Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsdräkt eller inte...?


Mora-nisse

Recommended Posts

Mitt tips är att köpa enbart träningsdräkten om ambitionsnivån inte är så hög (men 7 timmar äf hyfsat).

Om du vill tävla och har lite ambition med detta så lär du ha nytta av kondomdräkten.

 

Själv har jag en kondomdräkt (klubbdräkt, sponsrad av reklam och klubb) för tävling. Det ger tävlingskänsla och bra ergonomi när det går lite snabbare. Jag fryser lätt men tycker att det blir en bra lösning med vindskyddat underställ under kondomdräkten.

Jag har kört i 20 minusgrader med detta.

 

Till träning så har jag ett R90 ställ, billigt och vindtätt. Fungerar till rullskidor och vanliga skidor. Underställ efter temperatur. Detta fungerar i ner till 27 minus (då näsan börjar bli problemet).

 

Mitt mål i vinter är att tävla lite mer än bara Vasaloppet, ingen stor turné men jag hoppas köra 4-5 tävlingar i närområdet åtminstone.

Vasaloppet på 6:30 med 2010 förhållanden (jag vet ju inte hur det blir 2011).

 

Träning sker oftare och då är det R90 som gäller.

Vid tävling kondomdräkt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju mellanting; en lite tjockare slimmad dräkt med vindskydd fram. Jag har kört alla mina långlopp i ett ställ som heter Dählie Winner. Det har fungerat utmärkt i många år. Är det varmt väder och man kör hårt blir man för varm, men för ett Vasalopp på 7 timmar passar det perfekt. Fungerar även bra att träna i, och man uppskattar vindskyddet i nerförsbackarna. Jag vet inte om just det stället finns längre, men det finns säkert motsvarande.
Link to comment
Share on other sites

Jag tävlar alltid i kondomdräkt oavsett temp ute... Kompleterar bara med med lite exta under...

Personligen tycker jag det är värre att bli för varm än för kall när jag tävlar...

På träning så går det i våger...en del år är det bara tights på benen...en del år kör jag tunna vindbyxor...

Kondomdräkt + en väst kan ju funka på tävling...

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar kondomdräkt. Visst - skidnördsfaktorn åker ju upp några snäpp direkt när munderingen är på plats. Men jag prövat köra vasan med en lättare vindjacka, löparmodellen. Mycket utav den sköna helhetsupplevelsen som Vasaloppet bjuder på förstördes i samma veva när det begav sig utför. Eller rättare sagt - direkt efter en lång utförskörning. Då hade jag frusit till is bak på ryggen. Det var på gränsen till obehagligt när det var dags att räta på kroppen för att börja staka igen.
Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte bara kalla den för "tävlingsdräkt" kort och gott i stället, det här med kondom är rätt missvisande och låter inte snyggt.

 

den skyddar inte mot någonting, varken, kyla, snö, regn, vind, trötthet, lystna blickar, mjölksyra, blåbärssoppa, kramp eller smärta.

 

Och som svar på frågan, klart du ska ha en när du tävlar, man både blir och känner sig snabbare än med fladder plagg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Ingen aning, men min tips är att köpa såna armvärmare som cyklister och triatleter har på sig.

Behövs inte, då jag redan har flera muddar, som är avklippta från utslitna strumpor. Men det jag tycker är konstigt är att den största storleken har en ärmlängd som motsvarar small på en träningsoverall tex har jag medium på min R90-jacka och där behövs inga muddar.

Link to comment
Share on other sites

Provade en Swix tävlingsdräkt i största storleken och den hade extremt korta ärmar, blev mellanrum mellan mudd och handske.

Är det specifikt för Swix eller har alla tävlingsdräkter superkorta ärmar nuförtiden ?

Det var så för några år sedan (2012) i varje fall, att Swix hade extremt korta ärmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mitt tips är att köpa enbart träningsdräkten om ambitionsnivån inte är så hög (men 7 timmar äf hyfsat).

Om du vill tävla och har lite ambition med detta så lär du ha nytta av kondomdräkten.

 

Själv har jag en kondomdräkt (klubbdräkt, sponsrad av reklam och klubb) för tävling. Det ger tävlingskänsla och bra ergonomi när det går lite snabbare. Jag fryser lätt men tycker att det blir en bra lösning med vindskyddat underställ under kondomdräkten.

Jag har kört i 20 minusgrader med detta.

 

Till träning så har jag ett R90 ställ, billigt och vindtätt. Fungerar till rullskidor och vanliga skidor. Underställ efter temperatur. Detta fungerar i ner till 27 minus (då näsan börjar bli problemet).

 

Mitt mål i vinter är att tävla lite mer än bara Vasaloppet, ingen stor turné men jag hoppas köra 4-5 tävlingar i närområdet åtminstone.

Vasaloppet på 6:30 med 2010 förhållanden (jag vet ju inte hur det blir 2011).

 

Träning sker oftare och då är det R90 som gäller.

Vid tävling kondomdräkt.

Har du något bra tips på vindskyddat underställ?

Var köpte du ditt? Märke?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det några år sedan mitt svar :)

 

Jag kör dock samma vindskyddade underställ som jag började med... Craft men den gamla icke elastiska varianten.

Numera finns det elastisk vindskyddad panel som sitter betydligt snyggare än min variant.

Jag köpte det i Kosta Outlet för några (3) hundralappar sent på hösten 2008...

 

Fortfarande enbart goda erfarenheter av stället men det blir lätt varmt i plusgrader... jag är dock frusen av mig så det blir underställ i kondomdräkten i alla väder, även plusgrader. Vid tävling räcker stället till i många minus... men då går man ju på högre effekt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...