Tänk på att nummerlappen fungerar som vindskydd också.Är det nödvändigt med vindskyddad underställ? Kanske är helt onödigt? För lager 3 skyddar delvis mot vinden.

Kläder inför vasaloppet.
#21
Postad 25 november 2010 - 22:39

#22
Postad 26 november 2010 - 19:20

Jag tror att det är bra att ha på sig om man kör med kondom-dräkt för den är väl inte vindskyddad så som ett vindställ?Är det nödvändigt med vindskyddad underställ? Kanske är helt onödigt? För lager 3 skyddar delvis mot vinden.
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40
#23
Postad 27 november 2010 - 10:12

Mössa är trevligast att ha med klubb-tryck. De flesta aktiva klubbar brukar trycka upp mössor och det stärker stämningen i och kring vasaloppsspåret.
#24
Postad 29 november 2010 - 20:00

http://www.polder.se...alsong-herr.php
#25
Postad 29 november 2010 - 20:04

Som flera påpekat: kom ihåg att du SKA frysa i början. Om det känns lagom varmt innan och i början kommer det garanterat vara för varmt när du blir varm av ansträngningen.
Redigerat av Willie, 29 november 2010 - 20:04 .
#26
Postad 04 december 2010 - 21:22

#27
Postad 07 januari 2011 - 21:52

Jag ska ju också åka öppet spår och när det gäller klädval så insisterar min käre far jag ska slänga på mig långalsonger osv. Hans argument är att jag kommer bli kall eftersom det är så lång distans. (Han har sett många klaga på det i tv =P )
Själv hävdar jag att om jag blir varm efter 1-2 km (fryser i början) så kommer jag vara lika varm efter 90 km eftersom kroppen arbetar ju på lika mycket och ger värme.
Hittils denna säsongen så har jag kört i ett par Craft-tights som är lite tjockare än sommarvarianterna (dock inget extra vindsykdd fram) och det var inte förrän vid -10 som jag fryste om låren.
Jag kan inte tänka mig att det kommer vara - 10 på Vasaloppet, så planen just nu är att inte klä på mig något mer.
Vad säger ni som vet? Fryser man längre fram på långa distanser eller är man varm om man en gång blivit det?
Ambitionen på ÖS är att komma i mål. Jag åker milen på 50-60 minuter idag och trots 3 träningar i veckan så kommer det nog inte bättras på.
Fredrik
#28
Postad 07 januari 2011 - 22:29

Jag skulle köra (och har gjort) från in till ut kalsonger (vet att en del skippar de) -> långkalsonger -> vindkalsonger (gunde) -> tightsen.
Det susar på tämligen (45-50 km/h) ner i utförslöporna mot Tennäng där det också brukar vara ett köldhål så kan vara gott att skydda "den dära".

#29
Postad 07 januari 2011 - 23:19

Sen kan du inte tänka dig att det kommer vara -10 vid Vasaloppet, tror du att det blir varmare eller kallare? Jag tycker att -10 låter som en riktigt behaglig temperatur och är det inte kallare än så i starten så ska man vara riktigt nöjd.
#30
Postad 07 januari 2011 - 23:52

1987 var det -29 i Berga by.Jag kan inte tänka mig att det kommer vara - 10 på Vasaloppet, så planen just nu är att inte klä på mig något mer.
#31
Postad 08 januari 2011 - 00:19

Nej det var så att jag har försökt minnas vilket väder det brukar vara i februari/mars och det brukar väl vara varmt? Typ töväder nästan, så då tänkte jag att jag verkligen inte kommer behöva underställ under tightsen eftersom att jag fryser om benen först vid minus tio grader =). Men jag har som sagt ingen koll.
Fast jag har har det hellre -10 än nollgradigt helt klart! Jag hatar vädret dom senaste dagarna när vi här runt Gävle pendlat runt +1 och -1 och snöblandad nederbörd.
#32
Postad 08 januari 2011 - 10:50

Kommer man upp i 50 blås ner mot Tennäng? Det vill jag inte minnas från min sträcka i stafettvasan... Å andra sidan var det något stolopskott som ramlade 50 meter framför mig i spåret på en av de brantaste nerförsbackarna, kanske stal han min 50k-experience...Personligen blir jag inte så svettig på benen så tycker inte det är så farligt om man har ett par långkalsonger.
Jag skulle köra (och har gjort) från in till ut kalsonger (vet att en del skippar de) -> långkalsonger -> vindkalsonger (gunde) -> tightsen.
Det susar på tämligen (45-50 km/h) ner i utförslöporna mot Tennäng där det också brukar vara ett köldhål så kan vara gott att skydda "den dära".
Vasaloppet: 2011: 5h39 min, 2012: 4h51 min, 2013 : Bosatt i Australien, återkommer 2014
#33
Postad 08 januari 2011 - 12:05

Jo det kan du göra beroende då på föret och glid men jag skrev ju inte att det skulle gå över 50.Kommer man upp i 50 blås ner mot Tennäng? Det vill jag inte minnas från min sträcka i stafettvasan... Å andra sidan var det något stolopskott som ramlade 50 meter framför mig i spåret på en av de brantaste nerförsbackarna, kanske stal han min 50k-experience...

Verkar vara efter 33,5 km ungefär som det går som fortast vilket skulle kunna stämma med Tennäng.
Här finns det lite olika gubbar och tanter som skrivit ner fakta:
http://www.skidforum...c.php?pid=33031
http://www.skidforum...c.php?pid=23418
Redigerat av Vasa, 08 januari 2011 - 12:06 .
#34
Postad 08 januari 2011 - 16:43

Jag som tävlingsåkare hade avstått långkalsonger, och oskar svärdbrukar säga att gränsen går vid 15 minus på vasaloppet för han.Hej allesammans jag lånar tråden då jag har en fråga inom samma ämne.
Jag ska ju också åka öppet spår och när det gäller klädval så insisterar min käre far jag ska slänga på mig långalsonger osv. Hans argument är att jag kommer bli kall eftersom det är så lång distans. (Han har sett många klaga på det i tv =P )
Själv hävdar jag att om jag blir varm efter 1-2 km (fryser i början) så kommer jag vara lika varm efter 90 km eftersom kroppen arbetar ju på lika mycket och ger värme.
Hittils denna säsongen så har jag kört i ett par Craft-tights som är lite tjockare än sommarvarianterna (dock inget extra vindsykdd fram) och det var inte förrän vid -10 som jag fryste om låren.
Jag kan inte tänka mig att det kommer vara - 10 på Vasaloppet, så planen just nu är att inte klä på mig något mer.
Vad säger ni som vet? Fryser man längre fram på långa distanser eller är man varm om man en gång blivit det?
Ambitionen på ÖS är att komma i mål. Jag åker milen på 50-60 minuter idag och trots 3 träningar i veckan så kommer det nog inte bättras på.
Fredrik
Och när jag ser att du är van att köra utan på träning också så ska de inte vara nå problem för dig, men se till att ha ett par vindkalsonger under bara!
Ett alternativ som jag kör med är när de är på gränsen om jag ska köra utan eller med typ vid minus 8-9 är att ha korta tights på mig, för att hålla låren lite varmare men ändå få smidigheten och inte behöva slösa onödig vätska på att kyla kroppen.
(tillägger man blir inte så svettig om bena så man märker de, men är en del vätska som försvinner där under 4h arbete)
#35
Postad 09 januari 2011 - 19:01

Det låter kallt tycker jag att stå och staka utan underställ på benen i ej vindtät fartdräkt!Jag som tävlingsåkare hade avstått långkalsonger, och oskar svärdbrukar säga att gränsen går vid 15 minus på vasaloppet för han.Hej allesammans jag lånar tråden då jag har en fråga inom samma ämne.
Jag ska ju också åka öppet spår och när det gäller klädval så insisterar min käre far jag ska slänga på mig långalsonger osv. Hans argument är att jag kommer bli kall eftersom det är så lång distans. (Han har sett många klaga på det i tv =P )
Själv hävdar jag att om jag blir varm efter 1-2 km (fryser i början) så kommer jag vara lika varm efter 90 km eftersom kroppen arbetar ju på lika mycket och ger värme.
Hittils denna säsongen så har jag kört i ett par Craft-tights som är lite tjockare än sommarvarianterna (dock inget extra vindsykdd fram) och det var inte förrän vid -10 som jag fryste om låren.
Jag kan inte tänka mig att det kommer vara - 10 på Vasaloppet, så planen just nu är att inte klä på mig något mer.
Vad säger ni som vet? Fryser man längre fram på långa distanser eller är man varm om man en gång blivit det?
Ambitionen på ÖS är att komma i mål. Jag åker milen på 50-60 minuter idag och trots 3 träningar i veckan så kommer det nog inte bättras på.
Fredrik
Och när jag ser att du är van att köra utan på träning också så ska de inte vara nå problem för dig, men se till att ha ett par vindkalsonger under bara!
Ett alternativ som jag kör med är när de är på gränsen om jag ska köra utan eller med typ vid minus 8-9 är att ha korta tights på mig, för att hålla låren lite varmare men ändå få smidigheten och inte behöva slösa onödig vätska på att kyla kroppen.
(tillägger man blir inte så svettig om bena så man märker de, men är en del vätska som försvinner där under 4h arbete)
- vad har man då på överkroppen, underställ och fartdräkt?
och om det är ännu varmare typ plusgrader kanske det räcker med funktionströja och fartdräkt.
#36
Postad 09 januari 2011 - 20:47

Något man får kolla efter i veckan då!

#37
Postad 09 januari 2011 - 22:30

Craft ws "Gunde" tippar jag påVad är detta för specialkallingar som är vindtäta ifram? Finns dessa på Stadium/Intersport/Team Sportia mån tro?
Något man får kolla efter i veckan då!
http://www.polder.se...d_prod_grp-s1/2
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40
#38
Postad 10 januari 2011 - 09:14

Vasaloppet: 2011: 5h39 min, 2012: 4h51 min, 2013 : Bosatt i Australien, återkommer 2014
#39
Postad 10 januari 2011 - 09:17

Du vet att de serverar kokande te till de som kör med sådana mössor.Jag har då det viktigaste plagget fixat! http://sphotos.ak.fb...4_6303094_n.jpg
#40
Postad 10 januari 2011 - 09:20


Vasaloppet: 2011: 5h39 min, 2012: 4h51 min, 2013 : Bosatt i Australien, återkommer 2014
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar