Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längdarmbåge, vad göra?


snabben

Recommended Posts

Suck, tror att det är tredje året i rad som jag åkt på armbågssmärtor.

 

Smärtan uppstår i området där triceps fäster i armbågen. Visserligen gör det sällan så

ont så att jag måste stanna, men det blir lätt att man spänner sig, och anpassar sin åkstil

på ett ofördelaktigt sätt.

 

Efterssom längd inte är min huvudsport, hinner jag inte träna så mycket på den biten om

somrarna. Blir som bäst kanske ett rull-pass i veckan. När jag sedan drar igång träningen på

hårdvarv, blir det så här!

 

Mina stavar är 152, och jag själv är 179, det är väl lagom?

 

Vad göra? Snälla säg inte "vila" :)

Link to comment
Share on other sites

Absolut, asfalten gör stor skillnad.

Jag hugger inte så hårt i asfalten vid kyla, ger mindre bålstakning och mer triceps. Konstigt nog minskar smärtan då... så trots mer tricepsstakning så blir smärtan mindre om jag hugger mindre hårt.

 

Dessutom så blir det ju trögare överhuvudtaget med rullskidor i kyla. Så sänk tempot och hugg mindre... känns kanske inte optimalt ur träningssynpunkt men det blir träning med mindre smärta.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen mig. Har också fått armbågsproblem varje höst de senaste åren så fort jag börjat köra lite hårdare. För 10 år sedan hände det aldrig, man börjar väl bli för gammal :(

 

Jag hade "stakningsförbud" hela oktober, käkade och smorde in med Voltaren. Det blev bättre men inte helt bra. Nu har jag satt igång igen, men kör försiktigare. Vi får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
efter en intensiv överkroppsperiod fick jag en stark överbelastning i armbåge, åtgärdade detta genom vila, antiinflamationiskt samt massage över senfästet, 5 dagar efteråt var jag återställd, gick ner lite på stavlängd vid "dökpass" (distans-överkropp) och har inte haft känning sedan dess.
Link to comment
Share on other sites

Stakning går att variera nästan i det oändliga. T.ex. om du har liten kraftutveckling precis i början, direkt efter stavisättning, och istället satsa på större kraftutveckling i mitten av stakrörelsen när man drar med magmusklerna och kroppstyngden med låsta armar/händer nära kroppen. Då borde det vara skonsammare för triceps/armbåge.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej,

 

Jag har själv haft problemet men känner numera ingenting (peppar peppar).

 

Saker som hjälpte mig var:

 

1. Köpte excels stavspetsar för rullskidor. Spetsen fjädrar en aning och denna gör underverk. Iofs så är det anpassat för excels snabbfäste, men med mycket smältlim funkar det fint även till swix.

 

2. Det finns ett band med en kudde på att köpa på apoteket. Det är för tennisarmbåge. Körde med denna en hel säsong (inkl vasan). I år och förra året behövde jag inte använda den. Jag märkte resultat redan efter 1 vecka med den. Rekommenderas.

 

3. Stretching. Triceps och sedan ett moment som jag bara kan förklara. Sätt höger arm på höger höft. Med vänster hand, ta tag i höger triceps. Grymt bra!

 

Sedan får du nog ta det lite lugnare och känna efter.

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Suck, tror att det är tredje året i rad som jag åkt på armbågssmärtor.

 

Smärtan uppstår i området där triceps fäster i armbågen. Visserligen gör det sällan så

ont så att jag måste stanna, men det blir lätt att man spänner sig, och anpassar sin åkstil

på ett ofördelaktigt sätt.

 

Efterssom längd inte är min huvudsport, hinner jag inte träna så mycket på den biten om

somrarna. Blir som bäst kanske ett rull-pass i veckan. När jag sedan drar igång träningen på

hårdvarv, blir det så här!

 

Mina stavar är 152, och jag själv är 179, det är väl lagom?

 

Vad göra? Snälla säg inte "vila" :)

Hade samma problem köpte Kraftstaven och sen blev det bra. Åker alltid med den på klassiskt sommar som vinter.

Link to comment
Share on other sites

Forkort dine stave, de er alligevel en tand for lange! Det rækker at du har en dårlig/smertefuld modsat side end albuen for at du søger mere punch i den albue du har ondt i, hvilket måske gør at du belaster den mere i en meget bøjet (flekteret) position, hvorved du overbelaster muskel/sene enheden i en for udstrakt position - derfor burde du teste med et par kortere stave først. Dernæst opsøge en person der kan kan lave en biomekanisk analyse for at opsøge din reel svaghed (ex. fod, knæ, hofte, ryg etc...) God sæson!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...