Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vårträning


Klas

Recommended Posts

Tjena

Tränar mycket rodd, springer inte en meter pga knä skada är skåning och stod på skidor för första gången i mitt liv i julas-05. Visserligen åkt rullskidor sedan okt-05, men åkte mitt första ös i år förvisso bra före men placeringen får man gå på. Blev 41a av ja, ca 10300 som åkte både sön å mån. Rodden har hjälpt mig att bygga upp en allsidig fysik och man använder ca 85% av alla musklerna i kroppen, dom skall ha syre!! alltså grym "hjärt" träning. Kan inte påstå att min teknik på skidor redan är bländande men rent fysiskt så ligger jag nog bra på det!! Prova roddmaskinen, ett säkert tips för förbättrad fysik.

Trucken
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
[quote name=Trucken]Tjena

Tränar mycket rodd, springer inte en meter pga knä skada är skåning och stod på skidor för första gången i mitt liv i julas-05. Visserligen åkt rullskidor sedan okt-05, men åkte mitt första ös i år förvisso bra före men placeringen får man gå på. Blev 41a av ja, ca 10300 som åkte både sön å mån. Rodden har hjälpt mig att bygga upp en allsidig fysik och man använder ca 85% av alla musklerna i kroppen, dom skall ha syre!! alltså grym "hjärt" träning. Kan inte påstå att min teknik på skidor redan är bländande men rent fysiskt så ligger jag nog bra på det!! Prova roddmaskinen, ett säkert tips för förbättrad fysik.

Trucken[/quote]
Hur mycket rodd kör du? Vilket tid måste man åka på för att komma 41:a? Kör du riktig rodd eller på maskin?
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Försöker att köra minst 5 pass rodd i veckan i varierad längd/tid. 1 intervall pass typ pyramid där jag utgår från min bästa 2000m tid, 2 långa lungna pass 15000-25000m, 2 medel distans ca 10000m i högt tempo detta kombinerar jag med rullskidor 3-6 pass/vecka.

Trucken
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Trucken]Försöker att köra minst 5 pass rodd i veckan i varierad längd/tid. 1 intervall pass typ pyramid där jag utgår från min bästa 2000m tid, 2 långa lungna pass 15000-25000m, 2 medel distans ca 10000m i högt tempo detta kombinerar jag med rullskidor 3-6 pass/vecka.[/quote]
Ingen styrketräning?
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ibland lite styrka efter mina pass dock inte mer än 30 min, händer kanske 2 ggr per vecka och det är typ cirkel träning chins, kålmasken, mage, liggande rodd med skivstång, biceps. Triceps tycker jag att rullåkningen ger tillräckligt. Rent tids mässigt så innebär det att jag ett par ggr per vecka kör 2pass per dag. Brukar ligga runt 12-16h per vecka, Jobbar skift så tid har jag(brandman i Lund). Kör rullskidor till jobbet ca 13km enkel väg så det är gratis träning direkt in på +kontot. Benen får nog med träning på rodden tycker jag.

Kör hårt och prova concept2an, U will LOVE it.

Trucken
Link to comment
Share on other sites

Det blir 600-800 h per år - en skaplig träningsmängd om jag får säga! Mest impad är jag dock av ditt psyke. Varken rullskidor eller roddmaskin är ju nån speciellt rolig träningsform... ;)

Apropå styrketräning så ger väl inte rullskidorna (eller rodden) nån större effekt på styrkan, snarare uthålligheten. Jag tror faktiskt att du skulle tjäna en del på att träna maxstyrka i stället för ett par av uthållighetspassen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Det blir 600-800 h per år - en skaplig träningsmängd om jag får säga! Mest impad är jag dock av ditt psyke. Varken rullskidor eller roddmaskin är ju nån speciellt rolig träningsform... ;)[/quote]
De är å andra sidan betydligt roligare än styrketräning... ;)
Jag har personligen väldigt svårt för inomhusträning i allmänhet och om man kombinerar styrketräning med inomhusfaktorn så får man något som bara är marginellt roligare än att stryka skjortor...
Det är m.a.o. roligare att diska!
Link to comment
Share on other sites

Några renodladde styrkepass blir det inte, håller med dig om att man får inte den max styrkan med rodd eller rullskidor men jag är stark nog(har styrketränat nog i mitt tidigare liv). Det är uthålligheten å syreupptagningen jag vill förbättra. Mitt mål är att fösöka komma in runt4:30-40 på vasan nästa år. 250 mil rullskidor, 50mil skidor och 200mil rodd är ett annat mål som skall nås innan vasan-07. Väger 94kg som jag skulle villja pressa ner till under 90kg, hade nog oxå hjälpt mig i mitt mål på vasan. Sen är klart att någon bländande teknik har jag ej på skidor är faktiskt nybörjare i mina ögon fortfarande, funderar på att besöka tex ottos läger nästa år. Där är nog lite att göra med tekniken.

Trucken
Link to comment
Share on other sites

Trucken, du måste ha ett psyke av stål för att sitta på roddmaskien och köra timmar i sträck. Hellre krattar jag hela tomten ;-)
Jag har också en roddmaskinsdel kopplat till hemmagymmet men pallar mentalt max 25-30min i sträck. Därimot anser jag roddmaskin som grym träningform för VL helst i form av 5-10min intervaller.
Min favorit vår/sommarträning är löpning med stavar eller "lunkande stavgång". Antingen har man med sig stavarna när man springer och använder dem i backarna eller också "stavlunkar" man på distanspassen.
Link to comment
Share on other sites

Min filosofi när det gäller vår/sommarträning är:
Jag undviker rullisar, roddmaskiner, skidgång osv eftersom jag vill vara maximalt sugen i augusti o framåt. Kör istället löpning (gärna ngn tävling), MTB som jag tycler känns som en väldigt allsidig träning - man kan bli hur trött som helst, man får en bra styrka i benen och antagligen också i överkroppen om man kör i tuff terräng. Kompletterar med ganska lätt styrketräning främst för mage/rygg och armar...
Link to comment
Share on other sites

Det är igentligen väldigt enkelt, allt som är jobbigt är effektivt! det gäller att försöka tänka positivt, tänka på vad det ger tillbaka i form att förbättrad fysik etc. Mycket handlar om vana, tyckte själv när jag började ro att det var en pina. Djävulst trött och det tog emot var gång jag satte mig på den jävla sitsen, hehe. Efterhand som tiden gick å jag gjorde framsteg så peppades jag av att "jag kan bättre" det är bara att bita ihop. Min första 5000m tid var typ 20 min alltså 2:00min/500m i snitt och var helt SLUT, nu gör jag den sträckan på 16:42 dvs 1:40min/500m vilket är skapligt för en motionär som man är. Milen gör jag på 34:39 vilket oxå är ok. Det intressanta med rodden är att mjölksyra tröskeln nås tidigare än vid tex löpning. Beror klart på att fler muskler skall syresättas. Det är bara att kämpa på och inte ge sig man kan komma långt på bra vilja och motivation, det gäller bara att hitta den. Träna på och det är Du själv som sätter gränserna!

Trucken
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Trucken]Min första 5000m tid var typ 20 min alltså 2:00min/500m i snitt och var helt SLUT, nu gör jag den sträckan på 16:42 dvs 1:40min/500m vilket är skapligt för en motionär som man är.
Trucken[/quote]
Skulle vara kul att höra hur du definierar gränsen mellan motionär/elit? Går gränsen vid 1000h/år eller? ;-)

Själv tycker jag att du lämnat motionärsledet för länge sedan!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Hej!

 

Kör lite blandat, allt från längre pass på 1h-1.5h A1 å kortare pass tempo 10000m A2 å sedan A3-A3+intervaller ex2000mx5 med 5min vila 1500x5m 4vila eller en stege baserad på min bästa 2000m tid. Tex om man kör 2000m på 7min så blir snitt tiden på 500m 1:45 och då blir den mellersta intervallen 1:45 sedan bygger man ut denna med 3s per int så här 5min på 1:57/500m.vila 5min sedan 4min på 1:54..4vila 3min på 1:51..3vila.. 2 på 1:48..2vila 1min på 1:45..1vila ..2min på 1:48 osv tills man kört 5min på 1:57.

 

Hoppas du förstod vad jag menade

 

Per

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kör lite blandat, allt från längre pass på 1h-1.5h A1 å kortare pass tempo 10000m A2 å sedan A3-A3+intervaller ex2000mx5 med 5min vila 1500x5m 4vila eller en stege baserad på min bästa 2000m tid. Tex om man kör 2000m på 7min så blir snitt tiden på 500m 1:45 och då blir den mellersta intervallen 1:45 sedan bygger man ut denna med 3s per int så här 5min på 1:57/500m.vila 5min sedan 4min på 1:54..4vila 3min på 1:51..3vila.. 2 på 1:48..2vila 1min på 1:45..1vila ..2min på 1:48 osv tills man kört 5min på 1:57.

 

Hoppas du förstod vad jag menade

 

Per

Hur motiverar du dig till så långa pass på maskin?? Jag klarar knappt av min uppvärming på gymmet!!!

tacksam för tips :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kör lite blandat' date=' allt från längre pass på 1h-1.5h A1 å kortare pass tempo 10000m A2 å sedan A3-A3+intervaller ex2000mx5 med 5min vila 1500x5m 4vila eller en stege baserad på min bästa 2000m tid. Tex om man kör 2000m på 7min så blir snitt tiden på 500m 1:45 och då blir den mellersta intervallen 1:45 sedan bygger man ut denna med 3s per int så här 5min på 1:57/500m.vila 5min sedan 4min på 1:54..4vila 3min på 1:51..3vila.. 2 på 1:48..2vila 1min på 1:45..1vila ..2min på 1:48 osv tills man kört 5min på 1:57.

 

Hoppas du förstod vad jag menade

 

Per[/quote']

Hur motiverar du dig till så långa pass på maskin?? Jag klarar knappt av min uppvärming på gymmet!!!

tacksam för tips :)

Precis, pallar max 5 min roddmaskin innan man gymmar.

Du måste ha ett imponerande psyke!

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt enkelt för mig, jag kan inte löpträna pga knäskada(artros) så rodd passar mig som handen i handsken. Skonsamm träning samtidigt som den är grym för kondisen.

Den tar på hela kroppen å har för mig att man använder ca 85% av alla kroppens muskler. Vilket i sin tur bidrar med en förbättrad syreupptagning. Roddare har som skidåkare högst noterade väden...

 

Utdrag från Svenska Roddaren Lassi Karonens hemsida:Vårens träning har känts väldigt bra och lovande men för att få det bekräftat så genomförde jag en testgenomgång på roddmaskin. Den är uppdelad i fem stycken fyraminutersomgångar med stegrande belastning. Mellan varje 4-minutare testas mjölksyrahalten i blodet. Efter dessa stegrande intervall kör vi en 4-minutare så fort vi bara kan. Under dessa fyra minuter analyseras den utandade luften i en maskin. Detta för att se hur mycket syre kroppen kan ta upp. På denna typ av test har jag en tidigare toppnotering på 6,85 liter/min. Vid detta test fick jag det betydligt bättre värdet 7,2 l/min. Det var riktigt skönt att få ett sådant resultat så här inför säsongen. Nu gäller det bara att ro fort också!!!

 

 

 

Sen är det oxå bra att alltid ha samma förutsättningar när man ror. Aldrig frågetecken på sträckan eller hastigheten. C2 maskinen är en dröm som jag varmt kan rekomendera till Er alla som ett komplement till annan träning. Visst är det tungt i början men man får sätta upp små delmål som kan vara en morot på vägen.

 

Starkt psyke, kanske? Men bra fysik? Ja

 

Ge det tid! Resultaten kommer var lugna

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...