Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkarna dopar sig med astmamedicin


Iskall

Recommended Posts

Har man inte astma har man ingen hjälp av astma medicnen...

Varför är de då på dopingslistan? Har också för mig att Bjørgen fick gjenomgå avanserade tester för att ha rett att använde en ny medisin. Verkar onödigt om det endå inte kan vara en fördel att ta den medisinen i dopingsyfte.

Link to comment
Share on other sites

det är väl lite gråzon det här...man kan ju tänka sig att ett medel som hjälper en person med låga blodvärden att få höga blodvärden men inte höjer blodvärdet för en person som redan har högt blodvärde inte skulle dopingklassas?

 

vi är ju alla födda med olika förutsättningar och genetiska brister, som jag tolkar resonemanget kring astmamedicinerna så är konsekvensen att medel som hjälper någon med mindre bra egenskaper på ett område att få goda egenskaper på området men inte förbättrar den som redan har bra genskaper på området icke att betrakta som doping..lite hårdraget kanske..eller gäller det bara vissa genetiska brister kopplade till sjukdomar? man säkert tänka sig situationer där EPO skulle hjälpa till att förbättra någon med dåliga blodvärden pga sjukdom..

 

rent principiellt är det inte glasklart..även om jag till viss del kan köpa argumenationen för att inte dopingklassa astmapreparat men det kan samtidigt öppna för andra svåra gränsdragningar.

 

är jag helt ute och cyklar eller??

Link to comment
Share on other sites

Har man inte astma har man ingen hjälp av astma medicnen...

Varför är de då på dopingslistan? Har också för mig att Bjørgen fick gjenomgå avanserade tester för att ha rett att använde en ny medisin. Verkar onödigt om det endå inte kan vara en fördel att ta den medisinen i dopingsyfte.

Jag har själv testat att ta astma medicin som frisk i samband med ett träningspass och jag märkte ingen större skillnad...

Koffein är väl oxå med på dopinglistan...eller? Och jag antar att de flesta på detta forum dricker kaffe....innebär det att vi oxå är dopade???

Link to comment
Share on other sites

När det gäller koffein så tror jag inte att man uppnår gränsvärden med en kopp kaffe på morgonen. Några koffeintabletter gör nog skillnad... fast om man blir bättre skidåkare av det?

 

När det gäller astmamedicin så är det väl så att väldigt många får väsljud etc. vid ansträngning, näsan kan också vara delvis täppt under vintersäsongen.

Astmamedicin och nässpray hjälper då att utvidga andningsvägarna, kanske inte till större än normalt men åtminstone inte begränsande...

Den nyttan skulle man ju uppnå som icke astmaklassad...

 

Då kan jag tycka att alla borde få ta del av medicinen (jag har själv lite problem med trånga luftvägar i vissa omständigheter).

 

Det är nog fler mediciner som jag tycker är tveksamma...

Rätt eller fel att dopingklassa?

 

Tillväxthormoner?

Jag har för mig att det fanns en brottare för ett antal år sedan som var dvärgväxt och fick tillväxthormon. Presterade mycket bra på mästerskap... rätt eller fel? Han var viktklassad men kunde han träna hårdare med tillväxthormonet än sin konkurrenter?

 

 

I fallet Björgen så friar jag.... hon är astmatiker och medicinen gör att hon tävlar på samma villkor som de andra (tror jag).

Link to comment
Share on other sites

det är väl lite gråzon det här...man kan ju tänka sig att ett medel som hjälper en person med låga blodvärden att få höga blodvärden men inte höjer blodvärdet för en person som redan har högt blodvärde inte skulle dopingklassas?

 

vi är ju alla födda med olika förutsättningar och genetiska brister, som jag tolkar resonemanget kring astmamedicinerna så är konsekvensen att medel som hjälper någon med mindre bra egenskaper på ett område att få goda egenskaper på området men inte förbättrar den som redan har bra genskaper på området icke att betrakta som doping..lite hårdraget kanske..eller gäller det bara vissa genetiska brister kopplade till sjukdomar? man säkert tänka sig situationer där EPO skulle hjälpa till att förbättra någon med dåliga blodvärden pga sjukdom..

 

rent principiellt är det inte glasklart..även om jag till viss del kan köpa argumenationen för att inte dopingklassa astmapreparat men det kan samtidigt öppna för andra svåra gränsdragningar.

 

är jag helt ute och cyklar eller??

Nej, jag tycker du är rätt ute. Frågan är väl bara hur man visar att en astmatiker får bättre prestation med astmamedicin än denne skulle haft om personen varit fullt frisk. Dvs att kombinationen astma + medicin = prestationshöjande. Det kanske räcker att visa att medlet inte har effekt på friska personer.

Link to comment
Share on other sites

nu använder ju konditionsidrottare fett till energi när dom tävlar....till skillnad på fjantarna som håller på med BB...;)

Nja, eftersom kroppsbyggare inte tränar med så hög puls bör väl även de bränna fett? O så äter de ju oftast ganska noga

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att alla låtsas ha astma för att kunna få lite medicin.

 

http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2196038/haag-min-medicin-ar-dopingklassad

Har du tänkt på vad du skriver?

( ALLA låtsas ) Om nu medicinen inte förbättrar prestasionen för friska, tror du då att astmatiker kan bli bättre än friska genom medicinering? Tror du friska personer spelar sjuka för att få något som ändå inte ger dom fördel?

Vet du vad astma innebär? Om drabbade på toppnivå inte skulle få denna medicin, då är dom borta från toppen. Astman har dom flesta ådragit sig p.g.a. tävlingar i kallt klimat.

På toppnivå andas man med öppna spjäll för att få tillräckligt med luft, att förneka dom möjligheten att på lika villkor utöva det dom gillar och kämpat för, ja vad säger du?

Prova själv att med astmamedicin se om du gör ditt livs lopp!

Link to comment
Share on other sites

Har du tänkt på vad du skriver?

( ALLA låtsas ) Om nu medicinen inte förbättrar prestasionen för friska, tror du då att astmatiker kan bli bättre än friska genom medicinering? Tror du friska personer spelar sjuka för att få något som ändå inte ger dom fördel?

Vet du vad astma innebär? Om drabbade på toppnivå inte skulle få denna medicin, då är dom borta från toppen. Astman har dom flesta ådragit sig p.g.a. tävlingar i kallt klimat.

På toppnivå andas man med öppna spjäll för att få tillräckligt med luft, att förneka dom möjligheten att på lika villkor utöva det dom gillar och kämpat för, ja vad säger du?

Prova själv att med astmamedicin se om du gör ditt livs lopp!

Bara för att de själva påstår att den inte har någon prestationshöjande effekt så tror du direkt på det? Sån här medicin har effekt på alla, astmatiker eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så är inte koffein med på dopinglistan [punkt]

 

Sedan angående astma medicin, så kan man se det ur olika synvinklar.

Den första är den som förespråkas i denna debatt om att de är tillåtet eftersom astma är ett handikapp.

 

Men om man skulle se det så här då:

ex. Du har inte astma men tränar mycket under kalla förhållanden för att bli bättre, medan en person som är rädd om sina luftrör vilar för att inte riskera fysiska men, personen som tränar får mer träning men drabbas även av astma, och i slutändan är det personen som tränar i förhållande som är risk-fyllda för hälsan som vinner på det eftersom han får tillstånd att använda dopningsklassade preparat.

 

ex. Två personer med olika anlag för att bygga upp sitt VO2MAX tränar lika och den ena personen får ett bättre VO2MAX, ska då den andra personen få använda sig av bloddoping för att komma upp i samma nivå fysikaliskt eftersom han hade "sämre anlag" (ett handikapp?) för att bygga upp sitt VO2MAX

 

Ser ni likheterna här?

Och vart ska man dra gränserna?

----------------

 

Sen vill jag tillägga att jag i nuläget väljer att inte ta ställning i debatten, och detta inlägg är för att vi skribenter på skidforum ska få en till synvinkel att se det ur.

 

Sen kan jag tillägga att ingen av alla skidåkare som tar astma medicin(och har dispens) gör något fel eftersom de har fått klartecken från det från styrande organ inom idrotten.

Link to comment
Share on other sites

Har du tänkt på vad du skriver?

( ALLA låtsas ) Om nu medicinen inte förbättrar prestasionen för friska' date=' tror du då att astmatiker kan bli bättre än friska genom medicinering? Tror du friska personer spelar sjuka för att få något som ändå inte ger dom fördel?

Vet du vad astma innebär? Om drabbade på toppnivå inte skulle få denna medicin, då är dom borta från toppen. Astman har dom flesta ådragit sig p.g.a. tävlingar i kallt klimat.

På toppnivå andas man med öppna spjäll för att få tillräckligt med luft, att förneka dom möjligheten att på lika villkor utöva det dom gillar och kämpat för, ja vad säger du?

Prova själv att med astmamedicin se om du gör ditt livs lopp![/quote']

Bara för att de själva påstår att den inte har någon prestationshöjande effekt så tror du direkt på det? Sån här medicin har effekt på alla, astmatiker eller inte.

Det är inte alls bara de aktiva som påstått att det inte har någon prestationshöjande effekt. Det är flera experter och insatta personer som sagt ungefär att det har bara den effekten att den aktiva med astma kan komma upp till sin friska nivå. Det har ingen bevisad effekt på den som redan är frisk. Man kan inte höja sig över denna nivå.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag kliver ut ur garderoben. Jag har varit dopad sedan sju års ålder!

Trots väldigt bra mediciner idag så kommer jag inte riktigt upp i samma kapacitet som en frisk utövare men snudd på. Att ha större problem med andning och luftrör än friska vid kyla eller förkylning är en skön bonus.

Ni som inte har några problem, var rädd om era luftrör. Det är inte värt att träna det där "lilla extra" och bli tvungen att använda astmamedicin resten av erat liv. En vanlig medicin är Symbicort, den är bra men det finns baksidor också:

 

Biverkningar

Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)

 

• Hjärtklappning (du känner dina hjärtslag), darrningar eller skakningar. Om dessa effekter uppstår är de vanligen milda och försvinner i takt med att du fortsätter att använda Symbicort forte Turbuhaler.

 

• Svampinfektion i munnen. Det är mindre troligt att det här uppstår om du sköljer din mun med vatten efter att du använt din Turbuhaler.

 

• Lite ont i halsen, hosta och hes röst.

 

• Huvudvärk.

 

 

 

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)

 

• Känsla av rastlöshet, nervositet eller upprördhet.

 

• Störd sömn.

 

• Yrsel.

 

• Illamående.

 

• Snabb hjärtrytm.

 

• Blåmärken på huden.

 

• Muskelkramper.

 

 

 

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare)

 

• Utslag, klåda.

 

• Kramp i luftrören (sammandragning av musklerna i luftvägarna, vilket orsakar pipande andning). Om den pipande andningen uppstår plötsligt efter användning av Symbicort forte Turbuhaler ska du sluta använda Symbicort forte Turbuhaler och omedelbart kontakta läkare.

 

• Låga halter kalium i blodet.

 

• Ojämn hjärtrytm.

 

 

 

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare)

 

• Depression.

 

• Beteendeförändringar, framför allt hos barn.

 

• Bröstsmärta eller tryck över bröstet (kärlkramp).

 

• En ökad mängd socker (glukos) i blodet.

 

• Smakförändringar, såsom en obehaglig smak i munnen.

 

• Förändringar av blodtrycket.

 

 

 

Kortikosteroider som inhaleras kan påverka den normala produktionen av steroidhormoner i kroppen, framför allt om du använder höga doser under en lång tid. Effekterna inkluderar:

 

- Förändringar i benmineraltätheten (uttunning av skelettet).

 

- Grå starr (grumling av ögats lins).

 

- Grön starr (ökat tryck i ögat).

 

- En dämpad tillväxttakt hos barn och ungdomar.

 

- En effekt på binjurarna (en liten körtel som sitter bredvid njuren).

Link to comment
Share on other sites

Så här står det ju i artikeln här ovan...

"En fersk, dansk undersøkelse viser at idrettsutøvere ikke har prestasjonsfremmende nytte av medikamentet, selv i ekstremt store doser.

 

- 20-40 ganger mer enn det de norske langrennsløperne bruker er blitt testet ut i forsøkene, uten effekt på prestasjonene, fastslår forsker Jimmi Elers ved det danske universitetshospitalet Bispebjerg i København overfor "

 

Jag tolkar det som att man måste få i sig väldigt höga doser för att det ska ge någon effekt...

Link to comment
Share on other sites

Så här står det ju i artikeln här ovan...

"En fersk, dansk undersøkelse viser at idrettsutøvere ikke har prestasjonsfremmende nytte av medikamentet, selv i ekstremt store doser.

 

- 20-40 ganger mer enn det de norske langrennsløperne bruker er blitt testet ut i forsøkene, uten effekt på prestasjonene, fastslår forsker Jimmi Elers ved det danske universitetshospitalet Bispebjerg i København overfor "

 

Jag tolkar det som att man måste få i sig väldigt höga doser för att det ska ge någon effekt...

Nej, du har feltolkat det. De ger inte effekt i "extremt" höga doser (20-40 ggr). De har inte testat "över-extremt" höga doser (1000 - 1 000 000ggr) förmodligen för att de anser att de skulle kunna vara rätt farligt. Bl.a med biverkningarna nämnda ovan. Men det finns som jag tolkar det inget som tyder på att de skulle ge ngn positiv effekt ens då.

 

Tycker för övrigt att det är mycket lågt av Iskall att anklaga alla skidåkare för doping och sjukdomssimulering, för ett medel som de flesta inte använder, som är tillåtet och som det är vetenskapligt bevisat inte ger ngn positiv effekt utöver normalprestationen.

 

Doping är självklart ett allvarligt problem som skall bekämpas och beivras hårt. Men många tycks se det allt för mycket i svart eller vitt, eller bara snarare bara svart och anklaga även alla fullkomligt oskyldiga. Liksom vid andra brott finns det dessutom graderingar på hur allvarlig dopingen är.

Link to comment
Share on other sites

Är det godkännt med dispens så är det inte doping. Har man en sjukdom och tar medcin så man kommer tebax till normal nivå så är det helt ok enligt mig, läkare, IOK, WADA mfl.

 

Att det sen finns flera som inte har astma som får och tar astma medicin är ett faktum, vilken påverkan det har kan jag bara gissa, verkar som experterna är lite osäkra på den punkten, men det finns många astma mediciner och dom har rätt olika egenskaper.

 

Nöjer mig själv med coffein.

Link to comment
Share on other sites

På Sporten idag sas det att man inte kunde ta bort astmamedicin från dopinglistan, iaf inte tabletter. Bo Berglund (tror han hette så) experten sa att astmaspray var OK, men att tabletter var svårare att kontrollera om missbruk förekommer vid fritt användande.

 

I nuläget hade man inte de mätinstrumenten att man kunde mäta halten i blodet för att avgöra om det var missbruk, t v får åkarna söka dispens.

Link to comment
Share on other sites

...

Ni som inte har några problem, var rädd om era luftrör. Det är inte värt att träna det där "lilla extra" och bli tvungen att använda astmamedicin resten av erat liv.

...

Håller med Knagg Anders!

Astma är ett vitt begrepp och kan säkert påverka olika individer olika. Det är väl så att med sjukdomen astma/känsliga luftrör borde man inte hålla på med idrotten skidor på hög nivå i och med att sjukdomen förvärras av kyla. Rent medicinskt borde detta resultera i ett förbud att deltaga (=ingen dispens), och då är dopingfrågan också löst.

 

Är det frågan om astma/allergenspecifikt orsakat av allergener typ djur och pollen kanske det inte är lika känsliga luftrör för kyla, och också svårare att medicinskt förhindra utövaren att utöva skidor, men då borde det heller inte ges någon dispens.

 

Förstår att övriga aktiva är skeptiska, då det jagas sekunder hit och dit. Jag misstänker att den som själv inte har diagnosen astma kan få känningar av kyla och luftrören som drar ihop sig lite grann, medan konkurrenten med diagnosen och medicinen kan blåsa på utan att känna av detta just då. Säker på att det dock inte är bra på sikt för den med astma att utsätta sig för detta under längre tid.

 

Kylan är därför speciell just för längdskidåkning. Studier som testar en astmasjuk skidåkare kommer kanske att hitta att denne uppnår sin "normalnivå" vid medicinering men de bortser kanske från att den omedicinerade friska skidåkaren får en prestationsförsämring?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...