Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

UtSKÄLLD under Rullskidstur


JakobMinell

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Jag höll på att sätta en häst på sken när jag åkte på Klarälvsbanan i försomras.

Nu såg jag på den senaste turen vi gjorde att där var uppsatt en skylt med förbud mot hästar och lösa hundar.

 

Brukar även ropa till hundägare ibland att de ska hålla kort koppel då jag ser att de inte är på alerten.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att det är stavisättningen som triggar hunden. Jag frågade en som är kunnig på hundars beteende och han uppgav att det var just ljuden från stavarna som fick hundar att skälla. På en av mina rundor passerar jag förbi en hund, som skäller lätt och då brukar jag bara åka med benen utan stavisättning ung 100 m före och förbi "skällstället" och har faktiskt lyckats smyga förbi några gånger, dock inte alla. Ibland har hunden rusat ut på vägen med risk att bli biten eller bli påkörd av en bil, obehagligt !
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på hundägarna?

Har stött på många hundägare som i desperation försöker kalla in sin hund/ drar i sitt för långa utsläppta koppel/ tar ett krampaktigt tag i hunden och eller halsbandet när man kommer springande/cyklande/skidåkandes/på rullskidor.

 

Inser de inte att man på allmänna gator/cykelvägar/motionsslingor kan träffa på någon som motionerar och som INTE vill ha en nervös hund skällande runt vaderna?

 

Har försökt att få hundägarna att förstå situationen men börjar tröttna. Kan de vara nonchalanta så kan jag. De har enligt lagen ett strikt hundägaransvar, dvs. de är alltid ansvarig för vad hunden företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej, vad jag kan förstå.

 

Har ni några bra tips på vad man skall göra för att få träna ifred?

Link to comment
Share on other sites

En hund fick spel när jag kom i somras. Var riktigt nära att vurpa men jag återfick balansen och skällde ut hundägaren av bara farten... :)

Jag har också varit nära att vurpa ett par gånger tack vare nonchalanta hundägare, och drar mig för att åka ut på rullskidor, efter att ha hittat en bra motionsform.

 

Om jag förstår det hela rätt med strikt hundägaransvar så är hundägaren skyldig att stå för de kostnader som hunden orsakar. Om man skulle vurpa och skada utrustningen som man kör omkring på, orsakat av en hund, så kan det lätt kosta många tusentals kronor för den ovetandes hundägaren.

Link to comment
Share on other sites

"Det är ett stort ansvar att vara hundägare. Man ska veta att det finns människor som är rädda för hundar, andra som är allergiska. Som hundägare måste man respektera detta och se till att ha kontroll på sin hund så att man inte stör andra människor. Du är i alla situationer ansvarig för din hund.

 

Du ska se till att den inte uppträder ouppfostrat eller hotfullt mot människor eller djur. Om din hund ställer till skada har du ett strikt ansvar för detta. Det innebär att du blir ersättningsskyldig oavsett om din hund är vållande till skadan eller ej. Om din hund rusar ut framför en bil som försöker väja och därmed krockar med en lyktstolpe kan du ställas till svars för detta. Om din hund biter eller attackerar en annan hund kan du blir ersättningsskyldig för skadorna även om din hund blir attackerad först. Därför gäller det att du alltid har bra koll på vad din hund gör och var den är." http://www.litenhund.se/hundagarensansvar.html

Link to comment
Share on other sites

Har ni några bra tips på vad man skall göra för att få träna ifred?

Det är väl bara att tränas på vägar. Själv kör jag minimalt på cykelvägar.

Du lär nog ha ett visst ansvar som rullskidåkare också!

Enda gången jag haft problem, var när jag själv spände en draghund i lina, framför mig på skaterullskidor... (Mina vänner tycker det platsar i Jackass...)

Link to comment
Share on other sites

...

Det är väl bara att tränas på vägar. Själv kör jag minimalt på cykelvägar.

Du lär nog ha ett visst ansvar som rullskidåkare också!

...

Ansvaret som rullskidåkare/cyklist/löpare tar jag, men många hundägare tar inte sitt ansvar, det är det som är problemet!

Du kan knappast mena att jag skall tvingas ut på vägen tillsammans med övrig biltrafik istället för att köra på befintlig cykelbana? Detta går helt bort!

Link to comment
Share on other sites

Klart att du ska kunna åka på cykelbanor men du får ta hänsyn till att det finns hundar där också. Kanske får du sänka farten lite så att hundägaren hinner få kontroll över situationen. Är själv både hundägare och rullskidåkare och tänker båda efter så ska det inte behöva bli några större problem. Det finns tyvärr både hundägare och rullskidåkare som bara tänker på sig själva.
Link to comment
Share on other sites

vad tycker ni hundägare om detta? Ofta händer det tex idag att hundägaren "tränar" hunden när man kommer!

 

Den sitter löst och hundägaren står bredvid och "pratar" men hunden! Idag va vi 3 st som åkte förbi och jag åkte sist och såg att 1.a gick bra 2.a gick bra och sen när jag kom så fanns de tendens till att den skulle hoppa fram.. Hundägaren skulle ju aldrig hinna få tag på den...

 

Jag tycker man ska hålla i hunden om den kommer gående/rullskidor/cyklister ... De bör väl vara lite att ett ansvar ... Såvitt jag vet kan man aldrig lita 100% på någon hund...

Link to comment
Share on other sites

"Jag har också varit nära att vurpa ett par gånger tack vare nonchalanta hundägare, och drar mig för att åka ut på rullskidor, efter att ha hittat en bra motionsform."

 

Jag är hundrädd sedan en händelse i barndomen, även om det blivit bättre med åren. Jag har bestämt mig för att inte vika ned mig och skippa rullskidåkningen bara för hundrädslan. Avstår dock från att åka på vissa ställen när det är mörkt, ställen där jag av erfarenhet vet att hundägare kan släppa sina älsklingar lösa.

 

 

På min runda i torsdags mötte jag tre hundar, alla kopplade, som skällde och ryckte i kopplen, som tur var hade ägaren till den största hunden bra koll på kopplet. På dagens runda mötte jag 3-4 hundar, och jag tillämpade Volevodins taktik – ingen hund skällde. Tack för rådet!

Link to comment
Share on other sites

När jag åkte skidor i vintras. Möte jag samma dam 3 ggr med sin sin hund gående i mitt skidspår.

I en backe fick jag hoppa åt sidan för att undvika att köra på hunden. Vet inte hur jag lyckades stå på skidorna men efter ett tag fick jag tillbaka kontrollen.

Men råkade träffa hunden med ena staven.

Vände mig om för att se hur de gick för hund. Samtidigt som jag var rejält sur på damen.

Då fick jag skäll av damen.

 

Jag som respekterar hundar inte en raket på nyår. Spar pengarna till Vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar bara köra på och kanske till och med öka farten lite men jag är alltid beredd på att en hund skulle kunna hoppa på en eller skälla. Dock så hade jag blivit rejält arg och less om en hund hade hoppat på mig så jag föll! Måste ju tycka att det är hundägarens fel om något skulle hända. Har man hunden löst så ska den kunna vara lös oavsett vad den möter!
Link to comment
Share on other sites

... Jag har bestämt mig för att inte vika ned mig och skippa rullskidåkningen bara för hundrädslan. Avstår dock från att åka på vissa ställen när det är mörkt, ställen där jag av erfarenhet vet att hundägare kan släppa sina älsklingar lösa.

 

 

På min runda i torsdags mötte jag tre hundar, alla kopplade, som skällde och ryckte i kopplen, som tur var hade ägaren till den största hunden bra koll på kopplet. På dagens runda mötte jag 3-4 hundar, och jag tillämpade Volevodins taktik – ingen hund skällde. Tack för rådet!

Bra lab13 att du inte gett efter för din hundrädsla!

Jag försöker också att inte skrapa med stavarna eller göra några stora gester, detta för att inte stressa upp några hundar i onödan- man visar hänsyn!

 

Detta räcker inte alltid ändå. Vissa hundar kan du inte ens promenera förbi utan att ägarna står och drar i sitt "snöre" och har fullt schå med att förhindra att hunden nafsar efter dig. Detta borde naturligtvis inte accepteras av oss övriga men här uppstår något konstigt. Man skall "acceptera" dessa hundar ändå oavsett om det ger bitmärken, omkullkörningar eller hundrädsla!?

 

Som hundägare har du bevisligen misslyckats med din hund om den inte ens kan möta en annan hund eller en annan människa som är ute på promenad (jag bortser här från de hundar som har som uppgift att vakta), utan att skälla och visa sig aggressiva. Dessa hundägare är oftast de som är minst mottagliga för kommentarer som "håll i din hund", "har du kontroll på din hund", "var snäll och koppla din hund" osv. Det spelar det ingen roll hur du uppträder mot dessa om du kommer på rullskidor- de kommer ändå att visa en aggressiv sida.

Link to comment
Share on other sites

Lite hundfobier på detta forum märker jag. Då får ni väl följa V råd om att inte hacka asfalt så mycket just vid möte med hund. Annars får man härda sig lite. Vi har klubbmedlemmar med erfarenhet...

 

Om hundbettet går även att läsa på http://www.nvskidor.se/artikel/53/ . Vill man förstå inledningen på denna artikel måste man backa till http://www.nvskidor.se/artikel/52/

 

(Jag vet att jag skrivit detta förut, men jag får väl upprepa mig eftersom det mesta på detta forum också gör det...)

Link to comment
Share on other sites

Lite hundfobier på detta forum märker jag. Då får ni väl följa V råd om att inte hacka asfalt så mycket just vid möte med hund. Annars får man härda sig lite. Vi har klubbmedlemmar med erfarenhet...

Om det skall sitta plåsterlappar någonstans så är det ju på den attackerande hunden, men då kommer det att bli ett himla liv om att man är hundfobiker, djurplågare osv. Som hundägare får man då ta ansvar för sin dåliga djurhållning och ledaregenskaper. Men icke att detta låter sig göras utan jämmer och elände. Då man som hundägare aldrig tidigare tagit något ansvar försöker man naturligtvis genast att skylla på den bitne och får alla andra hundägare på sin sida.

 

En nervös hund som skäller och hänger i kopplet tyder på en uppväxt i en dålig miljö och att hundägaren missat en del i sitt ansvar som hundägare!

Link to comment
Share on other sites

NI ska ej behöva vara hundrädd, visa däremot respekt mot hunden och och ha gott omdöme till vad ni gör. För det första åk ej för nära hunden och låt den upptäcka er i tid så den ej plötsligt blir rädd. Säga något till hunden brukar också underlätta. Skulle den tyvärr gå till angrepp har vi då tid att använda två spjut och stöta in mot hunden. Med en eller två stavar i kroppen gör hunden inte många knop. Se bara till att inte fega du kanske inte får en andra chans.

 

När det gäller hästar och annan boskap är det bra att prata till dem så de inte blir rädda. Annars föreligger risken att de springer genom stängel kastar av ryttaren mm. Åker du bara förbi utan att säga något kan de bli rädda, mycket rädda.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad det beror på att hundarna är tysta här i trakterna kring Karlskrona. Ovanligt bra disciplin på hundägarna i Blekinge? Nja, det vete fasen.

 

Då har jag ändå kört på motionsspår, kört om och ifatt dessa fyrbenta vänner. Men aldrig att jag fått ett skall tillbaka. Jo, på ett ställe ute vid en landväg finns det alltid en hund som börjar skälla och hoppa. Men den hunden ser mest glad ut, därför hojtar jag alltid tillbaka. Tur att det är ett stängsel som skiljer oss åt.

 

I mitt fall handlar det nog mest om tur och tillfälligheter. Isåfall finns det bilister som utgör en större fara. I runda slängar en gång per pass inträffar detta. På något märkligt sätt ska de gira över mer mitt i körbanan vid möte - jag kör alltid på höger sida - men allt som oftast rådissar jag dessa inslag, då svänger de tillbaka till sin körbana. Men blicken finns alltid ner mot diket för min del. Om utifall att, liksom...

Link to comment
Share on other sites

Det är bullshit att man ska respektera hundar/hundägare! Jag är så less på att trampa i hundskit eller att barnen gör det. Hundägare som låter hundarna komma fram och hoppa upp i ansiktet på barnen! Hundar som springer lösa och skäller men ägare som bedyrar att "han är inte farlig". Föräldrar som släpper sina barn med hundar som inte har någon som helst kontroll.

Brukar springa mycket på berget där jag bor. Det är naturreservat och hundar får ej vistas lösa där. Sitter förbudsskyltar överallt. Trots detta möter jag ideligen hundar utan koppel där och har även blivit naffsad i hälarna några gånger.

Det finns hundägare som tar ansvar och som är jätteduktiga men tyvärr är de underrepresenterade enligt mig.

 

Såja, känns lite bättre nu. Är förkyld och har inte kunnat träna på över fem veckor så jag är ganska lättirriterad just nu ;)

Link to comment
Share on other sites

Såja, känns lite bättre nu. Är förkyld och har inte kunnat träna på över fem veckor så jag är ganska lättirriterad just nu ;)

Trist! Jag vet inte hur jag skulle vara om jag inte fått träna på 5 veckor.

Jätteirriterad kanske? Eller apatisk. Det är psykiskt jobbigt att vila länge när man blivit helt "inbiten" av skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller hästar och annan boskap är det bra att prata till dem så de inte blir rädda. Annars föreligger risken att de springer genom stängel kastar av ryttaren mm. Åker du bara förbi utan att säga något kan de bli rädda, mycket rädda.

Hästar brukar vänja sig om man åker ofta förbi samma hagar... Kommer hästar med ryttare på vägen brukar jag tillämpa V tips om att inte hacka asfalt med stavarna just vid mötet.

 

Annars tycker jag hundfobierna verkar utbredda på detta forum. Självklart ska både hundar och hundägare bete sig på vettiga sätt, men som sagt behöver nog skidåkare göra detsamma. Men någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...