelit/världsklass på det. Att snitta över än 26km/h med tävlingshjul med individuell start är enligt mig riktigt bra, i alla fall bättre än mig.....:)

Link to comment
Share on other sites

Hmm! Tycker de verkar svårt att sitta och diskutera milen på detta viset... Beror ju helt på vilken sträcka man åker ! Har du lite medlut så ökar ju km/h ordentligt... Vet att jag har haft svagt medlut på vissa streckor och legat och hårdkört på ca 25 - 27 km/h ... Har man de stor del av banan man kör så är de ju klart de går fort !
Link to comment
Share on other sites

Hmm! Tycker de verkar svårt att sitta och diskutera milen på detta viset... Beror ju helt på vilken sträcka man åker ! Har du lite medlut så ökar ju km/h ordentligt... Vet att jag har haft svagt medlut på vissa streckor och legat och hårdkört på ca 25 - 27 km/h ... Har man de stor del av banan man kör så är de ju klart de går fort !

Håller med, man får nog förutsätta en bana med start och mål på samma ställe, så att kuperingen och vinden jämnar ut sig. På den tävlingen som jag refererar till var det så.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att sticka ut hakan och reta upp rullskidfolket tycker jag den här tråden verkar ge belägg för att det är mycket lättare att bli (relativt) snabb på rullskidor jämfört med skidor på snö. Tycker också att det visade sig tydligt på seedningen i Alliansloppet.
Link to comment
Share on other sites

Med risk för att sticka ut hakan och reta upp rullskidfolket tycker jag den här tråden verkar ge belägg för att det är mycket lättare att bli (relativt) snabb på rullskidor jämfört med skidor på snö. Tycker också att det visade sig tydligt på seedningen i Alliansloppet.

Självklart retar du upp oss "rullskidsfolk", även om jag själv är ngt mindre dålig på snö:) Vem/vad syftar du på? Hur kan du veta om seedningen på Alliansloppet stämmer eller inte innan vi har facit på VL 2011, din kristallkula måste vara väldigt tydlig?

Link to comment
Share on other sites

Det ligger något i det även om man inte generellt kan säga så. Jag tror det finns ett visst samband mellan duktig rullskidåkare och duktig vasaloppsåkare i så motto att i båda är det stakningen som ger mest utslag.

Skall du åka skidor på en tuff bana tex i Lugnetområdet med många hårda stigningar, så är en kraftig motor och bra diagonalteknik det som spelar en avgörande roll.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att sticka ut hakan och reta upp rullskidfolket tycker jag den här tråden verkar ge belägg för att det är mycket lättare att bli (relativt) snabb på rullskidor jämfört med skidor på snö. Tycker också att det visade sig tydligt på seedningen i Alliansloppet.

Självklart retar du upp oss "rullskidsfolk"' date=' även om jag själv är ngt mindre dålig på snö:) Vem/vad syftar du på? Hur kan du veta om seedningen på Alliansloppet stämmer eller inte innan vi har facit på VL 2011, din kristallkula måste vara väldigt tydlig?[/quote']

Seedningen såg ju ut ungefär som om tävlingen gått på snö, fast differanserna är mycket mindre på rullskidor. Det behöver man inte kristallkula för att se. Bara att öppna ögonen. Se bara i den här tråden där nästan alla ligger inom 5-6 minuters diff på en mil. Skulle säker skilja det dubbla på snö (på en normal milslinga där man tjänar på att åka på mer en en växel).

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att sticka ut hakan och reta upp rullskidfolket tycker jag den här tråden verkar ge belägg för att det är mycket lättare att bli (relativt) snabb på rullskidor jämfört med skidor på snö. Tycker också att det visade sig tydligt på seedningen i Alliansloppet.

Självklart retar du upp oss "rullskidsfolk"' date=' även om jag själv är ngt mindre dålig på snö:) Vem/vad syftar du på? Hur kan du veta om seedningen på Alliansloppet stämmer eller inte innan vi har facit på VL 2011, din kristallkula måste vara väldigt tydlig?[/quote']

Seedningen såg ju ut ungefär som om tävlingen gått på snö, fast differanserna är mycket mindre på rullskidor. Det behöver man inte kristallkula för att se. Bara att öppna ögonen. Se bara i den här tråden där nästan alla ligger inom 5-6 minuters diff på en mil. Skulle säker skilja det dubbla på snö (på en normal milslinga där man tjänar på att åka på mer en en växel).

I denna tråden diffar det ju från 23 min (elitled) till 45 min, vilket ju är rätt mkt. Att många ligger inom 5-6 minuter beror väl på att de ligger från ca led 3 till led 6 på VL. Självklart skulle de skilja ännu mer på en rejält kuperad skidmil. Men Smågan till Mångsbodarna ligger nog betydligt närmare rullskidsmilen. Oavsett detta så är det mycket möjligt att VL gjort vissa felbedömningar åt ngt håll angående seedningstiderna på Alliansloppet, precis som många tycker de gör på andra lopp. Men de får vi som har synen i behåll men inte är synska som sagt se efter VL 2011. Det är ju bland annat därför det är på prov så att det kan justeras i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att sticka ut hakan och reta upp rullskidfolket tycker jag den här tråden verkar ge belägg för att det är mycket lättare att bli (relativt) snabb på rullskidor jämfört med skidor på snö. Tycker också att det visade sig tydligt på seedningen i Alliansloppet.

Självklart retar du upp oss "rullskidsfolk"' date=' även om jag själv är ngt mindre dålig på snö:) Vem/vad syftar du på? Hur kan du veta om seedningen på Alliansloppet stämmer eller inte innan vi har facit på VL 2011, din kristallkula måste vara väldigt tydlig?[/quote']

Seedningen såg ju ut ungefär som om tävlingen gått på snö, fast differanserna är mycket mindre på rullskidor. Det behöver man inte kristallkula för att se. Bara att öppna ögonen. Se bara i den här tråden där nästan alla ligger inom 5-6 minuters diff på en mil. Skulle säker skilja det dubbla på snö (på en normal milslinga där man tjänar på att åka på mer en en växel).

Du får gärna öppna ögonen på mig, för jag har väldigt svårt att se det du ser trots att jag kollat igenom resultatlistan. Det man slås av är ju snarare hur lika skillnaderna är jämfört med snö..för egen del hade jag större avstånd till vinnaren än jag normalt har på snö..nu gjorde jag iofs inget topplopp. Tittar man på seedningstabellen så visst har de första leden lite mindre diff men sedan är det de sedvanliga 10min. De flesta verkar ju dessutom ha hamnat i det led de stog i Vasaloppet, någon seedade upp sig och någon tappade led precis som det är på vanliga seedningslopp, så själva seedningen är det ju inget fel på heller. Någon inflation i uppseedning var det ju inte tal om.

 

Alliansloppet är ju rätt framtungt vad det gäller startfältet, betydligt starkare och bredare elit än i de flesta seedningslopp (kanske alla) det gör ju att topplistan blir oerhört jämn. Det gör den ju även i tex en femmil i VM eller OS inte pga det är enklare utan pga att åkarna så jämna. Den stora skillnaden mellan rullskidåkning och vanlig skidåkning är att en duktig klungåkare kan åka med lite bättre åkare men att åka klunga är också något som inte går av sig själv. Och visst skiljer det något i teknik, det är lite enklare teknik med bara stakning som går fortare att lära sig än "riktigt skidåknig" men jämför man med vasaloppet är det inte lika skillnad.

 

Räknar man tidsdiff per mil så blir den såklart mindre än på snö eftersom rullskidor går snabbare. Likadant är det ju på snö, vid snabbt före blir tidsdiffen i minuter mindre men i procent förmodligen ganska konstant. Tidsdiffen bör väl ändå räknas i procent om man vill jämföra skillnad mellan snö och asfalt eller snabbt och långsamt före? Precis som man gör i Vasaloppet för medaljen. Prcoenten eller tidsdiffen mätt i åkt tidsenhet verkar stämma rätt bra med vanliga skidor

 

Och i tråden är diffen mellan de olika persen 25-45min, vi är förmodligen inte heller representativa för Vasaloppskollektivet utan de flesta tillhör ju med råge övre halvan i resultatlistan...

Link to comment
Share on other sites

Ajaj, trampade visst i getingboet. ;)

 

Tittar man på seedningstabellen så visst har de första leden lite mindre diff men sedan är det de sedvanliga 10min. De flesta verkar ju dessutom ha hamnat i det led de stog i Vasaloppet, någon seedade upp sig och någon tappade led precis som det är på vanliga seedningslopp, så själva seedningen är det ju inget fel på heller.

Exakt, det verkar ju som om Vasaloppet trodde att tävlingen gick på snö. På vanliga seedninglopp är min erfarenhet att det ofta är svårt att ens klara det led man redan har. Har själv åkt mellan 5-10 seedningslopp och tror inte att jag någon gång lyckats klara mitt VL-led, men sedan alltid klarat ledet eller bättre på riktiga VL.

 

Det finns ju flera faktorer som talar för att det är lättare att placera sig tidsmässigt närmare täten i en rullskidstävling (rätta mig om det är fel):

1. Det handlar om att behärska endast en åkteknik, stakning

2. En större del av motståndet utgörs av luftmotstånd så man tjänar mycket på att ligga i klunga. För att "bara" ligga med i klungan kan du vara rätt mycket sämre än den som drar eller håller samma fart på egen hand.

3. Du kan komma till start med lika bra (eller kanske bättre) utrustning än segraren. Hur lätt är det på en vanlig skidtävling?

 

Eftersom det nu var första gången man låter folk seeda sig i någon annan sport tycker jag nog att det hade varit rimligt med en något hårdare bedömning än vanligt. Eller ska det finnas en VIP-kö till seedningsfållorna via rullskidstävlingar? Kanske ska VL utöka detta med fler sporter? T.ex Sprang Oskar Svärd Lidingöloppet i år på ca 2.00 och därmed borde alla under säg 2.05 få starta i elitledet?

Link to comment
Share on other sites

Ajaj, trampade visst i getingboet. ;)

Nej då det är helt lugnt!

 

Exakt, det verkar ju som om Vasaloppet trodde att tävlingen gick på snö. På vanliga seedninglopp är min erfarenhet att det ofta är svårt att ens klara det led man redan har. Har själv åkt mellan 5-10 seedningslopp och tror inte att jag någon gång lyckats klara mitt VL-led, men sedan alltid klarat ledet eller bättre på riktiga VL.

Om du bara utgår från dig själv och upphöjer det till en absolut sanning hamnar du nog lite snett. För egen del är det precis tvärtom, jag kan på rak arm bara komma ett lopp där jag inte klarat det led jag faktiskt stog i och det var precis efter en förkylning. I övrigt har jag hämnat i det led jag stått i eller seedat upp mig, däremot har jag haft svårt att hålla dessa led i Vasaloppet. Det är ganska stor skillnad även på ett Vasalopp och ett vanligt platt seedningslopp över 40km, det tycks som om du är mer uthållig och kanske något långsammare än snittet i ditt led? Vi har ju alla olika styrkor och svagheter eller hur?

 

 

Det finns ju flera faktorer som talar för att det är lättare att placera sig tidsmässigt närmare täten i en rullskidstävling (rätta mig om det är fel):

1. Det handlar om att behärska endast en åkteknik, stakning

Så är det naturligtvis men eftersom Vasaloppet består till 80-90% stakning torde felaktigheterna av detta bli försumbara. Har ju kört en del seedningaslopp som gått som varvlopp på elljusspår med föga Vasaloppslik terräng och mycket diagonalåkning vilket givetvis gynnar benstarka åkare som kanske får svårt att försvara positionen i Vasaloppet men även här är skillnaderna till helheten sett små.

 

2. En större del av motståndet utgörs av luftmotstånd så man tjänar mycket på att ligga i klunga. För att "bara" ligga med i klungan kan du vara rätt mycket sämre än den som drar eller håller samma fart på egen hand.

Så kan det ju givetvis vara, men frågan är ju om det är ett sånt problem så att det förfelar seedningen som helhet?

 

3. Du kan komma till start med lika bra (eller kanske bättre) utrustning än segraren. Hur lätt är det på en vanlig skidtävling?

Är dett verkligen ett problem, det är väl tvärtom positivt?

 

 

Eftersom det nu var första gången man låter folk seeda sig i någon annan sport tycker jag nog att det hade varit rimligt med en något hårdare bedömning än vanligt. Eller ska det finnas en VIP-kö till seedningsfållorna via rullskidstävlingar? Kanske ska VL utöka detta med fler sporter? T.ex Sprang Oskar Svärd Lidingöloppet i år på ca 2.00 och därmed borde alla under säg 2.05 få starta i elitledet?

Om du tycker det är relevant som seedningsgrund får du väl föreslå det för Vasaloppet...

 

Är det millimeterrättvisa som ska uppnås kan vi skrota alla seedningslopp direkt vare sig det är på snö eller rullskidor. Som jag ser det handlar det om seedningen och metoden för seeedningen som helhet ska kännas acceptabel och relevant för Vasaloppet. Visst kan det finnas personer som kan gynnas/missgynnas något led av rullskidlopp likaväl som det kan finnas personer som kan gynnas/missgynnasav seedningslopp på snö i tuff terräng och tungt före, kollar du på seedningslopp på snö kommer du hitta samma avvikelser om du tar på dig dom glasögonen. Tycker det är ganska tydligt att relevansen på Alliansloppet var väl överensstämmande och är helt övertygad och att vi på några sikt kommer se fler rullskidslopp som blir seedningsgrundande. Vilket ytterligare komma höja kvaliten och konkurrensen i Vasaloppet och vill man hänga med kommar man att bli tvungna att träna mer rullskidor året runt, så även om det en annan sport är jämförelserelevansen väldigt god.

 

Jämför du med långloppslöpningen hittar du inte den jämförelserelevansen vågar jag säga....

 

Personligen skulle jag vilja se en höjning av minimidistanserna för seedning på snö till 50km och rullskidor 60km för att ytterligare komma närmare Vasaloppet. Ett lättåkt seedningslopp på 40km har mer likhet med Alliansloppet än Vasaloppet om du frågar mig eftersom det är distansen som är svårigheten i Vasaloppet det är skillnad på att vara ute i 2,5-3 timmar och 6-7 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju flera faktorer som talar för att det är lättare att placera sig tidsmässigt närmare täten i en rullskidstävling (rätta mig om det är fel):

1. Det handlar om att behärska endast en åkteknik' date=' stakning[/quote']

Så är det naturligtvis men eftersom Vasaloppet består till 80-90% stakning torde felaktigheterna av detta bli försumbara. Har ju kört en del seedningaslopp som gått som varvlopp på elljusspår med föga Vasaloppslik terräng och mycket diagonalåkning vilket givetvis gynnar benstarka åkare som kanske får svårt att försvara positionen i Vasaloppet men även här är skillnaderna till helheten sett små.

 

2. En större del av motståndet utgörs av luftmotstånd så man tjänar mycket på att ligga i klunga. För att "bara" ligga med i klungan kan du vara rätt mycket sämre än den som drar eller håller samma fart på egen hand.

Så kan det ju givetvis vara, men frågan är ju om det är ett sånt problem så att det förfelar seedningen som helhet?

 

3. Du kan komma till start med lika bra (eller kanske bättre) utrustning än segraren. Hur lätt är det på en vanlig skidtävling?

Är dett verkligen ett problem, det är väl tvärtom positivt?

Nej, inget av ovanstående är något problem. Är väl tom positivt att man kan tävla på samma villkor när det gäller utrustningen. Men det medför också att tävlingen blir jämnare och mindre utslagsgivande. Om de som gör seedningen inte är medvetna om dessa skillnader mot ett normalt seedningslopp på snö kommer det ju att medföra en för snäll seedning. Man kan inte ha de gamla vanliga tidsintervallerna per led när differanserna är mindre. Du verkar ju själv väl medveten om hur det ligger till men går ändå till försvar?

Link to comment
Share on other sites

Man borde ha seedningstabellerna i Alliansloppet framför ögonen för att kunna bedöma om det är lättare eller svårare att seeda upp sig där. Sen kunde man välja ut ett seedningslopp från i vintras, där det var liknande startfält och banstruktur i ett ej för svårvallat före och jämföra med Alliansloppet.

En förutsättning för att kunna bedöma relevansen i Alliansloppets seedning är att man åkt rullskidlopp på tävlingshjul, att utgå från sina träningsskidor med 2:or tror jag är svårt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju flera faktorer som talar för att det är lättare att placera sig tidsmässigt närmare täten i en rullskidstävling (rätta mig om det är fel):

1. Det handlar om att behärska endast en åkteknik' date=' stakning[/quote']

Så är det naturligtvis men eftersom Vasaloppet består till 80-90% stakning torde felaktigheterna av detta bli försumbara. Har ju kört en del seedningaslopp som gått som varvlopp på elljusspår med föga Vasaloppslik terräng och mycket diagonalåkning vilket givetvis gynnar benstarka åkare som kanske får svårt att försvara positionen i Vasaloppet men även här är skillnaderna till helheten sett små.

 

2. En större del av motståndet utgörs av luftmotstånd så man tjänar mycket på att ligga i klunga. För att "bara" ligga med i klungan kan du vara rätt mycket sämre än den som drar eller håller samma fart på egen hand.

Så kan det ju givetvis vara, men frågan är ju om det är ett sånt problem så att det förfelar seedningen som helhet?

 

3. Du kan komma till start med lika bra (eller kanske bättre) utrustning än segraren. Hur lätt är det på en vanlig skidtävling?

Är dett verkligen ett problem, det är väl tvärtom positivt?

Nej, inget av ovanstående är något problem. Är väl tom positivt att man kan tävla på samma villkor när det gäller utrustningen. Men det medför också att tävlingen blir jämnare och mindre utslagsgivande. Om de som gör seedningen inte är medvetna om dessa skillnader mot ett normalt seedningslopp på snö kommer det ju att medföra en för snäll seedning. Man kan inte ha de gamla vanliga tidsintervallerna per led när differanserna är mindre. Du verkar ju själv väl medveten om hur det ligger till men går ändå till försvar?

Jag kan hålla med om det mesta men det grundläggande problemet är antagandet att, det är samma tidsintervaller på AL som andra lopp, så är det inte. Skenbart kan det tyckas så eftersom intervallerna mellan de högre leden är lika stora som på skidlopp med lika långa tider.

 

Men om man istället tittar på diffen i % till segraren i skidlopp med lika bra konkurrens så får man fram en helt annan bild:

 

Lopp/ segertid (diff i % till led 1 resp led 5)

Alliansloppet 1,50 ( 10 & 43)

Vålådalen 1,47 ( 16 & 54)

Birken 2,27 ( 22 & 66)

Skinnarloppet2,06 ( 13 & 45)

Vasaloppet 4,02 ( 24 & 70)

Engadin (skate)1,37( 13 & 46) (Vanns av Dario Cologna, så konkurrensen var hård, men ger ett kort flackt skatelopp med målet 150m lägre än starten, verkligen en bättre seedningsgrund än AL?)

 

Man har alltså tagit hänsyn till att diffen mot eliten är mindre på rullskidor. Sen gör ju också VL så att man inte helt planlöst lägger på 5, 10 eller 15 minuter per led utan de plockar ut flera åkare även i de sämre leden för att seedningen skall bli någorlunda rätt även där. Om detta nu är riktigt gjort så tyder det helt riktigt på att alla rullskidåkare framförallt av klass elitled och led 1-2 tappar mycket mindre än på skidor. Men också på att diffen mellan leden från led 3 och uppåt motsvarar ungefär samma som skidor. Ingen av oss har väl egentligen räknat på om så är fallet om man jämför VL2010 med AL2010 även om Kustlöparen åtminstone hittat flera exempel på att seedningen stämmer. Det är i alla fall uppenbarligen inte så enkelt som att säga det måste diffa 5 min per led på rullskidslopp, då skulle seedningen bli extremt absurt tuff för led 5 och uppåt. Tills någon räknar på varje åkare som åkt AL2010, VL2010 OCH VL2011 så vet vi ju inte svaret.

 

Ett uppenbart skäl till att det diffar mkt även på rullskidor mellan de sämre åkarna är ju att fördelen av minskat luftmotstånd i klungor kraftigt minskar vid lägre fart, samt att det är svårare att hålla ihop klungor med mer ojämna åkare.

Faktum är att jag också trodde att seedningen var lite för snäll innan jag räknade lite på diffarna och tänkte över orsakerna. Men den som vill bevisa ngt annat kan ju alltid jämföra alla åkare som körde både AL och VL 2010 till att börja med. Görs inte det jobbet så får vi nog förutsätta att VL gjort det någorlunda noggrant.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker. Vasaloppet gör ett bra arbete med seedningen .Går alltid att hitta småfel i arbetet.

Jag gör småfel varje dag men jag försöker göra mitt bästa varje dag också.Precis som jag tror Vasaloppet gör med seedningen..Tänk om inte seedningslopp skulle finns då skulle jag aldrig köra Vasaloppet.

Helt enkelt träna hårdare och effektivare så står du lägre fram....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker. Vasaloppet gör ett bra arbete med seedningen .Går alltid att hitta småfel i arbetet.

Jag gör småfel varje dag men jag försöker göra mitt bästa varje dag också.Precis som jag tror Vasaloppet gör med seedningen..Tänk om inte seedningslopp skulle finns då skulle jag aldrig köra Vasaloppet.

Helt enkelt träna hårdare och effektivare så står du lägre fram....

Håller helt med. Tänk alternativet att du har led 1-2 kapacitet och missar två lopp eller gör debut som elitjunior och tvingas stå i led 10. Och här sitter jag och flera andra och skriver långa inlägg om att de ev seedad ett halvt led fel:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har utmanat min son i VL och sagt att jag kan starta i samma led som honom under förutsättning att han åker ett seedningslopp och seedar upp sig till åtminstone 8:an, gärna 7:an. Att ställa sig i 10:an och stå och stampa i backen pallar jag inte med efter så många år i fädrens spår. Fast det blir nog inte AL han väljer(om det blir fler gånger) utan ett seedningslopp på snö för att skaffa sig den nödvändiga erfarenheten inför VL. (troligen 2012 i så fall)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...